Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvitys elareihin, kun etällä kaikki varusteet lapselle?

Vierailija
09.10.2011 |

Osaisiko kukaan ASIALLISESTI vastata tällaiseen kysymykseen. Eli minkälaisen hyvityksen etä saa elareihin, kun hänen luona lapsilla kaikki vaihtovaatteet, ulkovaatteet, juhlavaatteet, kuravaatteet jne. Lähiltä etälle lapset siis menevät "tyhjin käsin".

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimettömän ilmoituksen. Elareita pitäisi tarkistaa ja parhaassa/pahimmassa niiden käyttöäkin voidaan ruveta valvomaan. Suosittelen sitä ls-ilmoitusta, jotta eksäsi vähän heräisi. Ei kuulosta lasten kannalta kovin hyvältä.

Itselläsi ei ole mahdollisuutta yrittää lähivanhemmaksi tai edes pitää lapsia useammin? Luonasi voisi olla lapsille paljon parempi olla ja elaritkin pienenisi.

Vierailija
42/45 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitti varmaan että jos akuutisti ostaa lapselleen elintärkeät sopivankokoiset kengät,kun lähi ei niitä osta niin saako hän hyvitystä esim.sen kuun elareihin.

Tai ylipäätään jos kustantaa KAIKKI lapsen vaatteet niin saako hyvitystä? Sehän on ihan sama kuka mitäkin rahoillaan ostelee,mutta tuskin tuo ap täällä tälläistä kyselisi,jos olisi varaa elättää se eksäkin,vais mitä?

Omia ne rahat on vaikka elatukseen meneekin,tässä tapauksessa vaikuttaa rahat menevän ihan muuhun kuin pitäisi.

Ei ollut puhetta elatuksen määrästä vaan hyvityksestä,ehkä jopa kertaluonteisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa tuplavaatteet, -kengät, luistimet jne. Eikö niitä nyt herranen aika voi laittaa lapsen mukaan jos on tarvis??? Kyllä mä saan ainakin laukun mukana, kun lapsi tulee vlopuksi minulle, uimapuvun, toiset ulkokengät/kurahousut, vaatteita tarpeen ja kelien mukaan. Mulla on ilmeisesti erittäin fiksu exä, olen luullut, että se on aivan tavallista.

Vierailija
44/45 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne kuulostaa ikävän tutulta.. Mieheni lapset tulivat meille vuosien ajan liian pienissä, säätilaan sopimattomissa vaatteissa ja ilman mitään varusteita. Ensimmäisenä oli aina pakko lähteä kaupoille, riippumatta siitä, oliko rahaa, mitä tekemistä oli viikonlopulle suunniteltu jne. Äitiinsä eivät pyynnöt tai käskyt tehonneet, lupasi kyllä hankkia yhtä sun toista, mutta ei niitä koskaan "ehditty käydä ostamassa".

Lasten saapuesa riisuttiin pienet, rikkinäiset ja likaiset vaatteet aina pois ja puettiin sopiviin, ehyisiin ja puhtaisiin heidän tullessaan meille viikonlopun viettoon. Lähtiessä pantiin sukkapaketti, varapaita ja vaihtohousut mukaan.

Ostamiamme vaatteita emme ostoviikonlopun jälkeen enää nähneet: äitinsä varusti seuraavalla kerralla lapsensa taas pienin, likaisin ja rikkinäisin. Ne menivät meillä taas vaihtoon ja lapset palasivat uusissa takaisin. Käytännössä ostimme kaikki vaatteet vuosien ajan - elarien päälle.

Miksi?Koska emme kestäneet katsoa sitä lasten mielipahaa ja puutetta. Eniten suretti lasten puolesta - välittömästi tietysti se epämukavuus kun paleli/tuli kuuma/ ei päässyt toisten lasten tavoin harrastamaan puuttellisesta varustuksesta johtuen - mutta myöhemmin myös se lojaalius, jolla puolustivat äitiään, uskoivat tämän lupauksia kunnes oppivat niiden olevan katteettomia -sekä isommaksi kasvaessaan se häpeä, jota tunsivat puutteellisesta huolenpidostaan äidin luona.

Jossain vaiheessa harkitsimme lastensuojeluilmoitusta. Keskusteluissa sosiaaliviranomaisten kanssa kävi ilmi, ettei tällaisesta vaatteiden ja varusteiden laiminlyömisestä tule käytännössä mitään seuraamuksia. Saimme kuitenkin tukea ajatukselle, että voisimme pyytää vähennyksiä elareista hankintoihin liittyen. Äiti yllättäen suostui tähän, vähennykset tehtiin aina kuitteja vastaan ja kertakohtaisesti. Se helpotti rahallista puolta, mutta ei ajankäyttöä.. oli kurja käyttää lyhyestä viikonlopputapaamisesta yksi ilta kaupoilla.

Tämä stoori päättyi lopulta hyvin: saimme molempien lasten lähihuoltajuuden. Taakka ja huoli putosi harteilta. On ihana ostaa lapsille varusteita, pitää niistä huolta, tietää että lapset ovat aina puettu asianmukaisesti ja heillä on äititapaamisillakin materiapuoli kunnossa (laitan aina vaihtovarusteet mukaan).

Anteeksi rönsyilevä vastaus, mutta pointtini tulevat tässä:

- yritä vaikuttaa exäsi laiminlyönteihin, pyydä konkreettisesti: kävisittekö ostamassa isommat kengät, laitatko lapsille takit mukaan ensi viikoloppuna jne (voi olla turhaa, mutta YRITÄ silti)

- ota yhteyttä lastensuojeluun ja KESKUSTELE, se voi selkiyttää, eikä keskustelu ole vielä mikään ls-ilmoitus

- ehdota exällesi, että saisit hyvitystä ostetuista tamineista: hei, ette olleet ehtineet hankkia uusia luistimia, satuin löytämään edullisesti, voinko hyvittää elarista? (säilytä kuitit varalta)

- VAIKKEI exäsi suostuisi hyvityksiin, hanki silti tavarat ja vaatteet - sillä SE HANKKII, JOKA VÄLITTÄÄ. Näin minä olen vaikeina aikoina ajatellut. Ja: LAPSI ON TÄRKEIN. Tärkeintä on, että lapsella on hyvä olla.

Tsemppiä ?

Vierailija
45/45 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa uusperheissä on järkevät äidit, mutta meillä oli aikanaan tätä ongelmaa myös. Saatiin poikaa verkkaritakissa marraskuulla kylään, lenkkarit oli kolme numeroa liian pienet ja lapsi valitti jalkojen sattuvan jne. Kesällä tuli isän luokse kahdeksi viikoksi ilman mitään vaihtovaatteita, ei edes alkkareita. Kamalinta oli, että olin paria viikkoa aiemmin ostanut hänelle parit shortsit, t-paitoja, sandaalit jne. Sitten jouduttiin ostamaan nuo kaikki uusiksi. Yllättäin toisella kierroksella hain halvinta mahdollista, kun ekalla kerralla ostin vielä nättiä. (tyylin ekat shortsit maksoi 20 Euroa Lindexillä, nää toiset ostin jostain Tokmannilta 3 Eurolla...)

Onneksi tilanne on helpottanut, kun poika pakkaa nykyään tavarat itse.

Ja kuka se vetoaa, että "kyse on omasta lapsesta" Niin, samalla logiikalla voisi sanoa äidille, että mitäs rutiset elareista, kun kyse on omasta lapsesta ja rahako se tärkein on. Minusta homma on selvä: etävanhempi maksaa elarit ja lähi hoitaa perusvaatehankinnat, jos kerran elarit on määrätty siltä pohjalta.