Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teille jotka teette lyhennettyä työpäivää

Vierailija
25.09.2011 |

Tuota äitien jaksamisketjua (joka sitten varastettiin kahden tyhjäpään inttämiskentäksi ihan muusta aiheesta) lukiessa heräsi kysymys työajan lyhentämisestä.

Mitä käytännön mahdollisuuksia siihen on? Jos äiti hakee osittaista hoitovapaata, voi siis saada osittaista kotihoidontukea niinkö? Mutta eikö silloin myös lapsen pitäisi olla kotona se aika? Eli pitääkö päiväkotipäivää lyhentää, jos on osittaisella hoitovapaalla? Silloinhan tämä ei ole ratkaisu jaksamiseen, eikä anna äidille enempää omaa aikaa?

Mitä muita mahdollisuuksia työpäivän lyhentämiseen on?

Miten olette selvinneet taloudellisesti, kuinka paljon tulot käytännössä putoavat?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis varmaan todella tyhmä kun en edelleenkään tajua miten niin hoitomaksu alenee, jos jää osittaiselle hoitovapaalle ja viettää perjantain kotona kun lapset on hoidossa???

Eihän lapsilla tässä tapauksessa hoitoaika vähene mihinkään.

Siis tämä ketjuhan käsittelee nyt keinoja saada äidille omaa aikaa ja yksi esitetty vaihtoehto oli lyhentää työaikaa jäämällä osittaiselle hoitovapaalle.

Eli miten niin hoitomaksu alenee????????

Vierailija
22/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kokemus osittaisesta hoitovapaasta niin, että jäin yhdeksi päiväksi viikossa kotiin. Lapset oli hoidossa eikä kukaan kysellyt mitään KELAlla eikä päiväkodissa. (hoitomaksu ei TIETENKÄÄN alentunut kun hoitoaika ei vähentynyt).

Palkattiinko tilalleni yhdeksi päiväksi joku? Ehei, työnkuva oli täysin sama. Löysin aina tuon vapaapäivän työt pöydältäni seuraavana päivänä, ja kiireellä tein niitä sitten loppuviikon. Palkka oli tietenkin pienempi.

Eli eipä paljon järkeä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitteitä hoitorahan suuruudesta yms.

Itse ajattelen, että osittain hoitovapaa on nimenomaan pienituloisten etu. Olen itse hoitoalalla ja netotuloihini työajan lyhennys vaikuttaa n. 200€.

Vierailija
24/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi sinulle, joka ihmettelet.

Tietenkään hoitomaksu ei pienene, jos lapsen hoitoaika ei vähene.

Tässä ketjussa ei kaikki ole lukeneet, mikä aihe on eli kirjoittavat vähän muusta. (kuten yleensäkin täällä)

Vierailija
25/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse on kotona hoitovapaalla????

Vierailija
26/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt juniorikun meni 3 luokalle. Olen tehnyt esikoisen jälkeen 6-tuntista päivää. Ja jatkan ainakin tämän vuoden loppuun, tehtiin eri sopimus jo tästä.

Rahallisesti palkka on n 300-400 eruoa pienempi. Mutta veroprosentti on nyt pienempi ja saan asumistukea. Ja tärkeintä on että jaksan! Käyn kaupassa ja tulen kotiin, ehdion hetken huokaista ennenkuin alkaa ruoka ja tiskirumba.

Nyt mietityttää miten ensivuosi menee, kun pitäisi aloittaa täyspäivänen homma.

Vierailija
27/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko lukaisisit koko ketjun läpi niin selviäisi mistä on kyse

jos itse on kotona hoitovapaalla????

Vierailija
28/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennetyn työpäivän tekeminen on pelkkää laiskuutta! Sitä harrastavat nimenomaan nämä yhden lapsen äidit, joilla on rikas mies ja siivooja. Eihän sitä sitten jaksa töitä tehdä tietenkään ihminen koko päivää.

vaan kaikille tarkoitettu mahdollisuus lyhentää työaikaansa, jotta lapsen hoitopäivät tai -viikko lyhenisi. Itse teen nelipäiväistä työviikkoa ja lapsi nelipäiväistä tarhaviikkoa.

Ja hei, kaksi kolmesta meni oikein! Meillä on yksi lapsi ja mies on no, jos ei nyt rikas, niin ainakin varakas. Itselläkin jää käteen 2000 euroa, vaikka teenkin 80 % työaikaa. Siivoojaa ei ole, mutta tulee kyllä jossain vaiheessa. Mutta hei. Eihän nämä asiat ole rahasta kiinni, vaan arvoista ja siitä mitä oikeasti pitää tärkeänä.

Vierailija
29/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle lyhyempi hoitopäivä, eikä äidille omaa aikaa. Jaksaminen lisääntyy, kun jää enemmän aikaa olla kotona ja tehdä esim. kotitöitä rauhallisemmassa tahdissa kuin kokopäivätyötä tehdessä. Omaa aikaa jää sitten ehkä enemmän illasta, kun lapset ovat menneet nukkumaan eikä tarvitse enää tehdä niitä rästiin jääneitä kotitöitä.

Vierailija
30/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennetyn työpäivän tekeminen on pelkkää laiskuutta! Sitä harrastavat nimenomaan nämä yhden lapsen äidit, joilla on rikas mies ja siivooja. Eihän sitä sitten jaksa töitä tehdä tietenkään ihminen koko päivää.

Vierailija
31/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan on pakko myöntää osoittainen hoitovapaa ekaluokkalaisen tai sitä nuoremman vanhemmille. Ansionmenetystä kompensoi vähän osittainen hoitoraha.

En usko, että päiväkotiin menee suoraan tietoa KELA:lta vai meneekö?

Vierailija
32/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tosin monta vuotta sitten niin en muista näitä käytännön juttuja.

Hämärästi muistelen, että osittaista kotihoidontukea hakiessa piti kelalle toimittaa todistus lapsen lyhennetystä päivästä - en ole nyt ihan varma, joku varmaan tietää paremmin.

Vierailija
33/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennetystä työajasta sinne tarvitaan todistus. Mitä pienempi palkka (ja lähtöjään lyhyempi työpäivä), sitä paremmin osittainen hoitoraha kompensoi tietenkin tulonmenetystä.

Itse olin tosin monta vuotta sitten niin en muista näitä käytännön juttuja. Hämärästi muistelen, että osittaista kotihoidontukea hakiessa piti kelalle toimittaa todistus lapsen lyhennetystä päivästä - en ole nyt ihan varma, joku varmaan tietää paremmin.

Vierailija
34/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen on oikeassa, että osittaisen hoitovapaan tarkoitus on antaa lapsille lyhyempi hoitopäivä, joten se ei varmaan tähän tarkoitukseen sovellu.

Paremmin tähän, jota ap nyt kyselee, voisi sopia osa-aikatyö. Ongelmana siiän vain tältä kantilta on, että työnantajalla ei ole velvoitetta sitä tarjota työntekijälle.

Jos äiti on TODELLA uupunut, lääkäri tietenkin voi kirjoittaa todistuksen työkyvyn alentumisesta tai sairauslomaakin alkuun. Sairausloman jälkeen voidaan pitää kolmikantaneuvottelu, olisiko kevennetty työaikajärjestely mahdollinen.

Vierailija
35/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko tosiaan näin, että äiti voi ilmoittaa KELAan ja työnantajlle olevansa osittaisella hoitovapaalla ja kuitenkin pitää lapsen täysipäiväisesti päivähoidossa?

Eihän kotihoidontukea saa, jos lapsi on päivähoidossa?

Miten osittaista kotihoidontukea voisi saada, jos lapsi ei ole osittain kotihoidossa?

En nyt ihan tajua.

Lyhennetystä työajasta sinne tarvitaan todistus. Mitä pienempi palkka (ja lähtöjään lyhyempi työpäivä), sitä paremmin osittainen hoitoraha kompensoi tietenkin tulonmenetystä.

Itse olin tosin monta vuotta sitten niin en muista näitä käytännön juttuja. Hämärästi muistelen, että osittaista kotihoidontukea hakiessa piti kelalle toimittaa todistus lapsen lyhennetystä päivästä - en ole nyt ihan varma, joku varmaan tietää paremmin.

Vierailija
36/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen neljää työpäivää viikossa. Kelalta saan 90€/kk (miinus verot, jotka menee lisäprosentin mukaan)suolarahoja.

Tarkoitus todellakaan ei ollut saada äidille lisää omaa aikaa, vaan aikaa tehdä kotihommia ja hoitaa asioita. Jos duuniin menee matkoineen reilu 10 tuntia päivässä, niin arkisin ei todellakaan ihmeitä jaksa. Nyt jää viikonloppuihin enemmän aikaa kun ei tarvi koko siivous- ja pyykkirumbaa hoitaa silloin. Ihanaa tää on.

Taloudellisesti pärjää, kun on tän tiennyt etukäteen ja säästänyt vähän. Mitään isoa ei nyt osteta, eihän tää ihanuus jatku kuin yhden vuoden nyt toistaiseksi. Niin, on mulla muitakin lapsia kuin tuo ekaluokkkalainen, mutta häntä olen nyt "hoitamassa" :) , päiväkotiasioihin en osaa sanoa mitään, kun muut lapset on jo vanhempia.

Vierailija
37/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se paljon mainostettu 60% työaika sitten on?

Vierailija
38/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jotta työajanlyhennystä saa pitää työsuhde olla kestänyt 6kk. Työajanlyhennykseen on oikeutettu tokaluokkalaisen ja sitä nuoremman lapsen vanhempi. Työnantaja voi määrätä miten lyhennys pidetään (vähemmän työpäiviä vai lyhyempiä päiviä ja onko lyhennys aamusta vai iltapäivästä), mutta käytännössä työnluonteesta riippuen moni pystyy sopimaan tämän työnantajan kanssa. Työnantaja voi myös kieltää osittaisen hoitovapaan, mutta tällöin pitää olla painavat ja kirjallisesti perustellut syyt.

Mikäli työajanlyhennys on niin että työaika on enintään 70% normaalista työajasta, niin Kelalta saa korvausta n. 70e/kk, mikäli lapsi on alle 3v tai 1-2luokkalainen.

Palkka putoaa tietenkin työajan suhteessa. Eli jos teet 70%työviikkoa, niin palkkakin on 70% täydestä palkasta. Palkasta riippuen siis rokottaa aika paljon tuloista.

Vaikka osittainen hoitovapaa on tarkoitettu lapsen hoidon lyhentämiseen, niin ei sitä kukaan päiväkodissa valvo. Ihan sama kuin kotona oleva vanhempi voi pitää halutessaan lapsen päiväkodissa vaikka 10h päiviä.

Jos kyseessä on äidin jaksaminen, niin mietityttää suuresti että onko siinä todellakin ratkaisu se että äiti tarvitsee enemmän omaa aikaa. Luulisi että pyrittäisiin hoitamaan todellista ongelmaa, ei kiertämään sitä. Eli käytännössä jos lapsen kanssa on raskasta esim. lapsen käytöksen vuoksi, niin sitten pyritään muuttamaan lapsen käytöstä, ettei lapsen kanssa ole niin rankkaa. Ja mikäli ongelma ei ole lapsen kanssa olemisessa, vaan muussa jaksamisessa, niin sitten pitäisi pystyä vaikuttamaan siihen.

Vierailija
39/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nimenomaan lapsen hoitamista varten tarkoitettu.

Vierailija
40/51 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen putoaminen riippuu työajanlyhennyksen määrästä ja palkasta. Itselläni bruttotulot ovat n.1200e/kuussa pienemmät ja nettonakin olisi varmaan 800e/kuussa. Eli rahassa häviän suht paljon ja halvemmaksi tulisikin palkata joku hoitamaan lapsia se pari tuntia päivässä ja tehdä itse täyttä työpäivää.

Mutta itselläni motiivina ei ole ollut raha, eikä oma aika. Motiivina oli lapset ja aika heidän kanssaan, sillä näin ei hoitoikäisellä ole pitkiä hoitopäiviä ja koululaisilla ei oli pitkiä yksinäisiä iltapäiviä. Lisäksi vielä puolison kanssa lomitetaan työaikaa, minä menen ajoissa ja tulen ajoissa ja puoliso sitten myöhään.

Itse teen lyhennyttyä työaikaa niin kauan kuin se on mahdollista, eli siihen asti että nuorin lapsikin menee kolmannelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi