Vietkö lapsen hoitoon jos itse olet sairaana?
Tuli vaan mieleeni, kun itse ollessani päiväkodissa töissä monet vanhemmat toivat lapsensa hoitoon jos itse olivat sairaana? Mielestäni aika itsekästä tuoda lapset päiväkotiin tartuttamaan muita että itse saisi levetä? Ei mee mun tajuntaan tämä. Pärjääväthän kotiäiditkin ilman lasten hoitoon viemistä. Vakavat sairaudet ovat eri asia mutta nyt puhun kuumeesta ja mahataudista esimerkiksi.
Kommentit (40)
Toki, toki, jos töihin on miehen pakko mennä vaikka kotona sairastetaan ja kouluunkin on pakko mennä, niin laitetaan vahinko kiertämään jo päiväkodissa ja viedään sinne ihan ehdoin tahdoin lisää tauteja.. Mä sairastan mieluiten kotona koko päivän, en jaksa rasittaa elimistöäni raahaamalla lapsia hoitoon, mutta kukin tyylillään
Aika moni on tässä ketjussa kirjoittanut, että se on nimenomaan mies joka vie lapset hoitoon. Ja joku siitäkin, et jos äidin sairastaessa mies ei pysty viemään, niin sitten lapset ovat kotona.
Kyse on nimenomaan siitä, että sairas saa rauhassa sairastaa kotona koko päivän ja lapsille on kaikkien kannalta parhainta olla silloin hoidossa.
Minä esimiehenä (ja itsekin äitinä) ainakin toivon, että työtekijämme hoitavat itsensä sairaslomalla työkuntoisiksi lepäämällä. Sairaslomaa ei ole tarkoitettu lastenhoitoon todellakaan!!
Ja jos olen ihan kuoleman kielissä.
Sairauteni on vakava masennus, enkä kykenisi hoitamaan lasta kokopäiväisesti. Mies on töissä. Lapsi 1 v. 8 kk ja ollut hoidossa 1v. 2kk ikäisestä lähtien.
Sairauslomalla olen ja kotona.
Jos minulla on esim. migreeni.
Lapselle (Eskarissa) olisi parempi olla hoidossa sen 4h ja saada leikkiä kavereitten kanssa, mutta jos migreeni iskee niin en pääse häntä viemään. Joten silloin leikkii yksikseen. Onneksi vain sen 4h minkä tokaluokkalainen on koulussa.
Jos minulla tai esikoisella on esim. vatsatauti niin silloin eskarilainen jää kotiin.
viskoin mukulat anoppilaan jotta sain levätä! mies sitten sinne perästä töitten jälkeen niitä noutamaan.
Nykyään saa onneksi viedä päiväkotiin :) siellä on mukavampaa pitempiaikaisessa hoidossa ku mummolassa
niin vein terveet lapset päiväkotiin. Kuka niiden perään olisi kotona katsonut, kun itse en kyennyt? Jos olin pikkuisen kuumeessa tai vaikka kovassa räkätaudissa, niin lapset olivat myös kotona, koska pystyin kuitenkin jotain ruoaksi kokkaamaan enkä maannnut päivää taju kankaalla.
Koululaisen ei ole pakko jäädä iltapväkerhoon, mutta nuorempi menee pk:in kyllä koko päiväksi.
jos joultuvat koko päivän istumaan kotona telkkaria katsomassa. Paljon perempi on heidän päästä ulkoilemaan ja leikkimään muiden lasten kanssa.
Eikä pomo todellakaan tykkäisi jos ensin olisin poissa sairastumisen vuoksi, ja sitten pitäisin vielä pari päivää lapset kotona etteivät he vain tartuta mahdollista tartuntaansa päiväkodissa. Minulle se kyllä voisi sopia :)
En ajattele niitä muita lapsia, vaan omaani. Omani saa vapaapäivän hoidosta ja kerrankin "tylsistyä" kotona. Onnistuu kun kyseessä isompi lapsi, vaikka olisinkin aika vuoteen omana (ja lapsi mennyt vasta tietyn ikäisenä hoitoon).
Kaksi kertaa mies on ollut töistä kotona lapsia hoitamassa, kun itse olen ollut kipeänä ollessani vielä kotona. Kummallakin kerralla kyseessä oli vauva, sekä isompi/isommat lapset (mutta alle kouluikäiset). Silloin en uskonut että olisin pystynyt hoitamaan vauvaa, isommat olisi jo menneet. Toisella kertaa oli joku lähemmäs 40 astetta kuumetta ja ihme influenssa. Toisella kertaa paha vatsatauti.
