Millaiset ihmiset hyötyvät terapiasta/millaiset eivät? mistä johtuu?
Kommentit (5)
ja uskon, että syy oli se, että olin valmis luopumaan menneestä, aivan oikeasti. Minä olin jotenkin niin hellinyt menneisyyden vääryyksiä, että olin ihan kiintynyt siihen omaan näkökulmaani siitä, miten asiat on menneet. Kun otin sen ajattelumallin, että menneistä on selvitty eikä mennyttä voi muuttaa, niin asiat alkoivat etenemään.
Ihan näin maallikon näkökulmasta terapiasta ei siis ole hyötyä, jos kokee että vanhoja muistelemalla menneet vääryydet saadaan jotenkin korjattua. Ei niitä ikinä saa. Vain nykyhetkeä voi muuttaa.
ja uskon, että syy oli se, että olin valmis luopumaan menneestä, aivan oikeasti. Minä olin jotenkin niin hellinyt menneisyyden vääryyksiä, että olin ihan kiintynyt siihen omaan näkökulmaani siitä, miten asiat on menneet. Kun otin sen ajattelumallin, että menneistä on selvitty eikä mennyttä voi muuttaa, niin asiat alkoivat etenemään.
Ihan näin maallikon näkökulmasta terapiasta ei siis ole hyötyä, jos kokee että vanhoja muistelemalla menneet vääryydet saadaan jotenkin korjattua. Ei niitä ikinä saa. Vain nykyhetkeä voi muuttaa.
mutta ei se silti takaa että terapia auttaa, jos tunne-elämä ei toimi. Tunne-elämältään vaurioituneen terapia menee näin.
Potilas nyyhkii pelkkää uupumustaan.
Terapeutti kysyy miltä sinusta tuntui kun sinua kaltoinkohdeltiin tavalla x.
Potilas plärää henkistä manuaaliaan, kuinka kuuluu tuntea jos kaltoinkohdellaan tavalla x. Hän oikeasti luulee, että tunne-elämä tarkoitttaa sitä että järkeillään kuhunkin tilanteeseen sopiva tunne ja koetetaan näytellä sitä parhaansa mukaan.
Potilas arvelee että oikea vastaus on pelotti ja ahdisti, joten hän vastaa pelotti ja ahdisti, ja väsymyksen ja ahdistuksen kyynelee valuu pitkin poskia.
Terapeutti ajattelee että hienosti menee tämä potilaan traumojen käsittely.
Tätä voidaan jatkaa vaikka vuosi ja mitään apua siitä ei ole.
Sitten ehkä joku päivä yhteys tunne-elämään syntyy ja terapoitava oikeasti muista ja TUNTEE sen miltä tuntui kun kaltoinkohdeltiin ihan niinkuin se tapahtuisi nykyhetkessä. Silloin räkä lentää ja huudetaan suoraa huutoa, ja siitä alkaa paraneminen.
Ihmisten psyykkisten ongelmien syyt ja rankkuuden asteet on moninaisia, ei niissä toimi mikään yksi ratkaisu, eikä tuokaan yritä sitä olla. Jokaiselle ihmiselle on vaan löydettävä omat keinot. Jollain se voi olla vaikka menneisyydestä irtipäästäminen.
on huono yhteys omaan tunne-elämään. Asioita yritetään pähkäillä järjellä eikä saada tunteesta kiinni. Sitä järjellä pähkäilyä voi jatkaa vaikka miten kauan ilman että auttaa juuri mitään.