Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi taas! Sain kirjen kotiin (papilloomavirus+vahva solumuutos)

Vierailija
07.10.2011 |

....

Syyskuussa 2011 naistentautien poliklinikalla otetussa kohdunsuun koepalassa löytyi papillomaviruksen pohjalta vahva solumuutos. Hoitoa raskauden aikana ei tarvita.

Kirjeessä liitteenä papakontrolliaika naistentautien poliklinikalle raskauden viimeisen kolmanneksen aikana. Raskauden seurantaan ja synnytykseen todettu muutos ei vaikuta.

3kk: tta synnytyksen jälkeen otetaan uudet koepalat ja niiden perusteella päätetään, tarvitaanko myöhemmin hoitoa.

.....

ELI... Mitä minulla oikein on, mikä on vahva solumuutos? Miks ei kerrottu lisää. Voiko tämä muutos muutua milloin vaan syöväksi?

Kui niin, synnytykseen todettu muutos ei vaikuta? Luin eilen että se voi siirtyä vauvaan...

Kenen kanssa mun pitää oikeasti keskustella, en voi elää enää jatkuvassa stressissä, koska joka paikassa on ristiriitainen tieto?

Mistä mä sen papillooman saanut:(. 2 kumpaania on ollut elämän aikana ja hekin olivat joka kerta testattuja, tautia ei siis heillä ole...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain kondylooman ja solumuutoksia vaikka en ollut ikinä harrastanut seksiä ilman kondomia. Ja pari miestä mullakin oli ollut vaan. Ei sitä oikein voi testata jos ei ole näkyviä syyliä miehellä, ainakin luulisin näin. Mut mulle tehtiin jotain kryo-hoitoa ja nyt 16v myöhemmin oon kunnossa, ei oo ollu sen jälkeen mitään papa-kokeessa. Mut ei sulla varmasti ole mitään henkeä uhkaavaa.

Vierailija
2/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei papilloomaa testata. Ei sitä naisiltakaan kiinni saada muuta kuin papassa.

Ei tätä mitenkään testata. Sukupuolitesteissä testataan vaan klamydia, kuppa, tippuri ja hiv tarvittaessa.

Ei ne sun miehet mitään puhtoisia ole.

Ja nyt lopeta tuo itsesi stressaaminen hyvä nainen. Nauti raskaudestasi. Sulla on sairaalan toimintasuunnitelma edessäsi ja sen mukaan edetään. piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan rauhassa vaan. En muista lukuja mutta olikohan niin, että ainakin 70 % seksuaalisesti aktiivisista ihmisistä saa jossain vaiheessa elämäänsä papilloomaviruksen. Siis vähintään tuo luku. Virus siis piileskelee useimmilla elimistössä eikä välttämättä koskaan aiheuta muutoksia kohdunsuulle tai kondyloomia sukupuolielimiin. Toimii siis vähän niinkuin herpesvirus. Suurimmalla osalla meistä sekin on mutta kaikille se ei aiheuta rakkuloita.

Itselläni todettiin myös vahva solumuutos vuonna 2002, joka hoidettiin pois loop-hoidolla. Kävin tiiviimmin kontrolleissa sen jälkeen mutta kertaakaan ei ole sen jälkeen ollut papassa mitään poikkeavaa. Minä tai mieheni ei ole myöskään saanut syyliä sukupuolielimiin, onneksi.

Juuri tuon yleisyyden takiahan sitä papilloomavirusrokotetta on testattu teineillä. Tarkoituksena on siis estää viruksen leviäminen ja sitä kautta vähentää kohdunkaulansyöpiä. On muun muassa todettu, että kyseistä syöpää ei käytännössä esiinny nunnien keskuudessa, heillä kun harvemmin on seksielämää;)

Ihan rauhassa siis vaan noudatat saamiasi ohjeita!

Vierailija
4/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kuitenkin joku sanoa, miten minun vauva sitten, jos se tartu häneen? Onko automattisesti sitten hänelläkin syöpäaiheuttava papilloomavirus? Pitääkö minun vaatia keisarileikkaus? Pitääkö testata myös miestä..entäs suu ja peräaukko? Miten minun muuta lapset, onko heilläkin sitten tämä papillooma? Saako jossain testata? Mitäs jos olen tartuntut heitä käsien, vessojen, saunojen välityksellä?

Vierailija
5/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään muuta. Miehellä se on, vaikka ei mitenkään itsestään ilmoita ja lapsilla ei ole. Vauva on ihan turvassa vatsassasi ja aivan mainiosti voit synnyttää normaalisti alakautta.

Nyt oikeasti aikalisä ja rauhoitut. Tämä on tätä nykyaikaa, ja on yleistä. Et ole yksin vaivasi kanssa, mutta solumuutokset paranevat hyvin usein itsestään, eikä niille tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään. Välillä tarkistetaan tilanne koepaloin, ja jos on aihetta niin tehdään hoitotoimenpiteitä.

Vierailija
6/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vaan, miksi netissä on jooko väärä tai vanha tieto?Onko? Kun mitä tutkimuksia luin niin se tartu vauvaan. Mieli oli ihan massa, tämän asian takia.

Jääkö se virus kuitenkin elimistöön vaikka muutokset paranee? Pitääkö nyt loppuelämän asti käydä papassa joka vuos? Pitääkö sitten meijän nyt käyttä kondomia?

Vierailija
7/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tutkittu. Onko se vielä sun elimistössä vai ei? Saako edes tutkia tai nähdä jossain kokeissa onko virus vielä elimistössä?

Vierailija
8/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyt alkuun sairaalan kontrolleissa noin puolen vuoden välein. Kun tilanne on hyvä, niin siirtävät sinut avopuolen seurantaan eli käyt sen kerran vuodessa. Jos muutoksia ei sen jälkeen havaita, niin lääkärisi kertoo kyllä, jos riittää esim. papa kahden vuoden välein.

En usko, että miehesi on tuolta välttynyt, kun teillä kuitenkin on aktiivinen seksielämä (lapsi tulossa), joten kondomin käytön näen turhaksi. Miehille tuo ei tee mitään, kun on vain tuo solumuutoksia aiheuttava muutos, ettei ole sitä ulkosynnyttimiin näkyviä muutoksia tekevä kondylooma as in visvasyylä as in kukkakaalimuodostelmat.

Vierailija
9/26 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöpiä? Suu, peräaukko ja muut? Onko näin:(?

Vierailija
10/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tarttua vaikka yleisestä wc:stä periaatteessa. Ei kannata miestä alkaa syyttelemään, nämä yleisiä viruksia kuten syylät yleensäkin ja hoituvat kontrolloituina aikanaan joko itsestään tai operoituna.

Vierailija
11/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan. Niin onko jotain kokeita. Missä voi nähdä, onko se elimistössä vielä vai onko se poistunut kokonaan?

Vierailija
12/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tarttua vaikka yleisestä wc:stä periaatteessa. Ei kannata miestä alkaa syyttelemään, nämä yleisiä viruksia kuten syylät yleensäkin ja hoituvat kontrolloituina aikanaan joko itsestään tai operoituna.

Jotkut lääkärit ovat jopa esittäneet että papilloomaviruksen tarttuminen poistettaisiin seksitautien listalta kokonaan. Se tarttuu todella herkästi, mutta ei ihan katseesta kuitenkaan. Jopa pienillä lapsilla virusta voi olla ja arvellaan että jopa 60% aikuisista kantaa sitä tietämättään ja oireettomana. Anteeksi jos olen lukenut vääriä julkaisuja asiasta, mutta aihe on kiinnostanut.

Vierailija
13/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan. Niin onko jotain kokeita. Missä voi nähdä, onko se elimistössä vielä vai onko se poistunut kokonaan?

Sanotaan että se virus ei poistu, solumuutokset tulee ja menee. Keho oppii vastustamaan muutoksia ja virus pysyy kykenemättömänä aiheuttamaan mitään.

Vierailija
14/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei miehiltä testata juurikaan, voi olla vuosikymmeniä piilevänä. Kondomi suojaa. Voi tarttua kurkkuun myös suojaamattomassa suuseksissä. Ja lapselle voi tarttua kurkkuun synnytyksessä. Kannattaa hoitaa ja käyttää sitä kortsua kaikesssa seksissä!!

Vierailija
15/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulasyöpä, ei voi aiheutta suusyöppä? VAI???

Vierailija
16/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juotuaan alkuraskaudessa tietämättään alkoholia? Kuulostaa samanlaiselta panikoinnilta..

Mulla on kondyloomamuutoksia ollut ulkoisesti, ei koskaan papassa mitään. Niitä on eri tyyppejä, joista jotkut aiheuttaa kohdunkaulansyöpää, toiset eivät. Tarttuvat seksissä, eivät julkisessa vessassa tai saunassa. Periaatteessa siis jos ikinäkään olet harrastanut seksiä ilman kondomia, riski on aina olemassa. Se ei näy aina päällepäin sukupuolielimissä onko kondyloomaa vai ei, sillä tosiaan muutokset eivät välttämättä ole näkyviä!

Säännöllisesti papassa käymällä voi estää taudin etenemistä mahdolliseksi syöväksi. Ja kaikki kondyloomatyypit eivät tosiaan aiheuta syöpää.

Virus on sitkeä ja pysyy elimitössä ainakin hetken, jopa pysyvästi, sitä ei kai mitenkään testata.. varsinkaan miehiltä, kun se ei heille aiheuta mitään varsinaista syöpävaaraa vain niitä ukoisia muutoksia jos jotakin..

Itse sain kondylooman v. 2004 ja se on siis mulla ollut 7 vuotta. Enää muutoksia on tosi harvoin, lähinnä muutaman kerran raskausaikana ollut ulkoisissa sukupuolielimissä. Pari kutisevaa näppyä ja menevät viim. viikossa ohi itsekseen. Ei vaivaa mua sen kummemmin, papassa käyn toki säännöllisesti.

Koita nyt rauhottua, monella on kondylooma/papilloomavirus, siksi siihen rokotekin kehitettiin. Yleisin sukupuolitauti. Miestä ei tartte testata, sillä olette jo tartuttaneet toisenne suojaamattomassa seksissä.. pöpöt on siis jaettuna jo... Miehelle ei ole tosta mitään vaaraa. Se täytyy vaan hyväksyä, että kun seksiä harrastaa, siinä tulee jossain vaiheessa vaihdettua entiset ja nykyset mahdolliset seksisairaudet.. Kun niin nyt vain on, että harvapa sitä kumia käyttää koko suhteen ajan, ainakin jos niitä lapsia tekee.

Vierailija
17/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että se virus ei poistu, solumuutokset tulee ja menee. Keho oppii vastustamaan muutoksia ja virus pysyy kykenemättömänä aiheuttamaan mitään.

suurimmassa osassa papilloomavirus paranee muutaman vuoden kuluessa elimistön oman immuunijärjestelmän sen korjatessa. Näin jopa YTHS:n sivuilla kerrotaan. Täyttä puppua siis..?

Vierailija
18/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä alkuraskaudessa.

Mitä jos minulla on se syöpä aiheuttava papilloomavirus, aiheuttako se mulle muita syöpiä. Peräaukko tai suu syöpä vai ei, eli tämä virus mikä minulla on aiheuttaa pelkästään kohdunksulasyöpä? Kiitos sille joka vasta. Lupan olla kysymättä sen enempää

Vierailija
19/26 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä alkuraskaudessa.

Mitä jos minulla on se syöpä aiheuttava papilloomavirus, aiheuttako se mulle muita syöpiä. Peräaukko tai suu syöpä vai ei, eli tämä virus mikä minulla on aiheuttaa pelkästään kohdunksulasyöpä? Kiitos sille joka vasta. Lupan olla kysymättä sen enempää

Aiheuttaa VAIN kohdunkaulansyöpää jossain tapauksissa. Kiitos säntillisesten papa-kokeiden moinen vaarallinen muutos voidaan kyllä aika ajoissa löytää. Eikä todellakaan tarkoita, että sinulle se tulisi. Puolen vuoden kuluttua voi tulos olla puhdas. Ellei nyt jotain sellaisia muutoksia, jotka voidaan vaikka poistaa tms. En muista mitä aloituksessa kirjoitit. Mene gynekologille pyytämään konsultaatiota. Antaa mielellään apuansa.

Vierailija
20/26 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia ja mielipideitä. Yksin omissa ajatuksissa en pystyy olla:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän