Aikatauluttakaa mun aamut, niistä ei tule mitään!
Eli tässä pohjatiedot:
3 lasta: 2, 3 ja 6v. 2v kiukuttelee paljon aamuisin eikä haluaisi antaa pukea. Ei pue mitään itse. 3v osaa pukea melkein kaikki vaatteet itse, mutta ei aamuisin suostu, ei sitten millään. Istuu nakuna lattialla vaikka tunnin jos sitä ei pue. Esikoinen osaa pukea ja tehdä melkein kaikki muutkin jutut itse, mutta sitä kyllä joutuu pyytämään miljoona kertaa. Lapset ei periaatteesa syö aamupalaa kotona, paitsi käytännössä ovat koko ajan ruinaamassa kun minä tai mieheni syömme. Lapset heräävät yleensä itsestään seiskaan mennessä.
Mulla menee aikaa suihkuun, meikkaukseen ja pukemiseen 30min. Aamiaisen haluaisin syödä kotona ja lukaista lehteä samalla. Tarhaan pitäisi päästä lähtemään viim. klo 8.
Eli jos saisin minuuttiaikatauluehdotuksia, niin iso kiitos! Voin sitten tulla kertomaan kuinka toimii:)
Kommentit (36)
ehdit syödä aamupalankin ennen lasten heräämistä. Sitten onkon helppoa hyväntuulisena antaa lapsille vähän syötävää, oikeasti hyvä asia, ja sitten puette pienimmät, hopotatte isompaa ja lähdette ajoissa.
Heräät kuudelta, laitat kahvinkeittimen tippumaan, laitat itsesi valmiiksi. Puol seiskalta aamukahvin ja lehden ääreen, teet lapsille leivät valmiiksi. Lapset tulevat seitsemältä, syövät leipänsä ja sä ehdit lukea vielä toisenkin sivun rauhassa ;)
Vartin yli seiskalta (tai sitä mukaa kun lehdet on syöty) aamupesut ja lapsille vaatteet päälle (jotka oot jo kattonut edellisenä iltana valmiiksi). Jos ei muuten onnistu, niin äiti/isä pukee. Tuosta pukemisesta ei kannata aamuisin alkaa lasten kanssa neuvottelemaan tai taistelemaan, se on tehtävä ja jos se ei muuten onnistu, vanhempi tekee sen.
Herätys 5.45 Suihku ja hiusten laitto Koira ulos pikaisesti ja lehden haku Aamupala ja lehdenluku 6.30 Lapset ylös 7.00 Meikkaus ja oma pukeutuminen 7.00 Lasten hampaat ja pukeminen 7.20 Autoon 7.30
ja autoon? Ei pysty ymmärtämään. Sisältääkö toi sekä sisä- että ulkovaatteiden pukemisen?
Ei kannata tehdä lapsia jos haluaa vaan olla rauhassa.
Miten muista ruokailusta selviätte, vai syöttekö koskaan yhdessä?
sinä ilman aamupalaa töihin, ja söisit vasta siellä ? Kaikkien keho, edes lasten ei kestä tuota. Verensokeri, kun on alhaalla, niin toisilla on erittäin huono mieli ja voi ihan vatsaan kipristää, jos on jo yön jälkeen nälkä. Minä en kyllä jättäisi omia lapsiani syöttämättä aamulla, vaikka päiväkodissa aamupala tarjotaankin.
Ei kannata tehdä lapsia jos haluaa vaan olla rauhassa. Miten muista ruokailusta selviätte, vai syöttekö koskaan yhdessä?
mutta meillä tällä hetkellä pienenä hankaloittavana tekijänä on ERITTÄIN temperamenttinen 2v, joka tykkää kiipeillä pöydille koko ajan ja saa hillittömät raivarit jos ei saa haluamaansa ja syödessään sotkee ihan julmetusti. Ja mä tuun huonolle tuulelle jos heti aamusta koko meininkin menee käskyttämisen puolelle:) Iltaisin paljon kivempaa kun ei yleensä ole kiire mihinkään.
Herätys 5.45 Suihku ja hiusten laitto Koira ulos pikaisesti ja lehden haku Aamupala ja lehdenluku 6.30 Lapset ylös 7.00 Meikkaus ja oma pukeutuminen 7.00 Lasten hampaat ja pukeminen 7.20 Autoon 7.30
ja autoon? Ei pysty ymmärtämään. Sisältääkö toi sekä sisä- että ulkovaatteiden pukemisen?
heräisin seiskalta, laittaisin puuroveden kiehumaan ja menisin sillä aikaa 3 minuutin suihkuun.
klo 7.15 ois aamupuuro, söisin ja sit meikkaisin.
klo 7.40 lapsille vaatteet päälle ja menoksi.
