G: Lapsena vuosia harrastaneet
1. Mitä harrastit?
2. Onko harrastus jäänyt kokonaan nyt aikuisena?
3. Millaiset muistot harrastuksesta jäi?
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin?
Kommentit (19)
Saako vastata jos on harrastanut itsekseen, ilman ohjausta?
Saa toki!
1. ratsastusta
2. opiskelijana kävin pari vuotta ratsastamassa, samoin yhden vuoden jakson vanhimpien lasten ollessa pieniä, sittemmin on jäänyt
3. lapsuusajalta muuten hyvät, mutta p.kaupunkiseudun ponihullut tyttölaumat ahdistivat enkä niihin itse kuulunut, siksi jätinkin harrastuksen lukioiässä; aikuisiältä hyvät kokemukset ja varmaan aion taas jossakin elämänvaiheessa aloittaa
4. oli siitä ainakin silloin iloa, mutta en näe suoraa hyötysuhdetta aikuisuuteen
1. Mitä harrastit?
Pianonsoittoa 12 vuotta. Ratsastusta 6 vuotta. Uintia 5 vuotta. Klarinettia 6 vuotta. Yleisurheilua 3 vuotta.
Mikään näistä ei ole jäänyt kokonaan, mutta nyt harrastan niitä omaehtoisesti ilman seuraa.
Useimmista hyvät, yhdestä huonot, koska opettajan kanssa ei synkannut ja olin aika huono kys. soittimessa.
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin?
Merkillinen kysymys. Mitä minun sitten olisi pitänyt tehdä? Tein enimmäkseen juuri niitä asioita joita halusinkin. Sain elämääni sisältöä. Miten se lapsuus ja nuoruus sitten pitäisi käyttää? Minun nuoruudessani ei ollut facebookia ja meseä, joten jotain muuta tekemistä piti olla kun koulukaan ei paljon ponnistelua vaatinut.
1. Ratsastusta.
2. Ei ihan kokonaan, koska elvytysyrityksiä on ollut useampikin, mutta nyt on jo 10 vuotta mennyt, etten ole enää ratsastanut.
3. Ihan hyvät, vaikka olenkin aina myös vähän arastellut hevosia ratsastusharrastuksesta huolimatta. Ja tosiaan ne tallin hoitajatytöt olivat hirveitä vääpeleitä.
4. Ei mitään hyötyä.
1. Mitä harrastit? valokuvausta, piirtämistä, maalausta, lukemista, elokuvia, tietokonepelejä, uimista, laskettelua, luontoa
2. Onko harrastus jäänyt kokonaan nyt aikuisena? laskettelu on jäänyt, luonnosta tuli ammatti. Valokuvausta harrastan eniten, muita satunnaisesti
3. Millaiset muistot harrastuksesta jäi? Hyvät
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin? Laskattelusta ja tietokonepeleistä ei ole ollut muuta hyötyä kuin että oli hauskaa :) Uimisen sijaan olisi toki voinut harrastaa jotain muutakin liikuntaa, tosin pidän uimataitoa täkeänä. Valokuvaus on ollut erittäin hyödyllistä, ja piirtämisestä ja maalaamisestakin on ollut apua (olen esim. tehnyt kavereille väitöskirjoihin kansia) ja iloa ja lunnosta tosiaan tuli ammatti.
1. Mitä harrastit? valokuvausta, piirtämistä, maalausta, lukemista, elokuvia, tietokonepelejä, uimista, laskettelua, luontoa
2. Onko harrastus jäänyt kokonaan nyt aikuisena? laskettelu on jäänyt, luonnosta tuli ammatti. Valokuvausta harrastan eniten, muita satunnaisesti
3. Millaiset muistot harrastuksesta jäi? Hyvät
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin? Laskattelusta ja tietokonepeleistä ei ole ollut muuta hyötyä kuin että oli hauskaa :) Uimisen sijaan olisi toki voinut harrastaa jotain muutakin liikuntaa, tosin pidän uimataitoa täkeänä. Valokuvaus on ollut erittäin hyödyllistä, ja piirtämisestä ja maalaamisestakin on ollut apua (olen esim. tehnyt kavereille väitöskirjoihin kansia) ja iloa ja lunnosta tosiaan tuli ammatti.
paitsi että mun harrastus oli baletti.
1. Mitä harrastit?
Telinevoimistelua
No juu sellaisenaan on, mutta liikunnallinen elämäntapa on jäänyt. Tosin nyt on monessa paikassa aikuisten telinevoimistelua jota toisaalta huvittaisi kokeilla, toisaalta pelkään ettei selkä kestä.
Harrastus oli keskeisessä roolissa 8-17 vuotiaana, ylivertaisesti enemmän on hyviä, ihania muistoja ja ystäviä, kurjia muistoja ehkä lopettamisvaiheesta kun ei itsekään tiennyt mitä olisi halunnut ja lopettamisen jälkeen tuli hetkellinen "kriisi" kaiken luppoajan kanssa joka harrastuksen jälkeen jäi. Onneksi siirryin nopeasti pienten ohjaamiseen ja uuteen vaiheeseen.
Ehkä ylivertaisesti eniten hyötyä koko elämän kannalta on ollut kilpailemisesta ja siihen liittyvän jännityksen käsittelystä. Kilpailusuorituksen odottaminen puomilla isoissa kisoissa on sellainen olotila, että joku esitelmä koulussa, ylioppilaskirjoitukset, työpaikkahaastattelu tai jonkin esityksen pitäminen tilaisuuksissa on ihan peace of cake!
Tietenkin lisäksi se, että harrastus vei niin paljon aikaa ehkä suojasi varhaisilta kokeiluilta mm. kuningas alkoholin seurassa. Tätä en tosin voi tietää, siis sitä miten olisin toiminut ilman harrastusta.
Olen iloinen että harrastin ja olen kannustanut lapsiani harrastamaan.
1. Mitä harrastit?
Viulunsoittoa. 15 vuotta kaikkiaan.
On.
Hyviä ja huonoja. Huonoina mieleen jäänyt vanhempien välinen kilpailu, loukkaavat kommentit.
En. Olen iloinen että sain mahdollisuuden. Ja saman aioin tarjota omille lapsillenikin. Vuosiin liittyy paljon ihaniakin muistoja, mm. matkat, ystävät. Ja luulen että opin paljon keskittymistä, pitkäjänteisyyttä soittamisen kautta.
1. Mitä harrastit?
Yleisurheilua. Lajeina 800m ja 60m.
On.
Ihan hyvät.
Eipä siitä kyllä mitään mainittavaa hyötyä ollut. Päinvastoin. Kahdeksan vuoden harrastamisen ja kilpailujen jälkeen meni polvi, joka vaivaa edelleen.
1. Koripalloa 11v.
2. On se jäänyt,tullut toinen laji tilalle =)
3. Todella hyvät! Kaikki joukkueesta edelleen kavereita.
4. En todellakaan vaihtaisi niitä vuosia mihinkään! Sain kokemuksia, reissaamista, kavereita ja terveellisen liikuntapainotteisen elämän joka jatkuu edelleen =)
Telinevoimistelu ja pianon soitto.
Kyllä on molemmat harrastukset sittemmin jääneet.
Hyvät muistot. Paitsi pianonsoitto oli kyllä lopulta aika pakkopullaa. Vanhemmat ei painostanu, mutta en kehdannut soitonopettajalle jostain syystä sanoa, etten jaksa?!? Lopulta lopetin sillä varjolla, että on yo-kirjoitukset ja täytyy lukea. Ikinä en jatkanut sen jälkeen.
Telinevoimisteluharrastuksesta on kaiketi jäänyt se, että olan aina jollakin tapaa liikkunut. Pianoon en ole koskenut ainakaan 15 vuoteen. Myin pianoni pois viime keväänä. Harmittaa vietävästi, etten ylläpitänyt taitoa. Vanhempana oli aina vain vähemmän aikaa...
Baletti oli äitini lapsuuden aikainen haave.
1. harrastin musiikkia, pianoa ja yksinlaulua, bändisoittoa, säveltämistä vielä yliopisto-opiskelijanakin.
Lisäksi harrastin fiktiokirjoittamista.
2. Soitan ja laulan välillä huvikseni, en ota enää tunteja. Bändiä ei ole, enkä ole säveltänyt vuosiin.
Kirjoitaminen harrastuksena on jäänyt, mutta kirjoitan ammatikseni. Olen kyllä joskus miettinyt, että jos tekisi runokokoelman harrastuksena.
3. Ihan hyvät muistot, paitsi bändin viimeisen vaiheet oli aika tuskaa.
4. Mulle harrastuksilla oli äärimmäisen tärkeä osuus itsetunnon säilymisessä. Mä olin koulukiusattu ja oli hienoa tuntea, että oli joku elämänalue, jossa kelpasin ja olin hyvä. Tältä kannalta on varmaan ihan sama, mitä ne harrastukset olivat. Lisäksi mä olen kuitenkin sittemmin ymmärtänyt, että musiikinharrastus paransi mun kuuntelukykyäni ja sitä kautta kielellistä ymmärrystä sekä vieraitten kielten että äidinkielen suhteen. Se on varmaan yksi syy, miksi kirjoittamisesta tuli ammattini. Niin, ja siitä tosiaan tuli.
1. Mitä harrastit? Telinevoimistelua
2. Onko harrastus jäänyt kokonaan nyt aikuisena? On
3. Millaiset muistot harrastuksesta jäi? Erittäin huonot, pakottavat
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin? Parempi olisi ollut ilman
1. Mitä harrastit? Partiota
2. Onko harrastus jäänyt kokonaan nyt aikuisena? Ei
3. Millaiset muistot harrastuksesta jäi? Mukavat
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin? Hyöty suuri kouluun (ymppään) ja nykyajan suhtautumiseen. Ei turha harrastus.
1. Mitä harrastit?
Jääkiekkoa
On, onneksi.
Lapsena suuri kilpailu ja vanhemmat nuoleskeli valmentajaa. Joukkuekaverit olivat tulevia koulukiusaajia, ehkä vähän itsekin. Liian suuri paremmuudentunne kasvoi "muotilajin" harrastajana. Lapset eivät jääkiekkoon lähde.
Vaikutus lähinnä negatiivinen. Kunto ehkä kasvoi, mutta myöhemmin aloittamastani pesäpallosta on parempi kuva.
1. Mitä harrastit?
Meripartio, noin 15 vuotta.
Yritin palata harrastuksen pariin aikuisena, en onnistunut lähinnä ihmissuhdesyistä.
Kokonaisuudessaan hyvä, mutta mukana on myös ikäviä muistoja ja myös tekoja ja sanoja joita häpeän. Varmasti parhaat muistot ovat ystävyys ja merellä liikkuminen.
Kuinka niin ns. hyödyn? Mitä niinsanottua on siinä, että olen oppinut konkreettisia ja sosiaalisia taitoja. Pystyin esimekiksi yhdeltä istumalta suunnittelemaan erään toisen organisaation nuortenleirille muonituksen, osaan tehdä teknisiä töitä, suunnistaa vieraassa maastossa tai vieraassa kaupungissa, esiintyä... lista on loputon. Ja kun partio oli varhaisesta nuoruudesta alkaen osa lähes jokaista päivää, on vaikea sanoa, mikä taito EI olisi ainakin osittain meripartion ansiota.
1. Mitä harrastit?
Tanssia, olin ala-asteikäisenä huonossa harrastelijamaisessa tanssikoulussa. 13-vuotiaana aloitin baletin ja modernin tanssin tanssikoulussa, jossa valmennettiin myös ammattiin harjoittavia.
No jotain tanssikursseja olen käynyt, esim. aikuisbalettia. Aina mielen pohjassa on sellainen ajatus, että voisi, se on vaan kallista tuo tanssi. (Ei siis välttämättä juuri balettia tai modernia vaan jotain muutakin tanssia.)
No silloin, kun jouduin ymmärtämään, että minusta ei koskaan tule teknisesti hyvää tanssijaa, koska minulla ei ole lahjoja eikä teknistä pohjaa, se oli aika rankkaa. Mutta muuten baletti ja moderni olivat minulle tosi elämyksellisiä, nautin niistä, vaikka en ollut teknisesti hyvä.
En osaa kuvitella elämää ilman. Tanssi kehitti hyvän suhteen omaan kehoon ja on ollut hyvänä pohjana muulle liikunnalle aikuisuudessa. Tuntuu, että opin paljon, kuinka keho toimii,liikkuu ja senkin, että kehoni on se, mikä on ja sen kanssa pitää vaan elää.:) Varsinkin koordinaatio ja musiikin mukaan tekeminen on saatu tanssista. Klassisen baletin harjoitteluun liittyy myös tietynlaista nöyryyttä ja pitkäjänteisyyttä, joskin myös jälkeenpäin ajatellen kohtuutontakin auktoriteetin käyttöä. Sain tanssista todella tanssin ilon. Tykkään vieläkin tanssia mutta olen viimeksi tainnut tanssia baarissa.:D
1. Mitä harrastit? - Viulunsoittoa
2. Onko harrastus jäänyt kokonaan nyt aikuisena? - On.
3. Millaiset muistot harrastuksesta jäi? - Huonot
4. Miten arvioit harrastuksesi ns. hyödyn tänään, olisitko voinut yhtä hyvin jättää harrastamattakin? - Olisi ollut parempi jättää ja löytää harrastus, jota minä itse halusin, ei vanhemmat.