Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun en oikein tiedä miten laittaisi cv:hen lapset ja hoitovapaat.

Vierailija
06.10.2011 |

Tilanne se, että hoitovapaalta en palannutkaan vanhaan työhön, ja haen nyt töitä.

Mutta työsuhde siis jatkui tähän asti, eli sikäli cv:hen tulee merkintä työsuhteesta ajalle vuosi xxxx - 2011. vaikka olen tästä ajasta ollut pari vuotta nyt kotona.

Sama edellisenkin (ja joidenkin vanhempienkin) työsuhteiden kohdalla - osa ajasta on mennyt kotona.

Tyyliin työsuhde voi näyttää 5 vuodelta, vaikka töissä ollut siitä vain 3 vuotta tms.

No, olen ajatellut että ehkä lasten syntymävuosista näkyy, että väkisin tullut niinä hetkinä taukoja... mutta välillä tuntuu että lapsetkin pitäisi jättää pois (4 kpl) - vaikkei kaikki enää ihan pieniä olekaan, tuntuu että onko noin monta lasta jo tosi paha.

Yhdestä cv:stä jätin pois kaikki tiedot lapsista ja perhesuhteista (enkä runoillut mistään hoitovapaista mitään), - no heti tuli haastattelukutsu.

Toki sitten kerroin heti tilanteeni ja sitten kysyttyynkin, eli nuo seikat tuli haastattelussa kyllä esiin (lasten määrä ja hoitovapaat jne.)

Silti tuntuu että haastattelu meni hyvin ja vaikutti että pääsen ehkä jatkoon.

Mutta mietin, että onko tuo ihan ok tapa kuitenkaan... onko tämä niin raakaa, ettei cv:ssä voi mainita lapsia tai mitään? Ja antaa ensin välittyä vaikutelman, että olisi esim. 15 v. työkokemusta, vaikka oikeasti sitä onkin yhteenlaskien esim. vain 8 v. tms vastaavaa?

Että pääsee edes haastatteluun...

Toisaalta olisi kiva olla avoin ja täsmällinen kaikesta jo alunperin...

Miten te muut teette??

Mulla siis tilanne, että cv:hen ei tule aukkoja, koska mulla on aina ollut voimassaoleva työsuhde hoitovapaiden yli (vaikken sitten käytännössä ole kuitenkaan ikinä varsinaisesti palannut siihen työhön, vaan työsuhde on päättynty sitten syystä jos toisesta hoitovapaan jälkeen).

Mutta esim. työtodistuksissa lukee aina se koko työsuhten "pitkä" kesto hoitovapaan yli, eikä mitään mainintoja vapaista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttänyt pelkästään hoitovapailla olemiseen, niin annanpa näin rekrytoijan näkökulmasta pienen neuvon: on aivan sama mitä siihen cv:hen rustaat. Sulla on niin paljon poissaoloja työelämästä, että oli cv millainen tahansa, työnantajat heittää sun hakemukset suoraan roskiin. Poissaolojesi vuoksi vaikutat työhaluttomalta lusmuilijalta, joka pienimmästäkin syystä lipeää heti pitkille vapaille. Huh, onneksi jokaiseen paikkaan on nykyisin niin paljon hyviäkin hakijoita, että kaikkia hakemuksia ei tarvitse huomioida.

Vierailija
2/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kun olet suurimman osan työssäoloajastasi käyttänyt pelkästään hoitovapailla olemiseen, niin annanpa näin rekrytoijan näkökulmasta pienen neuvon: on aivan sama mitä siihen cv:hen rustaat. Sulla on niin paljon poissaoloja työelämästä, että oli cv millainen tahansa, työnantajat heittää sun hakemukset suoraan roskiin. Poissaolojesi vuoksi vaikutat työhaluttomalta lusmuilijalta, joka pienimmästäkin syystä lipeää heti pitkille vapaille. Huh, onneksi jokaiseen paikkaan on nykyisin niin paljon hyviäkin hakijoita, että kaikkia hakemuksia ei tarvitse huomioida.

kirjoita edes tosiasioita, äläkä läpiä päähäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset -97 (hoitovapaa -97-98) ja -99 (hoitovapaa -99 - nykyhetki)

Kakkosen vastaus nyt oli ihan höpöhöpöä. Itse työnantajana arvostan sitä, että pienet lapset hoidetaan itse kotona (eikä olla koko ajan poissa; pienet lapset sairastaa joka tapauksessa paljon). Oudolta sun CV:ssä kuitenkin näyttää se, ettet koskaan palaa takaisin samaan paikkaan, miksi?

Vierailija
4/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttänyt pelkästään hoitovapailla olemiseen, niin annanpa näin rekrytoijan näkökulmasta pienen neuvon: on aivan sama mitä siihen cv:hen rustaat. Sulla on niin paljon poissaoloja työelämästä, että oli cv millainen tahansa, työnantajat heittää sun hakemukset suoraan roskiin. Poissaolojesi vuoksi vaikutat työhaluttomalta lusmuilijalta, joka pienimmästäkin syystä lipeää heti pitkille vapaille. Huh, onneksi jokaiseen paikkaan on nykyisin niin paljon hyviäkin hakijoita, että kaikkia hakemuksia ei tarvitse huomioida.

olen siis ihan oikeasti tehnyt töitä (pari hoitovapaata jo niin vanhoja / eri alan työkokemuksen ajalta, ettei merkitystä. Kolmas hoitovapaa oli lyhyempi. Vain oikeastaan tää viimeinen nyt on reilu 2,5 v. ja siihen työnhakuaikaa vähän päälle). Ja siis nuo ajat mitä heittelin, oli vaan lähinnä esimerkkejä, ei siis just mun tilanteen vuosimääriä.

Olen myös työn lisäksi opiskellut pitkin matkaa. CV:stäni näkyy kyllä että olen "pitkän linjan" ihmisiä, jatko-opintoja jne. vuosien ajalta, myös työkokemusta eri paikoista, mutten viitsi kaikkea listata, kun ei niin relevanttia enää.

Ja kun mulla nyt on jo 4 lasta ja ikääkin alkaa olla, niin luulisi että työnantajaki tajuaa että tämä EI enää jäisi pitkille vapaille - kuten joku vähän nuorempi parinkin lapsen äiti vielä voi tehdä.

Noh, mutta just jos tuo asenne on rekrytoijilla, niin vissiin parempi on jättää sitten kaikki tiedot pois lapsista ja vapaista (ja kertoa niistä vasta haastattelussa, sillä tietenkään en halua olla "epärehellinen" / piilotella asioita), jotta edes pääsee sinne haastatteluun näyttäämään millainen on ihmisenä (vakuuttava esiintyjä), ja kertomaan asioita joita OSAA.

ap

Vierailija
5/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kotona lasten kanssa = olet huono työntekijä

Laita lapset hoitoon heti ä-loman jälkeen ja mene töihin = olet huono äiti.

Summasummarum, teet mitä teet, niin joka tapauksessa olet huono ihminen

Vierailija
6/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset -97 (hoitovapaa -97-98) ja -99 (hoitovapaa -99 - nykyhetki) Kakkosen vastaus nyt oli ihan höpöhöpöä. Itse työnantajana arvostan sitä, että pienet lapset hoidetaan itse kotona (eikä olla koko ajan poissa; pienet lapset sairastaa joka tapauksessa paljon). Oudolta sun CV:ssä kuitenkin näyttää se, ettet koskaan palaa takaisin samaan paikkaan, miksi?

jos en kirjoita niitä hoitovapaajaksojen kestoja siihen ollenkaan erikseen - kuten en siis yleensä tee (kun olen tehnyt, ei ole se ikinä johtanut mihinkään. Kun jätän pois ja kerron asioista haastattelussa, on töitä tullut tai päässyt usein ainakin jatkoon prosessissa.)

