Jos vuokra-asuntoilmoituksessa lukee tupakoinnin kohdalla "ei sallittu",
niin saako parvekkella kuitenkin polttaa vai onko tuo yleensä ihan totaalikielto?
Kommentit (58)
On myös taloja, joissa tupakointi on kielletty koko kiinteistössä. Ja se on hyvä asia.
Meillä on ok talo vuokralla ja ihan reilusti ne jotka sen vuokrasi sanoi, että polttavat, mutta ulkona. Meillä ehdoton kielto polttaa sisällä talossa. Ei me voida kieltää ketään polttamasta takapihan terassilla, vaikka tottakai me omistetaan sekin ja tontti kanssa.
Olen oppinut, että tupakointikielto käsittää myös parvekkeen, ja koska olen sijoitusasunnostani kieltänyt vuokralaiselta lemmikkieläimet, se koskee myös akvaariota ja terraariossa asuvia eläimiä.
Lisäksi vuokrasopimuksessa on kohta, että vuokralainen lupaa ottaa kotivakuutuksen. Tiedän olevani nipo, mutta siperia on opettanut.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2011 klo 20:28"]
ja 99% se tarkoittaa että parvekkeella saa polttaa, asunnossa sisällä ei. Jos myös parvekkeella on totaalikielto, se kyllä lukee selvästi ilmoituksessa.
että yksityississä on järjestäen että ei sallittu. Missä kaikki tupakoijat asuvat mukamas?
Kaupungin vuokara-asunnoissa kuten rupusakki yleensäkin. Eihän kukaan fiksu tupakoi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2011 klo 20:36"]
Jos tuosta ongelma tulee, puoliso voisi varmaan harkita tupakoinnin lopettamista... Nykypäivänä on muutenkin vaikea käsittää, että kukaan aikuinen ihminen polttaa tupakkaa.
Oletko kuullut sellaisesta aineesta kuin nikotiini?
Anyways Kukaan ei heitä pihalle parveketupakoinnista. Ei siitä jaa edes jalkia kunhan pesee lasit ja ikkunat kerran pari vuodessa.
ps. mika temppu naissä lainauksissa on?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:33"]
Olen oppinut, että tupakointikielto käsittää myös parvekkeen, ja koska olen sijoitusasunnostani kieltänyt vuokralaiselta lemmikkieläimet, se koskee myös akvaariota ja terraariossa asuvia eläimiä.
Lisäksi vuokrasopimuksessa on kohta, että vuokralainen lupaa ottaa kotivakuutuksen. Tiedän olevani nipo, mutta siperia on opettanut.
[/quote]
Ei ole näköjään opettanut vielä tarpeeksi. Täysin tuuleen huudettuja vaatimuksia. jos vuokralinen on ottanut kilpikonnan tai luopuu kotivakuuksesta et voi mitään, kohtuuttomat edot ovat automaattisesti mitättömiä.
Tupakointikielto koskee myös parveketta. Kerran vuokrasin asunnon siten, että kielsin parvekkeen käytön eli sopimuksessa oli, että parveke ei kuulu vuokralaiselle. Näin siksi, että hän nillitti tupakoinnista niin kamalasti, että päätin estää tupakoinnin myös parvekkeella.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:35"]
Anyways Kukaan ei heitä pihalle parveketupakoinnista. Ei siitä jaa edes jalkia kunhan pesee lasit ja ikkunat kerran pari vuodessa.
[/quote]
Ja katon ja seinät... Kyllä siitä jälkiä jää.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:35"]
[/quote]
Ja katon ja seinät... Kyllä siitä jälkiä jää.
[/quote]
Tupkan savun tahrimat pinnat ei korjaannu edes maalaammalla, se paska näkyy siitäkin läpi.
Lemmikkieläimet voi todellakin kieltää, ja se koskee myös kilpikonnia. On meinaan yhdeltä vuokralaiselta tullut vedet ulos akvaariosta ja tappelu oli aika kamala.
Siis jos poltat korkeintaan 1-2 tupakkaa illassa, etkö voisi vuokrata asuntoa ja mennä sitten aina jonnekin talon viereen metsäpolulle tupakalle? Eri asia, jos sun pitäisi saada tupakka heti herättyä ja monta kertaa päivässä, mutta jos on noin vähäistä, eikö se menisi ihan noin? Tai lopetat kokonaan? Sulla ei varmaankaan ole pahaa riippuvuutta.
Tupakoitsijat asuvat omissa asunnoissaan ja ovat hyvissä väleissä naapureittensa kanssa. Jos esim. parveketupakointi häiritsee naapuria, poltetaan sisällä.
Mulla on sellainen käsitys, voi toki olla vanhentunutta tietoa, että parveke (vaikka kokonaan lasitettukin) lasketaan ulkotilaksi. Luulisi siis, että sielä saisi polttaa, vaikka sisällä huoneissa ei.
Fiksut tupakoitsijat ottavat muut huomioon. Olisi tosi kiva, jos myös tupakoimattomat olisivat ymmärtäväisempiä. Aikuiset ihmiset löytävät varmasti kompromissin.
On myös asunto-osakeyhtiöitä, jotka kieltävät kaikilta asukkailtaan parveketupakoinnin. Eli ei parveketupakointi todellakaan ole mikään itsestäänselvyys edes omistusasujalle.
taloyhtiöissä jos parveketupakointi kielletään kokonaan täytyy sille olla kaikkien osakkaiden suostumus,muuten ei mene läpi.uusissa taloissa voi tietenkin rajata heti alkuun et parvekkeilla ei tupakoida siten sinne muuttaa vain tupakoimattomia.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:40"]
Ei ole näköjään opettanut vielä tarpeeksi. Täysin tuuleen huudettuja vaatimuksia. jos vuokralinen on ottanut kilpikonnan tai luopuu kotivakuuksesta et voi mitään, kohtuuttomat edot ovat automaattisesti mitättömiä.
[/quote]
Kotivakuutuksen vaatiminen ei ole kohtuuton ehto, eikä lemmikkieläin kieltokaan. Kotivakuutus liittyy olennaisesti vuokralaiselle annetun asunnon arvon turvaamiseen vahinkotapauksissa. Ei pidä allekirjoittaa sellaista sopimusta, jonka ehtoja ei ole tarkoitus täyttää. Jos esimerkiksi sattuu vahinko ja ei olekaan kotivakuutusta, voidaan vahingonaiheuttaja asettaa korvausvastuuseen tapahtumista, joista muuten voisi olla jaettu vastuu, kun on laiminlyönyt sopimusvelvoitteensa. Samalla tavalla jos lemmikkieläimet ovat aiheuttaneet jälkiä, jotka muutoin olisi normaaliksi kulumiseksi luokiteltavaa, lemmikkieläimen aiheuttamat jäljet ovat seurausta sopimusrikkomuksesta ja ne eivät siten ole sopimuksen mukaisen kohteen normaalia kulumista.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:54"]
Tupkan savun tahrimat pinnat ei korjaannu edes maalaammalla, se paska näkyy siitäkin läpi.
[/quote]
Ja sinun pierusikin pysyy ikuisesti ilmassa. Se vain laimenee levitessään laajemmalle, mutta yhtä pahalta sen ainesosat aina haisee.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:42"]
Tupakointikielto koskee myös parveketta. Kerran vuokrasin asunnon siten, että kielsin parvekkeen käytön eli sopimuksessa oli, että parveke ei kuulu vuokralaiselle. Näin siksi, että hän nillitti tupakoinnista niin kamalasti, että päätin estää tupakoinnin myös parvekkeella.
[/quote]
Onneksi olet asiakaspalvelu ammatissa... Halusit selvästi pitkän ja hyvän asiakassuhteen.
Mitäköhän sinä olisit kärsinyt, jos parvekkeella olisi tupakoitu?
Minä oon aina käsittänyt että jos ilmoituksessa lukee "ei tupakoitsijoille", tarkoittaa se myös parvekekieltoa, mutta jos on "ei tupakointia", tarkoittaa se vain sisällä polttamista.
Mutta väärässäpä tämän ketjun perusteella olin! Olen polttanut parvekkeella "ei tupakointia"-asunnoissa.