Minkä ikäiset lapset saa teillä hämmentää kiehuvaa vettä kattilassa? (puuroa, riisiä tms)
Olen aina ihan raivona miehelle, koska hän antaa neljävuotiaan tytön mennä tuolin kanssa hellan viereen ja hämmentää puukauhalla kattilan kiehuvaa vettä. Kattilassa saattaa siis olla riisiä tai pastaa kiehumassa.
Mielestäni nelivuotiasta ei saisi päästää lähellekään kiehuvaa vettä, koska lapsi voi vaikka kaatua hellan päälle tai kaataa vahigossa kiehuvat vedet päällensä.
Miehen mielestä hyysään ihan turhasta. Hänen mielestään nelivuotias voi ihan hyvin auttaa ruoanlaitossa.
Minun mielestäni nelivuotiaan pitää pysyä kaukana kattilasta jossa voi olla jopa kaksi litraa kiehuvaa vettä.
Lapsen mielestä äiti on tylsä ja isi on kiva...
Miten teillä?
Kommentit (19)
joutuneet vääntämään tästä kotona miehen kanssa?
koska poika poltti itsensä kuumalla nesteellä 1vuotiaana. Minusta sitten on sopiva ikä kun pituutta riittää tarpeeksi ilman jakkaroita.
paistaneet aikuisen kanssa 2v alkaen, mutta kiehuvat nesteet on niin vaarallisia ettei vieläkää kukaan saanut. Esikoinen 9v.
Auttavat muilla tavoin ruoanlaitossa. Veitsetkin ok, mutta ei kiehuva neste.
Olemme toki leiponeet yhdessä ja tehneet salaattia, pitsaa tms.
on hämmennellyt äidin kanssa keitoksia. Yksin en toki päästä vielä sekoittelemaan kuusivuotiastakaan
noin 3-vuotiaana. Opetettu käyttämään myös veistä ja hämmentämään kuumia keitoksia.
8-vuotias tekee ruokaa täysin itsenäisesti ohjeiden mukaan. Ei tosin saa käyttää tietysti hellaa, jos on yksin kotona. En enää vahdi koko aikaa keittiössä hänen kokkailujaan. Pyytää apua, jos tarvitsee (esim. mkaronien tms. kaataminen siivilään, kuuman pellin/padan ottaminen uunista yms.)
5-vuotiasta vahdin ihan vieressä vielä, mutten enää kädestä kiinni pidä. Itse ei saa kattilaa lähteä hellalta nostelemaan tms. Osaa kuoria porkkanat yms. ja paloitella ne itse. Vahdin sivusilmällä touhuja. Ei ole vielä koskaan yksin kotona, joten omatoimisista kokkailuista ei ole tarvinnut vielä keskustella.
auttaa ruuanlaitossa. Aikuisen tehtava on siina vieressa varmistaa juuri se ettei kattilasta kaadu kuuma vesi paalle tms. Miten lapsi oppii jos ei koskaan saa edes valvotusti itse harjoitella mitaan?
Mutta nyt alle 3-vuotias auttelee aina hellan äärellä, kun jotain tapahtuu. Ja ainakin puolisen vuotta olen antanut hämmennellä jne. Aikuisen valvonnassa tietenkin, eikä yksin saa olla kuuman hellan vieressä.
Ehkä sitten olen ylisuojeleva tai jotain. En ota sitä riskiä. Kerran yritin opettaa munakkaan tekoa, niin tämä muksu katsoi vähän liian läheltä ja poltti leukansa kasarin reunaan, paha jälki näkyi pitkään.
Kokkikerhossa on käynyt, muttei sielläkään ole tehty kuin uuniruokia tai jotain muuta, joka ei vaadi kiehuvia kattiloita liedellä. Katsotaan nyt vielä pari vuotta eteenpäin.
5-vuotiaana paistoi ainakin jo lihaa. 4-vuotiaana leikkasi terävällä veitsellä. Ja nämä siis tuosta esikoisesta, joka on meillä se vilkkaampi lapsi. Nyt kuopus leikkaa tylsällä veitsellä, on täyttänyt suht vasta 4. Ei vielä paista mitään. Isompi poika nyt pistää kuumaan uuniin ruokia ja ottaa sieltä pois. Olen opettanut myös laittamaan kuumaan uuniin ruokia ilman pannulappuja.
koulun kotitaloustunnilla seiskalla... Ja ihan luontevasti olen kokkaillut kaikkea, kun kotoa muutin pois. Eipä ole oppimista jarruttanut, etten ole 5-vuotiaana sekoittanut kattilaa.
