*Maalismassujen alkuviikkoa ma-ti*
Kommentit (47)
Tänäänhän tulee se Yle Teeman tiededokumentti Kesken syntynyt. Alkaa klo 21. En ole vielä päättänyt, uskallanko katsoa sitä.
Jokunen viikko sitten tuli ohjelma tosi pienenä keskosena syntyneestä, joka voitti monta erää eloonjäämiskamppailussa (mutta...).
Ei olisi pitänyt sitäkään katsoa, en vain tiennyt kun kesken ohjelman aloin sitä sattumalta katsoa, että mistä on kysymys.
Taitaa olla liian herkät viikot juuri nyt(?)
NAPNAP: kyselit niistä SUPISTUKSISTA... Juu, supistusten takia jäin saikulle ja kyllä ne tosiaan tunnistaa, sitten kun niitä alkaa tulemaan. Kuten jo mm.MaalisPapukin kirjoitteli, niin masu menee ihan kovaksi, jomottaa kurjasti menkkamaisesti ja jomotus säteilee usein alaselkäänkin... Siis olo on sanalla sanoen kurja ja tekee mieli mennä lepoasentoon, jos se helpottaisi... Onneksi vielä lepo on auttanut. Toivottavasti auttaa loppuun asti, ettei tarvitsisi mennä taas sairaalaan saamaan estolääkityksiä, kuten esikoisen aikana.
Sen vuoksi lääkäri kirjoitti niin pitkän loman, koska kyllähän nuo supistukset alkavat pikku hiljaa pehmitellä reittiä pikkuiselle tulijalle ja näillä viikoilla ei kyllä vielä mitään saisi tapahtua. Niin ja tietty, kun on jo taustalla aiempi ennenaikainen synnytys, niin nyt on parasta ottaa varman päälle :)
PERHETILANTEESTAKIN kyseltiin ja meillä ollaan molemmat töissä. Kelan papereihin täytettiin mammaloman alkaminen 30 vrk ennen, mutta saas nyt sitten nähdä, palaanko enää varsinaisesti töihin. Mutta joka tapauksessa, jään siis kotosalle viim. tammikuussa ja mies pitää sitten isyyslomaa tod.näk. viikon jaksoissa vuoden aikana. Esikoinen jatkaa varmaankin tarhassa pari-kolme päivää viikossa, niin saa vähän touhua ja täpinää päiviin ja äippä saa tutustella uuteen tulokkaaseen ihan rauhassa :)
Kivaa illanjatkoa!
äippä ja nyytti2 rv 23+3
NAPNAP: Kyselit SUPISTUKSISTA... Juu, niiden takia jäin saikulle ja ne kyllä tunnistaa, kun niitä alkaa tulemaan: menkkamaista jomotusta alavatsalla ja- selässä, masu menee ihan kovaksi... Olo on kurja ja tuntuu, että pitää päästä lepoasentoon. Töissä on tukala olla, kun ei pääse lepäilemään, joten koko päivä voi olla supistelua... Sen takia lääkäri kirjoitti niin pitkän loman, koska kyllä nuo supistukset alkavat pikku hiljaa tehdä töitä tuolle pienelle tulokkaalle ja kun minulla on vielä aiempi ennenaikainen synnytys takana...
PERHETILANTEESTAKIN oli puhetta ja meillä ollaan molemmat töissä. Mies pitää isyyslomaa viikon jaksoissa pitkin tulevaa vuotta ja esikoinen käy pari-kolme kertaa viikossa tarhassa saamassa täpinää tossuihin ja äippä saa mahdollisuuden tutustua uuteen tulokkaaseen :) En tiedä vielä, kuinka kauan olen kotosalla, mutta tod. näk. ainakin 1,5v.
Hyvät jatkot kaikille mussukoille!
äippä ja nyytti rv 23+3
Siis oikeesti luulin menettäneeni 1. viestin, mutta se sitten olikin tullut! Joten saitte sitten vastaukset tuplana, sori!
Siitä onkin TOSI pitkä aika kun viimeeksi olen tänne kirjoitelut... Vieläköhän joku edes muistaa? ;) Olen ollut nettipimennosaa jonkun aikaa, sitten oli risteily ystäväni kanssa ja sitten olen muuten vaan ollut saamaton... :/ Pieni varoituksen sana nyt kuitenkin, että kun olen ollut kauan poissa, ni asiaa riittää, joten yli saapi hypätä jos ei jaksa lukea... ;)
Mistäs sitä aloittaisi... ? Ainakin MIELIALOISTA on tänään ollut puhetta!! Täällä ainakin mielialat menee ylös alas kuin Linnanmäen vuoristorata... Viimeeksi torstai iltana sain hirveän nauru/itkuraivarin miehelle!! Voi sitä raukkaa, kun kaikkea joutuu kestämään... :/
SYNNYTYSPELKOA täällä ei vielä ole näkynyt... Mutta eiköhän sekin tässä ehditä kehittämään ennen H-hetkeä!! Nyt jotenkin tuntuu koko raskaus olevan vielä niin " alussa" ja synnytys NIIN kaukainen asia...
CADAVERA:lle suuren suuret synttärionnittelut ja halit!!
PINJA72: Onnea uuteen kotiin!! Ihanko ihkauuteen muutitte?
LILY80: Iiiiiiihana mies sulla!! *kateellinen* Kerrassaan ihana ylläri kyllä!! Voisin antaa mieheni kännykkänumeron sun miehelle, jos se viitsis jutskata myös sille ideoistaan...
TAKKIASIAAN kommentoisin, että alkaa pikkuinen ongelma olla sen asian kanssa (kyselinkin siitä täällä jo jokunen aika sitten)... Vielä mahtuu yksi oma takki -> ihan karsee -> päälle, mutta sitten on pakko lähteä ostoksille... Myös iso ongelma on pihavaatteiden kanssa (päiväkodissa kun olen töissä), että mitä siellä alkaa pian pitämään? Toppahousut ovat ainakin pienet ja se TAKKI... Saakohan saikkua töistä ihan vaan sen takia, että ei oo sopivaa vaatetusta? Hih, no leikki leikkinä... ;)
SUPPAREISTA: Mäkään en tunnusta niitä vielä tunteneeni... Miltähän ne mahtaa tuntua ja huomaako sen että supistaa? NAPNAP tais kysellä samaa... Nyt tässä yhteydessä vois kysellä tällastä, että tietääkö (tai onko kellään samaa) kukaan mikä on se inha kipu tuolla jossakin peräsuolen ja häntäluun maastossa? Viiltelee aina sillon tällöin tosi kipeästikin... Nolo vaiva, mutta liittyykö joihinkin kasvukipuihin vai suppareihin?
SELÄLLÄÄN NUKKUMISESTA tais ELIISA kysellä... Mä olen kuullut kanssa, että selällään ei tulisi nukkua, mutta en muista millä viikoilla... Itse heräsin lauantaiaamuna selältäni ja vasen käsi oli kyynärpäästä sormiin asti aivan puutunut ja silloin kyllä säikähdin niin, että vannotin miestäkin mua tönimään, jos tapaa mut nukkumasta selälläni...
Nyt on sitten KYSSÄRIN vuoro... Ootteko hankkineet vauvalle jo sellaisen " vauvan oman kirjan" (siis sellasen mihin kerätään tietoja vauvan ekoista vuosista)? Ajattelin vaan kertoa, että löysin kirjakaupasta sellasen aivan ihanan kirjan siihen tarkoitukseen... Nimi on " KULTA PIENI" ja kirjoittaja on ALICE MARTIN!! On siis niin söpö että... Siihen voi kerätä jo raskausajalta tietoa ja sitten lapsen ekoista vuosista ja ne kuvat on niin valloittavat!! Kirjaa myydään Suomalaisessa, mutta nyt ainakin se on loppunut...
Nyt sitten omasta (.) napsukasta... Mä olen täällä koko päivän tuulettanut puoliväliä tässä raskaudessa... Siis vieläkin on niin uskomaton fiilis, että MÄ olen raskaana ja nyt todellakin näyttää, että loppuun asti (kaksi km siis takana -> tiedoksi niille jotka eivät muista)... Oon ihan onnesta sekaisin, kun TÄNÄÄN tollasen hokasin... ;) Tänään oli neuvola ja siellä kaikki mallillaan!! Vauvan sydänäänet olivat 150-160, verenpaine 130/75, hb 137, sf-mitta 17cm, pissa puhdas jne. Tuo sf-mitta menee kuulemma vähän keskikäyrän yläpuolella, mutta oli terkan mukaan vaan merkki hyvästä kohdun kasvusta.. Mutta vieläkään ei ole vauvamasua pahemmin!! Oon niin kovin malttamaton saamaan kunnon vauvamasun... Kohtu kuulemma on vielä 2cm navan alapuolella tässä vaiheessa kuulemma!! Mutta mikä on aivan valloittava juttu, niin potkut tuntuu nyt päivittäin ja vauvalla on selkeä päivärytmi... Heräilee aamulla tossa 8-9 ja tänäänkin potkiskeli miltei koko ajan klo 11 asti ja sit taas veteli hirsiä iltapäivän ja nyt taas tuntuu satunnaisia potkuja, mutta yleensä klo 23 villiintyy... Rakenneultra meillä on keskiviikkona ja rv22 mennään Brunolle 3/4D ultraan!!
