Kuinka yleistä on että kirkkoon kuulumattomat lapset osallistuvat uskonnontunneille?
Mä yllätyin että meidän tyttömme on ainoa ekaluokkalainen koulussaan joka meni elämänkatsomustiedon tunneille. Mun on vaikea uskoa että yli 40 oppilaasta lapseni on ainoa joka ei kuulu kirkkoon. Voihan asia tietenkin näinkin olla, mutta mieleen tuli että onkohan muut kirkkoon kuulumattomat lapset kuitenkin uskonnontunneilla esim. siksi ettei olisi erilainen kuin muut?
Kommentit (30)
Järjestyi samaan aikaan kuin muidenkin uskonnon tunti, mutta tällä viikolla muut olivat uskontotunnin käyttäneet KiVa-koulumateriaaliin mutta lapseni siis oli et-tunnilla ja ihmetteli kotona mitä se kiva- oli jota ne muut teki. (Ekaluokkalaisesta kyse siis)
Ihan kulttuurillisistä syistä, haluan että saa uskonnonopetusta.
ja taatusti siellä on kirkkoon kuulumattomia.
On myös mukava luokka, kiva opettaja ja ryhmähenki hyvä.
Kun luokka alkoi reilu vuosi sitten siellä oli yks luomu-vihreä-hihhulitäti, joka tuli tukka haisevana kamalat kierrätysvaatteet päällä aina kokouksiin ja vaati vaikka mitä. Myös tätä et-tuntia.
Opettaja sanoi siinä kaikille rauhallisesti ( mikä oli taatusti tosi vaikeeta sen noita-akan edessä ) hän suosittelee kaikille uskontoa, koska tämän koulun uskonnonopettaja on niin hyvä. Ja kaikki, paitsi tämä luomuihme, teki näin.
En ymmärrä jos joku äiti on kiihkokasvissyöjä ja estää lapsen syömästä lihaa. Eihän lapsi ole sitä valintaa tehnyt. Sama on uskonnossa. Anna lapselle mahdollisuus perustaa omat mielipiteensä ja pidä sinä omansa.
vain kaksi on ET-tunnilla. Kuinka moni sitten kuuluu kirkkoon, en tiedä.
Tunnit ihan samaan aikaan kuin muilla uskonto ja poika tykkää tosi paljon tunneista.
Käsittääkseni ET on vähintäänkin yhtä yleissivistä kuin uskonto ja siellä käsitellään myös maailman uskontoja. Kysehän ei ole mistään ateistisesta oppiaineesta vaan ET on sitoutumaton katsomusaine, johon kuuluu aineksia kulttuuri-, uskonto- ja yhteiskuntatieteistä sekä filosofiasta.
Oma lapseni kävi uskontotunneilla 3 ensimmäistä luokkaa, koska vaihtoehtoa ei ollut. Neloselle vaihtoi koulua ja sai itse valita, valitsi uskonnon. Uskonto on hänen suosikkiaineensa. On myös jossain vaiheessa uskonut jumalaan.
Tyttäremme on ET-tunnilla, koska se sopii meidän perheemme näkemyksiin parhaiten. Itse olen ateisti, mies on buddhalainen - miksi laittaisimme lapsemme ev. lut. uskonnon opetukseen? Uskonno(i)sta saa tietoa muutenkin.
Opettaja sanoi siinä kaikille rauhallisesti ( mikä oli taatusti tosi vaikeeta sen noita-akan edessä ) hän suosittelee kaikille uskontoa, koska tämän koulun uskonnonopettaja on niin hyvä. Ja kaikki, paitsi tämä luomuihme, teki näin.
En ymmärrä jos joku äiti on kiihkokasvissyöjä ja estää lapsen syömästä lihaa. Eihän lapsi ole sitä valintaa tehnyt. Sama on uskonnossa. Anna lapselle mahdollisuus perustaa omat mielipiteensä ja pidä sinä omansa.
Niin, eihän lapsi ole valintaa tehnyt, kun hänet on kastettu. Eikö tällä perusteella nimen omaan pitäisi laittaa kaikki lapset ET-opetukseen? Vai valitaanko katsomusopetus sillä perusteella, missä aineessa on "hyvä opettaja"?
Kyse on uskonnonvapaudesta, joka on siinä määrin omantunnonkysymys, että se on onneksi perustuslaissa säädetty. Ei onneksi jää varaa opettajien tai muiden vanhempien tulkinnoille.
länsimaista kulttuuria ja kieliä - eli siinä mielessä se on hyvä tuntea, siis ihan yleissivistävässä mielessä.
Olennaistahan on se, miten siihen opetukseen itse suhtautuu.
t. 6, kirkkoon kuulumaton kääntäjä, jolla 13 raamattua...
länsimaista kulttuuria ja kieliä - eli siinä mielessä se on hyvä tuntea, siis ihan yleissivistävässä mielessä.
Olennaistahan on se, miten siihen opetukseen itse suhtautuu.
t. 6, kirkkoon kuulumaton kääntäjä, jolla 13 raamattua...
oman lähinympäristön uskontoihin ja kulttuureihin.
eikä koko asia ole perheelle mitenkään elämää suurempi vakaumusjuttu, niin en näe mitenkään typeränä mennä main streamin mukana. Meidän lapset on käyneet myös seurakunnan kerhoa, eikä se heitä "saastuttanut". Ihan normaalia askartelua lähinnä.
16
että monissa kouluissa se et-opetus on järjestetty huonosti. Esimerkiksi meidän lähikoulussa (jota omat lapseni eivät käy) et-tunnit olivat ns. pääkoululla kahden kilsan päässä, aina vasta varsinaisen koulupäivän jälkeen. Ja sitten siinä sen tavallisen uskontotunnin kohdalla oli hyppytunti, eikä parakissa mitään tilaa viettää sitä hyppytuntia.