Autakaa, omakotitaloon muuto pelottaa!!!!
Olemme muutamassa kerrostalosta omakotitaloon. Joudumme ottamaan lähes koko talon hinnan lainana eli 200 000 tulee lainaa, lyhennyserä kuussa 1000 €. Mua on ruvennut pelottamaan miten pärjäämme. Meillä on kolme lasta, miehen nettotulot noin 2000 € / kk. Itselläni on yritys, josta tuloja tulee satunnaisesti noin 200-300 € / kk. Lisäksi lapsilisät ja kotihoidontuKi. Sanokaa että pärjäämme! Rohkaisua kaipaan!
Kommentit (45)
Mutta onhan sekin käynyt mielessä.
mitenkään. Siis oikeesti, melkeen puolet nettotuloista lainanlyhennykseen?? Päälel tulee vielä talon ylläpito;lämmitys, vesimaksu, jätehuolto, kiinteistövero, vakuutukset ja kaikki muu pikku remppa tai laittaminen.
Ja se oli vaan asumisen osuus. Kaikki muu vielä päälle.
Hulluja olette.
Oletteko pankissa liioitelleet sun yritystuloja, vai miten toi yhtälö on mahdollinen. Ei kai lainanhoitokuluiksi pistetä pankissa puolta ihmisten nettotuloista.
Selviätte vain myymällä mökin ja sitä kautta pienentämällä lainan. Kilpailutitteko pankkeja?
Meillä on maalämpö vuonna 2009 käyttöönotetussa talossa. Talo on n. 200 neliötä, ja meillä on sähkölasku alle 100e/kk normaalista, talvella kolmena kuukautena n.150e. Ja meillä ei missään muussa kohdassa sähköä säästellä.
Nyt kesällä laskut olleet n. 85e/kk.
Että oudolta kuulostaa tuollainen 2500e/vuosi sähkönkulutus maalämmöllä.
2000 oli miehen nettotulot, siihen päälle ne ap:n tulos 200-300 e/kk, sitten lapsilisät 351e ja kotihoidontuki, jonka pitäisi tuolla lapsimäärällä olla n 400e/kk. Tosin tuo kotihoidontuki tietysti tulee sitten jossain vaiheessa lähtemään kokonaan...
Mutta menoihin jäisi kuussa 1500-1600e... kyllähän sillä saattaa just ja just pärjätä, jos nuukasti elää.
Meillä on isompi laina, isompi lainanlyhennyskin, ja käteen jää kuussa lainamenojen jälkeen reilut 3500, ja silti tuntuu että tiukkaa tekee jatkuvasti. Meillä myös 3 lasta, ja kaksi autoa...
Mulla suunnilleen samat tulot, ja lainanlyhennys kuin teillä. Yh olen ja 1 lapsi.
Tuleehan niitä lisäkuluja välillä, mutta asuisi missä tahansa niin joskus se pesukone ym pitää uusia.
Tuo pärjääminen on niin omasta kulutuksesta kiinni. Mulla jää hyvin säästöönkin rahaa. Mutta ei ole tarvetta ostaa joka tavaraa uutena.
Mulla suunnilleen samat tulot, ja lainanlyhennys kuin teillä. Yh olen ja 1 lapsi. Tuleehan niitä lisäkuluja välillä, mutta asuisi missä tahansa niin joskus se pesukone ym pitää uusia. Tuo pärjääminen on niin omasta kulutuksesta kiinni. Mulla jää hyvin säästöönkin rahaa. Mutta ei ole tarvetta ostaa joka tavaraa uutena.
Teillä menee liikaa.
Ei voi oikein ymmärtää.
elämiseen. Summa on siis lainan lyhennyksen jälkeen noin 2100 € kuussa. Uskoisin toisaalta että sillä pärjää jos katsoo mihin rahaa laittaa. Vai kuinka? ap.
Toivottavasti tämä aloitus on provo.
Ei missään nimessä noin pienillä tuloilla voi ottaa tuollaista lainamäärää ja vielä puolet nettotuloista menee lyhennyksiin.
Miksi ihmiset laittavat itsensä tuollaiseen velkaloukkuun? Elämästä tulee kituuttamista ja pahimmassa tapauksessa rikkoutuu perhekin.
elämiseen. Summa on siis lainan lyhennyksen jälkeen noin 2100 € kuussa. Uskoisin toisaalta että sillä pärjää jos katsoo mihin rahaa laittaa. Vai kuinka? ap.
Aloituksessa miehen nettotulot olivat n. 2000 euroa ja omasi satunnaisesti 200-300 euroa. Ja lyhennys tonnin kuussa. Miten teillä nyt sitten voi jäädä lyhennyksen jälkeen 2100 euroa kuussa käteen?
Jos lopettaisit provoilun tähän, kiitos.
Miehen tulot on tarkalleen 2550 € minulla on lapsilisät 351 € ja kotihoidintuki 315 € & kuntalisä 120 €. Firmani tuloja on noin 200 €, joskus enemmän. Eli lainamme 1250 € jälkeen meille jää käteen 2286 € / kk. Eli hiukan yli kolmannes menee lainoihin ei puolta sentään. ap.
On vähän eri asia jääkö rahaa n.1000 eur vai 2000 eur.
Kai nyt 200 eurolla pärjää mennen tullen.
Painu kuuseen!
Ja nyt tarkistin tarkalleen esim. mieheni tulot jotka ovatkin 2550 € / kk eikä 2000 € kuten ensin muistelin. ap.
Kohta varmaan olet laskenut tarkemmin ja sun tulot onkin 700.
Harmittaa että tuli edes vaivattua päätänsä sun takia.
Jos noi tulot ei riitä, niin sitten etille varmaan ei riitä edes lottovoitto.
Lämmittäminen maksaa sairaasti. Hiukan liian tiukille olette nyt kyllä taloutenne vetäneet.
Joksus ei ole sitäkään joskus voi olla vaikka 600 € / kk. Kausivaihtelua.
Tämä oli ihan hyvä keskustelu, tuli oikein laskettua paljonko meillä on rahaa. Eli ihan siedettävästi sentään. Tuo firmani tekee sen että tulojen arviointi on vähän vaikeaa. Esim. viime vuoden kirjanpito näytti 600 € / kk tuloja mutta käytännössä se ei ihan niin mene aina. Vähän eri kuin normi palkka-töissä. Tänä vuonna voi olla vaikka 1200 € / kk tulossa, sitä ei tiedä. Siksi tämä onkin vähän stressaavaa, koittakaa ymmärtää. :))