Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autakaa, omakotitaloon muuto pelottaa!!!!

Vierailija
27.09.2011 |

Olemme muutamassa kerrostalosta omakotitaloon. Joudumme ottamaan lähes koko talon hinnan lainana eli 200 000 tulee lainaa, lyhennyserä kuussa 1000 €. Mua on ruvennut pelottamaan miten pärjäämme. Meillä on kolme lasta, miehen nettotulot noin 2000 € / kk. Itselläni on yritys, josta tuloja tulee satunnaisesti noin 200-300 € / kk. Lisäksi lapsilisät ja kotihoidontuKi. Sanokaa että pärjäämme! Rohkaisua kaipaan!

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kaukana työpaikoista ja muusta, eli tuleeko paljon autoilukuluja? yksi vai kaksi autoa?

Vierailija
2/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljylämmitys, kaksi takkaa lisäksi. Puita saamme maalta vaikka rekkakuorman joten niillä ajateltiin paljon lämmittää. Työmatka miehellä noin 4 km. Yksi auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten ei auta kuin sun mennä vieraalle töihin.

Vierailija
4/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkee? Omakotitalossa on paljon kuluja, aina on rahareikää, jos haluu pitää paikat kunnossa.

Vierailija
5/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraalle töihin menemistä olen itsekin ajatellut. Mutta sekään ei ole ihan yksinkertaista. :(

Vierailija
6/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos osaatte elää säästeliäästi.

Muuttaessa tulee kaikenlaista uutta kulua kuitenkin, jätemaksut, kiinteistövero, suurentunut sähkönkulutus jne, joihin kannattaa varautua eli kerätä säästöjä koko ajan erillisille tilille näitä kiinteitä menoja varten.

Myös voi olla paljon kaikenlaisia hankintoja, lumikolaa, ruohonleikkuria, lapioita, pihavaloja jne

Meillä oli aikanaan suht samanlainen tilanne, lapsia neljä ja lainanlyhennys 1100€, teimme paljon itse esim. ompelin ja tuunasin lastenvaatteita, kirppiksiltä suurin osa hankinnoista, edullista perussuokaa, halpaa lämmittämistä, veden- ja sähkönkulutuksen tarkkailua jne. Tuota puilla lämmittämistä suositan, koska öljynhinta on korkealla edelleen.

Nykyisin meillä on pellettilämmitys ekologisista ja taloudellisista syistä. Puuta poltetaan aina kun ilmaiseksi jostain saadaan rahansäästön takia kyllä.

Ja aina huolehtikaa laskut ensin ja sitten vasta turhuudet ja ylimääräiset hankinnat. Asuminen omakotitalossa on mun mielestä niin suurta luksusta, ettei kannata sitä sössiä. Lapsetkin varmaan nauttii tilasta ja omasta pihasta.

Vierailija
7/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti :-(

Vierailija
8/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi isolta, kun sen lisäksi pitää maksaa sähköt, vedet ja muut.

Mutta ei välttämättä mahdotonta, toivotaan, ettei öljyn hinta enää nousisi paljoa tai tulisi paukkupakkastalvia!

Vierailija
9/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla. Eli niistä voidaan säästää hyvinkin paljon, aikuisten vaatteita emme taas usein ostele. Mutta nuo muut menot asumisen lisäksi: ruoka, lämmitys, liikkuminen... :( KääK! ap.

Vierailija
10/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä ainakin haluan satsata lasten harrastuksiin + matkailuun, enkä nököttää jossain pellon reunasa.

Vierailija
11/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloasujana tiedän, että omakotitalosta on paljon muitakin kuluja kuin lainanlyhennys. Toivottavasti talonne on suht uusi, ettei odotettavissa ole paljoa korjauskuluja tms. Sähkö on ihan sikahintaista, meillä sähkökulut 2500,-/vuosi, vaikka lämmityksessä maalämpö ja takka. Tosin talo on vähän isompi kuin teillä. Juuri kävi yllättäen nuohooja, joka maksaa vähän vajaat satasen. Aina tällaisia ylimääräisiä, mutta pakollisia putkahtelee jostakin.

Suunnitelmallisuudella onnistutte!

Vierailija
12/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö pysty asumaan kerrostalossa niin kauan että sinunkin tulot kasvaisivat?

Vierailija
13/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täysin remontoiti 2000-luvulla. Ei remppatarvetta pitäisi olla. Onneksi.

