Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko kellään kokemuksia concertan sivuvaikutuksista?

Vierailija
06.10.2011 |

Lääkekokeilu on aloitettu ja nyt kun tällä viikolla tuntuu löytyneen se annos, joka auttaa, sen mukana myös sivuvaikutukset tuntuvat rajuilta: Etenkin siinä vaiheessa kun lääkkeen vaikutus loppuu, on yhtäkkiä hirveän väsynyt, jopa niin että huimaa, on pakko mennä torkuille. Meneekö ohi, kuten tuoteselosteessa luvataan, vai onko lääkkeestä luovuttava?

( ja ruokavaliohörhö: meillä on kokeiltu kaikki mahdolliset ruokavaliot ja kalaöljyt, lisäaineet eivät kuulu valikoimaan nykyään enää edes kouluruoassa, eikä se ole auttanut. Lapsi on jo saanut vuosien neuropsykologisen kuntoutuksen, josta oli toki apua, mutta ei tarpeeksi: lääke on todellakin viimeinen ojenkorsi ja tarpeen.)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mf-lääkityksellä olevia lapsiakin tavannut/tunnen, mutta en oo heitä päivittäin seurannut.

Luultavasti tuo menee ohi. Kuinka kauan ollut jo tällä annoksella? On niin yksilöllistä, miten kauan siinä menee, että hoitoannokseen tottuu ja sivuoireet tasoittuvat. Mikä annos ja ootko huomannut apua alkuperäisiin ongelmiin?

Yksi helpottava homma voi olla ennakointi. Putoaako väsymykseen aina samaan aikaan, onko se aika ok vai hankala päivärytmin puolesta? Meneekö loppupäivä sekaisin, jos ne torkut otetaan?

Ongelmien ratkomiseen, hoidon ja avun hakemiseen motivoitunut vanhempi on adhd/add-lapselle äärettömän arvokas asia. Tsemppiä ja voimia!

Vierailija
2/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sanoitkin tuossa, että tällä vkolla vasta annos muuttunut. Ainakin pari viikkoa kuulostelisin, jos vaan hermot kestävät :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopulta jätin concertan juuri epämiellyttävien sivuvaikutusten vuoksi. Yksi vaihtoehto olisi käyttää jotain lyhytvaikutteista, esim Medikinetiä, hieman ennen laskuja jatkamaan lääkkeen vaikutusta. Kannattaa odotella vielä jos ajan myötä tasaantuisi jos lääkkeen hyödyt muuten huomattavat.

Vierailija
4/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä tällähetkellä 3*18 mg eli 54mg. On ihan aikuisen kokoinen nuori. TÄllä nimenomaisella annoksella, jota siis nyt tämä viikko koieltu, tuntuu olevan apua. Edellisviikolla kokeiltiin 2*18mg, ja apu ei ollut riittävä ("tuntuu ehkä vähän", sanoin nuori silloin.

Väsymykseen tuntuu tosian putoavan aina samaan aikaan klo 16:30. On huono ajankohta, koska tässä välissä yleensä on tai pitäisi olla vielä jossain kaverilla tms. Lepääminen auttaa, mutta mikä teini kaverilla ollessaan torkuille voi mennä - mitä se kaverikin siihen sanoisi? Kuitenkin jos ei pääse lepäämään, väsymys jatkuu ja pahentuu viela parikin tuntia.

Vierailija
5/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että kun tuo 54 mg kai otetaan kerralla aamulla (3 kpl 18 mg kapseleita) niitä voisi ehkä vähän jakaa. Eli kaksi kapselia aamiaisella, yksi parin-kolmen tunnin päästä. Pudotus ei olis niin totaalinen. (Periaatteessa tähänkin tarvitsisi lekurin siunauksen, mutta ei lääkäri varmaan vastustaisi.)

Concertaahan on myös 36 mg ja 54 mg kapseleissa, ja sellaista ei sitten voi/saa jakaa mitenkään.

Mulla on aikuisena aloitettu lääkitys, ja concerta purkautuu elimistöön hiukan liian nopsaan, tarvittaessa työpäivän lopulla yksi täydentävä lyhytvaikutteinen lääke samaa ainetta.

Vierailija
6/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletin jotenkin, että sitten kun oikea annos löytyy, määrätään sen kokoista pilleriä, mutta eihän niin kai pakko ole tehdä. Toisaalta koulussa yleensä tarvitaan heti aamukahdeksalta sitä kolmen pillerin vaikutusta.

Kun sulla itselläsi on aikuisena määrätty lääkitys niin miten on nyt näiden kelakorvausten ja uusien määräysten kanssa - onko sulla ollut vaikeuksia saada lääkettä ja joudutko maksamaan sen kokonaan itse? Ja mitä mieltä olet siitä, paraneeko tilanne yleensä niin, että lääkityksen pystyy lopettamaan?

Vierailija
7/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha.

Kyllä ainakin minut veti uneliaaksi/ veteläksi  tasan sitämukaa kun annostusta nostettiin ja on kuulemma jopa täysin normaalia, jos ad/HD aivot reagoivat stimulantteihin rauhoittumalla.

Kuulimpa psykiatrisensairaanhoidon erikoislääkäriltä myös sellaisestakin että jotkut adhd aikuiset(!!) ottava consertat mielummin illalla nukkumaan mennessä ollakseen sitten aaamusta taas tasaisen virkeitä.

Hankalana ainakin itse koin juuri tuon lääkkeen oikean hoitovasteen ja  kellorytmin kanssa taiteilun, puhumattakaan lääkkeettömien päivien jälkeisestä annostelusta, huh huh.

Mutta jos tuo met.fen muuten tuntuu käyvän, niin lyhytvaikutteinen medikinet ainakin itselläni on paljon parempi ja helpompi ja tasaisempi.
Nopean imeytymisen vuoksi hoitovasteen saa jo hyvinkin pienillä annostuksilla kolmeksi neljäksi tunniksi, eikä ala uudelleen iltapäivästä omiaan "buustaamaan" jos tarvetta aivojen  rauhottamiseksi keskittymiseen ei ole. pitempiaikaisessakaan käytössä en annostusta ole tarvinnut nostaa yhtä suureksi kuin consertalla. välipäivien jälkeen voi aloittaa vaik 5ml jos 10 alkaa äkistään nukuttamaan,. heh...ei...  adhd lääkkeet mullakaan silti ruokahalua lisää, vaikka stimulantteja ovatkin!

Vierailija
8/32 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi itsellä kuin junan vessa, mutta aiheutti kuivaa ja vittumasita yskää. Yskän vuoksi juoksin kaikki mahdolliset keuhko/astmatutkimukset läpi, mutta ei löytynyt mitään syytä. Kun tajusin itse tutkia lääkitykseni aiheuttamia sivareita, niin concertasta löytyi syy. Samalla pystyin lopettamaan yskään määrätyt astmalääkkeet ja närästyslääkkeen. Näissä asioissa pitää olla oma-alotteinen, muuten saat vain uutta lääkettä vanhan lääkkeen aiheuttamiin sivuvaikutuksiin. Tällä hetkellä minulla ei ole mitään adhd-lääkettä, joten en juurikaan liiku kotoa, enkä pysty tekemään asioita joita haluaisin. 

Vierailija
9/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuvaikutukset on ruokahalun puute ja univaikeudet/ nukahtamisvaikeudet.

Lääke otetaan aina aamulla.

Mielestäni 36mg pitäisi riittää.

Meillä 7v. lapsi ja annos 20mg ja on riittävä.

Lapsi suuttuu helposti ja on tarkaamaton.

Lapseni painaa n. 30kg.

En tiedä ketään, joka käyttäisi 54mg annosta.

36mg on myös vahva annos ja soiva monelle teinille.

Vierailija
10/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20mg kapselia concertaa ei edes ole olemassa, joten sellaisen ihmisen muutkaan väitteet ei ehkä ole kovin luotettavia, joka väittää lapsensa käyttävän sitä. 54 mg annoksia on isommilla lapsilla paljon, varsinkin teinipojilla, joilla kilojakin on lähemmäs 60.

Mu8tta av-palstahan näitä lääkkeitä muutenkin määrää, eikä lääkäri.

Ap.n kysymys ei koskenut ruokahalkun puutetta eikä nukahtamis- tai univaikeuksia vaan vävymystä.

Vierailija
11/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaikutus lakkaa. Lisäksi illalla maistuu ruoka melkein liikaakin kun päivällä ruokahalu vähissä.

Kestäähän siinä parisen viikkoa ennen kun kroppa tottuu. Meillä kesätauon jälkeen päänsärkyä ja huonoa oloa.

Mahdollisuus on ilmeisesti kokeilla myös 27+18mg?

Vierailija
12/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eguasym on vastaava valmiste, kuin Conecerta ja siinä vahvuus 20mg.

Tiedän, että Concertassa se määrä on 18mg.

Väsymystä ei lääkkeen pitäisi aiheuttaa, vaan juuri näitä mainitsemiani oireita pääsääntöisesti.

Olen muuten käynyt lävitse neuropsykiatrisia luentoja, lastenpsykiatrin konsultaatiot, erikoislääkärin vastaanotot, työskennellyt adhd, add lasten kanssa.

Luulen kyllä tietäväni asiasta paljon ja kyllä 54mg annos on tosi iso.

En ole koskaan kuullut kenelläkään olevan väsymystä, mutta nukahtamisvaikeudet ja ruokahaluttomuus on hyvin yleisiä ongelmia.

T.9

Vierailija
13/32 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten käynyt lävitse neuropsykiatrisia luentoja, lastenpsykiatrin konsultaatiot, erikoislääkärin vastaanotot, työskennellyt adhd, add lasten kanssa.

Luulen kyllä tietäväni asiasta paljon

No niin: eiköhän kaikki neuroerityisten lasten vanhemmat ole käyneet läpi nämä samat vähintäänkin. Myös ap. ON istuttu luennoilla, käyty kursseja, juteltu erilaisten erikoilääkärien ja kuntouttajien kanssa, etsitty ja luettu ja opiskeltu erilaista kirjallisuutta ja toimittu yhdessä jos toisessakin muodossa myös muiden kuin oman lapsen kanssa. Hyvä että sä tiedät mielestäsi paljon, mutta nyt kuitenkin besserwisseröit vähän väärässä paikassa väärällä tyylillä.

ja kyllä 54mg annos on tosi iso.

No se nyt on kuitenkin se, mitä erikoislääkäri käskee käyttää.

SÄkö tiedät vielä enemmän ja sulla on varaa sanoa muille, että lääkärin heille määräämä lääkitys on väärä ja liian iso?

En ole koskaan kuullut kenelläkään olevan väsymystä, mutta nukahtamisvaikeudet ja ruokahaluttomuus on hyvin yleisiä ongelmia.

T.9

Se että sä et oo siitä kuullut, ei nyt kuitenkaan kaikesta tietämyksestäsi huolimatta tarkoita sitä, etteikö niin olisi. Itse asiassa aika usein, siitä sentään varoitetaan jopa lääkkeen tuoteselosteessa. Ja joka tapauksessa se oli oire, josta ap kysyi - ei ruokahaluttomuus tai univaikeudet. Joita ap:n lapsella ei ole häiritsevässä määrin ollut.

Huomioi nyt edes se, että tässä on kyse merkittävässä määri nvanhemmasta lapsesta kuin se sun 9-vuotias.

Vierailija
14/32 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 54 mg lääkitys ja tuli ihan hirveä olo ja huippasi heti aamusta maha sekaisin yms..

Vierailija
15/32 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa on 54mg lääkitys sivuvaikutus on vahva vitutus todella vahva :/ siihen joudun syömään risperdalia. Olen 17

Vierailija
16/32 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin joudun käyttämään concertan 36mg :n apuna ecsitalogram -lääkettä ahdistuksen ja masennuksen hoitoon. Minusta on tärkeää, minkä itse kokee hyväksi Adhd- lääkitykseski(medikinet, concerta, ritalin, elvase,jne). aikuiset ovat kokeneet 54 mg on parempi kuin 36mg consecerta, josta saaneet vpoimakkaita sivuoireita. Kokeneet 2 kpl 18mg olisi pienemmät sivuoireet. Aluksi tuntui 36mg enemän sivuoireita, mutta käytön jatkuttua ei ole ero niin selvä. Eri lääkeitä joutuu kokeilemään ,vaikka sama vaikuttava aine. Olen ehkä itse liian tiheästi vaihtanut . Vuosi ei ole pitkä aika löytääkseen sopivan lääkkeen ja annoksen. Kannattaa liittyä facebookin vertaisrymiin. Tosi hyvä tällä hetkellä. monia suljettuja ryhmiä. Niissä käsiteellyistä asioista ei voi kertoa nimellä eteenpäin ns. vaitiolo vaatimus asiat tulee pysyä ryhmän sisällä. yleisluontoisesti voi puhua asioita.

Univaikeudet vähän helpottuneet. ruokahalu on vähentynyt( minulle hyvä asia) päässä soi.ei varsinaista pään särkyä, viluttaa, . Hyvät puolet: pystyy tarttumaan asioihin, paino laskee vähän, ahdistus ja masennus vähentynyt,

keskittymiskyky parantunut.Harmi vain ettei voi katsoa peiliin, kun kotona peili kaveri puuttuu.monet muut asiat, joita ystävät huomaavat vihaselta näyttäminen , levottomuus vähentynyt. Olen 60v. kannattaa käyttää oikeaa lääkitystä ja oikein. Harmi etten itse ole sanut lapsena apua oirieisiin, kun adhd ei tunnistettu(ei tiedetty ADHD:STÄ). Kotona äidillä oli tärkeempää tekemistä kuin välittää lapsensa koulunkäynistä. Peukut pystyyn te ja lapsenne saivivat hyvän ,oikean hoidon. kaikesta tiedon puutteesta julkisella puolella. Toivon että löydätte tietävän ja oikealla asenteella työskentelevät julkisen puolen tai yksityispuolen hoidon. ei itsestään selvyys.

Vierailija
17/32 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Headsuppia sen verran, että suuresta maailmasta on tulossa kohtapuoleen pari kovan luokan tutkimusta, joissa suolistobakteereiden osuus em. sairauksiin on kausaalisesti todistettu ja johtaa uusiin hoitomuotoihin. Eli toivoa on. Asiasta tuskin uutisoidaan täällä Soviet Finlandissa, joten silmäilkää CNN, BBC jne medioita.

Vierailija
18/32 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista lääkettä kuin Leponex kannattaa pyytää tuohon kylkeen. Toimivat yhdessä tosi hyvin.

Vierailija
19/32 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin vain piristi entisestään. Juoksin tuolloin joku 7-9km päivässä ja levossa sydän hakkasi.

Vierailija
20/32 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliseeko 100 mg nokkii?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme