Onko kellään tosi hyviä rahan säästövinkkejä?
Joku kertoi täällä vanhan kosmetologirouvan ihonhoitoneuvot, eli vauvan "kosteuspyyhe" jolla putsataan jos on meikkiä ja rasvaa vaan sit iholle, tuo oli hurjan hyvä, aloin heti noudattamaan, ja iho tykkää! Eikä mene rahaa eikä aikaa juuri!
Toinen on että jätin kampaajalla käynnit eikä tarvi enää hoitoaineita käyttää, hiukset on niin hyvässä kunnossa. Iso säästö!
Lähinnä siis kauppalaskuissa voin enää säästää, haluaisin elää mahd. pihisti että jäisi rahaa säästöön.
Kommentit (56)
Minkä merkkistä perusvoidetta sitten käytätte? Jos vedän jotain Orionin keltaisesa purkissa olevaa nassuun, niin se jää kiiltämään. Vai teenkö jotain väärin?
Kysyy yks näppynaama, joka kanssa jätti iltarasvat pois. Toimii!
Joku kertoi täällä vanhan kosmetologirouvan ihonhoitoneuvot, eli vauvan "kosteuspyyhe" jolla putsataan jos on meikkiä ja rasvaa vaan sit iholle, tuo oli hurjan hyvä, aloin heti noudattamaan, ja iho tykkää! Eikä mene rahaa eikä aikaa juuri!
Toinen on että jätin kampaajalla käynnit eikä tarvi enää hoitoaineita käyttää, hiukset on niin hyvässä kunnossa. Iso säästö!
Kokeile vaikka sitä että saat käyttää kympin päivässä ihan kaikkeen. Eli 300 kuussa, loput säästöön.
Lähinnä siis kauppalaskuissa voin enää säästää, haluaisin elää mahd. pihisti että jäisi rahaa säästöön.
se on myös hyväksi hiuksille ja hiukset tottuvat siihen joten eivät ole rasvaisuus vähenee... Oma vinkkini on että laimentakaa shampoota/suihkusaippuaa/käsisaippuaa vedellä, puhdistaa ihan yhtä hyvin! Itse olen laimentanut shampoota ja pidentänyt pesuväliä ihan vain siksi että haluan hyväkuntoisemmat ja pidemmän hiukset, mutta samalla säästää roimasti! Mieti miten kauan saat yhden shampoopullon riittämään laimentamalla sitä! 3 kertaa kauemmin kuin muuten. Kyllä siinä säästää.
Varsinkin jos lisäät vettä pulloon. Vedessä on pöpöjä ja heti alkaa pullossa tapahtumaan.
Minä pesen hiukset kerran viikossa niin että kastelen hiukset hyvin, laitan tl ja rl n välimaaston verran shampoota ja pesen. Sitten laitan uudestaan saman verran ja tokalla kerralla vaahtoutuu hyvin.
Mä sain litran pumppupullollisen 3,5 v sitten lahjaksi . Käytän siis yhden painalluksen verran per krt. Pullossa on vielä paljon shampoota jäljellä.
se on myös hyväksi hiuksille ja hiukset tottuvat siihen joten eivät ole rasvaisuus vähenee... Oma vinkkini on että laimentakaa shampoota/suihkusaippuaa/käsisaippuaa vedellä, puhdistaa ihan yhtä hyvin! Itse olen laimentanut shampoota ja pidentänyt pesuväliä ihan vain siksi että haluan hyväkuntoisemmat ja pidemmän hiukset, mutta samalla säästää roimasti! Mieti miten kauan saat yhden shampoopullon riittämään laimentamalla sitä! 3 kertaa kauemmin kuin muuten. Kyllä siinä säästää.
Varsinkin jos lisäät vettä pulloon. Vedessä on pöpöjä ja heti alkaa pullossa tapahtumaan.
Minä pesen hiukset kerran viikossa niin että kastelen hiukset hyvin, laitan tl ja rl n välimaaston verran shampoota ja pesen. Sitten laitan uudestaan saman verran ja tokalla kerralla vaahtoutuu hyvin.
Mä sain litran pumppupullollisen 3,5 v sitten lahjaksi . Käytän siis yhden painalluksen verran per krt. Pullossa on vielä paljon shampoota jäljellä.
Jos pullo on kestänyt sulla noin kauan ja käytä vain 10ml kerralla, olet silti tällä laskuopilla pessyt hiuksesi kerran kahdessa viikossa. Joko keksit omiasi tai olet todella likainen.
lasteni hiukset kotiparturivehkeellä ja saksilla, vehje on jo maksanut itsensä moneen kertaan takaisin. Lapset (3 kpl) ovat perineet minun paksun tukan, joka kasvaa 7 cm kolmessa kuukaudessa. Oman tukkani olen kasvattanut pitkäksi ja värjään sitä itse, koska kampaajan lasku on joka kerta vähintään 50-80 euroa. Leikkautan tukan aina Tallinnassa tai siistin otsahiukset itse, paljon reissaava äitini saa sinne ilmaisia matkoja. Laivalle mennään aina eväiden kanssa eikä ryypätä.
Hoitoaineissa en kylläkään ole säästänyt kampaajareissujen vähennyksellä, pitkän tukan latvat tarvitsevat hoitoainetta.
Nestesaippua on kallista. Tavallinen palasaippua tulee halvemmaksi.
Pyykkipulverin ja veden kulutuksessa säästää tuulettamalla käytetyn työpaidan ja housut ulkona- siis jos et ole ihan rapaisissa hommissa. Vaihda töistä tultuasi kotivaatteet, jolloin työvaatteet kuluvat vähemmän.
Omat mökki-omppupuuni ovat vielä nuoria. Silti olen säästänyt keittelemällä hilloni ja mehuni itse. Pääkaupunkiseudulla on yllättävän monta villiä hedelmäpuuta ja runsaasti vattupusikoita. Ainoa, jota meillä haetaan kaupasta, on appelsiinimehu.
Maaseutuhuutokaupat ovat minulle hupia ja säästöä. Olen ostanut kunnon puuta eli antiikkia halvalla ja jättänyt lastulevyt huonekalukauppoihin.
Jos teet keittiöremonttia, selvitä, voiko hyväkuntoiset kaapistot löytää käytettyinä esim. huutonetistä. Itse tein putkiremppa-asuntoon niin, että ostin käytetyt umpipuiset keittiökaapit enoltani ja kunnostin ne. Myöskin vanhat makuuhuoneen kaapistot virkistyvät kalustemaalilla ja moderneilla vetimillä.
Keskitä vaateostot aina alennusmyynteihin ja mene sinne listan kanssa. Jätä heräteostot ostamatta. Kirppareilla ole tarkkana hinta-laatusuhteen kanssa, moni myyjä on ahne. Jos vastaavan saa uutena alesta, vain hölmö maksaa käytetystä.
Kotitekoinen hernekeitto on halpaa ruokaa, mutta aina ei arkiviikolla aika riitä sen keittämiseen. Keitä kerralla 10 litraa ja pakasta loput annoskokoina. Jos ostat pari purkkia kaupan "ei ole nähnytkään lihaa"-valmisrokkaa, paista ja lisää siihen puoli pakettia jauhelihaa mukaan. Maku paranee.
Kannattaa ostaa vain hyviä ja laadukkaita kenkiä, koska parin kuukauden käytön jälkeen hajoavat halpikset tulevat kalliimmiksi kuin kolme vuotta kestävät hyvät, joista voi vielä kantalappuja korjauttaa suutarilla. Kumppareihin tämä pätee vielä erityisesti. Minulla on käytössä ja ehjät 25 vuotta vanhat kotimaiset kumpparit.
Älä osta tenttikirjaa, lainaa se. Jos sinulla on hyvä älypuhelin, valokuvaa se sivu sivulta kännykkääsi ja lue ruudulta, tekstiä voi ruudulla suurentaa. Kulkee kevyesti mukana kaikkialle ja sitä voi lukea vaikka keskellä yötä pimeässä huoneessa.
Jos sinulla on puutarha, lisää taimia itse. Kerää perennojen siemeniä talteen, sitä mukaa kuin niitä kypsyy. Jaa taimia juurakoista ja lisää juuripistokkaista.
Isäni neuvoi, että kun talossa on jotain vanhaa, remontoi aina ajoissa, ettei pääse syntymään kalliimpaa vahinkoa. Samoin työkaluja, polkupyöriä ym. kannattaa itsekin huoltaa. Puutarhatyökalut saa kestämään vuodesta toiseen, kun ne säännöllisesti puhdistaa, öljyää ja teroittaa. Koskee myös lapioita. Myös polkupyörän perushuollon voi opetella itse tekemään.
Ja lopuksi järkevästi nuukan isäni viisain neuvo, mitä tulee työkaluihin, huonekaluihin ja kodinkoneisiin: köyhän ei kannata ostaa paskaa, koska pitkässä juoksussa se tulee vain kalliimmaksi. Säästä ja osta se parempi tai kunnosta hyvä vanha.
