Mistä todistus töihin kun lapsi sairastuu?
Oon hiukka pihalla kun oon pitkästä aikaa töissä ja nyt lapsi kuumeessa, pitäs siis huomenna jäädä kotiin.
Kommentit (8)
saisikohan todistuksen autokorjaamosta, kenkäkaupasta vai lääkäristä... hm... tää on paha...
- soitat neuvolaan ja pyydät siltä terkkarilta todistuksen
- soitat terveyskeskukseen ja tilaat lapsellesi lääkäriajan, jolloin se lääkäri antaa todistuksen
- soitat terveyskeskukseen ja kysyt, saisiko terveydenhoitajalta/sairaanhoitajalta ajan, jollei lääkärille saa
- menet yksityiselle lääkärille ja pyydät todistuksen häneltä
Soittamalla työnantajalle selviää kelpaako esim. sairaanhoitajan todistus. Meillä ei kelpaa kuin lääkärintodistus. Välillä onkin ollut tosi vaikeaa päästä lääkäriin vain todistusta hakemaan.
Toisaalta ymmärrän työnantajaakin, sairaanhoitajalta tosituksen saisi vain soittamalla!!! Siis kukaan ei katso onko oikeasti sairas! Työ on sellaista, että sijainen on aina tilalleni hankittava ja usein se ei ole kovin helppo tehtävä.
neuvolan seinältä tuon puhelinsoiton perusteella. Sairasta lasta ei tarvitse viedä lääkäriin " rasittamaan" lääkärin aikaa jos kyseessä on joku pieni kuume tms. jota varten muuten ei olisi kiire lääkäriin. Meidän neuvolassa toimii ainakin tosi hyvin.
hänellä oli oksennustauti ja oli pakko mennä lääkäriin jos halusi palkkaa. edellisessä työssä näin ei tarvinnut tehdä. soitto neuvolaan riitti. aika monessa firmassa riittää terveydenhoitajan kirjoittama todistus.
kunilmoitat poissaolostasi niin samalla voit kysyä tarvitaanko todistusta ollenkaan ja jos tarvitaan riittääkö hoitajan vai tarviiko lääkärin. Yleenssä jos todistus vaaditaan, niin työnantajan pitäisi järjestää työterveyshuolto josta todistuksen saa.
Käytäntö vaihtelee hieman työnantajan mukaan..Joillekin riittä ilmoitus kun on lapsi kysessä eli voi olla kolme päivä hoitamassa kotona sairasta lasta ja hommata tarvittaessa varahoitaja jatkoon. Ja meillä esim. pitää oli vähintään sairaanhoitajan antama tod. terveydenhoitajan antama ei kelpaa.
Riippuu tosin työnantajasta (työehtosopimuksestasi) tarvitseko sitä. Itse saan olla max 3 päivää hoitamassa sairasta lasta palkallisesti ilman todistusta. Kolmen päivän jälkeen voisi olla vapaalla, jos on todistus, mutta palkkaa ei enää 3 pv jälkeen makseta.