Nyt alkaa Salkkarit, joten taidan hipsiä katsomaan ja jättää palstatilaa muillekin!! ;) Mukavaa illan jatkoa kaikille!!
Lovella Mellu rv22+0 [color=red][size=4]♥
[/quote]
täälläkin yksi lepäilijä. Eli on supparit tulleet turhankin tutuiksi. Kotona en paljoa pysty puuhaamaan vaan on otettava hyvin rauhallisesti.
Siitäpä päästäänkin sitten siihen SYNNYYSPELKOON. Ei mua muuten ole pelottanut, mutta nyt kun liikkuminen on käynyt ihan mahottomaksi, niin on alkanut hiipiä mieleen, että mitä jos meen niin huonoon kuntoon levosta, että voimat loppuu kesken synnytyksessä. No siitä sitten huolestuneena lähdin tänään " kevyesti ulkoilemaan" sillä seurauksella, että meinasin joutua jo soittamaan taksin että pääsen takas kotiin.
Lisäplussana sain loppupäiväksi ihan jatkuvalla syötöllä suppareita ja mahan niin kipeeksi, etten päässyt enää sohvalta omin avuin.
Melike kertoi VAUVAN RYTMISTÄ. Meillä kanssa on pikkuisella ihan oma aikataulunsa :)
Hassuinta on musta se, kun keskipäivän hiljaisuuden, eli pikku-ukon päiväunien jälkeen alkaa potkiminen ja kun katon kelloa, niin se on _aina_ n. klo 14:30 :) Täsmällinen kaveri.
Miusumausu ja pikku-ukko rv 22+4
[color=darkcyan] Nukuin tänään vähän tavallista pidempään, tekee ihan hyvää.
Perhetilanteesta oli juttua... Meillä molemmat ollaan töissä, sitten kun vauva syntyy, minä jään kotiin. Mies pitää kyllä isyyslomansa.
Mun vatsaa taputeltiin jo melko aikaisessa vaiheessa, ei tuntunut mitenkään pahalta. Se oli yksi kaveri, mies, joka pienessä hiprakassa sitten intoutui taputtelemaan. En pannut ollenkaan pahakseni, se oli oikeastaan aika hauskaa... Miehen äiti ja mun sisko on sitä myös taputellut, mutta ei kai kukaan muu... paitsi mies, tietysti=)
Kiitos kaikille, jotka kertoivat aikaisemmista synnytyksistään! Kiva lukea niitä. Minkä kokoisia teidän lapset ovat syntyessään olleet?
nyytti2: Nyt vaan otat rauhallisesti sairaslomalla, toivottavasti supistukset laantuu.
Melike77 kertoi siitä vauvakirjasta... kuulosti tosi ihanalle. Täytyy varmaan käydä katsomassa.
Mä en olekaan kiinnittänyt huomiota, että onko vauvelilla joku rytmi masussa asustellessaan. Täytyypi tarkkailla.
Huomenna on neuvola heti aamusta. Ensimmäinen käynti uudessa neuvolassa muuton jälkeen. Toivottavsti on mukava paikka. Vähän jännittää. Onneksi mies tulee mukaan.
NapNap rv22+6 [/color]
Jospa nyt pääsisin pinoutumaan jo näin aikaisin, enkä aina vasta illan viimisenä villahousuna...
Hei, luin jostakin pinosta, että meitä oli haukuttu tuolla AV:llä... Kertokaas nyt mitä siellä oli meistä sanottu!! Jos joku saa kaivettua sen pinon esiin, ni olis kiva... Mua jäi vaivaan!! Mä inhoon koko AV-palstaa muutenkin just sen nimettömyyden takia!! ARG!! Pistää vihaksi tollanen toisten pinoihin urkkiminen ja haukkuminen... Pysyisivät poissa, jos eivät meitä onnellisia odottajia kestä!!
PERHETILANTEESTA oli eilen ollut vielä puhetta... Meillä molemmat ollaan vakkariduunissa!! Minä jään äippälomalle joskus tossa 24.2, mies pitää isyysloman heti vauvan synnyttyä ja mä palailen sit vanhaan työhön takaisin... JOSKUS!!
MASUN SILITTELYÄ ei ole ollut, kun ei tuota masua vielä ole nimeksikään... :/
Odottaako täällä jo joku muukin JOULUA kun minä? :) Minä tossa just laskeskelin viikkoja jouluun, ja hokasin että niinhän se menee että melkeinpä on 27 viikkoa jo jouluna täynnä! HUH! Tarkalleen taitaa alkaa tuo 27. viikko Tapaninpäivänä. Ja arvatkaas muuten mitä, tein niitä hitsin torttuja eilen :) Oli niin tehnyt mieli pitkään ja olihan ne kamalan hyviä. Aamullakin piti yksi syödä. Loput kyllä jätin odottamaan, vaikka teki kamalasti mieli ottaa töihin yksi mukaan. Mutta odottavat nyt iltapäivään siellä.
Sit tän päivän GALLUP aihe... Onko raskaudessa mitään FYYSISESTI mukavaa?! Itse voisin vastata, että... Rättipäivien puuttuminen!
Ainakin minusta se on raskaudessa paras fyysinen asia :)
Nyt on pakko lähtee töihin, palailen illalla!!
Mukavaa päivää!! Täällä tosin sataa, joten ei ole niin kamalan mukava päivä luvassa!! :/
Mellu rv20+1 [color=red][size=4]♥
[/quote]
Täälläkin laiskuri taas kirjoittelee kuulumisia.
SUPISTUKSISTA, mulla on niitä ollut jo viikolta 15. Ja nyt tulee vähän useammin, alkaa ilmeisesti tämä istuminen jo tehdä tehtävänsä. Onneksi eivät ole kipeitä, mutta todella inhan tuntuisia, kun oikein kiristää.
SELKÄKIVUT alkaa olla välillä aika sietämättömiä. Ja iskiaskin vaivaa. Viikonloppuna jo meinasin, että menen maanantaina lääkäriin, mutta niin vain töihin raahauduin. Perjantaina olisi neuvola, jospa sinne kuitenkin jaksaisin, niin voisin sitten kysellä vähän jatkosta. Ei tuo viikonloppu oikein auta levon kannalta. Pitäisi pitempää levätä, mutta vielä ei kantti kestä kovin pitkään sairaslomaan.
ÄITIYSLOMASTA, olen tällä hetkellä töissä, kuin myös mies. Äitysloma alkaa 10.2 ja sitä ennen pidän talviloman pois ellen sitten ole jo sairaslomalla. Esikoinen on tarhassa, paikan olen irtisanonut helmikuun alusta. Se on yksityinen päiväkoti ja siellä ei siis onnistu osapäivähoito, tai onnistuu, mutta joutuu kuitenkin maksamaan kokopäivämaksun. Löysin yhden kerhon, joka on 2-4v ja sen on kerran viikossa. Yksi ystävä on jo äippälomalla ja toinenkin jää kohta, niin löytyy sitä ohjelmaa onneksi jonkin verran ja onhan sitten avoimet päiväkodit. Mies pitää isyysloman heti vauvan synnyttyä.
RISTÄISLAHJASTA, me oltiin myös lauantaina ristiäisissä. En ole kummi, joten en ostanut mitään " perinteistä" lahjaa, vaan lahjakortin kestovaippoihin. Ja se miellytti kovasti lahjan saajaa, tai siis äitiä :)
Katsoin eilen sen keskosdokumentin, onneksi siinä oli molemmilla perheillä onnellinen loppu. Toisessa perheessä vauva syntyi jo viikolla 25 ja toisessa kolmoset viikolla 31. Täytyy muistaa se toinen osa ensi maanantaina.
Oma napa kasvaa ja heppu potkii päivittäin ja alkaa näkymään jo ulospäinkin vaikka istukka edessä. Eipä ole tarvinnut neuvolassa käydä sydänääniä kuunteluttamassa. Neuvola siis perjantaina ja silloin saan Kelan paperit.
Sairaslomalaisille tsemppiä, toivottavasti päivät kuluu nopeasti kotosalla. Se hyvä puoli töissä olossa on, että päivät menevät nopeasti, vaikka niin mielellään jäisin jo kotiin.
Kai siinä tärkeimmät kommentit olivat, nyt töiden pariin.
Tiitäinen ja kirppu 21+4, jolle pitäisi keksiä uusi nimi, kun ei ole ihan kirpun kokoluokkaa enää :)
Kovasti on ollut kaikesta kirjoittelua. Kannanpa korteni kekoon niiltä osin kuin muistan puheenaiheet...
SYNNYTYKSESTÄ: Pelkoa en vielä ole tuntenut, mutta tässä raskaudessa olen kaiken kaikkiaan pelännyt enemmän kuin aiemmissa, joten ehkä syynytyspelkokin vielä paukahtaa päälle. Toivottavasti ei. Aiemmat synnytykset on menneet mielestäni aika hyvin. Esikoinen syntyi rv. 42+0. Käynnistyi supistuksilla (tosin samana aamuna otettu lapsivesipunktio taisi auttaa tilannetta). Olin siinä vaiheessa jo niin kypsä odottamiseen, että olin pelkästään helpottunut synnytyksen käynnistymisestä:) Synnytys kesti 10,5 h, josta ponnistusvaihe 1,5 h! Tyttö, kun tuli koko päälaki edellä eikä oikein mahtunut. Lopulta otettiin imukupilla. Syntymäpaino 3480g. Toinenkin synnytys käynnistyi supistuksilla rv 40+4 (itseasiassa molemmissa synnytyksissä mulla on kalvot puhkastu sairaalassa jossakin vaiheessa, jotta synnytys vauhdittuisi). Pojan synnytys kesti noin 6 h, josta ponnistusvaihe 9 minuuttia. Vaikka ponnistusvaihe oli kestoltaan paljon nopeampi ja sujui hyvin ensimmäiseen verrattuna, jälkimmäinen tuntui jotenkin pahemmalta. Olin niin väsynyt, koska edellinen yö oli mennyt valvoessa (supistuksia 20 minuutin välein koko yön ja päivän, lapsi syntyi seuraavan yönä). Kun kätilö sanoi, että saat ponnistaa, sanoin vaan etten jaksa. No, jostakin voimat tulivat ja palkkioksi 3700 grammainen poika...
PERHETILANNE: Molemmat olemme tällä hetkellä töissä, lapset päiväkodissa. Mulla loppuu työt vuoden vaihteessa ja äitiyslomalle jään virallisesti 16.2. Mies pitää jossakin vaiheessa isyysloman (vielä ei olla tarkemmin puhuttu). Esikoinen jatkaa kevään eskarissa (4 tuntia päivässä) ja kakkonen päiväkodissa kahtena päivänä viikossa, että näkee vähän ikäisiäänkin. Lähistöllä ei juuri muita lapsia asustele. Mies opettajana tekee melko lyhyitä työpäiviä (ja pitkiä lomia), joten aika paljon jää yhteistä aikaa.
Pitäisköhän ruveta työntekoon. Iskias vaivaa täälläkin, öisin ei voi kunnolla nukkua eikä tämä istuminenkaan herkkua ole. Huomenna on pitkästä aikaa taas neuvolakäyntikin. Otan pojan mukaani ja meidän neiti, joka on silloin eskarissa oli kovin katkera. Lupasin myöhemmin ottaa hänet mukaani (täytyy vaan muistaa ajankohtaa sopiessa, että ei osu eskariajaksi).
Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
LiiJaa rv. 20+5
[color=darkcyan] Ei maistu työnteko, ei... Ei vaan huvita. Ärsyttää kaikki ihmisetkin täällä.
Mä odotan kans kovasti joulua! Eihän siihen olekaan kuin kuutisen viikkoa... Mä olen silloin rv30!!! Hui...
Fyysisesti mukavinta raskaudessa... hmm... Se on kyllä ihan kiva, että ei ole menkkoja. Suhde omaan vatsaan on kyllä aika ristiriitainen. Toisaalta on tosi ihanaa kun se kasvaa ja pyöristyy, mutta toisaalta se hirvittää ihan kamalasti.
Mulla välillä tuntuu masussa siltä, kun joku " imaisisi" sitä sisäänpäin... Mitäköhän se on? Ei ole kivuliasta, mutta epämiellyttävää. Muilla samanlaista?
Huomenna varmaan saan neuvolasta niitä kelan lappusia. Täytetäänkö ne siellä vai kotona? Mua kauhistuttaa toi kelan juttu jo valmiiks... Mulla on aina menny pieleen kaikki jutut kelan kanssa. Kai neuvolassa opastetaan, miten ne laput täytetään? Saako isä oman lappusen isyysrahaa varten? Missä vaiheessa se täytetään? Vasta, kun lapsi on syntynyt? [/color]
Eilen kävin kyllä jo pinoa lukemassa mutta kirjoittaa en sitten kuitenkaan jaksanut...
SUPISTUKSISTA... Esikoisen aikaan ei ollut supistuksia kun vasta käynnistyksen jälkeen niin en tiedä miltä ne pienet harjoitussupparit tuntuu... Mutta luulenpa että kyllä niitä silloin tällöin on tullut, varsinkin kun on kiivennyt tänne neljänteen kerrokseen ja kantanut tuota melkeen 12kg tyttöä kainalossa (ei oo muuten kantaminen helppoa mahan kanssa).
SELKÄKIVUISTA... Selkäkin on alkanut vihoittelemaan oikeen kunnolla tuon esikoisen kanstamisen myötä. Yritänkin välttää sitä. Yksin kun on kotona niin ei ole ketään joka nostelisi ja kantaisi mun puolesta. Mä olenkin monta kertaa manannut miksi ihmeessä meidän lavuaarit pitää olla niin matalalla! Enhän mä edes ole mikään hujoppi (168) ja silti mun pitää kumartua että pystyn pesemään kädet, saati sitten tuon meidän neidin takapuolen...
PERHETILANTEESTA.. Mulla ei ole työpaikkaa, sopimusloppui 3kk ennen esikoisen äitiyslomaa. Nyt olen tyytyväisenä siis tytnön kanssa hoitovapaalla ja odotan seuraavaa äitiyslomaa jota hain alkavaksi 18.1.06. Viikkoa aiemmin aloitan. Mies on töissä vakituisesti ja meinaa pitää ainakin kaksi viikkoa isyyslomaa heti vauvan synnytyytä. Yksi viikko jätetään ilmeisesti elokuulle tai kesäloman yhteyteen. Me mentiin naimisiin kesällä 04 ´maistraatissa ja ensikesänä ollaan menossa kirkkoon avioliiton siunauksene ja pidetään samalla kunnon kirkkohäät:) Maistraatissa oli mukana vain lähimmät sukulaiset. Ensi kesälle siis riittää homma ja siksi on mietitty isyysloman vikaa viikkoa loman yhteyteen tai elokuulle että päästää risteilemään:) Tämäkin tiedetään vasta sitten kun vauva on syntynyt.
Olikohan muuta... No nyt ei tule mieleen. Neidin huoneestakin kuuluu ääntä, taidetaan olla hereillä:)
-Santtu ja Valttu 23+6
Pitkästä aikaa jaksan kirjotella... oon kyllä lukenu päivittäin muiden juttuja :)
Viime perjantaina oli neuvola ja kaikki kunnossa. Masu kasvaa hurrrrrjaa vauhtia ja sf-mitta olinkin jo 22 (rv 21+5)!!!!!!!! eli kaikkien käyrien yläpuolella mennään. kuinkakohan isoksi masu vielä meinaa kasvaa. Masu on toisaalta ihana, mutta välillä valtaa semmonen " valas-olotila" ei kivaa, enkä olis uskonu semmosen vaivaavan tämän onnen keskellä, mutta näin kuitenkin on. Painoakin kun oli tullu jo 6 kg. No en ota paineita vaan koitan saada sit ylimääräset pois kun imetän, saahan sitä haaveilla ;)
Neuvola täti ei ottanu selkäkipuihin mitään kantaa, eikä noihin " repiviin" alavatsa kipuihinkaan.... tuntui ettei edes uskonut mihinkään koskevan. No jos pahenee ni pitää varmaan mennä lääkäriin. ootteko käyny neuvolalääkärillä vai esim. työpaikkalääkärillä kipujen takia?
NapNap: Miulla tuntuu tollasia " imaisuja" kanssa välillä, tuntuu jotenkii epämiellyttävämmiltä kun potkut, mut ei satu. Oon ihmetelly myös mistä ne tulee??? Voisko se vaan johtu vauvan pyörähtelyistä tai jostain?
Perhetilanne: ollan vakkati töissä molemman ja mie jään kotiin, mies pitää isyysloman kyllä.
No taidanpa houkutella työkaverit ruokatauolle, kun on jo aika nälkä :)
Mukavaa tiistaita kaikille !!!!
Fiona+ vaapukka 22+2
Tulin pikaisesti pinoutumaan ennen kuin lähden yliopistolle ja sitten töihin. Tajusin vasta aamulla että mun on ihan pakko käydä yliopistolla tänään. Rasittavaa! Sinne pitää aina tavallaan erikseen lähteä. Olisin voinut tämän asian hoitaa eilen mutta eihän tämmöinen lahopää mitään muista (varmaan oli sillä reissu-uutisella jotain osuutta asiaan..). Ja kun sitten pitää kauhealla kiireellä tulla takaisin että ehtii töihin.. Argh! Sori tämä purkautuminen heti aamusta. :)
Gallupeihin..
JOULU tulla jolkottelee. Ihanaa! :) Minä täällä siis myös odottelen kovasti jo joulua. Vaikka joulu on meillä semmoinen sukujuhla niin minä pidän siitä. Rentoa yhdessäoloa ja lahjoja ja hyvää ruokaa.. Tulis jo! :)
RASKAUDEN HYVISTÄ PUOLISTA. Kukas näitä raskauden fyysisiä hyviä puolia nyt kyselikään? Oliko se Melike?.. No mutta kuitenkin.. :) Tää olikin vähän vaikeampi kysymys. Tähän hätään en oikeasti keksi mitään fyysisiä hyviä puolia.. Kamalaa! No minä mietin tätä asiaa ja palaan myöhemmin kertoilemaan mikäli jotain keksin. :)
Sitten omaa (.) missä kaikki ennallaan. Eilen illalla sain ensimmäisen kerran niin kovan muksautuksen vauvelilta tuonne kylkeen että ihan pakko oli irvistää. Jotenkin vissiin pahaan kohtaan potkaisi tai jotain mutta sattui kyllä melkoisesti. Aamulla närästi ihan julmetusti ja nyt sitten selkään koskee. Liitoskivut saavat potkua kun tästä kohta lähden taapertamaan kohti yliopistoa ja sitten töihin. Onneksi yliopistolla ei tartte kivuta portaita. :) Alkaa nimittäin olemaan jo semmoinen työ siinä nousemisessa ettei paljon innosta..
Mutta nyt tuo kello näyttää jo miljoonaa. Täytyy rientää! Mukavaa tiistaita kaikille!
Lily & Nappo 23+6 (herttinen aika kuinka nää viikot menee nopsaan!!)
Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa tänne maalismussukoihin. Töissä kun ei yleensä ehdi ja töiden jälkeen ei jaksa... Mutta olen kyllä muutaman viikon lukenut teidän juttujanne melkein joka päivä, kiitos niistä!
Työnteko ei maistu yhtään ja vie mehut niin täysin, että odotan jo innokkaasti äitiyslomaa. Vielä kolme kalenterikuukautta pitäisi jaksaa... Saas nähdä...
PÄIVÄN GALLUP-KYSYMYKSEEN vastaan, että ainoa fyysisesti mukava asia tässä raskaudessa on ollut se, ettei tukka rasvoitu. " Rättipäiviä" on ollut ihan riittämiin, kun veristä vuotoa oli koko alkuraskaus, n. 4 kk yhteensä. Nyt on kai viikon ollut vuotamatta, toivottavasti ei enää ala.
SYNNYTYSPELOSTA ja aiemmista synnytyksistä joku kysyi. Esikoisen synnytys meni tosi hyvin ja siitä jäi hieno muisto, mutta siitä huolimatta olen nyt vähän pelännyt tai jännittänyt tätä tulevaa synnytystä. Mitään varsinaisia perusteita pelolle ei kyllä ole paitsi että tieto lisää tuskaa. Kun menin synnyttämään esikoista, en oikeastaan tiennyt mistään mitään enkä pelännyt yhtään. Kun sattui, niin ajattelin vaan, että tämä kipu ei ole vaarallista ja tämän kuuluukin sattua. En tarvinnut kipulääkitystä ja vaikka olinkin aika väsynyt kolmen päivän valvomisen jälkeen, niin toivuin fyysisesti tosi nopeasti. Vauvakin oli niin fiksu, että syntyi sopivan pienenä (49 cm ja 3090 g) ja kasvoi hurjasti vasta kohdun ulkopuolella ;). Jostain syystä ajatus synnytyksestä hermostuttaa nyt enemmän, mutta vielä ainakin pelot ja jännitys on hallinnassa.
MASUN TAPUTTELUSTA... Esikoinen juttelee vauvalle, kuuntelee mahaani ja pussailee, ja mies on tietenkin koittanut liikkeitä, mutta kukaan perheen ulkopuolinen ei onneksi ole taputellut. En varmaan tykkäisi.
Supistuksia mulla on ollut jo viikkotolkulla. Ne on epämiellyttäviä mutta ei kovin kivuliaita. Töissä istuminen rasittaa aika lailla, ja sitten kun nousee ylös voi supistella ikävästi. Melike tais kysyä vihlomisesta jossain peräsuolen suunnalla. Oliskohan ne peräpukamia? Mulla on samanlaista ja olen ajatellut, että olisi peräpukamia kun päivät joutuu istumaan.
Ja nyt on vuorossa työpäivän kohokohta eli lounas!
Moi taas!
NapNap: Kyselit tuosta ' IMUSTA MASUSSA' ... Mulla tuntuu kanssa ihan samanlaista ja välillä ottaa melkein kipeetä, kun vatsanahat oikein vinkuu! Olen huomannut, että silloin pikkuinen tekee kunnon kuperkeikkaa tai asennonvaihdosta, koska liike näkyy päällepäinkin asti ;) Joten veikkaisin, että samaisesta asiasta voisi olla sullakin kyse..
Kysäisit myös niistä KELAN PAPEREISTA... Don' t worry, ne on oikeesti ihan simppelit täyttää. :) Ainoa ihan pakollinen liite, jos olet vakituisesti töissä, on terkan antama todistus raskauden kestosta. Kela saa suoraan verottajalta palkkatiedot, joten niitäkään ei tarvitse selostaa, ellet hae tukea viimeisten 6kk palkkatietojen perusteella. Itselläni on tulot sen verran muuttuneet, että haen just noiden jälkimmäisten tulojen perusteella, joten tarvitsen siis vain tuon palkkatodistuksen varsinaisen hakemuksen ja terkan lapun lisäksi. Ei paha homma ollenkaan! Isyysloman ajankohtaa kysytään sinun hakemuksessa, mutta lisäksi ISÄÄ varten saatte oman samanlaisen hakemuksen ja se täytetään ja palautetaan Kelaan vasta vauvan synnyttyä.
Toivottavasti muistin suunnilleen kaiken ja oli jotain apua ;)
Mukavaa tiistaita kaikille!
äippä ja nyytti rv 23+4
Selkeni vähän toi Kelan lappu systeemi, tai oikeestaan mietittiin vaan sitä, että eihän vielä voi tietää sitä isyysloman ajankohtaa...
Fyysisistä hyvistä puolista en aikasemmin muistanu kommentoida.... no menkkojen " puuttuminen" on kyllä paras puoli, varsinkin kun itse kuulun niihin onnekkaisiin, joilla ei ole ollu mitään vuotoa koko raskausaikana, paitsi senkin edestä valkovuotoa :(
Joku oli ostamassa/ostanut Herquleksen vaunut??? Ne pisti myös meidän silmään kun ollaan sen yhden kerran vasta käyty vaunuja kattomassa. Suunitteilla on ostaa Hequleksen Raptor 3 spin yhdistelmät, eli ne kolmipyöräiset kääntyvällä etupyörällä. Onkos kellään kokemusta?
Jatkanpa taas töitä.
Moi Moi
[color=darkcyan] Laitetaanko siihen sitten joku oletettu isyysloman alkamispäivä...? Mites, kun saan kolme ekaa kuukautta palkkaa, niin työnantajahan vissiin täyttää kelalle jonkun lapun...? Saanko mä sen neuvolasta, vai hoitaako työnantaja sen ihan itse?
Mun kyljet on kipeet! Aikaisemmin oli vaan toinen kylki, mutta nyt on molemmat! Tämä istuminen ei varmaan tee kauheen hyvää niille... Ihan kun kyljet olisi kasassa! Ei auta, vaikka kuinka ryhdikkäästi yritän istua. Auttaisikohan joku tukivyö? Pitäisiköhän tästä mainita huomenna neuvolassa... [/color]
PERHETILANTEESTA. Meillä siis molemmat töissä ja minä lisäksi opiskelen. Tarkoitukseni on valmistua ennen vauvan syntymää. Minä jään kotiin vauvan kanssa. Mies pitää isyysloman. Minä palaan sitten nykyiseen työpaikkaani kun siltä tuntuu.
MASUN SILITTELYSTÄ oli myös puhetta. Töissä työkaverit silloin tällöin silittelevät masuani ja se ei minua haittaa. He ovat kuitenkin aika läheisiä minulle. Joku asiakas (yleensä iäkäs naisihminen) joskus voi silittää myös ja se tuntuu erittäin inhottavalta koska kyseessä on ventovieras ihminen. Mutta olen asiakaspalvelija enkä voi mennä äkäisemään mitään ilkeää. Nielen siis kiukkuni hymyillen.
Mutta nyt ruoanlaittoon..
Lily & Nappo 23+5