Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos ei maksa yel-maksuja, niin mitä tapahtuu?

Vierailija
05.10.2011 |

Onko se sit yrittäjävakuutsmaksu nimeltään. Jos en vaan maksa niitä, niin joudunko linnaan vai mitä siitä seuraa?

Ajattelin mieluummin vaikka sijoittaa rahat johonkin pitkäaikaiseen kohteeseen.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän olisi parasta selvittää nämä asiat vakuutuslaitoksen kanssa eikä kysyä mututietoa av-palstalta. Linnaan tai hirteen ei joudu mutta on nämä sen verran tärkeitä asioita taloudellisesti, että ne on selvitettävä tarkoin!

Keppi on jo tullut selväksi, mutta porkkana on silti aika mitätön. Kertyvä eläke ja sosiaaliturva on aika olemattomia...

ap.

Vierailija
22/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sen kanssa voi arpoa, että ottaako vai eikö ota, kannattaako vai eikö kannata jne!!!

Ei se ole mikään vapaaehtoinen eläkevakuutus!!! Koita nyt ap jo ymmärtää tämä asia!!!

Ja takautuvasti tulevat maksut voivat olla moninkertaiset!! +korotukset yms lyödään siihen päälle!!

Koita nyt hyvä ihminen soittaa elävakuutusyhtiöön esim Varmaan ja selvittää kuulutko sen piiriin!! Tuo ei todellakaan ole mikään arpomisasia!!

Kyllä jotkut voi olla tyhmiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kai vähän valaista tilannetta. Mulla on työ, josta tilaaja maksaa sekä palkkiota että kulukorvausta. Yksi työnantaja ei maksa itse eläkemaksuja vaan tilittää ne minulle, muut työntilaajat hoitavat lakisääteiset maksunsa itse.

Summa ylittää kyllä vaadittavan minimin...

ap.

Vierailija
24/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättelen tässä vanhaa ketjua henkiin. Minulla hieman sama tilanne kuin AP:llä eli kiinnostaisi tietää onko YEL oikeasti pakollinen? Se että vakuutusyhtiö sanoo sen olevan ei välttämättä tarkoita että se olisi juridisesti pakko ottaa.

En näe järkevänä maksaa YELiä koska:
1. Työkyvyn menetys ei huoleta minua. En usko sairastuvani seuraavan 20v. aikana vakavasti, ja jos sairastun, pitää sen olla aika vakavaa että menettäisin työkykyni (työni perustuu 50% aivotyöhön, 50% puhumiseen).
2. YEL ei tuota hyvää tuottoa. (Paitsi jos meinaa elää yli 90-vuotiaaksi tai jää pois työelämästä ennenaikaisesti). Osaan tehdä omalla ammattitaidollani omalle pääomalleni keskimäärin 10% vuosituoton, tarkoittaa sitä että 20v. ajan säästämällä 2400€/v saan aikaan n. 150.000 euron potin (miinus verot tuotosta). Tämä siis esimerkkinä siitä mitä YELiin menevällä summalla (2400€/v) voisin tehdä.

Eli kysymys kuuluu; mitä ihan oikeita juridisia sanktioita minulle voi tulla jos jatkan yrittämistä enkä ota YEL vakuutusta? Minua ei kiinnosta mitä vakuutusyhtiöt sanovat (koska vakuutusyhtiöt tuottoa tavoittelevina yhtiöinä tottakai ajavat omaa etuaan) vaan se mitä Suomen laki ja oikeuslaitos sanoo.

Vierailija
25/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

W

Vierailija
26/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 16:03"]

Herättelen tässä vanhaa ketjua henkiin. Minulla hieman sama tilanne kuin AP:llä eli kiinnostaisi tietää onko YEL oikeasti pakollinen? Se että vakuutusyhtiö sanoo sen olevan ei välttämättä tarkoita että se olisi juridisesti pakko ottaa.

En näe järkevänä maksaa YELiä koska:
1. Työkyvyn menetys ei huoleta minua. En usko sairastuvani seuraavan 20v. aikana vakavasti, ja jos sairastun, pitää sen olla aika vakavaa että menettäisin työkykyni (työni perustuu 50% aivotyöhön, 50% puhumiseen).
2. YEL ei tuota hyvää tuottoa. (Paitsi jos meinaa elää yli 90-vuotiaaksi tai jää pois työelämästä ennenaikaisesti). Osaan tehdä omalla ammattitaidollani omalle pääomalleni keskimäärin 10% vuosituoton, tarkoittaa sitä että 20v. ajan säästämällä 2400€/v saan aikaan n. 150.000 euron potin (miinus verot tuotosta). Tämä siis esimerkkinä siitä mitä YELiin menevällä summalla (2400€/v) voisin tehdä.

Eli kysymys kuuluu; mitä ihan oikeita juridisia sanktioita minulle voi tulla jos jatkan yrittämistä enkä ota YEL vakuutusta? Minua ei kiinnosta mitä vakuutusyhtiöt sanovat (koska vakuutusyhtiöt tuottoa tavoittelevina yhtiöinä tottakai ajavat omaa etuaan) vaan se mitä Suomen laki ja oikeuslaitos sanoo.

[/quote]

Oikeat juridiset sanktiot on kuten tässäkin ketjussa on esitetty aiemmin: saat vakuutusyhtiöstä laskun, jossa maksamatta jääneet kuukaudet tulevat takautuvasti maksettavaksesi. Eli sen minkä he olettavat sinun työtulojen olevan, niin se + korot. Kannattaisi suosiolla maksaa vaikka minimi. 

BTW, miksi oletat/luulet että et voisi sairastua? Kukaan meistä ei voi ennustaa kohtaloaan, joillekin tulee syöpä, tai joku muu vakava sairaus, joku joutuu onnettomuuteen. Oletko jotenkin immuuni kaikelle tuolle? 20 vuotta on ihmiselämästä pitkä aika.

Lisäksi jos olet nainen ja meinaat tehdä lapsia, niin kyllä se korkeampi äitiyspväraha lämmittää mieltä aika paljon.

Vierailija
27/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli toiminimi 2v enkä koko aikana maksanut euroakaan yeliä. Mitään laskuja ei ole tähän päivään mennessä vakuutusyhtiöstä tullut.

Vierailija
28/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:59"]

Minulla oli toiminimi 2v enkä koko aikana maksanut euroakaan yeliä. Mitään laskuja ei ole tähän päivään mennessä vakuutusyhtiöstä tullut.

[/quote]

Saitko tuloja yli sen rajan? Jos alle, niin silloin ei tarvitse maksaa. Pian rajaa nostetaan yli 12000 e vuodessa, mikä on ihan hyvä juttu.

Vierailija
29/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:59"]

[/quote]

Saitko tuloja yli sen rajan? Jos alle, niin silloin ei tarvitse maksaa. Pian rajaa nostetaan yli 12000 e vuodessa, mikä on ihan hyvä juttu.

[/quote]

Mistä se vakuutusyhtiö tietää, paljonko yrittäjä tienaa? Se vakuutushan on yrittäjän itse hommattava ja tulot sinne ilmoitettava. Jos sitä ei tee, niin minkäs se vakuutusyhtiö silloin tekee?

Vierailija
30/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo eläkevakuutusyhtiöthän on yksityisiä ahneita firmoja... Voiko kukaan muka pakottaa maksamaan sellaiselle?

Vierailija
31/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän eläkemaksu. Eli maksat tötuloistasi omaa tulevaa eläkettäsi, jos et maksa niin saat pelkkää kansaneläkettä ainakaan. 

Vierailija
32/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2011 klo 22:22"]

Kansaneläkkeen saa jokainen vaikka työtuloja ei ole ja sairaspäivärahatkin saa miniminä. Kannattaako ottaa yel:iä jos sen vaan voi jättää ottamatta?

Eikö ole oikeasti kannattavampaa sijoittaa yel-maksuun menevät rahat vaikkapa eläkeasuntoon, jossa sitten majailee jos eläkkeelle asti ikinä selviää?

[/quote]

kansaneläke on alle 1000€ kuussa, joten mieti vielä

Vierailija
33/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju oli hyvä muistutus pienyrittäjille! Kiitos paljon! :)

Vierailija
34/52 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisi mukavaa jos olisi vaihtoehtona, ettei YELliä olisi pakko ottaa ollenkaan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista tietyn pisteen jälkeen, vaan valtio ottaa sen sinulle sinun puolestasi, jos et hoida asiaa itse ajoissa kuntoon (eli edeltävien ehtojen täyttyessä)."

http://yrityksen-perustaminen.net/yel-yrittajan-elakevakuutus/

En tiedä valtio sitten saa selville ja minkä mukaan tulo lasketaan. Voisko olla verotuksesta? Sehän on helppo, näkee mitä viivan alle jää. Olen kuullut, että joku on saanut maksua jälkikäteen.

Itse teen niin, että pidän yellin minimissä ja sijoittelen lisäksi. En tuudittaudu, että eläkettä yellin vuoksi joskus saisin. Isot herrat kun voi vetää maton jalkojen alta milloin vain halutessaan.

Vierailija
35/52 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin kiinnostaa...

Vierailija
36/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kai vähän valaista tilannetta. Mulla on työ, josta tilaaja maksaa sekä palkkiota että kulukorvausta. Yksi työnantaja ei maksa itse eläkemaksuja vaan tilittää ne minulle, muut työntilaajat hoitavat lakisääteiset maksunsa itse.

Summa ylittää kyllä vaadittavan minimin...

ap.

vaan freelancer, jolla on erilaisia toimeksiantoja.

Vierailija
37/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sit yrittäjävakuutsmaksu nimeltään. Jos en vaan maksa niitä, niin joudunko linnaan vai mitä siitä seuraa?

Ajattelin mieluummin vaikka sijoittaa rahat johonkin pitkäaikaiseen kohteeseen.

Jos sulla on firma, niin yel on otettava. Jos taas olet pienituloinen freelancer, niin sinulle ei välttämättä tapahdu mitään.

Tunnustan, että ollessani jonkin aikaa friikkuna jätin yelit maksamatta... ihan vain sen takia, että epäsäännöllisiin tuloihini nähden maksut olivat todella raskaat. Loppujen lopuksi kalikka kalahtaa omaan nilkkaani, sillä eläke jäi tuolta ajalta kertymättä. Mutta äitiyspäivärahaa ja Kelan myöntämää (minimaalista) sairauspäivärahaa saa, vaikkei yeliä maksaisikaan.

Vierailija
38/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 000 e, mutta tuon yhden työnantajan osuus on n. 10 000 e.

Lisäksi tulee kulukorvauksia, siis ihan näitä normaaleja verottomia.

ap

Vierailija
39/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 000 e, mutta tuon yhden työnantajan osuus on n. 10 000 e.

Lisäksi tulee kulukorvauksia, siis ihan näitä normaaleja verottomia.

ap

eikös kulukorvaukset ole yrittäjillä leivottu sisään laskutukseen eli myytävän tuotteen/palvelun hintaan? Jos sulle maksetaan kulukorvauksia, sulla ei varmaankaan ole ly-tunnusta, vai miten?

Vierailija
40/52 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa yel vakuutuksen niin mikä on ongelma?