Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei, olen kysynyt täällä papilloomaviruksesta+syövän esiasteesta. Sain vastaukset koepalasta

Vierailija
01.10.2011 |

mitään varallista onneksi ei ollut, ei ole syöpä, mutta papilloomavirus ja selvät solumuutokset on...

Kysyn vaan teiltä, kun se tauti niin yleinen. Minulla vain yksi pelko jäi. Miten se voi estää ettei vauva siitä saa syntyessään?

Vielä tosi tyhmä kysymys,... En ole tupakoitsija, mutta ennen raskautta poltin tupakka hyvin harvoin, ainoastaan jos join alkoholia. Onko nyt sitten näin, etten saa ikinä tupakoida tulevaisuudessa?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä pyydän anteksi että hermostuin

Vierailija
2/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakointi on YKSI kohdunkaulansyövän RISKITEKIJÄ. Faktaa löydät lisää vaikka googlettamalla. Täällä palstalla on sen verran tietämätöntä porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja TYKS:ssa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että sen voi saada jo syntymän yhteydessä äidiltä. Sitä ei lääketieteessä enää pidetä sukupuolitautina.

HP-virustyyppejä on satoja. Näkyviä kondyloomia aiheuttavat virustyypit eivät aiheuta solumuutoksia. Solumuutoksia aiheuttavat pari virustyyppiä. On vähän tuuristakin kiinni saadaanko virusta edes ikinä papassa kiinni, koska virus voi olla aktiivinen ja kadota sitten taas.

Kondomi ei täysin suojaa HPV:lta, sen antama suoja on vain noin 70 %.

Synnytyksessä ei voi tehdä mitään sen estämiseksi, että vauva ei saisi virusta äidiltä.

Vierailija
4/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli visvasyylän, joka on kohdunkaulasyövän riskitekijä. Myös tupakointi ON vahva kohdunkaulasyövän riskitekijä!! Törkeä se, joka väitti ettei ole.

Tupakointi + papilloomavirus siis nostaa kohdunkaulasyövän riskin moninkertaiseksi. Älä vaan ap polta enää ikinä!

Vierailija
5/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan ulkosynnyttimien kondyloomat eivät ole vaarallisia, vaan nimenomaan "näkymättömät" kohdunsuun litteät muutokset.

Vierailija
6/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on moni gyne tätä toistellut! Virusta löytyy niin lapsista kuin aikuisistakin. Huono hygienia levittää virusta ennemmin kuin seksi, eli voit saada viruksen vaikka paskaisesta pyyhkeestä, petivaatteista taikka huoltsikan WC:stä! Kurja tauti :(

Vierailija
7/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla on just sen tyypinen virus joka aiheutta solunmuutoksia:(?

Onko se loppuelämän asti minulla sitten? Vaikka lääkäri kertoi että muutos oli kokonaan poistettu ja nyt elemistö itse taistele sen viruksen kanssa, en tiedä mitä hän tarkoiti?!

JOS PAPA KOE ON NYT NORMALISOITU, en vi silti enää ikinä tupakoida vai? Kysyn vaan, vaikka en itse tiedä tupakoinko muuten enää ikinä yhtään

Vierailija
8/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huolta

Vierailija
9/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi vaan joku kirjoitti ettei enää saa tupakoida jos on papilloomavirus, koska on todella iso riski saada pahalaatuinen kasvain, jos on

---

Kysyin myös tartuko se vauvaan? Haluan tietä koska se mua huolestutta!

Tässä asiallinen vastaus.

Tupakointi lisää riskiä KAIKKIIN syöpiin. Sinä poltat vain vähän, joten riskisi ei tietenkään ole läheskään niin suuri kuin sellaisella, joka polttaa joka päivä 10-20 tupakkaa. Itse päätät.

Kukaan ei voi sanoa, että tupakka aiheuttaa sinulle syövän, mutta kukaan ei voi luvata etteikö se vaikuttaisi jonkin verran.

Tarttuuko papillooma vauvaan?

Kyllä, luin äskettäin tutkimuksen jossa todettiin että pikkuvauvoista monilla oli papilloomavirus jos äidillä oli sitä MUTTA KAHDEN VUODEN IKÄÄN MENNESSÄ VIRUS OLI LÄHES KAIKILTA KADONNUT. Eli lapset kyllä altistuivat virukselle ja sitä löytyi heidän limakalvoilta, mutta se ei jäänyt pesimään vielä niin pieniin lapsiin.

Älä ole huolissasi lapsesta, pakkohan sinun on lasta hoitaa.

terveisin

terveydenhoitaja

Vierailija
11/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi saada niin monta muutakin tosi kurjaa sairautta - mulla on yksi harvinainen sellainen (josta en ollut edes kuullut ennen kuin mulle itselle tuli se - en viitsi kertoa diagnoosia koska tutut tunnistaa) ja olen 37 v. Eli ihan turha olla vaan tuosta huolissaan, samantien voi olla huolissaan kaikista mahdollista tupakan aiheuttamista sairauksista. Pointtina siis: aina kannattaa lopettaa.

Vierailija
12/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastususkyky siitä vastaan?

ap:(

Mutta, kysyn vielä.... Voiko olla niin jos se ei menee pois lapsella? Mua pelottaa koska minulla on just se papillooma joka tekee näitä solunmuutoksia ja on muitakin lapsia täällä

Vierailija
13/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei tule vastustuskykyä papillomavirusta vastaan, vaikka olisi altistunut sille lapsena ja se olisi sitten hävinnyt. Lapset voivat ottaa rokotuksen sitä vastaan, mutta se maksaa vielä aika paljon. Rokotteen voi ottaa 9-vuotiaana. Tämä rokote on ehkä tulossa yleiseen rokotusohjelmaan lähivuosina ja sitten sen saa ilmaiseksi, mutta ei ole vielä ihan varma asia.

Tiedätkö, papillomavirus on todella yleinen. Et voi tehdä asialle yhtään mitään, joten sinun on turha olla huolissasi. Nythän on hyvä että tiedät että sinun pitää itse muistaa käydä papakokeessa säännöllisesti, ja voit neuvoa tyttäriäkin aikanaan tekemään niin.

Vierailija
14/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi esim minulta se ei häviä ikinä?

ap

Vierailija
15/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapseni oli vielä vauva.

Hänellä ei ole todettu kyseistä virusta, tosin häneltä ei ole sitä myöskään koskaan seurattu eikä tutkittu millään lailla. Eikä tutkita. Kukaan ei ole puhunutkaan, että häntä tarvitsisi tutkia.

Eli ole huoleti ja huolehdi nyt vain omasta terveydestä: ).

Vierailija
16/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli kyseiseen syöpään on taipumus.

Ja koska sulla on solumuutoksia, on sulla syöpään suurentunut riski.

Jos syöpä on tullakseen, se tulee poltit tai et.

Joten muutama tupakka tuskin sitä tuo, se tulisi silloin ilman tupakoitakin, kuten mulla.

Tosin olen polttanut aiemmin.

Virukset yleensä häviää ajan kanssa, mutta sitä ei tiedetä varmasti että kaikilla käy näin. siihen vaikuttaa oma immuniteetti, vastustuskyky ym.asiat. Vain harvalla tulee kohdunkaulansyöpä, mutta seurantaa kannattaa tehdä, koska sulla on muutoksia.

T: Se kohdunkaulansyövän sairastanut

Vierailija
17/35 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada syöpä:(. Onko niin että vaikka virus häviä ajan kanssa ja papa normalisitu, SILTI riski jää isoksi?

ap

Vierailija
18/35 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada syöpä:(. Onko niin että vaikka virus häviä ajan kanssa ja papa normalisitu, SILTI riski jää isoksi?

ap

ja ei se syöpäkään ole maailmanloppu

Vierailija
19/35 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lienee se, että kerkeät saamaan vielä uusiakin hpv-tartuntoja ennen kuin hautaan asti pääset. Ovat niin yleisiä ja niitä on satoja. Jokainen uusi suhde, jokainen puolison pettämisreissu. Kaikessa on riskinsä. Mutta elämä on. Tulee, jos tulee. Minä en ainakaan ole valmis kirjautumaan nunnaluostariin. Sen sijaan pidän itsestäni huolta ja muistan käydä joka vuosi papa-kokeessa, jotta mahdollinen tartunta huomattaisiin ja hoidettaisiin heti.

Vierailija
20/35 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestutta vaan mun virus typpi joka aiheuttaa solunmuutoksia, että vauva se saa:;(