Typerät työpaikanhakijat!
Rekrytoin säännöllisesti porukkaa ja varsinkin tänä syksynä olen törmännyt muutamaan sietämättömän ärsyttävään "mokaan" työpaikanhakijoiden keskuudessa, joita ei voi kuin ihmetellä. Tässäpä näitä, menkääpä itseenne te jotka näin toimitte:
1. laitetaan hakemus paikkaan, joka ei oikeasti edes kiinnosta (miksi?) tai luetaan hakuilmoitus huonosti ja sitten vasta haastattelussa tai puhelimessa aletaan tentata, että "paljos se palkka olikaan - no en mä nyt tuollaisella palkalla tule" tai "ai toimistohommiako nää onkin?"
2. jätetään kännykkänumero, johon ei sitten soittaessa koskaan vastata, eikä ole PUHELINVASTAAJAA lainkaan eli viestiä ei voi jättää -> en rekrytoijana kovin montaa kertaa soittele turhaan perään
3. haetaan paikkaa, jossa on selvä koulutus- tai muu osaamisvaatimus, josta itsellä ei ole hajuakaan (esim. sosiaalityöntekijän paikkaa haetaan kampaajan koulutuksella "kun kyllä mä osaan, kun olen joskus itsekin sossun tavannut")
4. haetaan kymmeniä paikkoja yhtä aikaa ja kun rekrytoija soittaa pyytääkseen haastatteluun, aletaan kysellä että "jaa mikäs paikka tämä nyt olikaan, minkäs pituinen sijaisuus vai oliko vakipaikka?" ym. eli motivaatio ei juuri vakuuta
5. ei uskalleta suoraan haastattelussa sanoa, jos paikka ei tunnukaan omalta, vaan soitetaan/laitetaan viesti heti haastattelun jälkeen, että kiitos ei...
6. haetaan paikkaa, mutta ilmoitetaan jo hakemuksessa, että "olen nyt kyllä äitiyslomalla ja voisin aloittaa n. 8kk kuluttua"...
Että tällaisia. Onneksi ne jyvät erottuvat akanoista varsin nopeasti!
Kommentit (54)
Minulle on tänä vuonna käynyt näin:
- haastattelussa ei ole kysymisestä huolimatta kerrottu mikä TES, ja ala oli sellainen, etten voinut sitä kysymättä tietää, kun useita vaihtoehtoja
- haastattelun jälkeen ei oteta lainkaan yhteyttä
- haastattelun jälkeen soitetaan, että olit paras hakija, mutta me aateltiin että olet liian hyvä tähän (vaikka olin täsmälleen sitä mitä ilmoituksessa haettiin) ja otettiinkin sisäinen, kehittyvä hakija
- toisella haastattelukierroksella käy ilmi, että paikka onkin käytännössä vuokrapaikka, eri kaupungissa, ehkä osa-aikainen ja ei ole edes varmaa että sitä on, koska asiakkaan kanssa ei ole vielä päästy sopimukseen
- haastattelija kysyy tyyliin "missä olet oppinut mittaamaan verenpaineen" kun hakee hoitoalan koulutuksella alan työtä (todellisuudessa asia ja ala olivat toinen, mutta tämä esimerkkinä)
- haastattelukutsu soitetaan vasta 3 kk ilmoituksen jälkeen eikä tässä välissä mitään yhteyttä työnantajan puolelta
Että kiitos vaan aikani tuhlaamisesta, rekrytoijat.
Ja sitten se kammopaikka: kiva ilmoitus vaativilla ja vastuullisilla tehtävillä. Haastattelussa kerrotaan, että "kiiretilanteissa kaikki tekevät kaikkea" mikä nyt on pienessä firmassa ihan ok. Valintaa soitettaessa vakkaripaikka muuttuukin ykskaks määräaikaiseksi. Ja kun siitä huolimatta aloittaa, käy ilmi, ettei koko paikkaa oikeasti ollutkaan, vaan vanha ihminen jatkaa hommiaan ja omat työtehtävät muodostuvat puuduttaviksi rutiinitöiksi minkä tekeminen ei vaadi mitään osaamista ja rekrytoinut pomo huutaa "mähän sanoin haastattelussa että kaikkea pitää tehdä ja no ne ilmoitukset nyt vaan ovat ilmoituksia".
Työnhaku on niin pitkä prosessi, että pakkohan sitä on pitää useita hakemuksia auki jos niitä paikkoja tahtoo hakea. Ei voi jättäytä sen yhden varaan, mistä ehkä kuukauden päästä ilmoitetaan tai sitten ei. En töissäollessani pysty palvomaan puhelinta vaan pääsen katsomaan sitä vain toisinaan.
Minustakin nuo "TESin mukaan" ovat typeriä, joidenkin työpaikkojen noudattamaa TES:iä on aivan mahdotonta löytää mistään jolloin ei voi tietää onko edes oikeasti kiinnostunut (esim. sosiaalialalla, järjestöissä ym. TES:n minimipalkat ovat aivan naurettavia ja muullakin tavalla sovitut, paljon paremmat palkat ovat tavanomaisia). Olin itsekin juuri haastattelussa, jossa haastattelija naureskeli että en ole ainut joka palkasta kysyy, koska ko. TES:iä ei siis oikeasti löytynyt lainkaan netistä. Todella tyhmää, tässäkin paikassa palkka oli niin pieni että kiinnostus lopahti saman tien (2000 korkeakoulututkintoa vaativasta, matkustamista ym. sisältävästä työstä, ei etuja). Mietin, oliko tuo tahallista, jotta saisivat edes joitain hyviä ja päteviä tyyppejä kiinnostumaan.
Sen sijaan sille, että palkan kohdalla ilmoitetaan "sopimuksen mukaan" on ihan ymmärrettävät syyt. Aina ei haeta ihmistä nimenomaan tiettyihin tehtäviin, vaan tehtävänkuvan muodostuminen riippuu valitusta hakijasta. Siis paikkaan ollaan periaatteessa valmiita ottamaan esim. vastavalmistunut, jolloin tehtävänkuva on hieman vähemmän vaativa, mutta jos löytyy tohtori niin sille sälytetään sitten enemmän ja vaikeampia tehtäviä. Tähänkin olen itse törmännyt, hain nuorempana paikkaa ja laitoin palkkatoivomukseksi muistaakseni 2700 (ihan ok palkka vastavalmistuneelle ko. alalla). Pääsin haastatteluun joka meni hyvin ja uskon että ovat harkinneetkin palkkaamistani. Paikkaan valittiin sitten kuitenkin tohtori, jolla oli huikean hyvä työkokemus ja kontaktit alalle ym. En usko että hän on ottanut työtä vastaan alle kolmella tonnilla, mutta työnantaja on ilmeisesti ajatellut että ottavat mieluummin hänet kalliimmalla kuin minut halvemmalla. Ihan ymmärrettävää.
Uskon että rekrytoijaa ottaa välillä päähän, mutta samalla olisi hyvä muistaa että ei ne haastattelijatkaan aina ole mitään sosiaalisten taitojen riemuvoittoja.
Aika usein törmää täysin epärealistisiin ja kohtuuttomiin vaatimuksiin (esim. juuri tuo, että soitetaan kutsu haastatteluun yli kk hakemuksen saapumisen jälkeen ja loukkaannutaan kun hakija ei heti puhelimessa muista jokaista yksityiskohtaa ko. paikasta. Kuukaudessa ehtii lähettää parikin kymmentä hakemusta ja kyllähän ne yksityiskohdat tuppaa menemään päässä sekaisin. Miksei voi aloittaa puhelua sanomalla: "Maija Meikäläinen yritys X:stä hei, meillä oli auki tämä koordinaattorin paikka köyhien lasten iltapäivätoimintaa kehittävässä projektissa Y, olisin kysynyt kiinnostustasi tulla haastatteluun"?
että JOS palkka todella määräytyy TES:in mukaan eikä ole neuvoteltavissa niin silloin voisi laittaa sen summan ja perustelut eli vaativuustaso 3, x euroa. Sopimuksen mukaan on sitten sovittavissa.
ettei kerrota mikä firma on palkkaamassa ja missä työpaikka oikeasti sijaitsee. Kyllä noi on ne vähimmäistiedot, mitä työnhakijalle pitäisi kertoa jo netti-ilmoituksessa. Itselleni ainakin on elintärkeää, että työpaikka on mahdollisimman lähellä ja helppokulkuisella paikalla, jonne pääsee kätevästi myös julkisilla ilman että tarvitsee talsia vesisateessa kymmentä kilometriä tai vaihtaa liikennevälinettä kolmesti tai seistä ruuhkassa kehällä kaksi tuntia päivässä.
KYSYMYS REKRYTOIJILLE: Miksi ihmeessä se on jotenkin "hienoa" olla anonyymi työnantaja? Ja yleensä kyseessä on aivan normaalit toimihenkilöpaikat, ei mitkään johtajan paikat. Voisitte muuttaa tätä typerää käytäntöänne asap. Hakisitteko itse paikkaa, jos ette tietäisi missä se on?
Uskomattoman moni liitti hakemukseen kuvansa niin isokokoisena, että hakemus lensi heti roskakoriin. Jos IT- alalle hakee, sellaiset perusjutut pitää vaan osata vaikkei niitä juuri ko. tehtävässä tarvittaisi.
Samoin roskakoriin lensivät hakemukset, joissa tekstiosaa ei oltu jäsennetty kappaleisiin ja joissa oli paljon kielioppivirheitä. Pienillä typoilla ei väliä, mutta jos joka lauseessa jotain mätää, niin roskiin vaan.
Netti on pullollaan esim. Järjestelmäasiantuntijan paikkoja mitkä voivat olla mitä vaan teknisen puhelintuen ja johtajan väliltä.
Välillä tämäntyyppinen vedätys paljastuu vasta haastattelussa.
että jos hakee työtä, hakisi vain yhteen paikkaan kerrallaan. Itsellekin tulee joskus hinku vaihtaa työpaikkaa, niin kyllä sitä ainakin pariin paikkaan laittaa hakemuksen vetämään. Ei kai kukaan voi olettaa, että henkilö odottaisi pari kuukautta aina yhden rekrytointiprosessin ratkeamista ennenkuin hakisi seuraavaa, varsinkin jos on kokonaan ilman työtä?! Noi rekrypuljut käyttää aika raskaasti hyväkseen ihmisten ahdinkoa, mikä on tosi ikävää (esim. hyvinkoulutettuja, kokeneita ihmisiä yritetään kiristää paskahommiin naurettavalla palkalla. Kaikkea pitäisi osata ja joustaa joka asiassa, mutta oikein mitään ei saa vastineeksi).
on mielestäni se, että nykyään on muotia jättää kertomatta yrityksen nimi, jolle työntrkijää haetaan. Kyllä minä ainakin haluan tarkkaan tietää, mihin ja mitä haen ja missä työpaikka sijaitsee. Tuttavani haki erästä paikkaa jokin aika sitten, on läpäissyt jo kahdet haastattelukierrokset ja selviytyi top kolmoseen. Vieläkään idiootti rekrytointifirma ei ole voinut kertoa mistä yrityksestä on kyse. Kyllä on idioottimaista touhua ja työnhakijan alentamista. Ja ne kaikenmaailman tes-maininnat palkoissa kanssa ärsyttää, miksei voi kertoa reilusti paljonko yritys on valmis maksamaan? Siinä säästyy niin yrityksen, rekryfirman kuin työnhakijankin aikaa ja vaivaa, kun jo hakiessa tietää ettl hakee itselleen taloudellisesti mahdollista duunia.
Vastaavia on nykyään ihan liikaa...
Uskomattoman moni liitti hakemukseen kuvansa niin isokokoisena, että hakemus lensi heti roskakoriin. Jos IT- alalle hakee, sellaiset perusjutut pitää vaan osata vaikkei niitä juuri ko. tehtävässä tarvittaisi.
Samoin roskakoriin lensivät hakemukset, joissa tekstiosaa ei oltu jäsennetty kappaleisiin ja joissa oli paljon kielioppivirheitä. Pienillä typoilla ei väliä, mutta jos joka lauseessa jotain mätää, niin roskiin vaan.
Ollenkaan erittelemättä, mihin työhön väkeä haketaan ja onko kieliopin tuntemus siinä mitenkään olennaista. Järjestelmäasiantuntija, koodari tai kirvesmies ei välttämättä tarvitse työssään kielioppia ollankaan ja palkkauksen kriteerinä se on työnantajan ja asiakkaan kannalta vähintään epäilyttävä. Ammattitaito olisi ehkä parempi kriteeri...
en edes hae sellaista paikkaa, jossa ei kerrota työpaikan osoitetta. Ärsyttää ihan kamalasti, kun vuokrafirmojen ilmoitukset ovat juuri monesti tälläisiä jossa ei kerrota osoitetta.
Eli sellaisista, jotka eivät edes työtä halua, mutta pakko hakea, kun muuten työkkäri laittaa karenssia?
Minä olen myös rekrytoinut, mutta yhtään tuollaista kuvaamaasi ei ole tullut vastaan.
Onko työpaikat sellaisia, joihin osoitetaan hakemaan työvoimatoimistosta? Sitä kautta voi tulla helposti hakijoita, jotka eivät ole sopivia tai joita ei kiinnosta, mutta työkkäri on käskenyt hakemaan ja jos ei hae, tulee karenssia.
Pätevyysvaatimuksien ym. vuoksi meille ei juuri noita pakkohakijoita tulekaan..
t. ap
riippuen työstä, jos sitä pätevää hakijaa ei löydykään.
Valitettavasti kaikissa koulutuksissa käsketään laittamaan mahdollisimman laajalti eri paikkoihin hakemuksia, ja jos ei täytä kaikkia vaatimuksia, niin laittamaan hakemus siitä huolimatta.
(Tietysti jossain terveydenhoitoalalla tämä on eri asia kuin jossain, missä ei olla ihmishenkien kanssa tekemisissä, mutta palkataanhan kouluihinkin epäpäteviä sijaisia, jos pätevää ei löydy.)
Jos haette, niin ei ihme. Suurin osa hakijoista on pakotettuja, eipä ihme jos ei kiinnosta.
Jos palkka on oikeasti huono, miksi pitäisi kiinnostaakaan?
Olisiko tosiaan ihan ylivoimaista, jos työnantaja ilmoittaisi palkan reilusti jo työnhakuilmoituksessaan? Niin ei tarvitsisikaan kysellä?
Pätevyysvaatimuksien ym. vuoksi meille ei juuri noita pakkohakijoita tulekaan..
t. ap
varsinkin jos näitä on monta! Vaikea uskoa, että ihmiset huvikseen hakisivat työpaikkoja, mutta huvinsa kullakin..
mutta en kyllä ottaisi mukaan kohtaa 5. Joskus sitä haluaa haastattelun jälkeen vähän sulatella asioita, eikä sitä siis suoraa haastattelussa sano, että näkemiin ja kiitos.
Kohtaan 4 kommenttina sen verran, että kun ottaa huomioon pääkaupunkiseudun työtilanteen, niin minusta työnantajan on typerää olettaakaan, että työpaikan vaihtaja hakisi vain yhtä paikkaa, varsinkin jos on kyse suorittavasta työstä eikä korkeasta virasta.
Lopuksi suosittelisin myös ap:lle alan vaihtamista. Silloin kun alkaa kyynistyä, on aika lähteä.
Jos haette, niin ei ihme. Suurin osa hakijoista on pakotettuja, eipä ihme jos ei kiinnosta.
Jos palkka on oikeasti huono, miksi pitäisi kiinnostaakaan?Olisiko tosiaan ihan ylivoimaista, jos työnantaja ilmoittaisi palkan reilusti jo työnhakuilmoituksessaan? Niin ei tarvitsisikaan kysellä?
ja silti tulee noita kyselijöitä. Eli ei vaan lueta niitä ilmoituksia. Ja ei, emme hae erityisesti työkkärin kautta, vaan paikat ovat auki kaikille ja ilmoituksia on myös ammattialan foorumeilla. Eikä palkka oikeasti ole huono missään rekrytoimissani tehtävissä, tehtävästä riippuen 2300e - 3500 e /kk.
moneen paikkaan yhtäaikaa!! Mikä ihme se nyt on, outo olet! Ja jos olet yhä tyly kuin tää sun aloitus, niin en yhtään imettele että useimmat perääntyy....
Ensinnäkin hakiessani töitä haen useita paikkoja yhtä aikaa. Minulla on kyllä aktiivisen haun aikana lista hakemistani paikoista, josta käy ilmi mitä paikkaa olen hakenut ja minkä firman kautta, mutta te kummat rekrytoijat soittelette esim. iltaisin kuuden jälkeen, jolloin en listaani jouda käsiksi (haen töitä jotka tehdään arkisin virka-aikaan!). En jouda listoihin tuolloin käsiksi enkä joutaisi puhumaan puhelimessakaan, koska myös minulla on työnhakijana yksityiselämä aivan kuten olisi työntekijänäkin.
Toivottavaa olisi tosiaan, jos heti puhelun aluksi tulisi selväksi kuka soittaa ja mistä, jotta voisin nämä tiedot itselleni merkitä ylös. Kyllä, haastattelukutsun tullessa varmistan vielä osoitteen, ja ohjeet jolla paikalle pääsen. Samoin saatan kysellä lisätietoja.
Ja kyllä, haen töitä, vaikken juuri nyt voisi aloittaakaan, vaan vasta parin kuukauden kuluttua. En hae paikkaa, jossa ilmoitettu aloitus olisi tyyliin heti.
Itse ihmettelin rekrytoijien yhteydenottoja, kun itselläni oli hakijana cv-netissä ilmoitus, jossa selvästi sanottiin, että etsin MÄÄRÄAIKAISTA ja olen käytettävissä tiettyyn päivään saakka. Sitten jätetään kertomatta onko paikka vaki- vai määräaikainen... ja ihmetellään haastattelussa mun esittämää kysymystä, ja vastauksesta seurannutta kieltäytymistä. Muutama näitä, ja jo oppi kysymään puhelimessa, että säästyy omaa aikaa ja rahaa turhilta haastatteluissa ravaamiselta.
Jos niitä hakijoita hakee erilaisista CV-pankeista, kannattanee myös lukea se hakijan esittely läpi. Ärsyttäviä yhteydenottoja on myös nämä "laita tarkempi CV sähköpostilla osoitteeseen..." Kas, jos viitsisitte katsoa läpi sen esittelyni, niin siellä se olisi (ainut mitä siitä puuttuu, on henkilö- ja yhteystietoni). Jättääkin sellaisen olon, että just tonne mä halusinkin töihin.