Tuli vaan mieleeni, kun itse ollessani päiväkodissa töissä monet vanhemmat toivat lapsensa hoitoon jos itse olivat sairaana? Mielestäni aika itsekästä tuoda lapset päiväkotiin tartuttamaan muita että itse saisi levetä? Ei mee mun tajuntaan tämä. Pärjääväthän kotiäiditkin ilman lasten hoitoon viemistä. Vakavat sairaudet ovat eri asia mutta nyt puhun kuumeesta ja mahataudista esimerkiksi.
Mutta en tietenkään vie sairasta lasta päiväkotiin.
Usein meillä ainakin minä sairastun viimeisenä esim flunssaan, joten ne lapset on jo omalta osaltaan kyseisen taudin läpi käyneet.
Tosin olen muutenkin vauvan kanssa kotona (ja ennen kuin kukaan ehtii älähtämään niin lapsi on lääkärin ja puheterapeutin lähettämänä puolipäiväisenä).
Olen jo pienimmästäkin flunssasta aivan veto pois eikä tilannetta helpota hyperenerginen viisivuotias.
Jos lapsi on esim. flunssassa, pysyy hän kotona.
Luuletko todellakin että se kuumetauti iskee inan samantein? Kyllä ne bakteerit ja virukset on muhinut useita päiviä ja tartuttanut jos on tartuttaakseen.
Ja minä vien jos mies puolestaan sairastaa. Meillä lapsi sairastaa ehkä 0-3 päivää vuodessa, ja kertaakaan ei ole mennyt niin että ensin olisi vanhempi sairaana ja lapsi vasta sitten. Aina on mennyt niin että lapsi joko sairastaa ensin tai sitten ei sairasta ollenkaan.
Ja esim. migreeni ei lapsen kautta tartu tarhakavereihin ;)
Terveet elää kuten aina!!!
Kuka jumalauta tollasta kuvittelee että TERVE tartuttaa???
Tarhoissa, kouluissa ja työpaikoilla on riittävästi sairaita jotka tartuttaa. Ei todellakaan ole kukaan terve tartuttamassa sairaita. Jos kroppa saa pöpön, elimistö alkaa ajamaan sitä ulos ja kuume on siitä merkkinä.
Ei lääkäri anna saikkua minulle jos käyn töissä ja lapseni sairastuu. Ensisijaisesti työntekijän pitää hankkia lapselle kolmessa päivässä hoitaja jos lapsi sairaana.
En tajunnut mitään 13 jarinasta taudeista ja "taudeista" jos pöpö tarttuu se tarttuu mutta tartuntataudit tarttuu joko käsistä tai ilmaan joutuneista (aivastus) pöpöistä, ei ne mistään huokosista vaan tulvehdi jos kroppa ei reagoi sairauteensa. Tsiisus!
Meillä ei ole mummoja tai pappoja, jotka auttaisivat lastenhoidossa minun ollessa kipeä. Tulen nopeammin terveeksi, kun lepään. Olen ollut sairaana viikonloppuisin, jolloin mies on töissä joten tiedän mitä se on. Säälittää lapset silloin, mutta tietenkin pärjäämme kun on pakko pärjätä. Ja ovat jo niin isoja, että ulkoilevat hetken pihalla ilman minua.
mutta jos oon kuumeessa, niin melko varmasti mies veisi lapsen aamulla hoitoon, koska mä olen aivan pihalla kuumeisena, nukun vaan.
Jos olen itse niin sairas, että en kykene töihin, todellakin vien lapset hoitoon, jotta voin itse levätä _edes_ sen hoitopäivän ajan. Ilta on kuitenkin pakko miten kuten pärjätä lasten kanssa, vaikka sairastaa. Juuri viikko sitten olin 39 asteen kuumeessa ja lapset pk:ssa. Jos kykenisin hoitamaan lapseni, kykenisin myös toimistotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
ne sairaan vanhemman lapsetkin (saattaa)tartuttaa muita jos niillä sairaus jo elimistössä "muhimassa". Flunssat tarttuu nimenomaan helpoiten ennen kun henkilöllä itsellään edes oireet alkaneet. Monet ei vaan tajua, varmaan 90% ihmisitä...
Tautien ehkäisyssä on se juuri pahin haaste kun ihminen tartuttaa muita ennen kuin itse tietää edes sairastuvansa. Käytännössä siis mahdotonta.
Mutta jos kotona tauti on erittäin todennäköistä että tarttuu lapsille ja tahallaan tartutetaan muita.
Toki on tauteja ja "tauteja" joskus on oikeasti koomassa ja pakko vaan viedä lapset pk
Hyvin voi olla tilanne se että lapsi sen taudin on päikystä alun perin kotiin tuonutkin, ja itse sitten ensimmäisenä terve kun muu perhe vielä sairastaa. Tartuttamisriski siis lapsen kohdalla jo ohi.
että työtekijämme hoitavat itsensä sairaslomalla työkuntoisiksi lepäämällä. Sairaslomaa ei ole tarkoitettu lastenhoitoon todellakaan!!