Ja miksen ole palannut - no yksi työsuhde kesti kahden peräkkäin syntyneen lapsen äitiys/hoitovapaiden yli. Tämä niin vanha,ettei sillä ole merkitystä / en aina edes laita cv:hen. Mutta siis hoitovapaan aikana aloin opiskelemaan ja jatkoin noita opintoja ja siksi en palannut kuin nimellisesti hetkeksi enää vanhaan paikkaan.

Kaksi muuta sitten loppui nykyään niin tutusta syystä - organisaatiomuutoksia ym. vääntöä (taloudelliset syyt tms. firmalla), niin että töitä ei olekaan, ja aina löytynyt joku tapa tms. millä saatu asia laillisesti hoidettua niin, että käytännössä töitä ei ole tarttenut tehdä enää hoitovapaan jälkeen siinä firmassa - itse en olisi siis halunnut lähteä.

Eli ihan "oikeat" syyt, ei mielestäni mitään hämäräperäistä.

ap

Vierailija
7/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän ap:n tapaisessa tilanteessa ja itse mietin samaa että miten poissaolot merkkaisin. Mielestäni on hyvä laittaa lasten tiedot cv:hen, asia tulee kuitenkin ilmi ja jos ei ole cv:hen laittanut niin voi vaikuttaa salailulta.

Vierailija
8/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:een. Siihen laitetaan ne asiat, jotka liittyy sun työhön! Lapset ei liity (sori vaan..).

Sun on ihan turha noita juttuja selitellä kellekään työhaastattelussa. Kerrot vaan, että olet ollut vuosina xx-xx töissä ja sillä selvä.

Vierailija
9/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:een. Siihen laitetaan ne asiat, jotka liittyy sun työhön! Lapset ei liity (sori vaan..).

Sun on ihan turha noita juttuja selitellä kellekään työhaastattelussa. Kerrot vaan, että olet ollut vuosina xx-xx töissä ja sillä selvä.

Vierailija
10/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sana cv tulee sanoista curriculum VITAE eli elämään liittyviä asioita siihen kirjoitetaan ja perhe liittyy kyllä hyvin kiinteästi siihen, samoin mm. harrastukset. Ansioluettelo on sitten suppeampi, siihen listataan vain opiskelu- ja työhistoria ja mahdolliset luottamustoimet (kunnalispolitiikka tms), ei harrastuksia tai perhettä.

Vierailija
11/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:een. Siihen laitetaan ne asiat, jotka liittyy sun työhön! Lapset ei liity (sori vaan..). Sun on ihan turha noita juttuja selitellä kellekään työhaastattelussa. Kerrot vaan, että olet ollut vuosina xx-xx töissä ja sillä selvä.

MUTTA - en halua tahallaan antaa väärää kuvaa, että esim. 5 vuoden työsuhteesta olen koko 5 v. ollut töissä, jos oikeasti olltu töissä 3 v.

Tai esim. 4 vuoden työsuhteesta ollut töissä vain vaikkapa vain 1 v.

(Voihan jollain mammalla olla vaikka 10 v. työsuhde, josta on ollut vuoden töissä ja tehnyt kolme lasta putkeen.)

Eli kai se nyt jotenkin pitäisi kuitenkin selventää haastattelijalle, että se tietäisi minkä pituinen se työkokemus OIKEASTI on, onko se sen 10 v. vai oikeasti yht. 5 v. tms.

Lisäksi mietin, että voi olla hyväkin että näkyy että on lapsia, jolloin työnantaja voi ajatella ettei tyyppi heti ehkä jää enää äitiyslomalle. Toisaalta - en tiedä sitten mikä on se "kipuraja", onko 3 vielä ok ja 4 lasta jo niin paljon että pidetään tyhmänä synnytyskoneena... (vaikka osa olisi jo isoja - mutta osaakohan ne työnantajat syntymävuosien perusteella tajuta kuitenkaan miten isoista jo on kyse).

Mitenköhän sitten merkitään, kun lapset on jo täysi-ikäisiä?? Vieläkö nekin merkitään cv:hen? Vai merkkaanko yhtäkkiä vain 3 lasta jos vanhin jo täysi-ikäinen?? Vai missä se raja menee...

ap

Vierailija
12/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sana cv tulee sanoista curriculum VITAE eli elämään liittyviä asioita siihen kirjoitetaan ja perhe liittyy kyllä hyvin kiinteästi siihen, samoin mm. harrastukset. Ansioluettelo on sitten suppeampi, siihen listataan vain opiskelu- ja työhistoria ja mahdolliset luottamustoimet (kunnalispolitiikka tms), ei harrastuksia tai perhettä.

Vierailija
13/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemukseen ei tarvitse (eikä pidä) pistää tietoja lasten lukumäärästä tai hoitovapaiden kestosta. Työnantajalla ei ole oikeutta tällaisia tivata.

CV:hen vain ne asiat, jotka liittyvät työhön ja koulutukseen.

Jos olet ollut työsuhteessa vaikkapa 2001 alkaen ja työsuhde jatkuu yhä, niin kirjoitat juuri noin. Ei siinä tarvitse mitään hoitovapaita tai lasten saantia merkkailla.

Jösses, mitä mänttejä tässäkin ketjussa taas puhuu läpiä päähänsä.

Vierailija
14/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsia tai hoitovapaita cv:hen. Ainoastaan silloin niitä tarvittaisiin, jos muutoin cv:hen jäisi selittämättömiä aukkoja. Sulla on ollut työsuhde voimassa hoitovapaankin ajan ja se on cv:ssä ihan riittävä tieto.

Rekrytoijanakaan en oleta, että lapset tai hoitovapaajaksot olisi merkittyinä cv:ssä. Lähtökohtana kuitenkin on, että keski-ikäisellä ihmisellä tavallisimmin on lapsia ja että naisilla lasten syntymän jälkeen on jonkinmittainen töistäpoissaolojakso. Itse asiassa lasten ja kotonaolon korostaminen antaa ennemminkin sen vaikutuksen, että työnhakija yrittää lapsilla jotenkin selitellä puutteellista osaamistaan tai pitää lapsiaan työhön liittyvien ansioiden puutteessa jotenkin erityisenä meriittinä työntekijää valittaessa.

Työhaastattelussa voi asian tuoda sitten esiin. Itse olen esimerkiksi kertonut, että "olen nyt x:nnen lapsen syntymän jälkeen palaamassa takaisin työelämään ja tämä on mielestäni sopiva hetki vaihtaa samalla työpaikkaa." Potentiaalisen työnantajan kanssa on tuossa vaiheessa helppo ottaa puheeksi nuorimman lapsen ikä ja siitä on samalla voinut päätellä hoitovapaajakson pituuden. Ei ole jäänyt työpaikka tämän takia saamatta.

Vierailija
15/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäisi (KAI?) kuitenkin välittyä se tieto jotenkni, että paljonko sitä työkokemusta on.

Esim. lapseton Mirkku laittaisi näin

Yritys B, projektipäällikkö, v. 2000-2010

Yritys A, projektiassistentti, v. 1995-2000

Rekrytyyppi katsoo että kiva tällä 15 v. kokemus näistä hommista.

Ja 3 lasta peräkkäin saanut Sirkku jolla on ollut nuo samat työsuhteet samanpituisina, laittaisi sitten samoin vai??

Vaikka hän oikeasti on saanut lapsen 2001 ja sitten 3v. päästä toisen ja 3v. päästä kolmannen ja ollut hoitovapailla koko ajan 2010 asti, ja kokemusta on oikeasti vain 6 v - vaikka paperilla näyttäisi että myös on se 15 v. (jos ei olisi edes mainintaa lapsista cv:ssä).

Mietin että laittaisi niin, että esim.

1995-2000, Yritys A, 3 v 2 kk., projektipäällikkö

Eli kirjoittaisin auki tuon työkokemuksen ajan. (Eli 3 vk 2kk olisi ajasta ollut töissä ja loput jollain vapaalla).

Vai onko tuo sitten ihan lopun päälle sekoittavaa, alkaako ne ihmetellä että tuo ei osaa edes laskea...?

Vierailija
16/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainostaisi lapsia, en työhakemuksessa, enkä CV:ssä. Kun ja jos haastatteluun pääset, niin siellä voi sitten perheestään mainita. Tosin ei se välttämättä haastatteluunkaan kuulu.

Paitsi jos haet esim. lastenhoitajaksi.

Vierailija
17/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei niitä lapsia tarvitse mainita tosiaan ollenkaan. Rekrytoija on tosiaan kiinnostunut taidoistasi ja näytöistäsi.

Ja kyllä se sitten tulee haastattelussa tavalla tai toisella esiin, että kuinka paljon kokemusta on tosi asiassa.

Vierailija
18/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäisi (KAI?) kuitenkin välittyä se tieto jotenkni, että paljonko sitä työkokemusta on. Esim. lapseton Mirkku laittaisi näin Yritys B, projektipäällikkö, v. 2000-2010 Yritys A, projektiassistentti, v. 1995-2000 Rekrytyyppi katsoo että kiva tällä 15 v. kokemus näistä hommista. Ja 3 lasta peräkkäin saanut Sirkku jolla on ollut nuo samat työsuhteet samanpituisina, laittaisi sitten samoin vai?? Vaikka hän oikeasti on saanut lapsen 2001 ja sitten 3v. päästä toisen ja 3v. päästä kolmannen ja ollut hoitovapailla koko ajan 2010 asti, ja kokemusta on oikeasti vain 6 v - vaikka paperilla näyttäisi että myös on se 15 v. (jos ei olisi edes mainintaa lapsista cv:ssä). Mietin että laittaisi niin, että esim. 1995-2000, Yritys A, 3 v 2 kk., projektipäällikkö Eli kirjoittaisin auki tuon työkokemuksen ajan. (Eli 3 vk 2kk olisi ajasta ollut töissä ja loput jollain vapaalla). Vai onko tuo sitten ihan lopun päälle sekoittavaa, alkaako ne ihmetellä että tuo ei osaa edes laskea...?

Kaikella hyvällä ap, mutta mietipäs mikä sen työhakemuksen ja cv:n tarkoitus on? Sun pitää markkinoida itseäsi ja mainostaa osaamistasi parhaan kykysi mukaan. Ei väheksyä tai aliarvioida itseäsi tai mainita niitä työnantajan kannalta vähemmän mairittelevia asioita sinuun tai osaamiseesi liittyen. Nyt kun teet niitä hakemuksia, keskityt nimenomaan niihin työnantajan kannalta positiivisiin puoliin sinussa.

Et varmaan itsekään usko, että muut hakijat tuovat erityisesti esiin itsensä liittyviä heikkoja puolia (esim että hienosta tittelistä huolimatta työ ollut yksinkertaista, vaan nimenomaan mainostavat esim. johtamiaan projekteja niiden vaativuutta mainostaen tms). Päinvastoin kaikki muut hakijat kehuvat itseään ja osaamistaan niin paljon kuin vain kehtaavat.

Usko jo, että lasten saannit ja hoitovapaat eivät kuulu cv:hen (muuta kuin poikkeustapauksessa aukkoja selittämään). Ne voi ottaa tarvittaessa mahdollisessa työhaastattelussa esiin.

15

Vierailija
19/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse en mainitsisi sanallakaan, ihan sama kuuluuko ne cv/ansioluetteloon vai ei. Työhaastattelussa ei myöskään ole sallittua kysyä yksityisasioita kuten lasten lukumääriä tai lisääntymisaikomuksia. Tosin kyllähän niitä kaikenmaailman idiootit kyselee.

Vierailija
20/21 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mainitse lapsia CV:ssä. Haastattelussa mainitsen, jos asiasta kysyään suoraan. Tällä tavalla sain nykyisen työni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan