Miten olette jaksaneet pikkuvauvaiän väsymystä?
Minulla on 4-viikkoinen vauva ja olen koko ajan ihan älyttömän väsynyt. Tuntuu, että en mitenkään voi jaksaa tätä touhua. Ei missään puhuta, miten rankkaa tämä oikeasti on. :'( Imetystä ja lapsen tyynnyttelyä ja öisin muutamia tunteja unta ja jossain välissä äkkiä jotain suuhun omaan nälkään. En halua lapselle mitään pahaa vaan haluaisi olla hyvä äiti, mutta tuntuu, ettei minusta ole tähän. Tuntuu kuin olisin umpikujassa. Univaje on hirveä ja itken vähän väliä, haluaisin vain nukkua viikon. Miten te olette jaksaneet? Isä on mukana ja hoitaa lasta myös, mutta en silti saa kovin pitkiä taukoja, kun pitää imettää 1-2h välein päivisin. Yöllä tauko on pitempi, mutta lapsi valvottaa levottomuudellaan.
Kommentit (28)
Aloimme antaa lisämaitoa aika pian ja lapsi nukkui paremmin ja koko perhe muutenkin, isä syötti joka toinen yö kun olin ihan poikki. Välillä nukuin sohvalla korvatulpat korvissa ja olin kuin uusi ihminen. Ja olin paljon parempi äiti kaikille kun nukuin hyvin. Lapsi söi kaksi kertaa yössä puolivuotiaaksi asti ja sen jälkeen kerran yössä vuoden ikäiseksi, ennen lisämaitoa tunnin välein. Sinä voit valita, olet sekopäinen väsymyksestä tai annat isän hoitaa ja nukut. Valinta on sinun.
Kyllähän ne ekat viikot esikoisen kanssa on sellaista pelkkää selviytymistä. Sulla on nyt "tilanne päällä", mutta kyllä se aika silti menee eteenpäin ja tekee tehtävänsä. Ensimmäiset kuusi viikkoa on se mitä ennen kutsuttiin lapsivuodeajaksi juuri siitä syystä että silloin äiti on todella kiinni vauvassa. Koko ajan helpottaa - kyllä sä selviydyt :)
Mä annoin esikoiselle rintamaidon lisäksi korviketta jotta nukkuisi paremmin, vaikka tunsinkin siitä syyllisyyttä. Imetysopas -nimisessä kirjassa sanottiin ihanasti että korviketta ei kannata ajatella tappiona, vaan jokaista äidinmaitopisaraa voittona.
Minullakin oli ja tunnistan oireet.
Ota yhteys neuvolaan heti maanantaina, nyt on kiire!
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta tässä muutama vinkki:
Jos epäilet, että maitosi ei riitä niin älä heti tarjoa pulloa, vaan:
-juo riittävästi. Iso lasi vettä jokaisen imetyskerran jälkeen + normaalit ruokajuomat.
-syö riittävästi. Osta valmiita mikroaterioita, välipalapatukoita, hedelmiä tai mitä vaan on helppo nopeasti syödä ja huolehdi, että ne myös tulee syötyä. Välipalapatukkaa tai hedelmää voit syödä vaikka samalla kuin imetät, jos tuntuu ettei syömiseen ole aikaa.
Väsymys:
- Itse olen todella herkkäuninen ja vauva ähisee ja puhisee nukkuessaan, joten vauva nukkuu omassa huoneessaan ja itkuhälytin on säädetty niin, ettei kaikki pienet ähinät ja puhinat kuulu, vaan linja aukeaa vasta hieman kovemmasta äänestä. Näin saan nukkua rauhassa silloin kun vauva nukkuu.
- Se yön pitempi tauko on sinulle tärkein. Eli malta mennä nukkumaan. Älä silloin jää tuijottamaan telkkaria, juttelemaan miehen kanssa tai hoitamaan tekemättömiä kotihommia vaan painu suoraan pehkuihin. Jos vauvalla on selvä rytmi, niin koita huolehtia niin, että pitkän unipätkän alkaessa olet itsekin valmiina nukkumaan, eli yöpuku päällä jne.
Tsemppiä!
Myös miehet nykyään kuulemma pystyvät imettämään, joten pistäpäs se miehesi hoitamaan tuota hommaa joskus niin pääset sinäkin huilimaan.
Ongelma on siinä, että nykyään länsimaissa naiset kasvatetaan prinsessoiksi, joiden ei tarvitse tehdä mitään raskasta, kuormittavaa tai väsyttävää. Ja jos ei muuta niin isi helikopteroi kunnes on saatu korkeakoulututkinto ja työpaikka. Sitten tuleekin yllärinä miten raskasta on valvoa öitä ja hoitaa pientä lasta eikä kukaan ole auttamassa...tai no kellä on ja kellä ei.
Itsehän autoin ex-vaimoa kun lapset oli pieniä, heräilin yöllä ja nukutin lapsia vaikka olin vuorotöissä, jotta äiti saisi myös lepoa. Kehtasin eron aikana ja jälkeen väittää että hoiti yksin kaikki yöheräilyt ja muuta. Niin heikko sen naisen mieli on.
Neuvoksi kaikille tulevilla äideille, sitä valvomista kannattaa kokeilla jo etukäteen ja miettiä miten pärjää jos ei ole joku aina auttamassa. Kannattaa tietysti varmistaa, että mies aikoo osallistua, mutta sekään ei tietysti liiton kestämisestä kerro mitään jos miehen panoksen "unohtaa" kun haluaa.
Saattaa syödä vähän kerrallaan ja haluaa taas lisää. Tai haluaa läheisyyttä. Imetys on aluksi rankkaa ja jatkuvaa, mutta kärsivällisyys palkitaan. Tuttipullojen pesu ja tuttelin kantaminen kaupasta vasta rankkaa (ja kallista) on. Saatikka nousta yöllä lämmittämään pulloa, kun voit vaan ottaa vauvan viereen, laittaa tissin suuhun ja jatkaa itse unia.
En halua pelotella, mutta unettomuus ei todella välttämättä pääty 3kk ikäisenä. Sitä voi kestää vaikka vuoden, tai puolitoistavuotta. Esikoiseni oli todella huono nukkumaan. Heräili pahimmillaan yli 20 kertaa yhden yön aikana ja parhaimmillaan selvittiin n.5 herätyksellä. Tätä kesti 1,5 vuoden ikään asti. Nyt kuopus näyttää olevan ihan samanlainen, 7kk ikää tällä hetkellä. Herää niin monta kertaa yössä, etten jaksa edes laskea. Eikä kyse ole allergioista tms. Mun lapset vaan on huonounisia. Oon todella, todella väsynyt. Itken väsymystäni aina välillä. Mutta yritän ajatella, että aikansa kutakin...
Tsemppiä!