Olen teologi. Linjoilla puolisen tuntia. Kysy mitä haluat!
Kommentit (46)
Mikä oli pääaineesi?
Entä gradun arvosanasi?
t. toinen teologi, jota huvittavat tällaiset ketjut
alusta. Vähän niinkuin Kalevalan sotkan muna. Ei otettava kirjaimellisesti. ap
aatamin ja eevan lapset naivat muista kansoista. Hehän olivat ekat ja ainoat?
Miten yhdistetään tiede ja uskonto? Siis kun ne tuntuvat tietyllä tavalla paradoksilta, ainakin usko siinä mielessä että pitäisi ihan oikeasti ja täysillä uskoa (niin kuin monet "uskikset" edellyttävät). Eli miten voi samaan aikaan uskoa "satuolentoon" ja tehdä siitä tiedettä?
ja gradusta sain eximian. Tällä hetkellä hoitelen lapsia kotona. ap
Mikä oli pääaineesi? Entä gradun arvosanasi? t. toinen teologi, jota huvittavat tällaiset ketjut
Siis oletko pappi, opettaja, tutkija, toimittaja...? Käsittääkseen näitä kaikkia teologi voi tehä. Vai muistanko ihan väärin?
tutkiva tiede. Siinä ei lähdetä liikkeelle jumalauskosta tms. vaan tutkitaan uskontoa ilmiönä maailmassa - ei Jumalaa. Ja siinä kyllä riittää tutkimista :) ap
Miten yhdistetään tiede ja uskonto? Siis kun ne tuntuvat tietyllä tavalla paradoksilta, ainakin usko siinä mielessä että pitäisi ihan oikeasti ja täysillä uskoa (niin kuin monet "uskikset" edellyttävät). Eli miten voi samaan aikaan uskoa "satuolentoon" ja tehdä siitä tiedettä?
tutkiva tiede. Siinä ei lähdetä liikkeelle jumalauskosta tms. vaan tutkitaan uskontoa ilmiönä maailmassa - ei Jumalaa. Ja siinä kyllä riittää tutkimista :) ap
Okei, olen luullut että tuo kuvailemasi on uskontotieteen heiniä? Vai onko teologia ja uskontotiede sama asia?
samoista lähtökohdista. Teologia on meillä erityisenä oppialana koska kristinusko on meillä traditionaalisesti niin keskeinen. Eli teologia keskittyy erityisesti siihen. ap
Okei, olen luullut että tuo kuvailemasi on uskontotieteen heiniä? Vai onko teologia ja uskontotiede sama asia?
Esim. uuden testamentin tentti? Jos, niin miten meni?
kaikki uskonnot eivät vie taivaaseen. Tämä yksi tarkkaan vaan. Jopa jehovantodistajat eivät pääse, kun eivät usko kolminaisuuteen.
Aika helppo kysymys, uskotko Jeesukseen pelastajanasi?
kun puhuttiin taivaspaikoista. ap
(unohdit vastata)
henkilö. Heitä on ollut muitakin. Hän ja hänen kohtalonsa inspiroivat minua, mutta en usko oman pelastukseni olevan hänestä kiinni. ap
Aika helppo kysymys, uskotko Jeesukseen pelastajanasi?
(unohdit vastata)
Lisäksi jopa uskon, että kuolemammekin jälkeen, siis ennen ylösnousemusta, me voimme kääntyä Jeesuksen seuraan ja päästä taivaaseen.
Miksi Jumalalle muka vain tämä aika olisi se jolloin pitää päättää?
sama se mulle, mutta käsittämätöntä, ettet osannut siihen vastata.
osa ihmisluontoa. Siinä ei ole mitään jumalallista jos minulta kysytään. Ja nythän kysytään :) ap
kaikki uskonnot eivät vie taivaaseen. Tämä yksi tarkkaan vaan. Jopa jehovantodistajat eivät pääse, kun eivät usko kolminaisuuteen.
jonka avulla he kuvasivat Jumalan niin hyvin kuin taisivat. Ajatus on väistämättä paradoksaalinen, mutta sellaisena puhutteleva. Ei sitä kannata ottaa liian kirjaimellisesti. Jeesuksen sovituskuolema on vaikea kysymys. Sanon jälleen, että sovitusoppi on verrattain myöhäinen tuotos, jolla pyrittiin kuvaamaan Jeesuksen merkitystä ihmiskunnalle. On epäselvää, miten paljon historian Jeesus itse tällaisia uhriajatuksia viljeli. ap