Ekaluokkalainen autossa - turvaistuimesta
Käyttääkö teidä ekaluokkalaiset autossa turvaistuinta tai koroketta? Jos ei, niin miksi ei?
Mua on alkanut ihmetyttää, kun viime aikoina lapsen kavereita on kulkenut meidän kyydillä milloin minnekin ja muita lapsia ihmetyttää kovasti se, että oma poikamme istuu vielä istuimessa. Mulle ei ole tullut mieleenkään lopettaa vielä istuimessa istumista, kun lapsi siihen mahtuu. Ja istuin on meillä sellainen, että sitten kun siihen ei enää mahdu, otetaan selkäosa pois ja käytetään kuitenkin vielä koroketta. Näillä kavereilla ei siis ole enää edes korokkeita.
Selitykseksi ei käy, että lapset eivät mahdu istuimiin, koska mun poika on todella pitkä, luokkansa pisin. Nämä kaverit ovat kaikki järjestäin lyhyempiä, asiaa viimeksi ihmetellyt poika on päätä lyhyempi mun poikaa. Eli hän varmasti mahtuisi ihan mihin istuimeen vaan.
Lain mukaan alle 135 senttisten on käytettävä painonsa mukaan määräytyvää turvalaitetta autossa. Mun poika on just ton mittanen eli moni kaveri on selvästi lyhyempi.
Ovatko vanhemmat välinpitämättömiä vai mistä tämä johtuu? Jos et käytä mitään istuinta lapsella, niin oletko miettinyt, mitkä itsesyytökset tulisivat, jos jotain sattuisi lapselle?
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/i…
Kommentit (19)
Meillä ei ole omaa autoa eikä koroke kulje mukana satunnaisten kyytien varalta.
vielä ihan oikea istuin - turvavyöistuin
lapsella on turvavyöistuin ja hyvin sopii siinä istumaan. Ei puhettakaan, että istuis ilman koroketta tai turvavyöistuinta. Meillä lapsi on myös pisimmästä päästä luokallaan, ei mikään laihaluikku, mutta ei mitenkään lihava/rotevakaan.
vitosluokkalainen luopui just korokkeesta, kun meidän auton suosituksenmukainen pituusraja (145cm) ylittyi.
koroke käytössä. Toisessa autossa oli vielä kuukausi sitten koko turvavyöistuin, mutta kun emme mahtuneet koko porukka kyytiin, otin sen selkäosan pois ja tajusin juuri että se on jäänyt nyt käytöstä.
Taidan yrittää vielä tarjota sitä selkäosaakin, kun poika siihen kerran mahtuu. Todella moni luokkakaverinsa on ilman mitään koroketta, ja ovat selkeästi meidän lasta lyhyempiä.
Hän on pienikokoinen: noin 120-122 cm pitkä, joten hän ei voi vielä matkustaa ilman turvavyöistuinta tai turvakoroketta, tai turvavyö kuristaisi häntä kaulasta ikävästi!
Meidän 4-luokkalainen käyttää myös ainakin pidemmillä matkoilla turvakoroketta, sillä hän noin 134 cm pitkä. Hänellä on kyllä aika pitkä selkä, joten turvavyö menee useimmissa autoissa aika mukavasti.
mutta totuus on ettei monikaan vanhempi tunnu välittävän.Meidänkin poika sanoo, ettei muillakaan ole istuinta. Varmaan vanhemmat ovat jättäneet ne laiskuuttaan pois tai sitten lapsi on kinunnut ja vanhemmat antaneet periksi. Olen sitten se ilkeä äiti, kun meillä se istuin pysyy autossa.
Monet myös selittelevät että ajavat niin lyhyitä matkoja ja vastaavaa. Eli käytännössä eivät välitä.
tokaluokkalainen. Istuu lyhyemmillä matkoilla korokkeella ja pidemmillä matkoilla turvavyöistuimessa (tuppaa nukahtamaan autoon)
Joskus on natissut, että joku kaverikin saa istua penkillä, mutta mä olen sanonut, että pituusraja on 145cm, eikä siitä oo kinattu sen enempää. Istuimesta ei napise, kun onhan se nyt mukavampi torkkua, kun on päällä tuki :D
mutta auton ohjekirjasta löytyy sitten vielä ihan oma rajansa minkä pituisia minimissään turvavyöt suojaavat parhaiten. Omassa autossani raja on ilman koroketta istumiselle on 150 cm ja tällä perusteella pienikokoiset tyttöni tulevat istumaan korokkeessa n. 12 vuotiaiksi asti jos vain suinkin korokkeelle mahtuvat.
harvoin suosituksia noudatetaan, kuinka monen lapsi oikeasti istuu selkämenosuuntaan suositusten mukaisesti ainakin 4-vuotiaaksi ja sen jälkeen niin kauan kuin istuimeen mahtuu. Ei todellakaan juuri kukaan.
harvoin suosituksia noudatetaan, kuinka monen lapsi oikeasti istuu selkämenosuuntaan suositusten mukaisesti ainakin 4-vuotiaaksi ja sen jälkeen niin kauan kuin istuimeen mahtuu. Ei todellakaan juuri kukaan.
pitkä kun on, niin ei yksinkertaisesti mahtunut enää, olisi ollut polvet korvissa.
t. ap
ekaluokkalainen 125 cm turvavyöistuimessa. Kolmasluokkalainen 130 cm istuu turvavyöistuimessa silloin kun se on autossa (autoja on 2), mutta jos jostain syystä ei ole kaikkia istuimia muistettu siirtää tai jotain muuta, niin istuu ilman mitään. Ko. autoissa molemmissa turvavyö menee ihan sopivalta kohdalta. Vaikka olenkin pienempien kohdalla ihan hysteerinen turvaistuinten käyttäjä, niin tuon kolmasluokkalaisen kanssa en stressaa asiasta, vaikka toki onnettomuuksia voi edelleen tapahtua. Musta se on kuitenkin eri asia kuin vauva tai taapero ilman turvaistuinta. Mutta meidänkin piireissä poika - se kolmasluokkalainen on ainoa, joka vielä istuu istuimessa, toki meidän autoon tullessa jotkut muutkin joutuu istumaan.
pitkä kun on, niin ei yksinkertaisesti mahtunut enää, olisi ollut polvet korvissa.
t. ap
Ihan sama asia siis. Monen mielestä lapsi on liian iso, tmv kyseiseen istuimeen.
PS. polvet koukussa istuminen ei ole vaarallista, jos vanhemmat oikeasti haluavat lapsi kyllä pystytään kuljettamaan selkämenosuuntaan
jotenkin ei vaan jaksa vääntääjoka asiaa...
Meillä on istutettu 3 lasta ihan tasan turvallisimmilla tavoilla. Selkä menosuuntaan 4-5-vuotiaiksi, sen jälkeen turvavyöistuimessa ja korokkeella asianmukaiseen pituuteen asti. Eli kyllä lasten liikenneturvallisuus osaa vanhemmista kiinnostaa.
Meillä on istutettu 3 lasta ihan tasan turvallisimmilla tavoilla. Selkä menosuuntaan 4-5-vuotiaiksi, sen jälkeen turvavyöistuimessa ja korokkeella asianmukaiseen pituuteen asti. Eli kyllä lasten liikenneturvallisuus osaa vanhemmista kiinnostaa.
hienoa, että joitain kiinnostaa turvallisuus. Olette kuitenkin harvinaisuus. Niin minuakin kiinnostaa meilläkin lapset pitkään 4-5-vuotiaiksi selkämenosuuntaan. En ole koskaan nähnyt kellään muulla yli 3-vuotiasta selkämenosuuntaan yleensä on 2-vuotiaatkin jo käännetty.
Pointti oli vain se, että ap ihmetteli turvavyöistunten huonoa käyttöä vaikka itsekin oli kääntänyt lapsensa turhan aikaisin kasvotmenosuuntaan. Emme kuitenkaan tiedä onko 2-vuotias kasvotmenosuuntaan suuremmassa riskissä kuin 8-vuotias ilman istuinta. Itse siis olen tarkka tasapuolisesti pienten ja suurten lasten istumisesta.
-Se, joka kirjoitti tuon ensimmäisen kommentin
kyllä meillä ainakin lapset istuvat 4v asti selkämenossuntaanpäin! Esikoinen taisi kääntyä viikkoa ennen 4v synttäreitä. Olisi vielä mahtunut pitempäänkin siinä istumaan, mutta hän kärsi matkapahoinvoinnista niin käännettiin. Keskimmäinen on nyt 3v8kk ja mahtuu yhä loistavasti istumaan selin. Muutaman kuukauden päästä kun vauva kasvaa ulos kaukalosta niin poika siirtyy nenä menosuuntaanpäin että vauva pääsee selkä menosuuntaan-istuimeen.
mutta auton ohjekirjasta löytyy sitten vielä ihan oma rajansa minkä pituisia minimissään turvavyöt suojaavat parhaiten.
Naurettavia tuollaiset IKÄrajat, antaisivat mieluummin pituusrajan! 12-vuotiashan voi olla mitä tahansa 130 ja 170 sentin väliltä. Itse olin 165 cm eli aikuisen pituinen.
mutta meidän autossa aika pitkäkin (lähemmäs 150 cm) joutuu käyttämään koroketta, koska muuta turvavyö kulkee aivan väärästä kohtaa. Eli vyö viistää kaulaa tai jopa poskea, ellei lapsi ole korokkeella. Korokkeen kanssa vyö asettuu oikein.
Ellei tätä ongelmaa olisi, saisi toki jo 135 cm istua pelkissä turvavöissä.