kuinka paljon syötte d vitamiinia päivässä?
mä olen nyt ihan pihalla näiden suositusten kanssa.
Kommentit (29)
IU:na? Eli mitä sieltä iHerbistä nyt sut kannattaa tilata? Onko 2000iu:ta hyvä?
25-50 ug, lapset (alle kouluikäisiä) 20 ug. Lääkäri suositteli lapsille tuota 20 mikrogramman annosta pimeinä vuodenaikoina ja sanoi, että yleistä suositusta nostetaan lähiaikoina. Kuulemma päätös suosituksesta on ollut aika riitaisa, joten huomattavasti korkeampien d-vitamiinimäärien kannattajia löytyy myös lääkärikunnasta.
Saat grammamäärän.
T: iherbistä tilaava (ja pyydä joltakin tutulta tunnus niin saat eka tilauksesta alen 5$. En itse kehtaa antaa omaani tänne kun luulevat että mainostan saittia:-)
Ntktiset suositukset ovat yhä alakanttiin. D-vitamiini on toki rasvaliukoinen, mutta toksisia vaikutuksia on vasta yli sadan mikrokramman annoksilla.
Kesällä ollaan niin paljon ulkona ja auringossa, ettei deetä tarvitse ottaa purkista. Syksyisin sitten koulun alkaessa napsahtaa taas Minisun -purkki auki aamuisin aina kevätjuhlaan saakka.
125 µg/vrk
Viime talvena vuodenvaihteen kieppeillä mittautin veriarvon, ja se oli tällä annostuksella hyvä.
(µg = mikrogramma)
Nuo 10 µg/vrk annostukset ovat kyllä täysin riittämättömiä Suomessa asuville.
Veren vitamiinipitoisuus pitäisi olla 80 - 250 nmol/l tasolla.
Kun taso laskee alle 80 nmol/l alkaa mm. lisäkilpirauhashormoni taso kohota.
Tasolle 90 nmol/l asti paranee vastustuskyky tauteja kohtaan, tämän yli mentäessä ei enää vastustuskyvyssä tapahdu parantumista.
Nyrkkisääntönä annosmäärässä voi käyttää 1-2,5 µg/painokilo annostusta. (60 kg painoiselle = 60-150 µg/vrk)
Jos annosmäärä epäilyttää, niin 3 kk:n jälkeen annostuksen alusta, voi käydä mittauttamassa veren vitamiinipitoisuuden. (Yksityisellä terveysasemalla pitäisi rahaa vastaan onnistua)
Mittaustekniikat poikkeavat toisistaan, kuten niiden antamat tuloksetkin. Poikkeama voi olla n. 30% luokkaa.
Jos mittauksen tulos näyttää vähintään 115 nmol/l, niin tällöi pitoisuuden pitäisi olla jokaisella tekniikalla mitattuna yli 80 nmol/l.
Vastaavasti jos mittaustulos on enintään 175 nmol/l, niin tuloksen pitäisi olla jokaisella mittaustekniikalla alle 250 nmol/l.
(toivottavasti tämä ei ollut liian monimutkainen sepustus)
lisäksi tietenkin maidosta ja muusta ravinnosta tuleva.
Tosi reiluja vaihteluita täällä kyllä on. Varmaan voisi siis purkista ottaa enemmänkin...