Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Pahimmat viikot raskauspahoinvoinnin osalta?
04.10.2011 |
Alko just 9. raskausviikko (eli menossa 8+2) ja oksettaa aivan hirveästi, meinas ihan just lentää laatta. Onkohan tämä nyt se huippukohta pahoinvoinnille, vai vieläkö tää tästä pahenee raskauden edetessä?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Taitaa olla yksilöllistä tuo pahoinvointi. Joillain kestää kuulemma jopa koko raskauden ajan.
Itselläni pahoinvointi alkoi päivän tai pari sen jälkeen kun tein viimeinkin raskaustestin viikolla 6 ja sitä jatkui useamman viikon putkeen. Töihin minusta ei ollut menemään moneen viikkoon ja olin sairaslomalla melkein kuukauden!
Pahimmillaan en pystynyt syömään kuin mahdollisimman mauttomia ja hajuttomia ruokia. Nekin piti olla mieluiten sosemaisessa tai nestemäisessä muodossa, jotta pystyin nielemään ne... Pystyin pahimmillaan syömään vain pari kertaa päivässä pelkkää mustikkakiisseliä tai appelsiinimehua ja siihenkin piti keskittyä, etten yökkää. Liha tai muu kiinteämpi ruoka ei tullut kuuloonkaan! Ainoat ruoat, joita pystyin syömään oli linssikeitto ja perunamuusi... Ei siis ihme, etten juuri jaksanut nousta sängystä mihinkään ensimmäisinä viikkoina, vaan saatoin nukkua aamusta iltaan ja illasta aamuun... :/
Oikeastaan minun pahoinvointini oli enimmäkseen vain yökötystä, kävin yökkäilemässä, mutta mitään oksennusta ei tullut läheskään aina. Toisaalta oksentelun saavuttaessa sitten huippunsa oksensin sellaista keltaista - sapen sekaista? - oksennusta, joka maistui karvaalle, vaikken ollut välttämättä edes syönyt mitään.
No, pahoinvointi loppui sitten melkein kuin seinään noin viikon 10 jälkeen ja sen jälkeen minulla oli energiaa enemmän kuin ikinä aiemmin! Sen jälkeen pystyin syömään taas normaalisti. Sitä energisyyttä jatkui melkein raskauden loppuun saakka. Vielä viimeisen kuukaudenkin aikana olo oli melkein normaali eikä olo tuntunut yhtään raskaalta. :)