Tehdäänkö sokerirasitustesti nykyään kaikille raskaana oleville?
Kommentit (6)
Mutta mitkä ovat kriteerit ettei siihen mennä?
Jossakin säästetään ja tehdäään vaan pahimmille epäillyille.
Mutta alle 25 vuotiaille normaalipainoisille ei yleensä tehdä.
...muistaakseni sitä ei tehdä alle 25-vuotiaalle ensisynnyttäjälle tai olikohan se nyt alle 30-vuotiaalle toissynnyttäjälle (jolla ei ole ollut sokeriongelmia edellisessä raskaudessa) jonka BMI on alle 25 ja jonka paino ei nouse liian nopeasti raskauden aikana.
En nyt noita ikävuosia ihan tarkasti muista, mutta siis käytännössä kun ensisynnyttäjätkin alkaa olla ainakin joillain alueilla enimmäkseen yli sen ikärajan niin tosi monille se rasitus tehdään.
Ja sanon että ihan syystä seula on näin tiukka! Tietysti juttu on turha niille monille joilla ei raskausdiabetesta kehity, mutta sen verran monille kehittyy (diabetes on suomalaisen kansanterveyden suuri ongelma) ja sen verran hyvä se on tietää, että kannattaa satsata tähän.
Tutkimus on tietysti vapaaehtoinen!
t. terveydenhoitaja (äitiyslomalla joten ei ihan mielessä nuo tarkat lukemat)
ja mä sentään olen yli 40-vuotias ja esikoisen raskaudestakin on jo 7 vuotta. mutta toisaalta olen superhyväkuntoinen ja hoikka ja esikoinen painoi alle kolme kiloa syntyessään ja tässäkin raskaudessa painoa on tullut tosi kohtuudella -- tänään vko 39 ja painoa tullut 8 kg.
Paasto sokerin saan mitattua aina silloin tällöin ja pissassakin pitäs jotain näkyä jos on. Ja kai siitä jotain oirettakin tulee.
Se on testattu ekassa raskaudessa 3 kertaa, eikä ollut.
Mutta tietenkin, jos paastot ovat korkeat tai jotain muuta viitettä niin menen. Mutta ihan vaan tilastojen perusteella (ikä + bmi) en mene.
Ei ole pakollinenkaan (niin kuin ei veuvolaseuranta yleensäkään) mutta miksi et menisi? Se on sekä itsesi että etenkin vauvan parhaaksi.