Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autakaa, omakotitaloon muuto pelottaa!!!!

Vierailija
27.09.2011 |

Olemme muutamassa kerrostalosta omakotitaloon. Joudumme ottamaan lähes koko talon hinnan lainana eli 200 000 tulee lainaa, lyhennyserä kuussa 1000 €. Mua on ruvennut pelottamaan miten pärjäämme. Meillä on kolme lasta, miehen nettotulot noin 2000 € / kk. Itselläni on yritys, josta tuloja tulee satunnaisesti noin 200-300 € / kk. Lisäksi lapsilisät ja kotihoidontuKi. Sanokaa että pärjäämme! Rohkaisua kaipaan!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä talous-suunnittelu auttaa.

Vierailija
42/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot on tarkalleen 2550 € minulla on lapsilisät 351 € ja kotihoidintuki 315 € & kuntalisä 120 €. Firmani tuloja on noin 200 €, joskus enemmän. Eli lainamme 1250 € jälkeen meille jää käteen 2286 € / kk. Eli hiukan yli kolmannes menee lainoihin ei puolta sentään. ap.

mikä pitää laskea on se kuinka paljon menee asumiseen. Tuossa on vasta laina, lisäksi sähkö, lämmityksen kulut, vesi, kiinteistövero, ylläpito (siis ihan normisti kuluvat osat, pihanhoito jne., en tarkoita remppaa). ja ties mitä muuta. Tämän kaiken jälkeen on asumismenot laskettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö on ihan sikahintaista, meillä sähkökulut 2500,-/vuosi, vaikka lämmityksessä maalämpö ja takka. i] Kannattaako sen laittaminen ollenkaan, perustamiskulutkin on hirveät! Meillä menee vähemmän sähköä taloon vaikka on suora sähkölämmitys, lisänä kaksi varaavaa uunia.

Olen monta kertaa miettinytkin, että mitä tolla maalämmöllä muka säästää. Itse ei olla rakenntettu tätä taloa, jotan noista perustamiskustannuksista en tiedä. Talo on rakennettu 10-vuotta sitten, jolloin perustamiskustannukset olleet vielä paljon kovemmat! En todella ainakaan suosittele maalämpöä, mutta toisaalta, sekin tekniikka on kehittynyt 10-vuodessa tosi paljon. Ei siinä ole mitään muuta hyvää kuin väitetty ekologisuus. Mutta jos sähköä menee kuitenkin noin paljon, niin onko se oikeasti ekologista...?? Vähän ohi aiheen, sori :-)

Niin se ei vaikuta tuohon sähköön. Lämpö ei nimittäin toimi termostaatilla, vaan se säädetään ihan siitä pumpusta. Eli vaikka pitäisimme ovia ja ikkunoita jatkuvasti auki, niin ei pumppu paahda lämpöä sen enempää kuin sinne on asetetettu. Jos nimittäin tätä tarkoitat tuolla että vuotaa kuin seula.

Vierailija
44/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu tiukalta, myykää mökki. Tai vaihtakaa halvempaan asuntoon. Se on oikeastaan niin helppoa. Ei kannata hätäillä. :) Asioilla on taipumus järjestyä.

Vierailija
45/45 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona tulot 3300-3500 e/kk ja lainan lyhennyksiin menee noin 1415 e/kk siinä on talolainan osuus 920 e/kk muut opintolainaa ja kulutuslainaa. Aika tiukkaa välillä mielestäni on silti, meillä 120 neliön talo 3 kerrosta. Perheessämme on kaksi koiraa ja yksi vaippaikäinen lapsi. Olen silti sitämieltä että ihan ok, tuloilla kuitenkin ollaan vaikka välillä on niin tiukkaa ja loppu kuussa aina on rahat loppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi