En pääse eroon "ystävästäni"!
Olemme siis tunteneet toisemme ala-asteelta saakka. Olimme oikein läheiset kaverukset mutta aina välillä hän meni toisen tyttöporukan mukaan ja heidän kanssaan kiusasi minua sekä koulussa että kotona kaikenlaisilla jekuilla, juoruilla ja riidankylvämisellä. Laitoin (luonnollisesti) ystävyyden poikki, se oli kohtuu helppoa sillä yläasteella pääsin eri kouluun.
Hän kuitenkin otti minuun yhteyttä ja törmäillessämme silloin tällöin kaveruus jatkui taas, kunnes sain kuulla että hän levittelee minusta aivan hirveitä juttuja kaikille selkäni takana. Taas viilensin välit ja välttelin häntä. Parin vuoden tauon jälkeen hän alkoi taas viritellä kaveruutta. Tällä kertaa olin tietysti varuillani ja varovainen siitä mitä sanon, ajattelin pääseväni vähemmällä jos olen perusystävällinen mutta viileä. Pelkäsin juorumyllyn ja haukkumapuheluiden taas alkavan jos ilmoittaisin suoraan ettei kaveeraaminen kiinnosta. Kaikesta varovaisuudestani huolimatta hän sai taas vettä myllyyn "viettelemällä" hänelle esittelemiäni potentiaalisia miehiä ja saikin niistä sänkyynsä sen ainoan jota deittailin vähän aikaa. Eli kävi kiinni heti kun seurustelin. Tämän lisäksi hän levitteli jälleen minusta aivan hirveitä juoruja.
Tyyppi muutti onneksi eri paikkakunnalle mutta olen häneen sidoksissa erilaisten asioiden takia (en viitsi niitä tunnistamisen pelossa mainita) ja jos sanon hänelle ikävästi tiedän että hän tuhoaa elämäni. Aina silloin tällöin saan häneltä puhelun jonka jälkeen olen aina henkisesti ihan poikki. Puhuu itsestään taukoamatta, teeskentelee, vähättelee minua ja minun tekemisiäni ja joka ikinen kerta tekee numeron puhelun lopettamisesta KESKEN lauseeni tai juttuni.
Kyseessä on ihan sairas yksilö ja haluaisin ettei hänellä olisi minkäänlaista valtaa minuun, mutten tiedä mitä tekisin.
Kommentit (11)
että olet sidoksissa ystävään joka kiristää sinua selvästi negatiivisten asioiden esille tulemisen avulla.. ihmettelen että olet päästänyt hänen epäluotettavuudesta huolimatta tietämään henkilökohtaisia asioitasi? miksi olet luottanu häneen? ei kenenkään kanssa kannata olla kaveri..en ymmärrä silti jos sinulla on terve itsetunto ja olet rehellinen kunnon kansalainen. mitä pelkäämistä sinulla on vaikka jokin juttu paljastuisikin..onhan niitä juoruja ollut ennenkin ja olet niistä päässyt yli? mikä nyt voisi olla pahempi asia? se että seuraavat sinusta liikkuvat juorut ovatkin totta?
olisit miettinyt niitä asioita silloin tehdessäsi pahojasi :D
ei oon pahoillani. en tarkoita mitään pahaa.tsemppiä jos oikeasti menee kiristyksen puolelle niin kerro poliisille...
elämän pilata?
Jos mun olis pakko puhua jonkun ei miellyttävän kanssa niin laittasin puhelimen pöydälle ja tekisin kotiaskareita. Välillä kuuntelisin vieläkö toinen papattaa tai sitten kaiuttimelle ja niin hiljaselle ettei saisi sanoista pahemmin selvää ja myöntelisin vaan. Sama kai se on mitä tollaselle puhuu jos ei ees anna toiselle suunvuoroa, antaa pälättää eikä kuuntele, myöntelee vaan.
Tilanne on varmasti sinulle erittäin ikävä. Itse en keksisi muuta keinoa kuin yksinkertaisesti pistää välit poikki lopullisesti tuollaiseen ihmiseen.
Kun et kerro minkä tyyppisen asioiden takia et voi näin tehdä on tietysti vaikea keksiä ratkaisua. Onko todellakin niin, että hänellä on ote sinun elämästä vai voisiko olla kyseessä jonkinlainen läheisriippuvuuden muoto? Miten todellinen tuo uhka on, voiko joku ihan oikeassa elämässä tuhota toisen elämän? Itse olen sitä mieltä, että useimmiten ei voi. Poikkeuksiakin tietysti on. Mutta se vaatii voimaa riistäytyä irti vastaavasta tilanteesta vähän samaan tapaan kuin väkivaltaisesta parisuhteesta.
Voisitko kenties hakea apua ja uusia näkemyksiä jotain tukiryhmästä?
mitään laittomuuksia tai muuta sellaista. Minulla on ollut kaikenlaista henkilökohtaista ongelmaa ja olen todella yksityinen ihminen joten en haluaisi varsinkaan hänen värittämänään yleiseen tietoon asioitani. Perheelleni en ole kertonut tiettyjä asioita sillä en ole heihin hyvissä väleissä, heidän joukossaan kun on henkistä väkivaltaa harjoittavia ihmisiä ja minulla on meneillään vakavasta masennuksesta toipuminen. En kaipaisi lisää näitä "sivaltajia".
Tietysti on typerää että olen päästänyt hänet tietoiseksi asioista. Olen kertonut hänelle juttuja korjatakseni hänen esittämiään villejä skenaarioita joiden pelkäsin kasvavan "tosijutuiksi" selkäni takana ellen korjaisi hänen käsityksiään.
Itsetuntoni on ihan terve, eikä hänen käytöksensä ole vaikuttanut minä-kuvaani lainkaan. Olen siis tietoinen että hänessä on pahasti vikaa ja uhri voisi olla kuka tahansa. Ulkoiseen elämääni tämä sen sijaan vaikuttaa varsin ikävästi. :(
Puheluiden vältteleminen on ollut tähänastinen taktiikkani, sillä kokeilin jo numeron vaihtoa, jolloin hän otti yhteyttä perheeseeni. Siitä tulikin ikävämpi soppa.
että koko elämän voi tuhota jos joskus sanoo vastaan. Se ei ole MITENKÄÄN mahdollista, ei vaikka olisit itse tehnyt mitä.
Juorut ovat aina juoruja, mutta tuollainen lähentelee jo kunnianloukkausta ja henkistä väkivaltaa. Joko irrottaudut hänestä omin avuin tai otat yhteyttä poliisiin, mutta tuollaisena tilanne ei voi mitenkään jatkua.
pelkään henkisen väkivallan torpedoivan masennuksesta toipumiseni ja estävän elämän kasaamista.
Selvennys kun tuli niin sekavasti. :)
ovat niin itseään täynnä että elävät toisen energiasta..mitä vähemmän kiinnität huomiota ja välitä sitä vähemmän hän jaksaa sinua vaivata kun huomaa ettet reagoi eikä hän keksi otetta sinuun..sano perheellesi ettei saa antaa sinun numeroasi "ystävällesi" os et ole hyvissä väleissä perheesi kanssa älä anna heillekkään uutta numeroa :D mutta mihin yleiseen tietoon ystäväsi voisi sinun asioitasi juoruta niin että hänet otettaisi tosissaan? tuskin hän on mikään kuuluisa julkkis tai kansanedustaja? hehe
että perheessäsikin on ihmisiä, joita et tarvitse elämääsi. Mieti nyt tarkkaan millaisten ihmisten kanssa haluat elämäsi jakaa. Karista pois mädät omenat. Yksinäisyys varmasti vaivaa, mutta pyri hakemaan aktiivisesti uusia kontakteja nykyisten piirien ulkopuolelta! Jätä tuollaiset ystävät ja perheenjäsenet omaan arvoonsa kokonaan.
Kannattaisi mennä todella johonkin tukiryhmään, esim. masennuksesta toipuville tarkoitettuun. Vertaistuki on aina hyväksi ja saat samalla uusia kontakteja ja ehkä ystäviäkin. Vanhat voit vetää viemäriin!
että ei kai se koko maailmalle voi juoruta. :D
Alan kai olla hieman vainoharhainenkin?
Muita kavereita on ja ihania ystäviä onkin, tämä tyyppi on eräänlainen muinaismuisto menneiltä vuosilta, vähän kuin kännissä otettu tatuointi isotissisestä naisesta jolla on Hitler-viikset.
Takaraivossa inisee joku hyttysääni joka varoittaa menneisiin esimerkkeihin turvaten että tämä tyyppi saattaa olla niin pitkästynyt elämäänsä että etsii kyllä käsiinsä keinoja laittaa kapuloita juuri minun rattaisiini.
Tosin tiedän itse hänestä aivan oikeita juttuja jotka eivät todellakaan kestä päivänvaloa. Jo tästä vainoamisesta kertominen saattaisi olla vahingollista. Mutten lähtisi ikinä siihen sotaan, haluan vain mahdollisimman kauas koko jutusta.
satut vastaamaan vahingossa (jos soittaa tuntemattomasta numerosta) niin kun kuulet hanen nimensa/aanensa niin suljet puhelimen. Ei ole kovin vaikeeta. Alaka juttele kyseisen henkilon kanssa enaa ollenkaan. Jos se alkaa puhumaan sulle (jos jostain syysta tormaatte) niin ole hanelle kuin ilmaa etka reagoi haneen mitenkaan.
ja vaihda numero salaiseksi.