Onko ltoja paikalla?
Kommentit (9)
En oikeasti jaksaisi tehdä juuri noiden kuvailemienne epäkohtien takia LTO-hommia.
Siksipä olenkin tehnyt luokanopen töitä toistakymmentä vuotta.
Omat hyvät ja huonot puolet siinäkin työssä, mutta ennenkaikkea; ei melua:) (ja työpäivät lyhyemmät, parempi palkka)
Hattua nostan teille LTO:lle jotka jaksatte työtänne tehdä!
Kerrohan työn hyvät ja huonot puolet.
saa päivittäin olla tekemisissä aitojen ihmisten kanssa, jotka antavat koko tunteiden laajan skaalan näkyä. Saa käyttää työssä mielikuvitusta ja elää satujenkin maailmassa. Lisäksi saa käyttää kädentaitoja, kirjoittaa, lukea, ohjata leikkiä.
Huonoja puolia on liian suuret ryhmät, huono palkkaus, ja meteli (vaikka aina uudet ihmiset kehuvat, että onpa teillä rauhallinen päiväkoti:))
Mitkä tekijät työssäsi ovat kuormittavia mainitsemasi metelin lisäksi?
hyvä puoli on lapset, jotka on pääasiallisesti ihania.
huonot puolet: helvetin huono palkka sekä melu ja kiire.
muut työkaverit välttelevät hommia (esim. perushoitotilanteista luistetaan milloin minkäkin syyn varjolla, viivytellään ulos tulossa, jne).
Mutta en ole uupunut, minulla on hyviä harrastuksia työn vastapainona. Lisäksi viikonloput välttelen pikkulapsia:)
Mutta tiedän myös mitä on olla uupunut.
vähän uupuneelle kollegalle! Olen ap. Tuleva maanantai tuntuu kammottavalle. En jaksaisi vinkuvia lapsia: en halua pukea itse jne. Olla koko ajan muistuttamassa ruokapöydässä käyttäytymisestä, kävellen etenemisestä jne. En jaksaisi kuunnella hirvittävää meteliä, rajoittaa leikin riehaantumista. Ja silti kohdella lapsia lämmöllä, rauhallisena ja levollisena. Kiirekin aina on. Ikinä ei pysty yhden lapsen kanssa esim. pelaamaan, muuten ne 20 muuta on 2:n tai pahimmassa tapauksessa 1:n hoitajan hoteissa. Tämä työ on oikeasti mahdotonta, miten pystyn kaikkien hienojen tavoitteiden ja suunnitelmien mukaan vetämään lapsiryhmän toimintaa, kun resursseja on liian vähän. Ei kolme aikuista riitä millään 21 lapselle. Missä se yksilöllisyys on?!
Tämä vuosi on ollut erityisen raskas töissä; liian monta sos.emot -lasta ryhmässä uuvuttaa...
Työssäjaksamista edesauttaa: aikuisten hyvä yhteistyö, selkeät työnkuvat ja erityisesti pienryhmätoiminta ja omahoitajuus! Ja jos ton palkan saisi edes jotenkin vastaamaan tämän työn vaativuutta ja vastuuta...
sf