Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kanssa riitaa vanhempainvapaasta ja nyt kiinnostaisikin tietää

Vierailija
07.10.2011 |

että kuinka moni äideistä lähtisi töihin takaisin kun lapsi 3 kuukautta??

Meillä mies alkoi vaatimaan että etsisin töitä lapsen syntymän jälkeen ja lähtisin töihin kun äitiysloma loppuu, eli kun vauva olisi 3 kuukautta ja hän jäisi kotiin! Aijon kyllä imettää ainakin 6kk mutta hänen mielestään voisin pumppaa (mikä ei esikoisenkaan aikana onnistunut kun tisseistä ei vaan pumppaamalla tullut mitään)

Ja nyt olen siis määräaikaisessa työsuhteessa joka loppuu siis juuri samassa kuussa kun äitiyslomalle jään, eli ei olisi edes työtä mihin palata!!

Mies oli sitä mieltä että 100% naisista suostuihi tähän ja sanokin ettei minulla ole vaihtoehtoja!?? Nyt haluankin tietää että olenko ainoa joka haluaa hoitaa lapsensa vauva ajan ja imettää???

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ihmeessä olisin sen kummemmin väsyneempi töissä kuin isät, joilla on kotona pieni vauva...? Ihan samalla tavalla mä saan nukkua :) 13

Mitenhän sä voit nukkua kun sun pitää imettää sitä vauvaa? Ei mun lapsista yksikään ole ollut yösyötöittä kolmekuisina. Nelikuisena on yksi lakannut, muuta lähempänä puolta vuotta. Olis ollut todella vaikeaa olla töissä ja imettää öisin, imetys olis loppunut tasan siihen.

Ja on aika vaikeaa pumpata riittävästi maitoa edes sille ensimmäiselle eropäivälle. Itse jouduin pumppailemaan VIIKON kun lähdin päivän kestävään koulutukseen (ihan vapaaehtoisesti äitiyslomalla) ja maito juuri ja juuri riitti. Mitäs jos vauva ei huoli pulloa?

AP tyhmä mies sulla. Sehän voi aivan hyvin jäädä lapsen kanssa kotiin kun lapsi on puolivuotias, silloin ne maidot voi antaa aamulla ja illalla.

Vierailija
2/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden kohdalla olisin voinut jättää vauvan isällensä ja lähteä töihin.

Riippuen alasi työpaikkatilanteesta, ehkä voisitte sopia että noin viiden kuukauden kohdalla alat hakea töitä. Pääasia, että pääsette yhteisymmärrykseen.

Miehen pitäisi myös ilmoittaa kuinka kauan on valmis olemaan kotona. Ettei sitten muutaman kuukauden jälkeen kyllästy ja ilmoita, että vauva menee päivähoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvat on aina nukkuneet perhepedissä, enkä itse juuri edes herää imetyksen ajaksi :) Liivi auki, tissi suuhun ja mä jatkan unia, vauva syö niin kauan kuin syö. Helppoa :) En ole ikinä ollut väsynyt silloin, kun olen yöimettänyt. Väsymys on tullut myöhemmin, hammasitkujen tms. myötä. Mutta nyt ne olisi miehen hoidettava, mä laittaisin korvatulpat ja menisin vierashuoneeseen nukkumaan.

Minäkään en heru pumpulle helposti, mutta käsin saan lypsettyä nopeasti pullon täyteen. Mun rinnat (ainakin kahden ekan kanssa) toimii säännöllisesti 2-3 tunnin välein, eli maito nousee kohinalla ja jos silloin aloittaa käsinlypsyn, niin 5 miunuutissa on 200ml kerättynä. Mä olen kummankin aikaisemman vauvan kanssa luovuttanut maitoa sairaalaan, joten tiedän kaikki niksit maidon nostattamiseen ja lypsämiseen.

Ja korostan sitä, että olen ehdoton imetysfanaatikko :D En missään nimessä lopeta imettämistä enkä anna vauvalle korviketta, vaikka menenkin töihin. Minä nyt vain olen päättänyt, että se onnistuu ja olen valmis asian eteen tekemään PALJON! Aion lypsää kotikuukaudet pakastimeen, että sielläkin on hätävara. Voin tarpeen vaatiessa käydä ruokkiksella imettämässä (joustava lounasaika klo 11-13 välillä, voi pitää puoli tuntia tai puolitoista) jne. Mulla ei ole mikään "istun 8h kassalla"-työ, vaan liukuvat työajat, joustavat tauot ja tosiaan lypsäminen onnistuu milloin vain tarve vaatii!

Mutta joo, meidän imetys on tuhoon tuomittu ja vain äiti voi hoitaa vauvaa ekojen kuukausien aikana. Jep, ymmärretty!

Ja miksi ihmeessä olisin sen kummemmin väsyneempi töissä kuin isät, joilla on kotona pieni vauva...? Ihan samalla tavalla mä saan nukkua :) 13

Mitenhän sä voit nukkua kun sun pitää imettää sitä vauvaa? Ei mun lapsista yksikään ole ollut yösyötöittä kolmekuisina. Nelikuisena on yksi lakannut, muuta lähempänä puolta vuotta. Olis ollut todella vaikeaa olla töissä ja imettää öisin, imetys olis loppunut tasan siihen.

Ja on aika vaikeaa pumpata riittävästi maitoa edes sille ensimmäiselle eropäivälle. Itse jouduin pumppailemaan VIIKON kun lähdin päivän kestävään koulutukseen (ihan vapaaehtoisesti äitiyslomalla) ja maito juuri ja juuri riitti. Mitäs jos vauva ei huoli pulloa?

AP tyhmä mies sulla. Sehän voi aivan hyvin jäädä lapsen kanssa kotiin kun lapsi on puolivuotias, silloin ne maidot voi antaa aamulla ja illalla.

Vierailija
4/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että APn puoliso ei ole esittänyt asiaa ja sen perusteluita kovinkaa asiallisesti ja jotenkin paistaa läpi se, että taustalla saattaa olla jotain muutakin kuin pelkkä halu hoitaa lastaan.

MUTTA se mikä tässä kauhistuttaa on tämä naisten asenne. Täällä valitetaan kun mies ei hoida mitään asioita tai lapsia, mutta kas kummaan kun joku haluaisi näin tehdä, niin voi herran jestas eihän se nyt käy. Isä saa jäädä aikaisintaa vuoden ikäisen kanssa kotiin. Niin eikä se kumminkaan mitään kotitöitäkään tekisi, eihän ne miehet edes osaa sellaisia.

Ei kai nyt tuolla asenteella yksikään mies edes viitsi yrittää. Ensinnäkään ei anneta mahdollisuutta ja sitten jos se annetaa, ei kuitenkaan luoteta että mies siitä selviäisi. Isällä ei siis ole mitään oikeuksia (siis käytännössä) tutustua lapseensa vauvaiässä? Korkeintaan ensimmäisten synttärien jälkeen.

Myönnetään, että 6kk voisi imetyksen jne. kannalta olla sopivampi ikä, mutta sekin riippuu paljon tilanteesta ja tuleeko rintamaitoa vai ei, tms.

Kertokaas nyt joku sitten miten sen isän pitäisi toimia, että arvon rouvatkin olisivat tyytyväisiä?

Isi33

Vierailija
5/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan, että mies osallistuu, mutta sitten jos se haluaa osallistua, niin sekin on huono juttu. Eikä se mies kuitenkaan osaisi hoitaa lasta eikä kotia niin kuin äiti haluaisi!!

Minä olen ainakin ihan älyttömän ylpeä miehestäni, siis siitä että HÄN HALUAA jäädä vauvan kanssa kotiin, HÄN HALUAA hoitaa kodin, haluaa ottaa vastuun siitä. Hän hoitakoon asian omalla tavallaan. Ja tietysti on juteltu asia niin selväksi, että kotona olevalle kuuluu ne kotityöt arkiviikon aikana, mutta tämä oli miehellekin ihan päivänselvää. Ei mun tarvi käydä epäilemään, etteikö hän tekisi sitä mitä on luvannut. Ja suoraan sanottuna, kyllä minulla oli esikoisen kanssa hankalaa yhdistää vauvan hoitoa ja kotitöitä, joten osaan myös ymmärtää sen, jos miehellä on alkuvaikeuksia :D

13

Olen samaa mieltä, että APn puoliso ei ole esittänyt asiaa ja sen perusteluita kovinkaa asiallisesti ja jotenkin paistaa läpi se, että taustalla saattaa olla jotain muutakin kuin pelkkä halu hoitaa lastaan.

MUTTA se mikä tässä kauhistuttaa on tämä naisten asenne. Täällä valitetaan kun mies ei hoida mitään asioita tai lapsia, mutta kas kummaan kun joku haluaisi näin tehdä, niin voi herran jestas eihän se nyt käy. Isä saa jäädä aikaisintaa vuoden ikäisen kanssa kotiin. Niin eikä se kumminkaan mitään kotitöitäkään tekisi, eihän ne miehet edes osaa sellaisia.

Ei kai nyt tuolla asenteella yksikään mies edes viitsi yrittää. Ensinnäkään ei anneta mahdollisuutta ja sitten jos se annetaa, ei kuitenkaan luoteta että mies siitä selviäisi. Isällä ei siis ole mitään oikeuksia (siis käytännössä) tutustua lapseensa vauvaiässä? Korkeintaan ensimmäisten synttärien jälkeen.

Myönnetään, että 6kk voisi imetyksen jne. kannalta olla sopivampi ikä, mutta sekin riippuu paljon tilanteesta ja tuleeko rintamaitoa vai ei, tms.

Kertokaas nyt joku sitten miten sen isän pitäisi toimia, että arvon rouvatkin olisivat tyytyväisiä?

Isi33

Vierailija
6/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystä olen tietenkin jatkanut töihin palattauanikin iltaisin ja aamuisin. Mielestäni ratkaisu oli oikein hyvä. 3 kk:n ikäisen vauvan luota olisi minusta kuitenkin ollut jo liian hankala lähteä töihin, kun kerran ei ollut pakko. Niin pieni vauva tarvitsee imetystä paljon tiheämmin kuin vanhempi.

Vierailija
7/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13:sta työn, tissit ja miehen.

Mistä noita sais?

Vierailija
8/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaaminen ei ole mikään vaihtoehto, se on hankalaa ja raskasta useimmille. Vaikka maitoa tulisi hyvinkin, ei se heru niin hyvin ja helposti pumppaamalla.

Pumppaaminen on toki vaihtoehto. Monet naiset muissa maissa joutuvat palaamaan töihin vain muutaman viikon äitiysloman jälkeen ja onnistuvat pumppaamaan kuukausien ajan.

Ymmärrän kyllä, että ap ei halua sitä tehdä. Se on älyttömän rankkaa. Ensiksi raskaus, sitten synnytys, siitä toipuminen ja sitten pikkulapsiaika. Pumppaaminen keskellä työpäivää on aika rankaa sekin. Jos pumppaa 3x niin se on vähintään 45min päivästä. Koska nainen on käynyt läpi fyysiset muutokset raskauden ja synnytyksen aikana niin hänellä halutessaan kuuluu olla prioriteetti viettää vanhempainvapaat. Hyvä isä kyllä ymmärtää tämän.

Vierailija
9/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemaan erossa noin pienestä vauvasta. Kyllä vauva tarvitsee äitiä ja äiti vauvaa =)

Haikein mielin olen taloudellisesta pakosta menossa töihin kun lapsi on 1 v 3kk. Vielä tosin mietinnässä voisinko jotenkin kitenkin jäädä vielä kotiin. Mies on nyt työssömänä eikä meidän varat riitä siihen että oltaisiin kumpikin kotona ja minulla on vakipaikka.

Vierailija
10/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13:sta työn, tissit ja miehen.

Mistä noita sais?

Ei mikään supermies, mutta kuitenkin tätä nykyä todella hyvin mukana tässä perhe-elämässä. On ollut pitkään osittaisella hoitovapaalla, eli tekee vain 4 päivän työviikkoa. Ensiksi minä tein tuota lyhennettyä, mutta kun mies alkoi puhua, että hänkin haluaa kokeilla, niin TOTTA KAI annoin miehelle vuoron. Itse tein sitä 2 vuotta ja mies on jatkanut siitä nyt 1,5 vuotta.

Tissit mulla on pienet ja roikkuvat (ei kannata kadehtia), mutta tuottaa hyvin maitoa.

Työstä en luovu ;)

t. 13

Vierailija
11/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta useimmat miehet eivät vaan voi ymmärtää sitä tarvetta, mikä useimmilla naisilla on olla pienen vauvan lähellä. Se on hormonaalista. Sitä ei voi selittää. Jos tämä yhteys katkaistaan niin se saattaa jopa vahingoittaa vauvan ja äidin suhdetta.