5-vuotiaanhan pitää vielä seistä tuolillakin siinä? Tuon ikäiselle voi vielä jalka lipsahtaa, jolloin levyltä voi tulla päälle vaikka mitä. Noh, kukin tyylillään...
auttaa ruuanlaitossa. Aikuisen tehtava on siina vieressa varmistaa juuri se ettei kattilasta kaadu kuuma vesi paalle tms. Miten lapsi oppii jos ei koskaan saa edes valvotusti itse harjoitella mitaan?
Yksin 10-11- vuotias, ja sekin hirvittää..
saavat kokata ja touhuilla hellojen ja uunin kanssa ihan vapaasti.
11- vuotiaan en anna, muuta kuin niin että olen vieressä ja katson perään. Se on myös luonnekysymys. 11v on sen verran vilkas ja häsläävä, että en uskaltaisi antaa sen yksin
touhuta kiehuvien vesien kanssa. En antaisi sen esim. yksistään kaataa spagettia siivilään kattilasta.
En sanoisi, että pelkkä ikä, vaan muutenkin se kuinka paljon on lasta opetettuja ohjattu tekemään juttuja. Meillä on tyttö pienestä pitäen istunuthellan vieressä ja autellut, joten tietää hyvin ja osaa varoa nyt 8 v:nä osaa jo vääntää yhtä ja toista ilman opastusta. Esim. Spagetti bolognese menee maustamista myöden alusta loppuun niin, että itse vain seuraan kauempaa. Tytölle on hirveän tärkeätä ollut aina, että saa itse kokeilla ja yrittää ja oppia. Kun lapsi tietää MIKSI mikäkin tapahtuu ja ymmärtää lainalaisuuksia maailmassa hyvin, ei vahinkoja satu, MUTTA:
Esim. eräs ystävättäreni on aina pitänyt tiukan linjan, etteivät lapset tule keittiöön, kun ruokaa laitetaan. Hänen nyt 11 v. tyttönsä on nyt aloitellut ruuanlaittopuuhuia ja vahinkoja on sattunut muutama, kun ei ole koskaan lieden vierellä aikaa ennen viettänyt. Itsekin poltin näppejäni vielä melkein aikuisena, kun ruuanlaittoa harjoittelin, joten aiemmasta kokemusmäärästä se kai on enemmän kiinni, kuin suoraan iästä..
terveisin lasten päivystyksessä työskentelevä
kun meillä on kyllä jo 1v alkaen kokattu äidin kanssa, ja sekoiteltu sitä kiehuvaa puuroa, tai paistettu jauhelihaa jne. Nyt 2v eikä ikinä polttanut itseään pahemmin, muutama pieni roiskahdus joista ei oikeastaan edes punoitusta tuloksena. Muuten varsinainen rasavilli poika mut hellan edessä käyttäytyy äärettömän hienosti, ja on todella varovainen.
Itse olen tietenkin vieressä ja hämmentämässä on vain yksi lapsi kerrallaan.
Lapset 6v ja 4v ovat aika paljon mukana muussakin ruuanlaitossa ja leipomisessa; pilkkovat aineksia, sekoittavat taikinaa, rikkovat kananmunat, mittaavat ainekset, laittavat uunin päälle yms.
Vahtiiko miehesi koko ajan lapsen ruoan hämmentämistä? Onko hän siinä vieressä ja neuvoo, miten se tehdään ja samalla vahtii ettei kuuma vesi pääse kaatumaan lapsen päälle?
Jos hän tekee niin, se on ihan oikenlaista toimintaa. Niin lapsia pitääkin opettaa, kunhan on itse varmistamassa ettei mitään satu ja on turvana.
Lapset eivät opi mitään, jos niitä ei opeteta.
Jos miehesi tekisi niin, että ei vahtisi ja lapsi saisi itsekseen hämmennellä kiehuvaa vettä,
niin tiedät itsekin että sehän olisi törkeää lapsen perusturvallisuudesta huolehtimattomuutta.
Tuskin kyselisit siitä täällä?
Sun ongelma tässäkin oli varmaan se, että lapsesi mielestä äiti on tylsä ja isi on kiva?
Se onkin lapsen mielestä tylsempi vanhempi, jonka kanssa lapsi viettää enemmän aikaa.
Älkää vaan alkako tappelemaan lapsestanne. Se on pahinta, minkä voitte lapsellenne tehdä.
Parasta minkä voitte lapsellenne tehdä on se, että yrittäisitte olla ystäviä.
Te kummatkin varmaan olette ihan fiksuja ihmisiä. Ja yrittäisitte ymmärtää sen, että vaikka te ette enää olisikaan yhdessä, teidän geeninne ovat ikuisesti yhdessä, teidän lapsessanne.
Kaikki typerä lapsellisuus, kilpailu siitä kumpi on parempi isä ja äiti, unohtakaa sellainen.
Te olette kumpikin hyviä vanhempia, vaikka ette olisi enää yhdessä.
Lapsi ei ole minkäänlaisen kilpailun väline.