Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksessä kipuani ei otettu todesta

Vierailija
02.10.2011 |

Minulla oli ymmärtääkseni kovat supistuskivut. Olin ensisynnyttäjä. Olin synnytysvuodeosastolla odottelemassa synnytyssaliin pääsyä. En saanut kivunlievitystä, vaikka pyysin. Kätilö sanoi, että käyrä, mikä mittaa vauvan sydänäänet ja minun supistukseni, näyttää, ettei supistuksia ole ollenkaan. Kuitenkin tunsin kivuliaita supistuksia. Sitten vaihtui toinen kätilö työvuoroon ja otti kipuni todesta ja olin 5 cm auki, vasta sitten pääsin synnytyssaliin ja sain kivunlievitystä.

Mikä sellainen käyrä on, onko se täysin luotettava? Käyrän mukaan minulla ei ollut supistuksia. Sellainen "nauha" joka laitettiin vatsan ympärille. Luottaako kätilöt siihen mieluummin kun äidin sanaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei myöskään, sain kamalat traumat sektiosta enkä siksi uskalla ikinä enää synnyttää koska kukaan ei voi luvata minulle alatiesynnytystä ja pelko uudesta sektiosta on vahva.

Vierailija
2/11 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei piirrä välttämättä supistuksia lainkaan, tai jos piirtää, vain hyvin pienenä. Joskus käyrä saattaa piirtää supistukset myös "alaspäin". Itse viisi kertaa synnyttäneenä ja kerran tukihenkilönä olleena voin sanoa, että käyrä ei kerro välttämättä Yhtään Mitään supistuksista. Jossakin synnytyksessä piirsi kauniisti ja samoin kuin mun kokemukset oli, toisessa taas ei piirtänyt lainkaan, yhdessä synnytyksessä piirsi supistuksia vaikka niitä ei todellisuudessa ollut... Elävät ihan omaa elämäänsä, etenkin vanhat laitteet.

Ammattitaitoinen kätilö olisi ollut vierelläsi sen aikaa, että sua olis taas supistanut, ja kädellä koittanut sitten vatsaa. Niin helppoa se on. Onneksi sulle tuli sitten toinen kätilö!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kätilö ei pysty tulkitsemaan sitä käyrältä. Kätilö voi tukita jotain äidin olemuksesta. Äiti voi näyttää kivuliaalta monella eri tavalla. Jos äiti on hiljaa, niin aina eivät tiedä tai jos huutaa täyttä kurkkua, niin aina sitäkään ei tulkita oikein. Pitäisi siis luottaa äidin sanaan tai vaikka nyökkäykseenkin, jos äiti ei pysty kivultaan puhumaankaan.

Voit vaatia pelkopoliklinikalle pääsyä, jotta saisit synnytyksesi loppuunkäsitellyksi. Minä tein niin ja voin vain suositella:)

Vierailija
4/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöiden oppikirjoissa ei juurikaan käytetty "kipu"-sanaa, vaan puhuttiin aina epämukavuudesta. Periaatteella välilihan leikkaus ei tunnu kivuliaalta, mutta varsinkin tikkausvaiheessa saattaa tuntua epämukavuutta, jota voi lievittää puuduttamalla.

Siitä ehkä seuraa tuo suhtautuminen.

Vierailija
5/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilöiden oppikirjoissa ei juurikaan käytetty "kipu"-sanaa, vaan puhuttiin aina epämukavuudesta. Periaatteella välilihan leikkaus ei tunnu kivuliaalta, mutta varsinkin tikkausvaiheessa saattaa tuntua epämukavuutta, jota voi lievittää puuduttamalla.

Ihan panee naurattamaan moinen :oD

Onneksi mulle on osunut ihania hoitajia ja kätilöitä, jotka on tienneet, että jokainen tuntee kivun eri tavalla ja mahdollisesti vielä eri paikassa. Minulla on suuri kipukynnys, ja joku kätilö sanoikin kuopusta synnyttäessäni, että moni muu olisi jo viidessä sentissä kiivennyt pitkin seiniä, kun minä vaan vähän ähkin. Kympissä kyllä huusin jo ihan ääneenkin sitten.

Vierailija
6/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali yms vaatii kokeneen lääkärin joka kutsutaan saliin sen jälkeen kun avautumiset yms on katsottu.Kätilöt toimi täysin oikein.

Vai jotain buranaako sinä odotit??? Ei siinä vaiheessa särkylääke auta.

Vierailija
7/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulle on osunut ihania hoitajia ja kätilöitä, jotka on tienneet, että jokainen tuntee kivun eri tavalla ja mahdollisesti vielä eri paikassa. Minulla on suuri kipukynnys, ja joku kätilö sanoikin kuopusta synnyttäessäni, että moni muu olisi jo viidessä sentissä kiivennyt pitkin seiniä, kun minä vaan vähän ähkin. Kympissä kyllä huusin jo ihan ääneenkin sitten.

Käyräs ja tutki sitten kuitenkin :) Pääsin saliin kun olin 5cm auki :)

Minullekin kätilö sanoi että tietää milloin supistus tulee kun ähkiminen alkaa :D

Vierailija
8/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viidessä sentissä kiivennyt seinille???? Jos tarkoitat avautumista niiin kaikillahan se aukee ennen vauvan syntymää ja mitä mä oon ymmärtänyt niin eikö enemmistö synnytä ilman epiduraalia käyttäen vain korkeintaan sitä kaasua.Voin olla väärässäkin kun mulla on vain yksi lapsi.

Vierailija
9/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali yms vaatii kokeneen lääkärin joka kutsutaan saliin sen jälkeen kun avautumiset yms on katsottu.Kätilöt toimi täysin oikein.

Vai jotain buranaako sinä odotit??? Ei siinä vaiheessa särkylääke auta.

No eikö se kätilö kuitenkin ilmoita lääkärille, että täällä nyt olis tämmönen ja tuommonen potilas, joka vaatii epiduraalin vaikka puolen tunnin päästä? Näin ainakin mulla on ollut, vaikka en kyllä sitten ole sitä epiduraalia kummassakaan synnytyksessä tarvinnutkaan kun vauva onkin tullut ulos ennen kun lääkäri on saatu paikalle.

Vierailija
10/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sellainen käyrä on, onko se täysin luotettava? Käyrän mukaan minulla ei ollut supistuksia. Sellainen "nauha" joka laitettiin vatsan ympärille. Luottaako kätilöt siihen mieluummin kun äidin sanaan?

Siitä käppyrästä. Ne vyöt mittaavat vain liikettä/painetta. Kun lihas liikkuu, se rekisteröi. Yhdessä kohdassa vahvemmin kuin toisessa. Yhtä luotettava kuin todeta pulssi ranteesta. Eli jos ei tunne pulssia, mutta tietää sydämen lyövän, kannattaa luottaa siihen jälkimmäiseen tietoon, eikä suotta pelätä, että olisi sydän pysähtynyt. Jos eivät usko omaa tuntemustasi, sano, että ottaa ne pois. Kyllä sitä käppyrää varten voit itsekin kertoa milloin supistukset alkavat. Sydänäänien muutoksia varten sitä tietoa tarvitaan, mutta varsinainen tietohan on, heikkeneekö tai mitä sydänäänet muuten reagoivat.

Kivun lievityksestä, ei sitä voi antaa liian aikaisinkaan, jotta se vaikuttaisi synnytyksessä. Luulen, että tekivät oikein.

Vierailija
11/11 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipua ei uskottu pelkopoliklinikalla. Oli siis sitä mieltä että ei voinut olla supistuskipua kun sanoin että ei ollut mitään taukoja kivussa vaan minua koski kokoajan. En tiedä mitä käyrät olivat mitanneet mutta avautuminen oli kuitenkin käynnissä ihan papereidenkin mukaan ja tiettävästi se tekee kipeää kuten sanoinkin mutta ei sitten vissiin. Kun supistuksissa on aina tauot. Eipä huvittanut alkaa kinastelemaan mokomasta asiasta. Sinänsä harmi kun meni jotenkin pohja koko pelkopoliklinikalta vaikka muuten mukava kätilö olikin juttelemassa. Näin keskustelupalstapohjalta sanoisin että käynnistetyssä synnytyksessä tuo ei ole edes harvinaista mutta sehän ei tietenkään ole mitään virallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme