Teille jotka teette lyhennettyä työpäivää
Tuota äitien jaksamisketjua (joka sitten varastettiin kahden tyhjäpään inttämiskentäksi ihan muusta aiheesta) lukiessa heräsi kysymys työajan lyhentämisestä.
Mitä käytännön mahdollisuuksia siihen on? Jos äiti hakee osittaista hoitovapaata, voi siis saada osittaista kotihoidontukea niinkö? Mutta eikö silloin myös lapsen pitäisi olla kotona se aika? Eli pitääkö päiväkotipäivää lyhentää, jos on osittaisella hoitovapaalla? Silloinhan tämä ei ole ratkaisu jaksamiseen, eikä anna äidille enempää omaa aikaa?
Mitä muita mahdollisuuksia työpäivän lyhentämiseen on?
Miten olette selvinneet taloudellisesti, kuinka paljon tulot käytännössä putoavat?
Kommentit (51)
Kylläpä te olette laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Siivoojat ja lyhennetyt työpäivät ja muut. Ei olisi ennen tullut kuuloonkaan.
Tulot tippuvat niin paljon, että se Kelan kompensaatio muutama kymppi on ihan naurettava. Jos on matalapalkka-alalla ja mies tienaa ok, niin sitten on aika hyvä eikä pudota tuloja niin radikaalisti.
Kyllä tuo osittainen hoitovapaa on hyvä järjestely. (itse teen sitä). Ottakaan huomioon, kun teillä palkka putoaa, myös veroprosentti putoaa ja lapsen/lasten hoitokustannukset putoavat + työmatkaan menee rahaa (varsinkin jos pitempi kulumatka) voin vaan sanoa että tavallisen pulliaisen tuloissa esim.4 työpäivän viikko ei paljoa bruttotuloihin vaikuta. Kokeilkaa vaikka verolaskurilla (vero.fi-sivuilla) ja huomaatte ettei ihan mahottomia tuloihin vaikuta, vähemmän tulee käteen,mutta vähempi kulua (työmatka+hoitomaksu). Kannattaa:)
Meillä me molemmat olemme joka toinen viikko töissä, joka toinen viikko kotona, siis vuorotellen. Saamme palkkaa, olemme työelämässä ja koska lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, saamme täydet kotihoidontuet ja kuntalisät. Suosittelen.
Ai mitä kautta hoitomaksu putoaa, en oikein ymmärrä?
Miehenhän pitäisi tienata ihan hirveän vähän (käytännössä olla opiskelija siis) ettei korkeimman maksuluokan tuloraja ylittyisi.
Kyllä tuo osittainen hoitovapaa on hyvä järjestely. (itse teen sitä). Ottakaan huomioon, kun teillä palkka putoaa, myös veroprosentti putoaa ja lapsen/lasten hoitokustannukset putoavat + työmatkaan menee rahaa (varsinkin jos pitempi kulumatka) voin vaan sanoa että tavallisen pulliaisen tuloissa esim.4 työpäivän viikko ei paljoa bruttotuloihin vaikuta. Kokeilkaa vaikka verolaskurilla (vero.fi-sivuilla) ja huomaatte ettei ihan mahottomia tuloihin vaikuta, vähemmän tulee käteen,mutta vähempi kulua (työmatka+hoitomaksu). Kannattaa:)
niin sitten suosittelen ennemmin kotitöiden ulkoistamista kuin sitä hoitovapaata.
Silloinkin se jaksamienn paranee ja ne ulkoistetut kotityöt voi maksaa sillä palkkaerotuksella. Plus että pysyy paremmin työn syrjässä kiinni, mikä on sijoitus tulevaisuuteen.
Meillä me molemmat olemme joka toinen viikko töissä, joka toinen viikko kotona, siis vuorotellen. Saamme palkkaa, olemme työelämässä ja koska lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, saamme täydet kotihoidontuet ja kuntalisät. Suosittelen.
Ja miten monella alalla onnistuu, että olet vuoroviikoin töissä... Ei monellakaan.
Muuten kyllä kannattaa tosissaan miettiä lyhennettyä työaikaa jos on ihan poikki. Itse en ole, koska saa jo nukkua yöt kunnolla.
kun hoidossaoloaika vähenee... Ei liity mitenkään tuloihin.
mutta en ole lyhentänyt työpäivän pituutta vaan teen 4 pv viikossa. Syynä meillä tähän se että työmatka on pitkä (tunti suuntaansa), vaikka tekisin töitä vain 6 tuntia päivässä 5 pv viikossa, lasten hoitopäivä olisi silti 8tuntia vähintään.
Lisäksi mun työpaikalla 6 tunnin työpäivää tekevät laitetaan lähes poikkeuksetta tekemään sellaista vuoroa että joutuvat viemään lapsensa hoitoon pari tuntia ennenkuin oma työ alkaa eli käytännössä lapsen hoitoaika ei lyhene yhtään. Eli kun 6 tuntisen työntekijän vuoro alkaa klo 13, hän vie lapsen hoitoon klo 11 koska lasta on ikävä alkaa repimään ylös päikkäreiltä ja toisekseen menee herättämään muut lapset jos viedään vasta äidin tai isän työvuoron alkaessa.
Nyt minun lapset on 9-10 tuntia päivässä hoidossa 4 pv ja 3 pv vapaalla. Sen päivän aikana ehtii tehdä vaikka ja mitä.
Kyllä yleensä työnantajat mahdollistavat vanhemman siirtyä osa-aika työhön lapsen ollessa kouluikäinen. Hyvän työntekijän haluavat säilyttää. Asiahan ei ole ikuinen, vaan muutaman vuoden ajankohtainen. Jos kuitenkin työnantaja jostain syystä tähän ei suostu, kertoo se sen selvästi että työntekijä ei ehkä olekaan sen arvoinen. Kannattaa tuolloin jo miettiä itse laajemmin syitä sekä muuta työpaikkaa. Eli hoida työsi kunnialla, ole rehellinen ja neuvottele ajoissa! Eiköhän tuolloin tulla vastaankin näissä asioissa.
11 viestissä tulikin hyvää tietoa. KELA:n sivut on kyllä hemmetin epäselvät!
Ei tuo ihan tuulesta temmattu juttu ole, että on vain rikkaiden yksinoikeus. Kyllä se aika ison loven tekee palkkapussiin.
Meillä esim. tilanne se, että kun asuntolaina on iso, molempien tulot välttämättä tarvitaan.
Vuoden tein osittaista, mutta talous pakotti takaisin täysipäiväiselle. Jos olisimme halunneet jatkaa, meidän olisi ollut pakko muuttaa halvempaan asuntoon ja koska olimme väsyneitä koko perhe, emme jaksaneet käynnistää asunnon etsimis- ja myyntirumbaa muutosta puhumattakaan.
Totesin, että tulee edullisemmaksi palkata kotiapua siivoukseen kuin jäädä itse yhdeksi päiväksi tekemään kotitöitä.
Kieltämättä oli ihanaa olla perjantait kotona. Siivosin, tein ruokaa viikonlopuksi, kävin lenkillä. Iltapäivän lepäsin, usein nukuin, luin ja olin vaan. LATASIN AKKUJA. Taivaallista. Lapset haki tarhasta viikonlopuksi kotiin iloinen ja levännyt äiti.
Voin suositella kaikille, kenellä siihen suinkin on varaa.