mitä teidän 1,5 osaa
puhuuko, kiipeää?
Kommentit (19)
ja kiipeää, leikkii ja juoksee. Syöttää ja hoitaa nukkevauvoja. Syö itse ja käy potalla.
mutta vastaan silti :)
Ei puhu, sanoo äiti, oho, tuolla ym pikku sanoja.
Fyysisesti ja motorisesti aika taitava:
hyppää tasajalkaa
kiipeää (esim pinniksestä pois)
syö itse
heittää palloa
saa välillä kiinnikin
ym
jostain oppaasta mitä 3-vuotiaat keskimäärin osaa niin siitä näät suoraan mitä av-mammojen 1,5 vuotiaat osaa.
kävelee ja ottaa juoksuaskelia. Kiipeilee paljon ja kaikkialle. Ei puhu kuin yksittäisiä sanoja, mutta ymmärtää hyvin.
Syö itse, mutta sotkua tulee. Ei suostu istumaan potalla yhtään (tosin ei olla paljon kokeiltukaan). Saippuoi itsensä suihkussa päästä varpaisiin.
Tekee nuppipalapelejä ja matkii kaikessa isoveljeään.
Ai niin, ei suostu nukkumaan yksin. Vanhempien vieressä onneksi nukkuu yöt läpeensä heräämättä ja nukahtaakin illalla hyvin.
jostain oppaasta mitä 3-vuotiaat keskimäärin osaa niin siitä näät suoraan mitä av-mammojen 1,5 vuotiaat osaa.
Pitäisikö tässä nyt vähätellä mitä meidän 1,5v osaa, kerroin tuossa aikaisemmin miten puhuu, syö, käy potalla yms....
Jos oma kasvatuksesi on pielessä ja lapsesi kehitys laahaa jäljessä, minkäs minä sille voin.
miten taitava, jos oikeesti jo käy potalla ja juoksee, syö ym..
Meillä sanoo sanoja, kiipeää mihin vaan, potkii potkulaudalla, hyppää, mutta ei toivoakaan potasta..
Meillä 3 lasta. Noin 1,5-vuotiaana:
1. (tyttö) Puhui lauseilla, kiipeili joka paikkaan. Leikki autoilla ja hinasi tuolin jääkaapille, tehdäkseen itselleen voikkarin. Osasi riisua itse jonkunverran, söi ja joi itsenäisesti. Kävi potalla, muttei mennyt sinne itse. Mikään leikki, jossa piti olla paikallaan pari sekuntia pidempään ei luonnistunut, eikä kiinnostanut. Muotopalikat sai laatikkoon avaamalla laatikon kannen :D
2. (poika) Ei puhunut, sanoi ekan sanansa suunnilleen sen ikäisenä. Rakensi legopalikoilla torneja ja muureja ja puupalikoista korkeita torneja. Teki noin 6-8 palan palapelejä ja laittaa muotopalikat laatikkoon oikeista rei'istä. Ei kiipeillyt, ei syönyt tai juonut itse. Kävi potalla, jos sen sinne vei, mutta tulosta ei tullut ikinä.
3. (tyttö) Oli juuri oppinut ensimmäiset sanansa, osasi kiivetä pois pinnasängystään yms. mutta pieni koko rajoitti touhuja aika paljon (keskimääräisen 9kk ikäisen kokoinen laiheliini lapsi) Hoivasi vauvanukkeaan, syötti ja yritti pukea ja riisua. (käytännössä kääri vaatteet/peitot vauvanuken ympärille :D) harjoitteli raivokkaasti omatoimista pukemista. Söi ja joi täysin itsenäisesti. Osasi ilmaista pissahätänsä. Ei tajunnut mitään nuppipalapeleistä tms., osasi laittaa legopalikan alustaan kiinni.
miten taitava, jos oikeesti jo käy potalla ja juoksee, syö ym.. Meillä sanoo sanoja, kiipeää mihin vaan, potkii potkulaudalla, hyppää, mutta ei toivoakaan potasta..
2v ja 4v sisaruksista ja muutenkin meillä on aloitettu pottatreenit jo hyvissä ajoin, esikoisen kohdalla jo 5kk ikäisenä ja näillä nuoremmilla sitten vähän myöhemmin. Ja hyvinhän tuo neiti syö, auttaa ei edes anna :)
Pitäisikö tässä nyt vähätellä mitä meidän 1,5v osaa, kerroin tuossa aikaisemmin miten puhuu, syö, käy potalla yms....
Jos oma kasvatuksesi on pielessä ja lapsesi kehitys laahaa jäljessä, minkäs minä sille voin.
Näinhän se tällä palstalla yleensä menee. 1-vuotiaat polkee fillarilla 5km ilman appareita ja puhuu sujuvasti kolmea kieltä. Vähintään. ;D
Toi nyt tuskin oli kellekään henkilökohtaisesti suunnattu...
Pitäisikö tässä nyt vähätellä mitä meidän 1,5v osaa, kerroin tuossa aikaisemmin miten puhuu, syö, käy potalla yms.... Jos oma kasvatuksesi on pielessä ja lapsesi kehitys laahaa jäljessä, minkäs minä sille voin.
Näinhän se tällä palstalla yleensä menee. 1-vuotiaat polkee fillarilla 5km ilman appareita ja puhuu sujuvasti kolmea kieltä. Vähintään. ;D Toi nyt tuskin oli kellekään henkilökohtaisesti suunnattu...
Mutta tällä palstalla on juuri se vika, ettei täällä voi kertoa edes normaalin lapsen normaalista kehityksestä tms kun heti ollaan jo sitä mieltä, ettei se nyt mitenkään voi olla mahdollista. Siis tässä tapauksessa lapseni ei siis osaa syödä eikä istua potalla. Selvä sitten, ehkä olen äitinä sitten vain erehtynyt.
Todellakin sitä, että lapsi ihan itse menee potalle, kun tuosta saa ihan sellaisen kuvan? Vai tarkoittiko äiti kenties, että osaa istua potalla ja joskus sinne tuleekin jotain?
Puhuu kolmen sanan lauseita, kiipeää tikapuita vaikka katolle, syö itse, juoksee, kaivaa lapiolla hiekkaa, hyppii trampoliinilla. Ei osaa tehdä pottaan mitään mutta kertoo kun on tullut kakka vaippaan. Ei osaa juoda mukista sotkematta. Piirtää suttua kynä nyrkkiotteessa. Osaa riisua housut ja laittaa kumpparit jalkaan.
Juoksee, kävelee portaat itse yläkertaan pitäen kaiteesta kiinni, kiipeää sohvalle, syö sotkuisasti, puhuu monia sanoja mutte ei lauseita vielä, muistaa monen viikon takaisia juttua, esim. koira hyppäsi (oltiin kylässä).
Tuosta pottailusta: Tyttö kävi 1v 1kk iäisestä potalla siten että sanoi "kakka" kun kakatti. Meillä esim. oli ulkomaanmatka kesällä 5pv jossa ei pesty kuin yhdet vahinko-kakat housuista! Ja nyt 1,5 veenä ei suostu enää istumaan sillä yhtään.
Puhuu 3-4 sanaisin lausein, laulaa tunnistettavasti lauluja/tunnussävelmiä, kiipeää sujuvasti omaan syöttäriin, hyppii tasajalkaa, syö itse lusikalla. Ei suostu potalle :-(.
Ei puhu kuin muutaman yksittäisen sanan. Menee potalle mielellään, mutta istuu siinä vain silmänräpäyksen. Ikinä ei ole liraustaaan pottaan ehtinyt tulla. Syö itse, hyppii, tanssii, ymmärtää puhetta hyvin, päristelee autoilla jne.
-Kiipeilee, jopa syöttötuoliin ja alas
-Puhuu lauseita esim. "minä menen nyt, eippa! Osa sanoista vielä vähän hakusessa, mutta ymmärtää
-Hyppää esim tuolilta tasajalkaa alas
-Piirtää pientäkin suherrusta
-Menee itsevessaan,ottaa vaipan pois ja käy pissalla
-Syö ja juo itse (lasista)
-Tekee duploilla
-työntelee nukenrattaita, hoitaa nukkea ja syöttää,juttelee sille
ym.
jäi puuttumaan..
ap