Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rv 26+ ja "tuntuviksi" muuttuneet supistukset

Vierailija
13.10.2011 |

eli näitä "harjoitus" supistuksia on ollut n. rv 16 lähtien, rv 20 kävin tarkastuksessa koska supistuksia tuli niin tiuhaan säännöllisesti, mutta silloin ei muutoksia ollut tullut.

Supistukset ovat siis siitä asti jatkuneet joka päivä useasti(välillä säännöllisesti 1-5min välein ja välillä epäsäännöllisesti) Eli välillä rauhoittuvat mutta joka päiväisiä ovat.

Nyt parin viikon aikana ovat ruvenneet "tuntumaan" enemmän, eli ovat muuttuneet epämiellyttäviksi, mutta ei kuitenkaan ole "kipeitä"-niinkuin synnytys supistukset).

Onko muilla kokemuksia saman tyyppisestä tilanteesta?

En ole viittinyt käydä uudelleen tarkastuksessa, (lääkärin mielestä tein turhan käynnin silloin rv 20, ni en ole halunnut turhaan taas mennä, ensi viikolla on neuvolaan kuuluva ultra, niin silloin varmaan tarastavat)

On vaan ruvennut pyörimään mielessä, että mitä jos paikat onkin ruvennut kypsymään ym..

Viimeksi pelkillä harjoitus supistuksilla oli paikat auennu 5cm (rv 31-35 välillä)

Eli siis kokemuksia muilta :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kayda tarkastuksissa tuossa tilanteessa, laakarin mielipiteista viis. Rv 26 syntyvan lapsen tilanne on sen verran huono, ja jos historiassa on lisaksi kokemusta siita etta "harjoitussupparit" avaavat sinulla paikkoja (silloinhan ne eivat oikeastaan ole enaa mitaa harjoitussupistuksia...), niin nyt kannattaa lopettaa kainostelu ja menna sinne laakariin. Laakari voi maarata esimerkiksi supistuksia vahentavia laakkeita, antaa sairaslomaa (monilla supistukset vahenevat levossa) tai jos nayttaa silta etta synnytys on todella lahella, ottaa sairaalaan missa mm. voidaan antaa kortisonipiikit keuhkoja kypsyttamaan.

Vierailija
2/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli supistuksia aika paljonkin jokaisen lapsen kanssa. Sillon kun rv28 meinasi yksi syntyä ihan oikeesti niin ne supistukset oli kyllä TOSI kipeitä, eli sellaset epämiellyttävät ei vielä mitään tehnyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän minä sen tiedän että sitten kun rupeaa syntymääm niin rupee tosissaan sattumaan.

Mutta silloin rupeaa olee hiukan myöhäistä jarrutella ?

Eli edellisessä ei sattunut supistukset muutakuin vasta sitten kun vedet meni ja lapsi syntyi parin tunnin päästä.

Mutta ne kivuttomat aukas paikat "puoleen väliin"

Ja nyt mielestäni supistukset ovat paljon tuntuvampia kuin ennen..

Mutta jos on vielä kokemuksia saman tyyppisestä tilanteesta niin mielelläni lukisin :)

Vierailija
4/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilla viikoilla herkästi lähtemään tarkastuttamaan tilanne.

Mullakin tuli alkuun harjoitussupistuksia, mutta muutamaan otteeseen muuttuivat juuri noilla viikoilla selkeästi epämiellyttäviksi ja jatkuivat säännöllisesti jonkin aikaa (ihan kuin esikoisen kohdalla synnytyksen alkaessa). Menivät kuitenkin levolla ohi.

Sain tuolloin ohjeen, että jos supistuksia alkaa tulla useammin tai jos ne eivät levolla mene ohi, pitää tilanne käydä tarkastuttamassa. Lisäksi kehotettiin ottamaan ylipäänsä muutenkin rauhallisemmin (vauva kun olisi hurjan pieni syntymään noilla viikoilla). Itsellä ei onneksi supistelut enää jatkuneet, joten ei tarvinnut huolestua.

Neuvolassa sanottiin, että noilla viikoilla kohtu kasvaa voimakkaasti ja silloin supistuksia saattaa tulla normaalia herkemmin. Syy voi siis olla tämäkin, mutta itse en jäisi odottelemaan, vaan lähtisin tarkastamaan tilanteen, jos supistukset jatkuvat.

Vierailija
5/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kayda tarkastuksissa tuossa tilanteessa, laakarin mielipiteista viis. Rv 26 syntyvan lapsen tilanne on sen verran huono, ja jos historiassa on lisaksi kokemusta siita etta "harjoitussupparit" avaavat sinulla paikkoja (silloinhan ne eivat oikeastaan ole enaa mitaa harjoitussupistuksia...), niin nyt kannattaa lopettaa kainostelu ja menna sinne laakariin. Laakari voi maarata esimerkiksi supistuksia vahentavia laakkeita, antaa sairaslomaa (monilla supistukset vahenevat levossa) tai jos nayttaa silta etta synnytys on todella lahella, ottaa sairaalaan missa mm. voidaan antaa kortisonipiikit keuhkoja kypsyttamaan.

mullakin on siis asiasta henk. koht. kokemusta (vastasin siis tuon yllaolevan aikaisemmin) ja itse olen kylla auennut 4+ cm suht koht kivuttomastikin (ja sen jalkeen ei enaa voi ehkaista synnytysta) ja lisaksi minulla myos taysin kivuttomatkin supistukset muuttavat paikkoja (minulla niita tosin oli satoja vuorokaudessa). Toki yleisesti patee se saanto etta synnytyssupistukset ovat kivuliaita, mutta ei kaikilla. Eli kannattaa kayda tarkastamassa tilanne, ei se ainakaan haittaakaan. Itse olen saanut lephoitoa, juuri noita supistuksia estavia laakkeita ja kerran kortisonitkin.

Vierailija
6/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene tarkistuttamaan tilanne. Ja toivottavasti sulla on mahdollisuus kunnon lepoon eikä tarvis mennä töihin vaan voisit olla vaakatasossa. Siis vaikka olis kuinka iso vaiva mennä lääkäriin, se "vaiva" minkä ennenaikaisuus aiheuttaa määrittää koko perheenne elämään mahdollisesti vuosiksi eteenpäin.

Vierailija
7/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivälissä.

Jälkimmäisessä supistukset olivat kunnolla tuntuvia, mutta eivät muuttaneet kohdunsuuta suuntaan eikä toiseen.

Synnytys käynnistettiin, koska rv38+ viikolla supistukset muuttuivat kipeiksi. Kuitenkaan eivät kipeinäkään saaneet kohdunsuuta valmiimmaksi.

Jos ei supistukset lisäänny, niin sinuna odottaisin ensi viikkoon. Mutta jos lisääntyy, niin käy näytillä. Mun mielestä raskaanaolevat saa käydä ennemmin turhaan näytillä kuin että jäisivät kotiin kärvistelemään kun oikeasti olisikin hätä.

Kun ne raskaudet ja synnytykset on yksilöllisiä, eikä kokeneinkaan kätilö voi 100% varmaksi sanoa koskaan milloin raskaudessa on todellisuudessa kaikki ihan ok.

Vierailija
8/8 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas kävisin, sulla on todennäköisesti joku pieni tulehdus joka noita supistuksia aiheuttaa.

Yksi oleellinen ero on verrattuna siihen edelliseen käyntiin. RV 20 ei kovin aktiivisesti hoideta, koska jos vauva on syntymäss, niin hänellä ei ole elinmahdollisuuksia. Toki silloinkin pyritään estämään supistuksia. Nyt taas vauvalla on jo elinmahdollisuuksia ja totta kai halutaan välttää keskosuus.

Tuossa tilanteessa voi mennä ihan suoraan äitiyspolille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan