Eikö kukaan käytä enää voita leivonnassa
ja ruuanlaitossa? Aina kaiksisa ohjeissa on margariinia. Miksi? Onko se jotekin parempaa? Mun mielestä ainakin pullista tulee huomattavasti parempia voilla.
Kommentit (34)
mutta vastaus ap:lle: meillä löytyy kaapista vain voita.
käyttää kyllä, mutta itse en, mulla on maitoallergia.
Pitkät seurantatutkimukset eivät ole selvästi osoittaneet tyydyttyneen rasvan (eläinrasvan) olevan itsenäinen sydän- ja verisuonitautien vaaratekijä. Mutta jos eläinrasvan saantia vähennetään ja samanaikaisesti suurennetaan tyydyttymättömän kasvirasvan saantia, vähenee sairastuminen sydäntauteihin. Tämä tulos on selvä.
Kun nyt ihan selvästi tuon tutkimuksen tunnet voitkin kertoa sen minkä jätit kertomatta. Eläinrasvan vähentämisen yhteydessä vähennettiin myös transrasvojen saantia, joten ei tiedetä johtuuko tuo positiivinen vaikutus kasvirasvan lisäyksestä vai transrasvojen vähentämisestä. Itse tämän epäkohdan tutkimuksessa tiedostaen tyydyn siihen, että tyydyttynyt rasva itsessään on neutraalia sv-tautien suhteen ja aion jatkaa eläinrasvapohjaisella linjallani.
Nykyisiä ravitsemussuosituksia ovat eniten arvostelleet ns. alakarppaajat, joiden mielestä hiilihydraattien saantia tulisi roimasti pienentää, samalla suurentaen rasvan ja erityisesti eläinrasvan osuutta.
Ja syystä. Nykyiset ravitsemussuositukset eivät perustu mihinkään tutkimustietoon vaan mielipiteisiin. Missään ei ole tehty tutkimusta siitä, mitä jatkuva 65% hiilihydraattien osuus kokonaisenergian saannista aiheuttaa ihmisille. Kenties II-tyypin diabetestä?
Tämä hiilihydraattien huono vaikutus näkyy kuitenkin vain silloin, jos hiilihydraattilähteet ovat huonoja, ts. niissä on vähän kuituja ja niissä oleva hiilihydraatti imeytyy nopeasti (siis niissä on korkea glykemiaindeksi).
Suomalaistutkimusten mukaan ruisleivän glykeeminen indeksi on n 70, eli ruisleipä on nopeaa hiilihydraattia eli ns huonoa hiilihydraattia. Miksi leipätiedotuksen johdolla meitä edelleen kehotetaan syömään runsaasti ruisleipää?
koska suurin osa on kytkyohjeita. Esimerkiski sunnantai-jauhoissa suositellaan käytettäväksi pullassa sunnuntai-leivontamargariinia ja niin edelleen. Ja suurin osa ohjeista on vanhempaa perua, jolloin margariini oli se suuri terveysjuttu. Voi on myös kalliimpaa ja sillä on "hankalampaa" leipoa, koska pitää sulattaa huoneenlämpöiseksi.
Lukeehan joissain ohjeissa, jopa että käytä juoksevaa margariinia pullosta. Ei ole laiskuudella rajaa välillä.
koska suurin osa on kytkyohjeita. Esimerkiski sunnantai-jauhoissa suositellaan käytettäväksi pullassa sunnuntai-leivontamargariinia ja niin edelleen. Ja suurin osa ohjeista on vanhempaa perua, jolloin margariini oli se suuri terveysjuttu. Voi on myös kalliimpaa ja sillä on "hankalampaa" leipoa, koska pitää sulattaa huoneenlämpöiseksi. Lukeehan joissain ohjeissa, jopa että käytä juoksevaa margariinia pullosta. Ei ole laiskuudella rajaa välillä.
15 min. huoneenlämmössä niin ei ole mitään ongelmia.
Oikeestikko maitoallergia?
Vierailija - 29.09.11 10:50 (ID 13491573)
käyttää kyllä, mutta itse en, mulla on maitoallergia.
voita.
käytetään, vaikka neuvolassa valittivat asiasta. Mielestäni luonnolliset raaka-aineet ovat parempia, kukaan ei pakota syömään niin paljon että lapset siitä lihovat.
on voita, tehty maidosta. Ei auta vaikka laktoosia ei olisikaan, maitoallergiset eivät voi sitä syödä. Meillä on laktoositonta voita, onneksi voin sitä käyttää leivontaan, margariinin mausta en pidä.
perheessä on käytetty margariinia ja silloin kun olin lapsi 80-luvulla. En siis ole tottunut voin makuun ja mielestäni mummoni tekemät munavoit ja piirakat tuntuvat kamalan raskailta ja rasvaisilta.
Käytän siis margariinia. Terveysvaikutuksia en ole sen suuremmin miettinyt, sillä olemme koko perhe hoikkia ja terveitä.
Itse käytän kuitenkin leivontamargariinia. Leivon tosi harvoin, eikä vaan tule ostettua sitä oikeaa voita. Sitten kun tulee ne ensimmäiset uudet perunat keväisin, niin niihin ostan voita. Ihan tottumuskysymys, enkä näe sinänsä tarvetta muutokseen.
perheessä on käytetty margariinia ja silloin kun olin lapsi 80-luvulla. En siis ole tottunut voin makuun ja mielestäni mummoni tekemät munavoit ja piirakat tuntuvat kamalan raskailta ja rasvaisilta.
Käytän siis margariinia. Terveysvaikutuksia en ole sen suuremmin miettinyt, sillä olemme koko perhe hoikkia ja terveitä.
Äitini oli pahasti maitoallerginen ja alkoi heti käyttämään margariinia kun sellaista sai. Olen siis aina tottunut sitä syömään ja tottunut sen makuun. Voi maistuu kyllä leivonnaisissa hyvälle, ja ruuassa, mutta ei sellaisenaan esim. leivän päällä. Käytän itse margariinia. Tottumiskysymys, enkä ajattele minäkään asiaa erityisemmin terveyskannalta.
koska suurin osa on kytkyohjeita. Esimerkiski sunnantai-jauhoissa suositellaan käytettäväksi pullassa sunnuntai-leivontamargariinia ja niin edelleen. Ja suurin osa ohjeista on vanhempaa perua, jolloin margariini oli se suuri terveysjuttu. Voi on myös kalliimpaa ja sillä on "hankalampaa" leipoa, koska pitää sulattaa huoneenlämpöiseksi. Lukeehan joissain ohjeissa, jopa että käytä juoksevaa margariinia pullosta. Ei ole laiskuudella rajaa välillä.
15 min. huoneenlämmössä niin ei ole mitään ongelmia.
No ei munkaan mielestä, mutta monelle tuntuu olevan. Niin osa ihmisistä perustelee margariinin käyttöään. Ettäon helpompi levittää leivälle.
käytetään, vaikka neuvolassa valittivat asiasta. Mielestäni luonnolliset raaka-aineet ovat parempia, kukaan ei pakota syömään niin paljon että lapset siitä lihovat.
' Ruotsalaisessa väitöstutkimuksessa tarkasteltiin 120 kahdeksanvuotiaan lapsen ravitsemusta, painoa ja luiden mineralisaatiota. Suuri osa lapsista oli osallistunut samanlaiseen tutkimukseen jo neljä vuotta aiemmin. Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että heidän ravintotottumuksensa olivat pysyneet pitkälti samoina.
Tulokset osoittivat, että täysrasvaista maitoa kerran päivässä juovat lapset olivat keskimäärin neljä kiloa keveämpiä kuin vähärasvaista tai rasvatonta maitoa juovat.
Myös ylipainoisten lasten ryhmässä täysrasvaista maitoa juovat olivat vähemmän ylipainoisia kuin vähärasvaisen maidon juojat. '
mutta silloin poikkeuksetta voilla. Meillä ei ole muutenkaan oivariinia tms. margariinia koskaan, eli leivänkin päällä käytetään tarvittaessa voita.