miten annatte lutkuttaa yli 2-vuotiaan tuttia???
Mä olin vanhempainillassa ja siellä oli äidin kanssa lapsi mukana. Hän lutkutti tuttia ja mun mielestä tämä lapsi oli jo tosi ison näköinen.
En malttanut olla kysymättä äidiltä, että minkäikäinen tuo teidän nuorempi lapsi on?
"4-vuotta", vastasi äiti.
Huh huh, ajattelin minä. Ja samana iltana sanoin miehelleni, että katsotaankin, että meidän lapset eivät syö enää tuon ikäisenä tuttia!
Kommentit (14)
Noin puolen vuoden iässä lapsen imemisrefleksi katoaa ja tämän jälkeen tuttia on ihan turha syöttää (En nyt ehdi etsiä tähän lähdettä). Toki se on helpompi hiljentää lapsi tutilla, mutta täysin turhaa sillä tavalla.
Ja tosiaa, se näyttää erittäin typerältä, että päiväkoti-ikäisillä on tutti suussa.
sen sijaan ammattitaitoinen psykologi voi kertoa, että lapsen oraalinen vaihe - siis se vaihe, jossa imemisestä tulee huomattavaa nautintoa ja imeminen on psykologisesti tarpeen - menee ohi vasta noin kolmevuotiaana. Toisin sanoen tätä aikaisemmin tutin riistäminen pois on tarpeetonta lapsenrääkkäystä, lapsen deprivointia.
Sinänsä on totta, että tuollainen jatkuva (= siis myös päiväaikaan tapahtuva) tutin imeminen ei ole hampaistolle hyväksi.
Mutta joskus lapsilla on tosi kova imemistarve ja jos tutin nykäisee pois väärällä hetkellä, lapsi alkaa imeä peukkua - ja SIITÄ vierottaminen vasta onkin vaikeaa. Ja sen aiheuttamat purentaviat paljon hankalampia oikaista kuin tutin imemisen.
Joten asia ei ole ihan niin mustavalkoinen.
Lähinnä unilla, mutta pahoina päivinä päivälläkin.
Muut lapset meillä on jättäneet tutin kyllä aikaisemmin pois, mutta en ole vaan tytöltä sitä raaskinut ottaa pois, kun on kärsinyt jo pidemmän aikaa jatkuvista mahakivuista yms. Tutkimukset meneillään, mutta tähän mennessä ei ole syytä löytynyt, eikä oikein mitkään lääkkeet auttaneet... :(
TYttö on kyllä niin pienikokoinenkin, että menee helposti 1,5-vuotiaasta. Ei ole kukaan töllistellyt tuttia vielä kieroon :D Tosin ei se yleensä missään reissussa mukana olekaan...
Kolmesta lapsesta en ole ainakaan vielä ketään varsinaisesti vieroittanut tutista, vaikka tuttia ovat käyttäneet kaikki. Jos se tätä nuorimmaista kivuissansa lohduttaa, niin pitäkööt tuttinsa vielä. Jos saisi ensin helpostusta noihin vaivoihin vaikka...
jos parivuotias käyttää tuttia nukkuessaan....Jos se tutti ei ole 24h suussa aktiivisessa lussutuksessa niin antaa olla. Useimmilla se jää viimeistään kolmevuotiaana pois, mikä lie vaihe silloin menossa, mutta niin se vain on. Kukaan ammattitaitoinen hammaslääkäri ei väitä, että purentaviat syntyvät tuosta noin vain vaan niihin vaaditaan ns. heavy use -meininkiä. Ja jos sille tutille on kysyntää niin se on parempi vaihtoehto kuin se peukalo.
Ja muutenkin ihmeen paljon kaivaa sua toisten tavat. Get a life!
No ensinnäkin, sinun pitäisi opetella sanajärjestystä. Kysymyksesi viittaa nyt kaksivuotiaan tuttiin.
Oma lapseni tiputti tutin 8kk ikäisenä. Joskin imetän häntä edellen ja hän on kaksi vuotias. Mutta siitä voisi taas joku vauhko AV-mamma aloittaa saarnaketjun. Mutta pyydän, laita tieteellistä tutkimustietoa haitoista, muuten kommenttisi ovat turhia.
tavallista että koululaisia tulee vastaan tutti suussa. Hieman hämmentävää muttei harvinaista
Itse ajattelen asian niin että lapsi tuskin kiittää isona siitä että saa tutista pahan purentavian...
Meillä ei ole tuttia huolittu, mutta tisukkelia on annettu reilu 2-vuotiaaksi. Ei reiän reikää eikä purentavikoja kolmella jo kouluikäisellä. Lienee olemassa suurempia virheitä kuin antaa lapselle tuttia.
liian kauan tutin syömisestä tulee purentavika, kysy vaikka hammaslääkäriltä, ellet usko!!!
Ja onhan se hassunnäköistä.
Onko sanajärjestys nyt oikea?
Onko kirjoitusvirheitä, kuten sinulla, numero kaksi?
Kehitysvammaisuuskaan ei "oikeuta" mielestäni, eikä hammaslääkärin mielestä, syömään tuttia noin kauan.
Jännä, kun täällä kysyy tai kommentoi jotain, kaikki puuttuvat vaan kirjoitusvirheisiin! :)
Mutta kukin tyylillään....
ap
että nykyajan tutit eivät enää vaikuta purentaan.
Mutta hassunnäköistä se on kun 3-5v imee tuttia :D
t.1,5 -vuotiaan tutin käyttäjän äiti
Ja se lopetetaan vasta 3 vuotiaana.
Mulle hammaslääkäri ilmoitti ettei vaikuta purentaan.
Ainoastaan jos imee koko ajan tulee hampaisiin niinsanottu kolo
inhottavan näköinen, muttei sekään pysyvä haitta, kun on vasta maitohampaat.