jos ei maksa yel-maksuja, niin mitä tapahtuu?
Onko se sit yrittäjävakuutsmaksu nimeltään. Jos en vaan maksa niitä, niin joudunko linnaan vai mitä siitä seuraa?
Ajattelin mieluummin vaikka sijoittaa rahat johonkin pitkäaikaiseen kohteeseen.
Kommentit (52)
eikös kulukorvaukset ole yrittäjillä leivottu sisään laskutukseen eli myytävän tuotteen/palvelun hintaan? Jos sulle maksetaan kulukorvauksia, sulla ei varmaankaan ole ly-tunnusta, vai miten?
Silti yksi toimeksiantaja ei maksa yel-maksuja vaan tilittää ne minulle. Kulukorvauksia saan niiltäkin, jotka maksavat eläkemaksut itse. Mutta nyt ollaan jo sivussa alkuperäisestä aiheesta. Jos oon oikein ymmärtänyt, niin mulle eikäy keljummin, vaikka en maksaisikaan yel:iä ite. Eläkettä vaan tulee vähemmän.
Miten joku toimeksiantaja voi tilittää yel-maksunsa sinulle? Ja mitä tekemistä yleensä on toimeksiantajiesi maksamillä yel-maksuilla oman maksuvelvollisuutesi kanssa?
työppärin, te-keskuksen tms. yritysneuvontasivuille ja tutkisit tilanteesi faktapohjalta eikä epistä-pohjalta.
Yel on yrittäjälle pakollinen.
Selvitä oletko YEL-velvollinen.
Äläkä inkuta kuin lapsukainen. Yrittäjänä toimiminen on aikuisten hommaa.
Se prosentti on pienistä tuloista ihan älytön :O Verojen jälkeen jää jo tosi vähän käteen, miten siitä voi enää maksaa yli 20% jollekin eläkefirmalle...
Voikohan Yel-maksua maksaa vähemmän kuin oikeasti tienaa vuodessa, vai tuleeko siitä jotain sanomista ? Olen yksityisyrittäjä, ja Yel-maksu haukkaa hirveän siivun joka kk.
Noh, YEL on PAKOLLINEN siitä ei pääse yli eikä ympäri. Jos työtulosi ylittyy ( vuonna 2016 yrittäjän työpanoksen arvo on yli 7 557,19) joudut ottamaan YEL:n (ota myös huomioon että vielä tuolla summalla työttömällä yrittäjällä ei ole mahdollisuutta kelan peruspäivärahaan vaan työtulon on oltava siinä tapauksessa n. 12 000€) . Jos et sitä YELiä ota saat tod.näk perässäsi laskun ja vakuutus on sinulle pakkovakuutuksena otettu.
Mutta se millä työpanoksella sen otat on sinun valintasi. Mielestäni YEL:n voi ottaa minimipanoksella vaikka työtulosi ylittyisi merkittävästi tuon rajan.
Itse jos olisin yrittäjä ja uskoisin sijoittamistaitoihini ottaisin YEL:n minimitasolla (koska pakko) ja sijoittaisin muut rahat fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan Yel-maksua maksaa vähemmän kuin oikeasti tienaa vuodessa, vai tuleeko siitä jotain sanomista ? Olen yksityisyrittäjä, ja Yel-maksu haukkaa hirveän siivun joka kk.
YELillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä oikeasti tienaa, jos pykälien mukaan mennään. Sen sijaan sen pitäisi määräytyä työtuntien mukaan. YEL-työtuloksi pitäisi ilmoittaa se summa, jonka joutuisit maksamaan ulkopuoliselle, jos palkkaisit hänet tekemään sinun työsi (eli vaikka firmasi tekisi tappiota, YELiä pitäisi periaatteeessa maksaa, ja toisaalta taas jos onnistut tunkemaan jonnekin luksusmarkkinoille ja tekemään miljoonatulosta ihan minimaalisilla työtunneilla, niin selviäisit hyvinkin pienellä YELillä). Joka tapauksessa käytännössähän tuota ei juuri kontrolloida.
Yrityksen tulos ja Yel-työtulo on 2 ihan eri asiaa. Yel-vakuutusta ei makseta identtisesti yrityksen tuloksesta, vaan voit itse määrittää sen yel-tulon. Esim minulla yel-työtulo n 36 000,-, josta maksan yel-maksunja palkkana nostan firmasta 50 000 ja osinkoa 15 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YELillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä oikeasti tienaa, jos pykälien mukaan mennään. Sen sijaan sen pitäisi määräytyä työtuntien mukaan. YEL-työtuloksi pitäisi ilmoittaa se summa, jonka joutuisit maksamaan ulkopuoliselle, jos palkkaisit hänet tekemään sinun työsi (eli vaikka firmasi tekisi tappiota, YELiä pitäisi periaatteeessa maksaa, ja toisaalta taas jos onnistut tunkemaan jonnekin luksusmarkkinoille ja tekemään miljoonatulosta ihan minimaalisilla työtunneilla, niin selviäisit hyvinkin pienellä YELillä). Joka tapauksessa käytännössähän tuota ei juuri kontrolloida.
Tässä vielä lainaus suoraan Suomen laista: "Työtulo on se palkka, joka kohtuudella olisi maksettava, jos hänen tässä laissa tarkoitettua yrittäjätoimintaansa suorittamaan olisi palkattava vastaavan ammattitaidon omaava henkilö."
Tämä on omituista säännöstöä. Jos toiminimeni tuottaa 2 ekaa vuotta miinusta ja teen niska limassa töitä sekä arvottaisin hintani oikeaksi eli 6000e kuussa, miten IHMEESSÄ muka kykenisin maksamaan yelit???
Onkohan tätä ohjeistoa ollut tekemässä joku täysin ajattelukyvytön säätäjä!
On yleisesti tunnettua, että pari vuotta voudaan mennä tuolla nollan kieppeillä.
Typeryyden huipentuma!
Eimerkki minulla, maksoin 45 vuotta YEL maksuja , sen minimin.
Olen eläkkeellä nyt, ei riitänyt mini eläkkeeseen saan 260€ kansaneläkettä YEL eläkkeen päälle. Eläke on 850€ muistaakeni yhteensä nyt.
Tämä tarkoittaa sitä että olisi pitänyt maksaa ainakin kaksikertaa tuo minimi maksu vuodessa. Mikä puolestaan tarkoittaa sitä että minulla olisi ollut oman perheeni lisäksi
Kolme muuta 6henkistä perhettä elätettävänä. Laskin sitä aikoinani että kun olisin tuplannut maksun olisin juuri ja juuri päässyt minimi rajaan eläkkeessä. eli en olisi hyötynyt yhtään mitään vielä . Olisi pitänyt maksaa kymmenkertaista maksua jotta olisi
elkääkkeeni ollut edes kohtuullinen. Olen huomioinut tuossa verot ja verot ja taas verot.
myös eläkkeestä maksettavat verot. Siis todella murheellista totuutta.
Voin kertoa että tuntuu kovin petetyltä tämä olo. Kertymä noissa maksetuissa eläkkeissä on todella olematon. Pankkiin kun tallettaa niin ainakakin tietää paljonko siellä on.
Jos kuolee ennen eläkeikää niin saa ainakin lapset YEL ei maksa lapsille kertynyttä eläkettä kuten Kreikassa .
Silti yksi toimeksiantaja ei maksa yel-maksuja vaan tilittää ne minulle. Kulukorvauksia saan niiltäkin, jotka maksavat eläkemaksut itse.
Mutta nyt ollaan jo sivussa alkuperäisestä aiheesta. Jos oon oikein ymmärtänyt, niin mulle eikäy keljummin, vaikka en maksaisikaan yel:iä ite. Eläkettä vaan tulee vähemmän.