Itselle oli kertynyt vuosien mittaan jos jonkinlaista heräteostoskosmetiikkaa kylppärin kaappi täyteen. Päätin, että käytän kaikki rasvat ym ihan loppuun, enne kuin ostan mitään uutta. Osa kerkis jo vanhentua, harmitti minkä rahamäärän olin tuhlannut kaiken maailman tuoksuihin ja voiteisiin. Samoin erilaisia hiustenhoito- ja muotoiluaineita oli purkkikaupalla. Varmaan aika tavallista meille naisille, että kemppariosastolla tehdään paljon kalliita heräteostoksia.
Nyt mulle riittää yksi hyvä perusvoide, jota voi myös käyttää meikin poistoon.
sitä joutuu pesemään aivan simona veden ja saippuan kanssa, jotta ripsivärit lähtevät sitten siitä liinasta irti! Rahanmenoa se veden kanssa lutraaminenkin ja saippua tietää. MÄ en ainakaan jaksanut sitä pesemistä.
isäni viisain neuvo: köyhän ei kannata ostaa paskaa, koska pitkässä juoksussa se tulee vain kalliimmaksi.
huomaa että isän tyttö ei puhu omasta kokemuksesta. Maailma on nykyään sellainen, että "laatu" eli kallis hintakaan ei takaa mitään.
Parhaiten säästää, kun heti palkan yms. tultua siirtää ison summan etutilille pois käyttötililtä. On iso kynnys käydä enää siirtämässä rahaa siltä takaisin normitilille ja tuhlunkiin.
Kannattaa ostaa vain hyviä ja laadukkaita kenkiä, koska parin kuukauden käytön jälkeen hajoavat halpikset tulevat kalliimmiksi kuin kolme vuotta kestävät hyvät, joista voi vielä kantalappuja korjauttaa suutarilla. Kumppareihin tämä pätee vielä erityisesti. Minulla on käytössä ja ehjät 25 vuotta vanhat kotimaiset kumpparit.
Muuten hyvä neuvo, mutta mistäs saisi sen laatuisia kumppareita kuin 25 vuotta sitten? Mieheni 15 vuotta vanhat saappaat hajosivat, mutta onko nykyään laadukkaita myynnissä?
Älä osta tenttikirjaa, lainaa se. Jos sinulla on hyvä älypuhelin, valokuvaa se sivu sivulta kännykkääsi ja lue ruudulta, tekstiä voi ruudulla suurentaa. Kulkee kevyesti mukana kaikkialle ja sitä voi lukea vaikka keskellä yötä pimeässä huoneessa.
Joku raja säästöilläkin... :) Riippuu toki tenttikirjan paksuudesta, miten mielekäs tällainen neuvo on. 500 sivua en jaksaisi kuvailla ja tihrustaa kännykän ruudulta tekstiä.
Ja lopuksi järkevästi nuukan isäni viisain neuvo, mitä tulee työkaluihin, huonekaluihin ja kodinkoneisiin: köyhän ei kannata ostaa paskaa, koska pitkässä juoksussa se tulee vain kalliimmaksi. Säästä ja osta se parempi tai kunnosta hyvä vanha.
Tähän on pakko kommentoida, kun edellä joku haukkui tämän neuvon (kun kerran hinta ei nykypäivänä kerro mitään laadusta). Kannattaa siis todellakin ostaa laadukkaita koneita, mutta ei vain kalliin hinnan perusteella vaan perusteellisesti selvittämällä, mikä kone olisi hyvä. Esim. valmistajan myöntämä takuuaika kertoo jotain (1 tai 10 vuoden takuisissa laitteissa on eroja, vaikka ostaisi Biltemasta...). Toinen keino on kurkkia ammattilaisten työkalupakkeihin. Jollei ole varaa kunnolliseen ja kyse on yksittäisestä käyttökerrasta, niin vuokraa kone mieluummin kuin ostat samalla rahalla uuden huonon vehkeen.
Edelliseen liittyen: kuitit kannattaa säästää. Myös vaatteiden kuitit. Paljon helpompaa mennä valittamaan esim. vaatteen viasta, kun ostokuitti on tallella.
Oma säästökeinoni on se, että miettii joka ostoksen kohdalla tarkasti, tarvitaanko tätä todella. Hinnasta riippumatta. Edes kymmentä senttiä ei kannata tuhlata turhaan pölynkerääjään. Kannattaa pitää säilytystilat niin rajallisina, että turhaa tavaraa ei pysty hankkimaan :)
Ja silti sen verran pitää olla varastotilaa, että ne ensi vuoden ulkovaatteet/liikuntavälineet saa hankittua alesta tai ajoissa kirppareilta, kun hyväkuntoinen, sopuhintainen ja hyvännäköinen tulee vastaan.
Ja samaten yksi varastonnurkka pyhitetään lahjatavaroille. Säästää edes hermoja, kun voi synttärikutsun tullessä käydä katsomassa aleista hamstratut lego- ja kirjavarastot ym. eikä rynniä lelukauppaan ihmettelemään krääsävalikoimaa. Silti se lahjanurkka pidetään rajallisena ja mietitään joka oston kohdalla potentiaalinen lahjan saaja.
En ymmärtänyt asioiden yhteyttä. Jos kasvattaa pitkiä hiuksia eika leikkauta niitä, niin latvat nimenomaan kaipaavat suojaa ja kosteutta hoitoaineista.
Mutta asiaan, ruoasta voi säästää paljon. Riippuu siitä, millaiset tavat nyt on, mutta ainakin jättämällä valmiit ja einekset pois ja tekemällä itse. Juomat (maitoa lukuunottamatta) pois, herkut pois.
kauppalaskuissa säästäminen on kamalan vaikeaa. Mäkin yritän säästää kaupassa käydessä, laktoosi-intoleranssi vaikeuttaa säästämistä koska kaikki vl tuotteet ovat paljon kalliimpia ja harvoin tarjouksessa.
Mutta mä siis vertailen hintoja, käytän tarjouksia hyödykseni ja yritän käydä mahdollisimman harvoin kaupassa. Kun jotain on tarjouksessa ostan useamman (kuivatavara, pitkällä päiväyksellä) vaikka en juuri silloin tarvitsisikaan. Kun tarve tulee, minun ei tarvitse maksaa tuotteesta täyttä hintaa. Lisäksi ostan lihahyllystä "punasella lapulla" olevat lihat ja pakastan ne. Se on ehkä suurin säästö jonka kaupassa voi tehdä...
En ymmärtänyt asioiden yhteyttä. Jos kasvattaa pitkiä hiuksia eika leikkauta niitä, niin latvat nimenomaan kaipaavat suojaa ja kosteutta hoitoaineista.
Mutta asiaan, ruoasta voi säästää paljon. Riippuu siitä, millaiset tavat nyt on, mutta ainakin jättämällä valmiit ja einekset pois ja tekemällä itse. Juomat (maitoa lukuunottamatta) pois, herkut pois.
hius ei hoitoainetta kaipaa, ainakaan mun hiukset. Talvella voi vähän sipaista latvoihin jotain jätettävää hoitavaa ainetta, jos ovat sähköiset.
Mutta oli melkoinen oivallus, kun tajusin, että kaikki naamiot, kuorinnat, puhdistusaineet mitä on naamaan tullut tungettua, on ihan turhaa!! Ja vaan haitaksi iholle.
Kiitos tuhannesti sinulle joka jaoit tämän vinkin!!
Tee viikon ruokaostokset kerralla ja suunnittele ateriat etukäteen. Jätä pois kaikki valmiit karkit, herkut ja einekset, osta sen sijaan raaka-aineita ja valmista itse ateriat, pullat&kakut jne. Tämä ei pelkästään estä köyhtymistä vaan myös lihomista, kun se herkku on työn takana. :)
Vietä viikossa kaksi kasvisruokapäivää (liha ja kala on kallista!), suosi keittoja ja pataruokia esimerkiksi linsseistä, kaalista, porkkanoista jne. Ne tulevat todella edullisiksi, mutta ovat ravintoarvoiltaan hyviä.
Osta valmiiden lihasuikaleiden ja ylihintaisten fileepihvien sijaan esimerkiksi takuumurea-naudanpaisti tai porsaanulkofileepala, jaa paisti 3-4 osaan ja valmista suikaleiksi, pihveiksi, lihakuutioiksi ja marinoiduiksi siivuiksi itse. Yhdestä kilon lihaköntistä laittaa ruokaa helposti 4 päivää, ja säästää muutaman euron. (Lihasuikaleet tai jauheliha-pakkaukset ovat yleensä n.5euroa, paisti 15e)
Vauvan kosteuspyyhettä edullisemmin putsaat kasvosi ihan tavallisella pestävällä pikkupyyhkeellä joka on kostutettu lämpimään veteen... ;)
OIKEASTI joku kosteuspyyhevinkki on aivan turha jos rahaa pitää säästää niin, että se tuntuu. Itselle, velkaisena ja autollisena + harrastelevana työssäkäyvänä on se että ottaisin 3-4 kk kuurin olemalla kotona ja tekemättä mitään mikä maksaa. Myisin auton, lakkauttaisin vakuutuksen, ostaisin makaronia ja surffaisin netissä ja kävisin lenkillä sen 3 kk + myisin huutonetissä kamaa. Jäisi rahaa helposti 3000€/3kk ylitse kun nyt jää ehkä 300€/3kk.
sä olet sä ja meitä ihmisiä on niin erilaisia. Mulla on mennyt pieni omaisuus ihonhoitoon, kun olen taistellut ongelmaihoni kanssa. Ja ihan turhaan! Joten kosteupyyhevinkki oli todella hyvä.
Sit tuo hoitoainejuttu, jos jollakin on vaikea käsittää... mulla on terveet tosi paksut hiukset jotka ei tarvi hoitoainetta vaan päinvastoin, ovat paljon helpommat nyt kun lopetin "ylihoitamisen". Eihän lapsetkaan tarvi hoitoainetta, vähän sama juttu.
Ja on ihan yksilöllistä minkälaiset aineet käy kenenkin päänahalla, mulle ei käy markettishampoot/hoitoaineet. Eli säästöä vuositasolla huomattavasti kun en käytä hoitoainetta. Pesen kyllä joka päivä hiukset.
Ja nuo ruokavinkit on tosi hyviä, monipuolinen ja terveellinen ruoka ei välttämättä ole kallista. Makaroonia ei voi lapsiperheessä tarjota jatkuvasti... tosin makaroonistakin saa kasvisten kanssa taiottua vaikka mitä "hienoa". Ruokajonoon ei meillä tarvi mennä, mutta kaikenlainen kuluttamisen vähentäminen ois ihan tervetullutta tähän perheeseen.
Mun rahoista ison osan syö apteekki, kosmetiikka, pyykki -ja siivousaineet, talouspaperit jne.
Ja oikeesti, kun menee sinne kauppaan vaan 2 krt viikossa, siinäkin tulee säästöä... ja käyttää jääkaapin tyhjäksi, meillä yleensä tursuu jääkaappi ja ruokaa menee biojätteeseen. Ihan noloa.
miten ihmeessä voi yksi pullo shampoota riittää vuoden? Jollain pipetilläkö annostelet sitä, pitäähän sen shampoon nyt levitä kunnolla päänahkaan, ja hoitoainetta pitää riittää ainakin latvoihin, siis naurettavaa....tai sitten olet kalju.
Voin sanoa että ainakin pari desiä 2 viikossa menee mun paksuihin hiuksiin, jos annostelen säästeliäästi.
Pesen itse kaksi kertaa viikossa hiukset ja käytän markettishampoota sekä - hoitoainetta ja talvisin vielä saman sarjan hoitosuihketta. Tämä siksi, että hiukseni ovat sähköiset, eivät niinkään takkuiset. En värjää enkä käy kampaajalla, vaan leikkaan pitkät hiukseni itse.
Vuodessa hiuksiin kuluva raha sisältää yhden pullon pesuainetta, puoli pulloa hoitoainetta ja yksi kolmasosa hoitosuihketta. Karkeasti arvioiden minun hiustenhoitokulut on noin 5 euroa vuodessa. Jos jätän hoitoaineen pois, kulut laskee 1,25 euroa. Älytöntä!
Ruuassa voi säästää päivässä tuon summan, kun ottaa käyttöön soijarouheen, kuivatut pavut ja linssit sekä tomaattimurskan ja tekee niistä eri variaatioita mahdollisimman usein. Terveellistä ja hyvää.
tätä ihmettelin...
Kampaamo, ruoka, huonekalut, hemmottelu, lomailut ym. säästöt ymmärrän, mutta tuo vauvan kosteuspyyhe ja hoitoainesäästö?
mikään vitsi, jos aamuin illoin vedät naamaan jotain kallista puhdistusainetta, kallista kosteusvoidetta, naamioita, ja kuorintoja jne, niin kyllä tässä tulee säästöä, siis vaihdetaan kalliit naamarasvat ihan apteekin perusvoiteisiin...
Noh, kampaamossa käyn sen 1-2 krt vuodessa tasaamassa latvat, kotiin ei tarvita mitään, en hemmottele, en juo, polta, käy baareissa... en harrasta mitään maksullista.
Ei ole muuta mistä voisi säästää, kuin nämä kauppalaskut. Meillä menee ihan hirveästi kauppareissuilla rahaa, pitäiskö vaihtaa Lidliin... Auto on välttämätön, lasten vaatteista ym. en tingi...
niin jää rahaa elämän pieniin nautintoihin kuten hiustenvärjäykseen, elokuviin, yövoiteisiin...