Ärsyttääkö sinua jokin asia yleisissä? Tule ja jaa kokemuksesi!
V*tuttaako sinua jokin asia yleisissä? Huutava lapsi, ahtaat tilat, vanhat lapset istumassa rattaissa äitiensä ilmaisen matkan takia, ylipäätänsä koko mahdollisuus päästä vaunujen kanssa yleisiin?
Jaa tämä kanssani, koska itseäni ärsyttää ja vtuttaa moni asia yleisissä + rattaissa, joita kiroilen yksinäni. Aloitetaampa;
1.(tää on kylläkin oma vikani) Nuo prkeleen vaunujeni renkaat! Kaikki antoivat vinkkinä ostaa sitten kunnon renkaat vaunuihin, mitä isommat sitä paremmat erivuoden aikoihin jne. Onhan ne todella hyviksi osoittautuneet MUTTA en mahdu toisten vaunujen kanssa bussiin! Jää 1cm-1,50cm kiinni, juuri renkaista! aaarg että se rasittaa, nykyään jos nään että bussissa on toiset vaunut (toisten rattaidenkanssa mahdutaan) niin huikkaan jo suoraan ettei mahduta, en todellakaan aio jäädä seisoskelemaan vaunujeni kanssa keskelle käytävää mistä porukka haluaa ohi bussin takaosaan.
2. Liittyy vähän ylempään, eli bussien ihme portaat siinä keskiosassa mihin pitäisi vaunujen kanssa mahtua! joissakin bussimalleissa (ei kaikissa) se on typerästi kulmikas, ja silloin on myöskin vaikea kahtien vauvankuljetusvälineiden kanssa sinne änkeä. Jotenkin ollaan onnistuttu muitten kanssa, mutta on se aikamoista flippaamista. (toinen nostaa vaunuja ylöspäin toinen änkeää, pois jäänti meinaa toisen nousua pois ensiksi bussista jne. huoh)
3. Miksei voi tehdä erikseen aikataulua missä näkyisi mikä juna on matalalattia juna? kaikki ihmiset aina kaikkoaa ympäriltä kun pitäisi korkeaan junaan saada vähän kantoapua, monesti istutaankin juna-asemalla se aika kunnes tulee matalalattia juna:D siis aikataulu jossa näkyisi matalalattiajunat kiitos!
4. Ne äidit, joiden lapsi kävelee itse ympäri kauppahallia, bussipysäkille jne. ja sitten ennenkuin bussi tulee niin lapsi äkkiä rattaisiin ja ilmainen matka. Ja sitten nämä vielä menevät tyyliin yhden pysäkin verran eteenpäin.. Miksette vain kävelleet sitä?
5. Eli liittyy ylempään, miksi vaunujen kanssa ihmiset menevät yleisillä naurettavan lyhyen matkan? Ärsyttää kun taistelulla ensiksi saatu molemmat vaunut yleiseen ja sitten toinen jääkin heti seuraavalla....
6. Yleisten asemien hissit ja toisten lasten äidit! Siis en tiedä mistä tämä johtuu mutta kun hissille päin kävelen vaunujen kanssa niin kuulen vain takaa kuinka toiset vaunut tulevat juoksu jalkaa takaantapäin! Sitten kun olen 'ensimmäisenä odottamassa' (eli ehtinyt ensiksi) tulevaa hissiä niin tämä toinen äiti yrittää änkeä minun ohitseni? Monesti sitten perääntyneet kun nähneet että minulla on pienivauva rattaissa. siis en ole edes leveä ettei näkisi takaa että minullakin on vaunut, mikä tämä ihme kiilaaminen on? tapahtunut jo useasti, pari kertaa joku kärrännyt minun eteeni ja mennyt hissiin...... tää kyllä nykyään enemmänkin naurattaa.
Mutta teidän kokemuksianne?
ja pakko mainita että me ollaan heti vauvan syntymästä lähtien kävelty suurin osa matkoista eikä menty yleisillä. riippuen mihin mennään, miksi, jne. eli yritän minimisoida yleisillä kulkemisen koska tuntuu että ikinä se ei mene vaivattomasti
1. Äidit, joiden 5-vuotias lojuu rattaissa ja vie bussissa vaunupaikan esim. pieneltä vauvalta. Talvisin kamalaa katsottavaa, kun busseja voi mennä vain pari tunnissa ja vastasyntyneet jäävät pysäkille. :( Äidit hei!! Jos lapsenne osaa kävellä ja ikää on yli 2 vuotta, rattaat voi jättää kaupunkimatkoilla kotiin. Kunto kasvaa ainoastaan kävelemällä, lapsellakin! Jos lapsellasi on jokin oikea syy rattaisiin (ongelma lihaksissa/vamma tms.), voisitko ostaa sellaiset, jotka saa taitettua kokoon? Näin myös pikkuvauvat pääsevät kyytiin. Kiitos!
2. Mummot ja papat, joiden kävelykyky "palautuu" hissijonolle mentäessä. Eli jäävät pois esim. metrosta ja liukuportaat menisivät nenän edestä. Lähtevät juoksemaan kilpaa vaunukansan, rollaattoria käyttävien jne. kanssa hissille ja siinä sitten odotellaan vartti, että Hilma ja Alpo pääsevät varmasti HISSILLÄ yhden kerroksen ylöspäin...
3. Bussissa ja junassa tuntuu olevan mahdottomuus antaa istumapaikkaansa vanhukselle, viimeisillään raskaana olevalle tai pikkulapselle. Minulta paloi käämi lopullisesti viime vuonna asian suhteen ja olen ruvennut huomauttamaan asiasta kovaan ääneen, jos aihetta on. "On se kumma miten nuoret miehet istuu ja raskaana oleva nainen seisoo" kovaan ääneen kajautettuna nostaa perseen tai pari penkistä ;). Samoin päivittely sen suhteen, että eihän taapero voi seistä 20 min. bussimatkaa kovassa vauhdissa. Ihmisillä ei todellakaan toimi pää näissä jutuissa!