Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi piirtää perheen -mitä siitä voidaan tulkita?

Vierailija
28.09.2011 |

Asiantuntijoita paikalla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden asettelu, kuka lähinnä omaa itseä ja kuka kauempana. Ilmeet ja kokoerot kuvissa myös kertovat lapsen suhteesta muihin perheenjäseniin.

Perheenjäsenten väritys kertoo myös paljon, esim. mustalla piirretty isosisko saattaa lapsesta tuntua etäiseltä tai pelottavalta ja lämpimillä väreillä tai kirjavaksi väritetty isä tai äiti läheiseltä, mukavalta ja turvalliselta.

Vierailija
2/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pitäisi yrittää taas ylitulkita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä tyttö 6 v piirsi yhtenä päivänä meidän perheen (ihan omasta aloitteestaan siis). Kolme hymysuista tyyppiä halaamassa ja ISO (melkein koko loppupaperin kokoinen) sydän päällä :)

Vierailija
4/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi tietää että äidin lmpiväri vaatteissa on musta ja isän vihreä, tytöllä vaaleanpunainen. Melkein aina värittää vaatteet näillä väreillä kun meitä piirtää.

niiden asettelu, kuka lähinnä omaa itseä ja kuka kauempana. Ilmeet ja kokoerot kuvissa myös kertovat lapsen suhteesta muihin perheenjäseniin.

Perheenjäsenten väritys kertoo myös paljon, esim. mustalla piirretty isosisko saattaa lapsesta tuntua etäiseltä tai pelottavalta ja lämpimillä väreillä tai kirjavaksi väritetty isä tai äiti läheiseltä, mukavalta ja turvalliselta.

Vierailija
5/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vähän alle 10-vuotias poika piirtää omakuvansa pään yläpuolelle käärmeen?

Mä tykkäsin pienenä koirista, liskoista, siileistä ja sellaisisista kotilo-etanoista. Piirtelin niitä vähän joka paikkaan, koska niitä oli kiva piirtää.

Käytin myös paljon mustaa ja ruskeaa piirustuksissani. Ihan vaan siksi, että tummilla väreillä oli helppo rajata piirustukset ja halusin että eläimet näyttivät aidoilta. Koirat olivat yleensä mustia koska meidänkin koira oli, siilit ruskeita koska ne on oikeastikin.

Ei tummien värienkään käyttö kerro yhtään mistään.

Vierailija
6/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska isosisko on gootti ja pukeutuukin aina vaan mustiin kuteisiin? :D

Vierailija
7/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut meinasi ala-asteaikoina koulupsukologi tms. lähettää tutkittavaksi kun epäili mulla masennusta kun käytin paljon mustaa piirustuksissa.

Tosiasiassa fanitin silloin kovasti Taikaviittaa yms. sarjishyviksiä ja musta oli "jännä seikkailuväri".

Vierailija
8/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirsi kuvia autosta missä oli äiti, äidin uusi miesystävä ja poika ja veli. toiseen tas mummo, ukki, äiti veli ja äidin kaveri. Mihinkään kuvaan ei piirtäny isänsä kuvaa, ja vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Siis viikko kummmallakin.

Vierailija
9/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vähän alle 10-vuotias poika piirtää omakuvansa pään yläpuolelle käärmeen?

Vierailija
10/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella pysyy kynä tai sivellin kädessä. Ehkä hänestä tulee taiteilija. Osaako piirtää muutakin?

Vierailija
11/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä oli eräs ketju jossa äiti kertoi, että lapsi "unohtaa" aina piirtää hänet perhekuvasta. Mutta kysyttäessä lapsi oli todennut, että äiti on talossa sisällä. ;)

Mitäs tuosta nyt pitäis päätellä, että äiti ei uolkoile lapsensa kanssa? =D

Vierailija
12/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se sinänsä kerro vielä mitään, mitä lapsi kuvaan piirtää. Meidän poika piirsi lastenpsykan kuvassa - jossa oli vielä pyydetty piirtämään kaikki tekemään jotain heille tyypillistä - isälle moottorisahan, äidille kastelukannun ja itselleen leikkiauton. Kaveri taas oli itse lapsena piirtänyt äidin oviaukkoon keittiöön ja isän sänkyyn makaamaan. Isällä oli jalka murtunut. Olennaista lienee se, miten lapsi käyttäytyy piirtäessään, mieltääkö, mikä hänen perheensä on ja miten hän kuvaansa selittää ja perheenjäsenistään puhuu.

Vierailija
13/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi, jolla oli paljon ongelmia elämässään, piirsi kaikki suut aina alaspäin. Kuna asiat nyt rullaavat, ovat suut hymyssä:)

Kun taas eräässä perheessä äiti oli selvästi voimakkain perheenjäsen, oli hän valtavan suuri, vaikka oikeasti oli paljon pienempi kuin isä (ja olis siis jo sen ikäinen lapsi, että tietää koko suhteet)

Joskus olen nähnyt "tallukkamiesten" olevan kuvassa suuttomia, vaikka suita on.

Olen myös nähnyt sellaisen lapsen, joka pomottaa koko perhettä, olevan kuvassa valtavan suuri.

Myös piirrostilanteessa on saattanut tulla suuri itku silloin, kun on ollut perheen sisäinen kriisi menossa.

Vierailija
14/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi, jolla oli paljon ongelmia elämässään, piirsi kaikki suut aina alaspäin. Kuna asiat nyt rullaavat, ovat suut hymyssä:)

Kun taas eräässä perheessä äiti oli selvästi voimakkain perheenjäsen, oli hän valtavan suuri, vaikka oikeasti oli paljon pienempi kuin isä (ja olis siis jo sen ikäinen lapsi, että tietää koko suhteet)

Joskus olen nähnyt "tallukkamiesten" olevan kuvassa suuttomia, vaikka suita on.

Olen myös nähnyt sellaisen lapsen, joka pomottaa koko perhettä, olevan kuvassa valtavan suuri.

Myös piirrostilanteessa on saattanut tulla suuri itku silloin, kun on ollut perheen sisäinen kriisi menossa.

ja näitä piirrämme ihan minä ja perheeni -teeman yhteydessä, ja tosiaan lapsia vain ohjataan sisäistämään perheensä:)

Vierailija
15/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekuvat ei välttämättä kerro yhtään mistään.

Minun isäpuoleni hakkasi minua. Kävin perheneuvolassa koska minulla oli ongelmia koulussa keskittymisen kanssa, unohtelin ja olin levoton, sekä kotona olin isäpuolen mielestä vaikea lapsi joten äiti hommasi ajan perheneuvolasta.

Olin ala-asteella. Vanha täti pyysi aika usein piirtämään, koska en puhunut koskaan mitään. Kukaan ei tiennyt että minua hakattiin paitsi isäpuoli. Äiti ei uskonut.

Olin nähnyt miten kaveri oli oppinut piirtämään hienosti farkkujen lahkeita. Sellaisia että lahkeet oli laskostuneet hienosti kenkien päälle.

isäpuoli käytti farkkuja joten piirsin kuviin aina äidin, minut, veljen ja isäpuolen, koska halusin piirrellä niitä farkkuja. Joka kuvassa aina oli myös siis hakkaava isäpuoli, kaikki suloisesti istumassa sohvalla hymyissä suin.

Nämä kuvat varmaan sossujen ja psykologien mukaan kertoivat että pidän perhettäni läheisenä ja tasapainoisena, vaikka halusin vain harjoitella farkkujen piirtämistä ja tosiasiassa minua pahoinpideltiin ja voin hyvin huonosti.

Vierailija
16/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli silloin kaksi gerbiiliä, ne tyttö oli piirtänyt kuvaan valtavan isoina. Me ihmiset oltiin siellä alareunassa sitten pienellä piperryksellä :D Tulkitsin niin, että lapsi rakasti lemmikkejään suunnattomasti :)

Vierailija
17/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus joku jää siksi pieneksi, kun ei mahdu paperille isompana...

Piirtämistilanteeseen voi liittyä jokin tarinakin... tää oon niin iso, kun mä syön niiiin paljon puuroa ;)

Vierailija
18/18 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus joku jää siksi pieneksi, kun ei mahdu paperille isompana...

Piirtämistilanteeseen voi liittyä jokin tarinakin... tää oon niin iso, kun mä syön niiiin paljon puuroa ;)

ja toki aina kirjoitan piirroksiin, mitä lapsi niistä kertoo. Päiväkodissa, kun piirrämme, tietysti myös katsotaan vähän sitä , kuinka lapsi alkaa hahmottamaan kehonosat kuviin.

Ei me mitään perheselvitystä niistä tehdä:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän