11-vuotiaalle pojalle sopiva mm. seurustelukiemuroista kertova kirja?
Poika seurustelee ekaa kertaa, ja äidin neuvot saa vain kiusaantumaan. Mikä kirja hänelle kannattaisi lainata?
Kommentit (6)
No oleellisinta on pitää mielessä, että tuon ikäisenä on lähinnä hyvä kaveri tytön kanssa; on hienoa, että tykkää toisesta ja viihtyy toisen kanssa mutta mitään sen kummempia vakvaia seurustelukuvioita on hyvä vähän hillitä. Ja kerro myös, että on ihan ok, että ei seurustele ja että on vain ns. hyvä kaveri ja on hyvä, että on paljon kavereita, muitakin kuin se "tyttöystävä".
Aiemmin kypsyvillä tytöillä menee välillä nää seurustelupyöritykset ja suhteiden vakavuudet ihan överiksi - ei todellakaan ole tarvetta esim. fiksoitua olemaan vain sen yhden kanssa ja on ihan ok harrastaa ja tehdä kaikkea, mitä sen ikäiset pojat tekevät ilman, että "tyttöystävälle" tarvii koko ajan tilittää tai selittää menojaan tai pelätä tämän mustasukkaisuutta tai loukkaantumisia. 11-v. ei todellakaan kuulu etsiä vielä vakisuhdetta eikä miettiä sen vakavampia suhdeongelmia. Kannattaa yrittää pitää lapsi lapsena mahdollisimman kauan eikä ainakaan missään nimessä usuttaa johonkin seurustelurumbaan, vaikka tyttöjä asia kuinka kiinnostaisi.
Cacciatoren kirjoissa on paljon hyvää asiaa, nimenomaan pojillekin suunnattuna.
minulla on 11 v poika, ja niin lapsi, niin lapsi. Pelkkä ajatus siitä, että poika seurustelisi, on ulkoavaruudesta.
lukaista sellaisen kirjan kuin "Meidän seksikirja" - nyt varmaan on vähän aikaista mutta ko teos oli ihan hulvattoman hauska ja ASIAA!! paljon parempi kuin joku törkyfilmi. Jorg Muller & Dagmar Geisler tehneet. Mahtava humoristinen kuvitus ja paljon asiatietoa mm ehkäisystä, anatomiasta ja raskaudesta. Tämä siis ehkä muutaman vuoden päästä. Kyllä ne 11 v voi jo tavallaan seurustella....ehkä pussaillakin jo. Lapsiahan ne mutta viimeistään kuudennen keväällä hormoonit alkavat jyllätä, sen on moni opettajakin todennut luokassa kun se silmänvilkutus alkaa. En tiedä mikä olisi passeli seurusteluopas 11 v:lle, ehkä kukin hoitaa ne tutustumiskuviot omalla tavallaan. Näin on ainakin meillä mennyt. Aika paljon on ihastumiskokemuksia ihan tavallisissa nuortenromaaneissakin.
Vanhemmille vaikka seuraavat:
- Portaita pitkin (Korkeaniemi-Poikela, Cacciatore)
- Huomenna pannaan pussauskoppiin (Cacciatore)
- Pelastakaa pojat (Cacciatore)
Pojille esim. Legopalikoista leopardikalsareihin (Cacciatore)
p.s. en ole itse R. Cacciatore, tykkään kyllä kirjoistaan. :)
tai Hei beibi mä oon tulta (sopii kyllä tytöille ja pojille). Molemmissa mukana tää Raisa Cacciatore, mutta on muitakin tekijöitä, joita en muista ulkoa. Meilläkin tuo 11-v. poika on seurustellut... hellyyttävää.
http://www.vaestoliitto.fi/?x27375=1014949