itse en kokisi tuota aamua ongelmaksi, enkä yrittäisikään saada lapsia pukeutumaan omatoimisesti vaan helpommin ja nopeammin homma hoituis, kun pukisen ne, tarpeen mukaan kiskoisin myös eskarille vaatteet päälle. jos lapset vaatis ruokaa niin antaisin esim rusinapaketit tms käteen, joiden kanssa istuisivat aamulasten ohjelmien ääressä, että itse saisin rauhassa tehdä omat aamutoimet.
ja mulla on ollut yhtä aikaa kolme alle kouluikäistä lasta.
nykyisin on 3 koululaista ja yks taapero. ja aamut menee näin.
herätys klo 7.20 (suihkuun puuroveden kiehuessa)
aamupala klo 7.40
ekaluokkalainen pukemaan klo 7.50
ekaluokkalainen kouluun klo 8
isommille huutelua kellosta ja patistelua liikkeelle, lähtevät viim klo 8.13.
sit itselle päälle ja vikaks taapero valmiiks ja menoks.
Taidan siis tehdä niin että saavat pienen aamiaisen heti herättyään (tällä vältetään myös turha vaatteiden vaihto joka aiheutuu aamupalalla sotketuista vaatteista) enkä rupea käskyttämään 3 (melkein tosin 4) vuotiasta pukemaan. Ja haasteellisinta lienee se että saan itseni riittävän aikaisin ylös..
Kyllä mä yleisesti ottaen olen ihan hyvä äiti, epäilijöille tiedoksi:) Parempi organisoija voisin kylläkin olla.
t. ap
ei meistä kukaan syö mitään aamulla kotona.
En ole koskaan syönyt aamiaista, tulee paha ja huono olo koko päiväksi, jos syön väkisin.
Itsekin syön töissä, kun meillä aamulla heti aamukahvi. Monet muutkin syö vasta silloin. Kyllä pärjää yhden tunnin ilman aamupalaa ja maistuu sitten tarhassa paremmin. Siitähän sitä maksetaankin!
Meillä lapset herätetään viim. noin 6.50 ja lähtö jo 7.10-7.15 ja toimii koska ei ole yhtään luppoaikaa missään välissä. Meillä siis aamupisut, pesut ja vaatteiden pukeminen ja lelun mukaan otto ja menoksi. Pk:ssa ja eskarissa (eri paikoissa mutta lähekkäin) ollaan 7.20-7.25.
Lapset tosin vähän helpommassa iässä, kun ovat 5v ja 6v.
Mutta mielestäni ehdottomasti aamupala hoidossa. Itse toki voit syöd' ennen lasten herätystä, silloinhan olisi rauhallinen hetki siihen ja lehden lukuun. Itse en aamu-unisena kaipaa sellaista.
Taidan siis tehdä niin että saavat pienen aamiaisen heti herättyään (tällä vältetään myös turha vaatteiden vaihto joka aiheutuu aamupalalla sotketuista vaatteista) enkä rupea käskyttämään 3 (melkein tosin 4) vuotiasta pukemaan. Ja haasteellisinta lienee se että saan itseni riittävän aikaisin ylös..
Kyllä mä yleisesti ottaen olen ihan hyvä äiti, epäilijöille tiedoksi:) Parempi organisoija voisin kylläkin olla.
t. ap
sit vaan kun alatte pukemaan niin vaatekasat sohvalle ja vaatteet niskaan, kun lapset katsoo tv:tä, niin ei tuu kiukkukohatuksiakaan.
lapset katsovat aamuisin piirrettyjä sillä aikaa kun minä petaan sängyt ja laitan itseni valmiiksi. Sitten hoidan lasten aamupesut ja pukemiset, ja pääsemme lähtemään. Minä en haaveilekaan mistään lehden luvusta ja rauhallisesta aamiaisesta, jos jotain syön niin syön sen lennossa. Lapset 2 ja 4.
Jos voisin, heräisin ilman muuta itse ennen lapsia, mutta meidän herkkäunisten lasten kanssa se ei vain onnistu..
6.30. Itse herään 5-5.20 aamulla. Laitan itseni valmiiksi, luen lehden ym. Lapsi ja isukki ylös vähän ennen kuutta. Mies syö aamupalasensa ja lapsi hoitaa omat hommansa (avustan tarvittaessa).
ei ole neuvoja, mutta ap:lle lohdutukseksi: mä saan yhden 3-vuotiaan tarhamatkalle 2.5 tuntia heräämisestämme, ja tiukkaa tekisi, jos pitäisi nopeammin lähteä. (ei ole pakkoa eikä tavoitetta lähteä aiemmin, joten ei ole ongelma, mutta mä taidan kyllä olla organisoijana todella syvältä).
Toinen hoitaa toisen pienen ja toinen toisen pienen pukeisiin, eskarilainen pukee itse.
Eikä mitään aamiaisia, jos kerran päiväkodissa saavat. Nopsaan vain pissalle, hampaanpesulle ja autoon ja menoksi. Ei mitään haahuilurakoja mihinkään.