kivunlievitys synnytyksessä...
miten on mahdollista, että niin eri tavalla toimitaan eri paikoissa. Ystäväni synnytti eilen, ja joutui kärvistelemään lähes 48h ilman epiduraalia tai ilokaasua, sitten vasta sai kun itki kätilölle, ettei enää jaksa. Itselläni synnytys ei edennyt toivotulla tavalla oltuani vain 5h sairaalassa, jolloin kätilö ehdotti kalvojen puhkaisua ja tippaa ja tokaisi samaan hengenvetoon, että mahdatko kestää ilman epiduraalia joten sain sen siinä samalla. Synnytys oli todella miellyttävä, enkä tuntenut ollenkaan kipua.
Kommentit (2)
Ekssa synnytyksessä kärvistelin 30 tuntia ihan hirveissä, painajaismaisissa tuskissa ennen kivunlievitystä. Synnytystä yritettiin kyllä edistää lääkkeillä ja kovakouraisella kalvojen irroittelulla, mikä teki suppareista aivan sietämättömiä, mut kivunlievitystä en saanut. Se oli hirveää, ja näin siitä painajaisia koko toisen lapsn raskausajan.
Toinen synnytys oli sitten ihan erilainen. Kätilö kysyi heti, että annettaisko sulle tämä kohdnkaulan puudutus ennen kuin saadaan lääkäri antamaan epiduraalin, ja ilokaasuakin tarjottiin. Luomusupparit oli kuitenkin ihan siedettäviä, enkä sitten mitään tarvinnut.
Mietin vain, että olisipa ekassa synnytyksessä ollut samanlainen "palvelu". Synnytys olisi todennäköisesti mennyt todella paljon nopeammin, enkä olisi en jälkeen viettänyt kuukausia epämääräisessä kuolemanpelossa. Mutta, pääasia tietenkin, että molemmat lapset syntyivät terveinä.
Minulla kätilö (OYS) ehdotti viiden tunnin kärvistelyn jälkeen, että ottaisinko epiduraalia, siis kätilö sitä ehdotti ja minä otin, kiitos kätilölle ehdotuksesta, sillä epiduraali alkoi nopeuttaa synnytystä, koska pääsin välillä rentoutumaan. Ilman epiduraalia synnytyksestäni olisi varmasti jäänyt kauheat traumat, jos tuska olisi vielä jatkunut samanlaisena monta tuntia eteenpäin. Olin jo kärvistellyt kotona monta tuntia ennen sairaalaan tuloa, että olin jo reilusti auki ja sitten vielä kärvistelin sairaalassa lisää sen 5 tuntia ja olin sellaisessa olotilassa, että en olisi osannut itse pyytää sitä epiduraalia. Onneksi minulle sattui hyvä kätilö synnytykseen.