10kk lapsella ikää ja nyt ollut vuorokauden yli 39 asteen kuume.
sairaalassa käytiin áamulla kun pelkäsin anginan tarttuneen lapseen.
Mitään ihmeellistä ei kuulema lapsella ole.
Korvat oli puhtaat, keuhkot hyvän kuuloiset ja kurkku nätti.
Nyt kuitenkin iltaa kohti lapsonen on huomattavasti väsyneempi kuin päivällä.
Mitä teen??? soitanko päivystykseen vai odottelenko aamuun?
Suppoja olen antanut noin 4-5h välein ja tuntuu, että ne ei edes tuohon kuumeeseen...
NEUVOKAA!!!! olen kohta paniikissa, kun esikoinen on tämä lapsi ja ei ole kokemusta kuumeisesta lapsesta!!
Kommentit (3)
Näin olin itsekkin ajatellut, että juomista ja katsoa lapsen vointia...mutta mikä ihme se ajaa äidin " hulluuden partaalle" kun oma lapsi sairastaa???
Viime yö oli mulla uneton ja taitaa ensi yökin olla. En osaa rauhoittua, kun lapsi on noinkin kovassa kuumeessa.
Toivotaan et lapsi paranee pian!!
ap
kahta ERI kuumelääkettä saa antaa vuorotellen, muistaakseni esim. Pronaxenia ja Panadol-suppoja. Kysy apteekista, ettet tule aiheuttaneeksi lapsellesi vaarallista yliannosta!
Kyllä lapsi muutenkin on flunssassa väsyneempi kuin tavallisesti. Jos lapsesi hengittää kunnolla, ei kramppaa eikä mene yhtäkkiä ihan veltoksi, niin älä panikoi. Yli 40 asteenkin lämmöt ovat pienellä lapsella suht tavallisia flunssassa, vaikka ne aikuisella ovatkin hälyttäviä. Anna kuumelääkettä, nestettä ja anna lapsesi levätä. Jos kuume nousee, viilennä hänen oloaan ja ruumiinlämpöään vähentämällä vaatetta ja peittoa.
Et kerro muista oireista. Jos lapsellasi ei ole muuta kuin kuumetta, se voi olla vauvarokkoa, johon kuuluu korkea kuume 3-4 päivää ja vasta kuumeen laskettua nouseva tiheä punainen näppylästö.
Minä tekisin näin, mutta muistathan tehdä silti omat päätöksesi :-)
Huolehdi, että lapsi saa riittävästi nestettä ja anna kuumelääkettä sen verran kuin sitä voi antaa. Kuumehan kestää tavallisesti pari kolme päivää. Mikäli vointi menee selkeästi huonommaksi, niin sitten lääkäriin.