Vierailija
14/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö on ihan sikahintaista, meillä sähkökulut 2500,-/vuosi, vaikka lämmityksessä maalämpö ja takka. i]

Kannattaako sen laittaminen ollenkaan, perustamiskulutkin on hirveät! Meillä menee vähemmän sähköä taloon vaikka on suora sähkölämmitys, lisänä kaksi varaavaa uunia.

Vierailija
15/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuloni saattavat myös kolminkertaistua. Sitä ei voi tietää.

Ja kerrostalo-asunnossa naapurivat valittavat kolmen lapsemme "metelöinnistä". Sekin käy ahdistavaksi.

Ajateltiin että oma rauha olisi meille sen verran arvokasta että voitaisiin sen eteen hiukan pinnistelläkin tarvittaessa.

Vierailija
16/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäätte, mutta leveästi tuskin voitte elää.

Meillä lainaa n.130t€, ja miehen tuloilla maksetaan melkein kaikki menot. Olen opiskellut koko sen ajan kun tässä ollaan asuttu, eli mulla tulot n. 500e/kk.

Mies tienaa n. 2000-2500 kuussa (netto). Lyhennetään 900 eur/kk, lisäks autolaina, n. 200 eur/kk.

Ja mitään ylimääräistä ei jää.. Töitä koko ajan haen, että päästäs tästä köyhyydestä.

Vierailija
17/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvästi porvoosta. Mikään pankki ei anna lainaa 200te ilmoitetuilla tuloilla.

Vierailija
18/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemmpiä toivotan sulle, mutta kyllä tuo 1000e kuulostaa todella suurelta summalta tuloihinne nähden. Kyllä silti varmasti pärjäätte, mutta menot on supistettava minimiin. Jos kuitenkin omakotitalo on haaveenne ja olette mieleisenne löytäneet, niin silloin sitä menee vaikka hammasta purren ja säästää ruoka-, puhelin-, lehtitilaus- ja vaatemenoissa (nämä esimerkkinä) niin kovasti kun pystyy.

Kerron esimerkin meidän tuloistamme ja lainanlyhennyksistä ja kuinka pärjäämme. Eli meillä miehen nettotulot on noin 3000e (välillä yli, jos on matkustellut), minulla kotihoidontuki, kahden lapsen lapsilisät ja toisen lapsen vammaistuki (200e, joka ei kulu lääkärikäynteihin yms.)Lisäksi miehellä on yritys, josta tulee muutamia satasia silloin tällöin. Meillä on myös talolainan lyhennys 1000e, mutta vielä autolainan lyhennys noin 500e. Säästöjä ei ole. Rahamme riittää normaalisti ihan suhteellisen hyvin, syömme monipuolista ruokaa ja ostamme vaatteet tyyliin Kappahlista, pieniä matkoja teemme joskus. Mutta jos tulee joku yllättävä useamman sadan euron menoerä, esim. joku kodinkone rikkoontuu tms. on talous kyllä aika kuralla jonkin aikaa ja noin kerran kahdessa vuodessa joudumme ottamaan pari lyhennysvapaata kuukautta asuntolainasta. Olen lähiaikoina aloittamassa itse lauantaityöt, jotta saataisiin talous parempaan tasapainoon.

Vierailija
19/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpitokustannuksia siitäkin on. Kaikkea ei voi saada noilla tuloilla.

Vierailija
20/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö on ihan sikahintaista, meillä sähkökulut 2500,-/vuosi, vaikka lämmityksessä maalämpö ja takka. i]

Kannattaako sen laittaminen ollenkaan, perustamiskulutkin on hirveät! Meillä menee vähemmän sähköä taloon vaikka on suora sähkölämmitys, lisänä kaksi varaavaa uunia.

Olen monta kertaa miettinytkin, että mitä tolla maalämmöllä muka säästää. Itse ei olla rakenntettu tätä taloa, jotan noista perustamiskustannuksista en tiedä. Talo on rakennettu 10-vuotta sitten, jolloin perustamiskustannukset olleet vielä paljon kovemmat! En todella ainakaan suosittele maalämpöä, mutta toisaalta, sekin tekniikka on kehittynyt 10-vuodessa tosi paljon. Ei siinä ole mitään muuta hyvää kuin väitetty ekologisuus. Mutta jos sähköä menee kuitenkin noin paljon, niin onko se oikeasti ekologista...??

Vähän ohi aiheen, sori :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme