Saunajuomat ja lapset
Meillä nautitaan saunassa alkoholipitoisia juomia, itse otan yleensä kaksi siideriä. Lapset saavat aina maistaa halutessaan pienenpienen hörpyn. Mitäs palstatuomarit siihen tuumaavat? Näin minutkin on kasvatettu eikä ole ongelmaa alkoholin kanssa (nuo saunajuomat otan siis 0-4krt/kk ja ehkä pari kertaa vuodessa olen humalassa).
Kommentit (17)
En näe syytä sille, miksi lapsen pitäisi antaa edes maistaa alkoholia.
Ja miten omat juomismääräsi asiaan liittyvät? Sinä olet aikuinen ja saat halutessasi juoda alkoholia ilman, että sitä pitää palstalla selitellä. Lapset onkin sitten toinen juttu.
Ja miten omat juomismääräsi asiaan liittyvät? Sinä olet aikuinen ja saat halutessasi juoda alkoholia ilman, että sitä pitää palstalla selitellä. Lapset onkin sitten toinen juttu.
että kun olen lapsena saanut maistaa ja nähnyt normaalin alkoholinkäytön mallin, ei tarvitse ylilyödä aikuisena.
ap
meilläkin kotona tehtiin, jos joskus harvoin oli jotain alkoholia, me lapset saatiin maistaa.
mun sidukkaa kielellään. Otan muutaman sidukan tai muutaman lasin viiniä iltaisin saunan jälkeen. Lapsille ostetaan sitten joskus jotain lasten juomaa. Saavathan Euroopassa lapset ruokailun yhteydessä viiniä vedellä laimennettuna. Vain Suomessa ollaan hysteerikkoja ja siksi nuoret täällä ryyppää niin paljon kun se on kielletty hedelmä.
Ei ainakaan täällä "Euroopassa" ole tapana antaa lapsille viiniä edes vedellä laimennettuna. Tosin 16-vuotiaana saavat mietoja ihan laillisesti joka tapauksessa. Ei meidän lapsia ole koskaan kiinnostanut "aikuisten" juomat, enkä moista ole kuullut muiltakaan tutuilta.
Niin ja ryyppää ne nuoret täälläkin, uskokaa tai älkää :)
t. 18 vuotta ulkomailla
Anna ennemmin maistaa olutta, sen maku ainakin on lapsen suuhun pahaa.
Anna ennemmin maistaa olutta, sen maku ainakin on lapsen suuhun pahaa.
En mä ainakaan lapsena saanut maistaa alkoholijuomia. Mutta teini-ikäisenä sain.
Sukulaisperhe antoi pojalleen "värjättyä vettä" (siis vain tippa viiniä, joka riitti värjäämään veden), kun heillä oli tapana joskus juoda viiniä aterialla.
Se on hermomyrkkyä.
Maissa, joissa käytetään paljon viiniä ruokajuomana on paljon maksakirroosia. Trendi on kääntymässä niin, että esim. Etelä-Euroopassa viinin kulutus on laskenut ja Pohjois-Euroopassa kasvanut.
Ovatko kaksi saunasiideriäsi puolen litran tölkkejä vai 0,33l? Ensimmäisiä kaksi on liikaa saunajuomana lasten läsnäollessa, toinen vielä menettelee.
t. palstatuomari
maistaa. Tosin en enää juo mitään saunajuomia. Missä "Euroopassa" lapsille annetaan viiniä vedellä? Ei ainakaan Ranskassa, mun mies on ranskalainen, enkä ole ikinä moista nähnyt.
ilman sen isompaa numeroa. Lapsilla on omat saunajuomansa.
Ovat saaneet maistaa olutta/haistaa punaviiniä mutta tietävät myös sen että alkoholi ei sovi lapsen elimistölle ja myös laki kieltää alkoholin nauttimisen alle 18v:ltä.
Meillä on usein saunavieraita ja vietämme paljon aikaa ystäväporukalla ja lapset ovat menossa mukana. Kuitenkaan kännit ei kuulu kuvioon vaan ihan sellainen rento oleskelu porukalla ja muutama viinilasi. Eli lapset tietävät että alkoholia voi juoda ilman kännejä tai rähinää/örvellystä.
Ja ennen kuin joku alkaa kiljumaan niin lapset ovat täysin turvassa ja heillä on hauskaa.
meilläkin kotona tehtiin, jos joskus harvoin oli jotain alkoholia, me lapset saatiin maistaa.
Muistan, kuinka sain joulupöydässä pienen lirin punaviiniä lasiin. Olin tuolloinen 10v. Nuorempana isä antoi maistaa sormella olutta.
Nykyään olen melkein absolutisti.
No huh, lapsille maistiaisia alkoholista... miksi pitää edes tarjotella? Antaisitko vaikka keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ihan pikkuisen vaan? Ja että oppivat ihan oikean tavan käyttää alkoholia - no joo, eikö oikein tapa ole olla käyttämättä? Teinijuopotteluihin tuollaiset maistattelut eivät vaikuta ainakaan vähentävästi, pikemminkin teini tuntee saaneensa hiljaisen hyväksynnän juomiselle. Näin ainakin omassa tuttavapiirissäni ei-ihan-kauhean pitkä aika sitten...
Itse en missään nimessä annan lapsen maistaa. Alkoholia meillä käytetään lasten nähden kohtuudella: juhla-aterialla viiniä, saunakaljat/siiderit, kuoharia uutena vuotena ja vappuna jne. Lapset siis näkee, että aikuiset juo lasillisen tai kaksi, samaan aikaan lapset saa omia juomiaan. Olemme selittäneet, että alkoholijuomia lasten kroppa ei kestä, joten saavat maistaa sitten vasta kun ovat "aikuisia". Käytännössä varmasti 15- 16v. iässä annan kotona maistaa.
alkaa kestämään alkoholia yhdessä yössä, kun lapsi täyttää 18?
"lapset saavat aina maistaa halutessaa pienenpienen hörpyn" iinimainimou.. Ei koskaan käy edes mielen vieressä, että omille lapsilleni maistattelisin alkoholia. Laki mikä laki ja haitta mikä haitta, lapsilta on alkoholi kielletty!
Itse en missään nimessä annan lapsen maistaa. Alkoholia meillä käytetään lasten nähden kohtuudella: juhla-aterialla viiniä, saunakaljat/siiderit, kuoharia uutena vuotena ja vappuna jne. Lapset siis näkee, että aikuiset juo lasillisen tai kaksi, samaan aikaan lapset saa omia juomiaan. Olemme selittäneet, että alkoholijuomia lasten kroppa ei kestä, joten saavat maistaa sitten vasta kun ovat "aikuisia". Käytännössä varmasti 15- 16v. iässä annan kotona maistaa.
jokainen av-mamma juottaa lapsilleen d-vitamiinitippoja. Olettekos katsoneet paljonko niissä on alkoholia? Ap:n tapa kuulostaa ihan järkevältä. Meille opetettiin kotona, että alkoholi on mörkö eikä se ainakaan tuonut mitään järkevää tulosta alkoholin kulutukseemme.
Esim. oluen maistamisesta jäi aikanmoinen trauma, että miten pahaa juomaa aikuiset voivat juoda. En ole ainakaan vielä kolmekymppiseksi asti saanut mitään alkoholiongelmaa itselleni kehitettyä.
mun sidukkaa kielellään. Otan muutaman sidukan tai muutaman lasin viiniä iltaisin saunan jälkeen. Lapsille ostetaan sitten joskus jotain lasten juomaa.
Saavathan Euroopassa lapset ruokailun yhteydessä viiniä vedellä laimennettuna. Vain Suomessa ollaan hysteerikkoja ja siksi nuoret täällä ryyppää niin paljon kun se on kielletty hedelmä.