Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua surettaa tuo alituinen vl-parjaaminen.. (ov)

Vierailija
25.09.2011 |

Mikään uskonnollinen tai ei-uskonnollinen ryhmä ei ole täydellinen. Erilaisia typeryksiä löytyy joka sakista.

Itse en ole vl, mutta minulla pelkästään hyviä kokemuksia heistä. Aina auttamassa. Heillä isot perheet, meillä pienet, mutta silti löytyy lapsilleni aina tilaa heillä jos tulee äkillinen hoidontarve. Kyytejä harrastuksiin vuorotellaan, vaikka se vaatisi ison pesueen kuskaamista mukana.

Ja monin tavoin tosi mukavaa sakkia. En usko, että meille on vain sattunut muutaman perheen poikkeus kohdalle.

Ai niin, vaikka lapsiliuta on iso niin lapset ovat hyvätapaisia, kohteliaita ja muodikkaasti puettuja, eli kukaan ei kulje 10v vanhoissa räteissä ja isommat koululaiset saa shoppailla vaatteessa itte oman maun mukaan, jopa ns. merkkivaatteita.

En keksi mitään huonoa sanottavaa. Jaajuu, naisilla on paljon myös omia menoja ja miehet näissä talouksissa todellakin ovat usein iltaisin lapsenvahteina, kokkaavat ruoan, imuroivat viikottain jne. Ei tosiaan ole mitään miesten/naisten hommia :)

Ihan vain tuli mieleen ..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä jossain omilla liikuntavuoroillaan.

Vierailija
2/25 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisissa harrastuksissa käyvät, yleisellä tallilla ratsastamassa, pelaamassa sählyä joukkueessa jne

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän parjaamisen ihan täysin!

Ulkoinen pynttäytyminen, vaikkei korviksia, meikkiä ja hiustenlaittamista olisikaan, saatika sitten kilpailuhenkinen urheilu on kyllä yhtä syntistä kuin aina ennenkin. Ihan vaan sillä perusteella, että ajatukset hairahtuvat tuossa touhussa aika kauas jumalasta.

Onneksi he, ja vain he, pelastuvat kuoleman jälkeiseen elämään, eikä minun aidosti kuolleena tarvitse enää voida pahoin tekopyhien edessä.

Vierailija
4/25 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän harrastukset tarkoita kilpailuihin tähtäämistä otsa rutussa?

Mitä tekopyhää tuossa nyt on? Voitko selittää?

Käsittääkseni omasta kehosta ja terveydestä huolehtiminen on heille hyvä.

Vierailija
5/25 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään yhteisöä ei pitäisi leimata ilman syytä. Ja yksityiset ihmiset nauttii lisäksi yksityisyyden suojaa. Suoomessa on uskonvapaus.

Mutta se että lestadiolaisyhteisössä alistetaan naisia monin tavoin, on minusta asia josta on syytä pitää meteliä.

Suomessa on lailla säädetty sukupuolten tasa-arvo. Kun vl:t eivät tätä halua noudattaa, niin eipä ihme että keskustellaan.

Vierailija
6/25 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se että lestadiolaisyhteisössä alistetaan naisia monin tavoin, on minusta asia josta on syytä pitää meteliä.

Suomessa on lailla säädetty sukupuolten tasa-arvo. Kun vl:t eivät tätä halua noudattaa, niin eipä ihme että keskustellaan.

Pidä meteliä jos haluat, mutta pelkkä metelöinti ei aina tuota hyvää tulosta. Ymmärrätkö sen, että suurin osa lestadiolaisnaisista ei koe olevansa mitenkään alistettuja? Pitäisikö heidän sitten kokea? Minun tuntemani kaikki nuoret vl:t noudattavat tasa-arvoa ihan siinä missä kuka tahansa taviskin.

Vai osaisitko antaa esimerkkejä, miten lestadiolaisnaisia alistetaan ihan järjestelmällisesti? Ehkäisemättömyys ei käy tähän, koska se on naisen oma valinta.

Vierailija
7/25 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo ilmenee tai on ilmenemättä kahdella tasolla. Julkisella alueella ja yksityisellä.

Monissa lestadiolaisperheissä eli siis yksityiselämässä parit suosivat mmodernia tasa-arvoa ja elämäntapaa sikäli että myös mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia, pitää isyyslomaa jne.

Se että pari ei voi vapaasti päättää peheensä koosta, osoittaa että miesjohtoisen liikkeen julkisen alueen päätöksillä on vaikutuksensa yksityiseen sfääriin.

Tämä on itsepetosta ja silkka harhaluulo:

"Ehkäisemättömyys ei käy tähän, koska se on naisen oma valinta."

Vanhoillislestadiolainen isä kirjoitti hiljakkoin Kotimaa-lehden verkkosivulle:

Vanhoillislestadiolaisen yhteisön luoma paine ehkäisemättömyysopin pitämiseen ja suureen perheeseen on säälimätön. Se on enemmän kuin normi - se on keskeisin opinkappale, jonka ympärillä koko yhteisö pyörii.

Jos aikoo olla vl ja säilyyttä statuksensa myös yhteisössä, ei vaihtoehtoja ole.

Oikeus ehkäisyyn ja oikeus päättää omasta ruumiistaan luetaan osaksi ihmisoikeuksia. Sekä ihmisoikeusliitto että Suomen ev.lut. kirkon Ihmisoikeuskysymysten neuvottelukunta ovat todenneet, että vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto loukkaa ihmisoikeuksia.

Toinen asia. Vanhoillislestadiolainen nainen, joka on opiskellut teologiksi, ei saa ottaa pappisvihkimystä eikä toimia sananjulistajana. Myös tämä rajoitus loukkaa maamme tasa-arvolakia, sekä maallisessa että hengellisessä mielessä. Ev.lut. kirkossa on sitouduttu syrjimättömyyteen ja virkakäsitys nojaa siihen että pappi voi olla nainen tai mies.

Itselleen voi selitellä asioita miten haluaa mutta faktat ovat nämä. Itsepetoksesta ei ole muuta hyötyä, mutta jos siitä saa itselleen lohtua, niin mikäpä siinä.

Toki ehkäisykielto varmaan lievenee koko ajan. Lieveneminen ilmenee lestadiolaisten omista julkaisuista sillä 1960- ja 70-luvulla kieltoa perusteltiin eri tavoin kuin nykyään ja se oli ehdottomampi. Silloinkin, vaikka naista uhkaisi henegenmenetys, ehkäistä ei saanut. Tästä on erikseen tehty kokouksessa virallinen päätös, yhdessä vl terveydnhuoltohenkilöstön kanssa! (Missä ammattietiikka?)

Mutta mitä on sanottava sellaisesta liikkeestä, joka antoi 60-80-luvulla naisten menehtyä liian tiheisiin raskauksiin väittäen sen olevan Jumalan tahto? Ja on nyt sitä mieltä ettei se ihan niin ollutkaan?

Nykyisin yhä useampi vl perustelee ehkäisemistään "terveydellisillä" syillä. Jos on hissun kissun eikä kerro ehkäisystään muille vl:lle, niin sanktioitakaan ei seuraa.

Tiedän mistä puhun, sillä yksi sukulaisnainen menehtyi synnytyspöydälle ja toien oli lähellä menehtyä. Täällä Pohjanmaalla molemmat tapaukset.

Vierailija
8/25 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri pahaa sanaa sanottavana yleensä. Yleensä. Ja ne pahat sanat voikin sitten varmaan kohdistaa "viisaisiin" ja saarnamiehiin, jotka ylläpitävät sääntöjä ja mystiikkaa, mikä ko. uskontoon liittyy. Siinähän on paljon sellaista mikä ei kuulu ev.lut kirkko ollenkaan.

Jos mietityttää negatiivinen puhe lestadiolaisuudesta, kannattaa hankkia hieman tietoa ko. liikkeestä. Ehkä alkaa ymmärtää mistä kaikki puheet ovat peräisin.

Vierailija
9/25 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöntävät opettaneensa harhaoppeja!

Vierailija
10/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl -lapsen ja -nuoren elämässä on paljon kieltoja. Partiossakaan ei saa olla.

Vierailija
11/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vl-nainen. Ehkäisemme, koska meillä on kaksi lasta enkä tällä hetkellä jaksaisi uutta raskautta ja uutta vauvaa. Minä myös olen sitä mieltä, ettei Raamattu oikeasti kiellä naispappeutta. Miksikö silti olen vl? Koska olen kasvanut vl:ksi ja juureni ja lähipiirini ovat vl:iä. Ja tiedän ja näen, ettei median (Hesarin, Kalevan, Päivämiehen) antama kuva liikkeestä ole täysin tosi. Tähän liikkeeseen mahtuu niin paljon erilaisuutta ja erilaisia ihmisiä ja mielipiteitä, ettei niitä kukaan voi luetella tai määritellä. Ja meillä kaikilla on oikeus kuulua tähän liikkeeseen, samoin kuin jokaisella ihmisellä on oikeus uskoa Jeesuksen sovintotyöhön.

Haittaako sinua siis se, että liikkeen opetus on muuttunut 60-luvulta? Eikö se ole hyvä asia? Minä en suostu kantamaan syyllisyyttä noin vanhoista asioista, kun en itse ole ollut olemassa edes silloin. Sen sijaan olen paikallani nyt, elän elämääni lestadiolaisena ja pyrin muuttamaan ajattelua näin. Vähän kerrallaan ja hitaasti mutta kuitenkin. Asiat muuttuvat ja toivottavasti aina parempaan suuntaan.

Vierailija
12/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon isän kokemus on varmasti hänelle itselleen tosi ja todellinen, mutta se ei silti ole ainoa todellisuus tässä liikkeessä. Olen surullinen siitä että osa kokee noin, ja toisaalta myös ihmettelen sitä että miksi suostuvat siihen, toisaalta taas sen ymmärränkin. Minä niin toivoisin, että jokainen ymmärtäisi sen uskon omakohtaisuuden kirkkaasti ja keskeltä, niin että lakkaisi pelkäämästä muita ihmisiä ja heidän mielipiteitään. Koska se ainakin on totta, että jos joku synnyttää lapsia 10kpl vain siksi, etteivät toiset katsoisi häntä pahalla, ei Jumala lue sitä hänelle kyllä ansioksi.

Mutta turhaanpa minä taas kirjoittelen, onhan tämä jo niin nähty. Sinulla on oma totuutesi, minulla taas omani.

Vierailija
13/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n eovat nimenomaan vl-tyyppejä jotka törkein sanakääntein haukkuvat täällä meitä normaaleja: kaikki uraäitien haukkumiset ovat vl- käsialaa, sanoin meikkaavien teinien parjaus jne jne

sitä saa mitä tilaa - pedofiilit

Vierailija
14/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset ovat pääsääntöisesti kasvatettu kunnioittamaan muita ja olemaan kohteliaita toisille. En mitenkään jaksa uskoa, että pahimmat haukkujat olisivat vl:ia.

Tämä kommentti on vain yksi niistä monista lestavihamielisistä, mitä tältä palstalta löytyy. Hyvähän se on nimettömänä laittaa kaikki p--ka toisten niskaan.

n eovat nimenomaan vl-tyyppejä jotka törkein sanakääntein haukkuvat täällä meitä normaaleja: kaikki uraäitien haukkumiset ovat vl- käsialaa, sanoin meikkaavien teinien parjaus jne jne

sitä saa mitä tilaa - pedofiilit

Vierailija
15/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme isohkossa kaupungissa ja kyllä tietääkseni partio on sallittu. Ainakin eräs tuttu vl-tyttö käy partiossa.

Toiseksi en ole kokenut heiltä parjaamista. Tosin näistä perheistä jotka tunnen, osalla on naisväki työelämässä eli lapset normaalisti päiväkodissa ja koululaiset koulussa.

Miehet osallistuvat aktiivisesti arkeen kuten sanoin ja tuolla merkkivaatejutulla en tarkoita mitään dolcegabbana-hömpötystä vaan ihan vaikka jos teini tykkää addun vaatteista niin saa sitten niitä ostaa eikä oo pakko pitää tyyliin marimekon raitapaitoja koko perheellä sävy sävyyn :)

Tottakai tuntemissakin perheissä persoonia erilaisia, mutta yleisesti ottaen en nyt löydä heistä moitittavaa. Sori vaan. :)

ps. uskon kyllä, että (anteeksi pohjalaiset) jossain tiukkamielisten tuppulassa pohjanmaalla voi vl-piireissäkin olla tiukka meno ja asenteet, mutta näin isohkossa cityssa on fiksua vl-sakkia :)

Vierailija
16/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saatais tasapaino.

(Kun vl:iä ei voi vähempää parjata.)

Vierailija
17/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisivät jonnekin uskontopalstalle kirjoittelemaan. Samoin kun ärsyttää kaikki muukin uskonnon myyminen täällä.

Olisi minullakin myynnissä kynttilöitä, mutta en minä niitä täällä kauppaa. Uskovaiset ovat palstahäiriköitä. Saarnaus ei ole keskustelua.

Vierailija
18/25 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisivät jonnekin uskontopalstalle kirjoittelemaan. Samoin kun ärsyttää kaikki muukin uskonnon myyminen täällä.

Olisi minullakin myynnissä kynttilöitä, mutta en minä niitä täällä kauppaa. Uskovaiset ovat palstahäiriköitä. Saarnaus ei ole keskustelua.

Kyllä täällä äärimmäisen harvoin kukaan lesta aloittaa käännytyskeskustelun! En taida olla koskaan vielä edes törmännyt sellaiseen. Sitä ei kai voi sanoa uskonnon myymiseksi jos vastaa kysymyksiin tai haukkuihin joita täällä jatkuvasti esitetään. Saarnaamista se on tavallaan tuo jatkuva lestojen parjaaminenkin. :(

Vierailija
19/25 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mikään ole sinänsä kiellettyä. Mutta kun haluaa olla uskomassa niin ei halua olla selalisessa seurassa jossa saattaa olla vaaran paikkoja uskon kannalta.

Parhaiten uskovaisista (vl) saa tietää jos tulee vaan rohkeasti seuroihin...!

Vierailija
20/25 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ainakin on totta, että jos joku synnyttää lapsia 10kpl vain siksi, etteivät toiset katsoisi häntä pahalla, ei Jumala lue sitä hänelle kyllä ansioksi.

Ei sitä ansion takia lapsia saada vaan siksi kun lapsi on Jumalan lahja...