Anoppi asiaa..
Meillä yli 1-vuotias lapsi. Miehen äiti valittaa joka kerta että "kun nähdään niin harvoin, eihän se nyt mikään ihme jos vierastaa ym" Yleensä huomaa että minulle suunnattu tuo kritiikki.
Nähdään häntä noin 2-3 viikon välein. Joskus useamminkin.
Itse tutustuin miehen äitiin vasta kun olin melko viimeisilläni raskaana, miehellä oli silloin hyvin viileät välit äitinsä kanssa, nyt vähän lämmenneet mutta silti miestä ei kovin paljon kiinnosta äitinsä näkeminen.
Mielestäni hänelle on jotenkin vaikea käsittää että meillä on myös oma elämä. Enkä ennen raskaaksi tuloa todella tiennyt että noin usein vaatii näkemään.
Mitä mieltä muut?
Kommentit (11)
Se voi olla mutkikas asia joka juontaa miehen lapsuuteen. Meillä tilane se että mies kasvoi iltatähtenä yrittäjäperheessä lastenhoitajan silmän alla, vanhemmat tosi kiireisiä ja mies söi lähinnä mikroaterioita ja makaronia. Välit vanhempiin jäi etäisiksi kun ei niillä ollut aikaa esim. tukea harrastuksissa tms.
Nyt anoppi varmaan jollain lailla tajuaa asian ja katuu sitä, mutta koettaa esittää että ongelma on meillä, ei hänellä. Varmaan jotenkin helpottaa kieltää se. Lapsenlapsi on tietysti rakas ja tärkeä ja on monelle isovanhemmalle ikäänkuin "uusi mahdollisuus".
Minusta tuo 2-3 viikon välein on ihan sopiva tahti. Älkää ottako syyllisyyttä vaan eläkää omaa elämäänne. Jos lapsi vierastaa ei se jatku ikuisesti, pieni lapsi kehittyy myös muistin osalta niin että mummu kyllä tulee tutuksi. Jos isoäiti haluaa todella olla lapsen kanssa, antakaa lasta hänelle hoitoon ja pääsette itse miehen kanssa jonnekin.
Olet tosi onnekas jos miehesi on samoilla linjoilla kanssasi! Meillä miehen äiti haluaisi nähdä lasta 2-3 kertaa viikossa, usein minusta tuntuu että haluaisi kokonaan viedä lapsen, ja mies samaa mieltä hänen kanssa. Itse taas en kerta kaikkiaan tule toimeen akan kanssa joten meillä mennyt siihen että mies ja lapsi tapaavat häntä joka viikko ja minä olen sitten yksin. Viihtyvät siellä paljon paremmin kuin minun kanssani. Vihaan tilannetta, sen takia en aio hankkia toista lasta ainakaan niin kauan kuin anoppi on elossa ja usein tuntuu siltä että jos olisin tiennyt että anoppi tulee näin voimakkaasti dominoimaan meidän elämää en olisi halunnut tätäkään lasta hänelle tehdä. Ehdottomasti siis kehotan teitä tapaamaan anoppia juuri niin usein kuin sinä ja mies haluatte kun kerta asiassa samoilla linjoilla olette!
niin voisiko hän kuitenkin olla vaikka lapsenne kanssa, ja te saisitte viettää kahdenkesken aikaa. Meillä ei anoppi edes ehdi ikinä hoitamaan lapsia, niin jos koittaisit nähdä tämän siltä kannalta itsellesikin "hyötynä".
Olet tosi onnekas jos miehesi on samoilla linjoilla kanssasi! Meillä miehen äiti haluaisi nähdä lasta 2-3 kertaa viikossa, usein minusta tuntuu että haluaisi kokonaan viedä lapsen, ja mies samaa mieltä hänen kanssa. Itse taas en kerta kaikkiaan tule toimeen akan kanssa joten meillä mennyt siihen että mies ja lapsi tapaavat häntä joka viikko ja minä olen sitten yksin. Viihtyvät siellä paljon paremmin kuin minun kanssani. Vihaan tilannetta, sen takia en aio hankkia toista lasta ainakaan niin kauan kuin anoppi on elossa ja usein tuntuu siltä että jos olisin tiennyt että anoppi tulee näin voimakkaasti dominoimaan meidän elämää en olisi halunnut tätäkään lasta hänelle tehdä. Ehdottomasti siis kehotan teitä tapaamaan anoppia juuri niin usein kuin sinä ja mies haluatte kun kerta asiassa samoilla linjoilla olette!
miehen äiti on myös tosi manipuloiva ja tuntuu että haluaisi omia lapseni ja lahjoo. Siitä olen jo joutunut sanomaan kun joka kerta toi jonkun lelun tai muuta.
Miehen äiti asuu vähän liiankin lähellä n. 5km päässä.
Tää on vähän silleen mutkikas juttu kun en itse kauhesti pidä kyseisestä naisesta mutta kuitenkin olis kiva että lapsella on molemmat mummot jotka välittää.
AP
että ei meidän lapsi vierasta läheskään kaikkia, esim on nähnyt mun tai miehen kaverieta paljon vähemmän kun miehen äitiä mutta heitä ei yleensä vierasta ollenkaan. Tiedä sitten missä vika :)
enempää kantaa, minusta 2-3 viikon välein on aika usein. Mulla on ihan hyvät välit oman äitini kanssa, eikä hänkään näe lastamme (10 kk) kuin noin kerran kuussa. Eikä lapsi silti vierasta häntä vaan selkeästi muistaa! Sama juttu anopin kanssa, jota näemme suurin piirtein yhtä usein.
Tuo ap:n tilanne kuulostaa niin tyypilliseltä, ja itsellänikin on jossain määrin samanlainen tilanne. Olemme mieheni kanssa jo ennen naimisiin menoa sopineet, ettemme muuta kummankaan vanhempien naapuriin ja elämme omaa elämäämme. Molempiin lapsemme isovanhempiin olemme säännöllisesti yhteydessä, käymme kylässä, kutsumme kylään ja muistamme merkkipäivinä, ja lapsi saa puhua kaikkien isovanhempien kanssa puhelimessa. Anopille se, ettemme muuttaneet kälyni tavoin heidän naapuriinsa ja ole joka päivä heillä kylässä, oli pettymys. Hänestä olisi selkeästi mukavaa, jos kaikki omat lapset asuisivat naapurissa, toisivat lastenlapsia päivittäin kylään ja hoitaisivat siinä samalla anopin ja apen asioita. Oman vanhempani ymmärtävä paremmin, että meillä on myös oma elämä, koska hekin ovat vielä töissä ja heillä on omia menoja (ystävien tapaamista, teatterissa käyntiä jne.).
Anoppi aika selvästi on ilmaissut, että heitä ei miellytä ratkaisumme, ja eivät selkeästi apen kanssa ymmärrä sitä, millaista arkemme on ts. arkisin meillä olisi mahdollisuuttakaan kyläillä, koska ilta menee kotitöihin, lapsen kanssa seurusteluun ja keskenämmekin haluamme jutella, koska yhteistä aikaa on jo perheellä arkisin vähän.
Oma isäni ymmärtää isovanhemmista ehkä parhaiten, että meillä on tarvetta myös perheen keskinäisen aikaan ja että olemme halunneet itse rakentaa oman elämämme. Oma äitinikin selvästi välillä toivoo, että asuisimme lähempänä (nyt väliä noin 170 km), mutta ei syyllistä siitä onneksi meitä.
Käytä tilanne hyväksesi niin että saat helpotusta lastenhoitoon. Kunhan katsot tarkkaan ettei pääse sekaantumaan lapsen kasvatukseen.
sun kannattaa laittaa miehes tiukoille asiasta jos olet tyytymätön tilanteeseen. Valitsee joko sut tai äitisi. Kyllä varmasti voit vielä hommata toisen lapsen vaikka toisen miehen kanssa ja elää onnellisesti jos mies jatkaa mammanpoikana.
Voimia!
Miksi mies ei vie useammin lasta anopin luo?
Älä ota turhaan itsees tuota "kritiikkiä".