MUTTA minusta olennaisempi asia kuin äidin tunteet on se, että vauva kehittyy normaalisti vain äärimmäisen kiinteiden ihmissuhteiden ansiosta. Vauva kiintyy siihen henkilöön/henkilöön, joka on eniten saatavilla, ja tämän henkilön ei sitten pitäisi olla vauvasta kovin kauaa erossa säännöllisesti. Jos mies käy töissä päivät työmatkoineen joka päivä, niin väistämättä äidista tulee se ensisijainen kiintymyssuhde. Ja 3-9 kk ikä on kriittistä aikaa henkiselle kehitykselle, joten tuona aikana ensisijaisen hoitajan vaihtuminen voi olla vahingollista. Siksi ainakin itse suosittelisin, että äiti on hieman pitempään kotona ensin, ja sitten hoitajaa vaihdetaan "saattaen".

Ja niille, jotka vaativat tähän tutkimusviitteitä niin suoraan asiaa ei ole tutkittu, koska se on mahdotonta käytännössä. Kiintymyssuhdetutkimus, lastenpsykiatrinen kokemustieto ja esim. anakliittisesta masennuksesta kärsivien lasten tutkimus ovat tuottaneet sellaisen tietopohjan, josta tämän päätelmän voi johtaa. Itse en olemassaolevan tiedon valossa ainakaan uskaltaisi lähteä riskeeraamaan asiaa.

Mutta HUOM. jos isä hoivaa vauvaa aamulla, illalla ja viikonloppuisin paljon, niin hänestä tulee aivan varmasti vauvalle erittäin tärkeä, ja hoivaajan vaihtaminen myöhemmin on sitten helpompaa.

Voihan isä olla sitten kotona vaikka 2 vuotta, jolloin hänestä aivan takuulla tulee vuorostaan se ensisijainen hahmo. Ja tietysti jos pystytään järjestämään asia kuten 13 ilmeisesti on tehnyt, että isä on alusta saakka hoivannut melkein yhtä paljon niin molemmat vanhemmat voivat olla ensisijaisia.

Eli jos minulta kysytään niin tämä arvon rouva olisi tyytyväinen jos mies haluaisi jäädä kotiin yli 9kk lapsen kanssa (ja elättäisin myös perheen). Suunnilleen näin tehtiinkin esikoisemme kanssa, mieheni jäi kotiin kun lapsi 11kk. Onhan tilanne epäreilu jos molemmat haluaisivat olla nimenomaan vauvan kanssa päivät pitkät, mutta mielestäni lapsen kannalta tuo mainitsemani järjestely on yleensä parempi. Lähipiirissäni tämä on yleensä vaikuttanut miehille sopivan aivan mainiosti.

Sitten on myös se, että raskaudesta, synnytyksestä ja imetyksestä toipuminen henkisesti ja fyysisesti vie joiltain enemmän aikaa kuin se 3kk(ei kaikilta toki).

Isi33

Vierailija
12/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelläsi on vakituinen hyväpalkkainen duuni ja sun työt loppuu kohta, niin eikö olis järkevintä että se joka tienaa käy töissä ja se jolla ei ole töitä on hoitovapalla?

Vai enkö vaan tajunnut?

Kotona ollessasi sulla on aikaa etsiä mielekäs työ eikä ottaa vastaan vaan jotain siksi että mies haluaa sut äkkiä pois kotoa.

Julmalle tuntuu erottaa kolmekuinen vauva ja äiti toisistaan koko päiväksi.

Olkoon isä lapsen kanssa illat ja viikonloput.

Se aika riittää ihan hyvin isäsuhteen luomiseen jos sen käyttää hyvin.

On luonnollista että äiti ja lapsi ovat kiinni toisissaan vauvaiän.

Ja kokemuksesta voin sanoa, että maidon pumppaus ei onnistu välttämättä jos äiti on tunteja pois vauvan luota. Maidon eritys tarvitsee sen vauvan läheisyyttä.

Vierailija
13/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan suostuisi. siis joo on kiva että isä haluaa osallistua lapsen hoitoon. Parempi ikä olisi sitten kun ei enää imetä. on varmaan tosi siistiä naiselle mennä töihin pumppailemaan tauoilla ja muutenkin 3 kk on vielä tosi pieni.

Vierailija
14/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa...tuollaisille miehille ei lapsia pitäisi syntyä ollenkaan. Ei minkäänlaista tajua kehityspsykologiasta ja lapsen tarpeiden etusijalle asettamisesta. Anna sille joku kehityspsykologian oppikirja luettavaksi, että mikä on varhaisen symbioosisuhteen ja isän merkitys lapselle.

Ja se että äiti on se ensisijainen symbioosikohde vauvalle rintaruokinnan vuoksi, ei ole mitenkään pois isältä tai vähennä isän arvoa. Lapsi todellakin oppii ensin kiintymään yhteen ja sitten isä on se joka auttaa laajentamaan sitä kiintymyspiiriä äidin ulkopuolellekkin.

No, tietysti jos te haluatte jo pilata lapsenne elämän alussa niin sehän on teidän valinta. Minä tiedän omalla kohdallani kärsiväni edelleen siitä, että äitini tärkeimmässä symbioosivaiheessa työn takia jätti minut isän hoiviin (mm. valtava hylkäämisen ja arvottomuuden kokemus lapselle). Ja vaikutukset siitä on niin moninaiset, että terapiassa niitä sitten aikuisena käydään läpi...

Vierailija
15/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla kerroilla - ja mieshän saa itse asiassa pidempään hyvätuloista vapaata, kun on se isyyskuukausimahdollisuus.

Jos työelämässä asemasi on noin tavattoman heikko, niin miehesihän ajattelee nimenomaan sinun parastasi!

Vierailija
16/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärrän hyvin, että miehesi myös haluaa hoitaa vauvaanne...

Vierailija
17/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän myös sen kaiken muun, minkä äiti päivällä kotona tekee eli siivoukset, pyykit jne. vai odottaisiko, että ne jäävät minulle.

Vierailija
18/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mieskään oikeasti olisi vaihtanut osia kanssani. Itse olin ainakin niin kiinni vauvassa, ja vauva samoin minussa, että olisi ollut kidutusta erottaa minut lapsesta.

Meillä oli vielä erittäin huonosti nukkuva vauva, joka saattoi herätä parikymmentä kertaa yössä. (Osoittautui myöhemmin allergiseksi, joten siksi heräili.) Hormonit saivat minut nukkumaan niin kevyesti, että ei olisi ollut mitään toivoa, että olisin voinut nukkua miehen hoitaessa yöheräilyt. Eikä mieskään kyllä oikeasti olisi vaihtanut osaansa ja nukkunut lyhyissä pätkissä vuotta. Jos olisi yleensä saanut nukuttua, itselläni hormonit auttoivat nukahtamaan saman tien takaisin, mutta miehellä herättyään saattoi mennä pitkään, että sai takaisin nukahdettua.

Epäilen, ettei mies olisi oikeasti selvinnyt yöheräilyistä ja hoitamisesta, kun itselläkin teki tiukkaa, vaikka pystyinkin nukahtamaan helposti. Enkä minä, jos olisin kuitenkin nukkunut 10 minuutin pätkissä, kun olin niin herkkänä vauvan äänille ja pitänyt vielä tehdä päivä töitä. Todennäköisesti olisin joko nukahtanut joku aamu rattiin ja ajanut pöpelikköön tai joutunut sydämen rytmihäiriöistä sairaalaan tms.

Vierailija
19/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan ei haluaisi lähteä 3 kk jälkeen takaisin töihin, miehesi on väärässä. Miksi hän haluaa sinut takaisin niin nopeasti? Onko hänellä kova hinku hoitamaan vauvaa? Sehän on tietenkin positiivista, jos niin on! Jos sinulla ei ole työpaikkaa odottamassa ja mieskin haluaa olla vauvan kanssa niin onko teillä taloudellisesti mahdollista, että molemmat olette vauvavuotena kotona?

Mä menin takaisin töihin, kun vauva oli 9 kk ja jo se tuntuu monien mielestä olevan tosi aikaisin. Suomessa kun suurin osa äideistä on vähintään ekan vuoden lapsen kanssa kotona.

Vierailija
20/75 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet ensin äitiyslomalla, sitten 3 kk vanhempainvapaalla ja sitten miehellä on 2½ vuotta aikaa olla lapsen kanssa ensin vanhempainvapaalla ja sitten hoitovapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä