Olen pph ja jos olisin kamala hoitaja niin
eikö jo hoitolapset loppuisi?
Usein sanotaan, ettei lasta uskalleta viedä perhepäivähoitoon kun ei tiedä mitä siellä tapahtuu. Olen jo kohta muinaismuisto ja luulisi, että pahat teot kuuluisi jos niitä on?!
Kommentit (8)
tiedän että perhepäivähoidon laatu on suoraan verrannollinen pph:n asenteeseen ja jaksamiseen. Tähän vaikuttaa paljolti se onko pph valinnut uransa itse, jolloin tekee sitä kutsumuksesta vai onko ajautunut pph työhön esim rahoittaakseen omien lastensa kotihoitoa. Tällöin asenne ei valitettavasti yleensä ole kohdallaan. Poikkeuksia löytyy ja tämä on oma subjektiivinen kokemukseni.
Jos etukäteen tuntee tai tietää perhepäivähoitajan jolle lapsen on viemässä hoitoon ja tietää tämän hyväksi, niin mikäs siinä sitten. Mutta itse en ventovieraalle tai ilman jonkun tuttavan suositusta omiani pph:lle veisi.
PPH vs päiväkoti on aina muistettava myös se seikka että kun pph sairastaa, lapset kiikutetaan varahoitopaikkaan, joka on päiväkoti tai toinen pph. Kummassakin tapauksesa yleensä se varahoitopaikan lapsiryhmä muodostuu liikasuureksi.
PPH:lla on myös kovin pitkät työajat (yleensä 06-18) mikä rasittaa henkisesti. Onkin todennäköisempää että henkilö joka tekee pph työtä ei kutsumuksena sairastuu jossain vaiheessa masennukseen tai uupumukseen kuin päiväkodin työntekijä.
Tiedoksenne: näille väitteille on vain omat empiiriset havainnot n 30 pph:n joukkiosta. (olemme äitini kanssa kotipsykologeja ja havainnoimme ihmisten käyttäytymistä jatkuvasti).
Näistä 30 tuntemastani pph:sta veisin lapseni hoitoon vain viidelle. 2 näistä valitettavasti jo eläkkeellä ja loput 3 asuvat muualla.
PPH:lla on myös kovin pitkät työajat (yleensä 06-18) mikä rasittaa henkisesti.
Meidän kunnassa maksimipituus työpäivälle on 9h. Ylitöiden mukaan saa sitten vapaapäiviä.
Ole kiltti, äläkä levitä väärää tietoa.
En tee töitä 6-18 vaan työaikani on 7-16.30 kuten kaikille tuntemillani yksityisillä hoitajilla. Tunnen paljon yksityisiä ja kunnallisia hoitajia ja tässä joukossa on vaan yksi mätä hedelmä, tällä hoitajalla ei sitten niitä hoitolapsia juuri olekaan, yksi tai kaksi hetken aikaa ja aina lapset vaihdetaan toiseen paikkaan kun kasvavat ja ilmeisesti kertovat kotona päivän kulusta. Eikä tämäkään hoitaja mitään hirveyksiä tee mutta ei vaan jaksa ulkoilla ja puuhata lasten kanssa tarpeeksi. Itse olen pidetty hoitaja ja teen kaikkeni lasten hyvän hoidon eteen, kiinnynkin lapsiin niin että itku pääsee kun joku lapsista lopettaa. Eikä kukaan ole lopettanut tyytymättömyyttään hoitosuhdetta kanssani, syyt ovat aina olleet eskariin menoa, muuttoa ja pienen sisaruksen syntymää. Jonossa on nytkin useampi entisten hoitolasten pienempi sisarus ja puskaradion kautta hoitolapsia on aina riittänyt ilman että on tarvinnut itse etsiä. Kyllä huonon pph:n maine leviää ja toisetkaan pph:t eivät näitä suosittele. Omat lapseni ovat jo eskarilaisia ja alakoululaisia ja pidän työstäni kovasti.
Perhepäivähoitajia, niin kuin kaikkien ammattien harjoittajia, on monenlaisia. Perhepäivähoidossa ei ole jatkuvaa toisten aikuisten sosiaalista kontrollia, joten mahdollisuus olla ilkeä on tavallista suurempi. Itse olen puistossa kyllä nähnyt, kenelle antaisin ja kenelle en lapseni hoitoon. Teitä tarkkaillaan ;).
Perustuu täysin omaan epäluuloiseen luonteeseeni, omiin kokemuksiini päiväkodeista sekä omiin kokemuksiini pph:sta.
Kävin lapseni kanssa päivittäin asukaspuistossa, kun lapseni oli kotihoidossa. Pph:t tulivat sinne lapspilaumojensa kanssa, ja se meno oli jotain sanoinkuvaamatonta. Aluksi en tajunnut, että kyse oli pph:sta vaan ihan vain aika ronskeista suurperheiden äideistä. Sitten kun tajusin... No, omilleen voi tehdä asiat huiskin haiskin mutta vieraiden lapsia ei niin kohdella!
Veljeni muuten on ollut pph:lla (minä ja siskoni päiväkodissa), ja veljeni rakasti ensimmäistä pph:ta ja inhosi toista niin, että minä ja siskoni usein haimme hänet koulun jälkeen kotiin, koska istui aina rappusilla odottamassa (pph oli siis ison kerrostalo- ja rivitaloalueen toisella laidalla ja me asuimme toisella laidalla). Ihan puistattaa, miten välinpitämättömästi tämäkin pph suhtautui veljeeni (antoi siis istua meitä odottamassa joskus tuntejakin noin 300 metrin päässä siitä, missä itse oli monen rakennuksen ja näköesteen ollessa välissä ja ison autotien reunalla). Veljeni ei tänä päivänä osaa sanoa, miksi inhosi. Hän ei muista. Hän tietää, että inhosi olla siellä ja on itsekin yrittänyt löytää syitä (esim. pph:n lapsi sai kovasti huomiota tullessaan koulusta, häntä ei saanut häiritä ja vaikka hän kovasti kiusasi ja härnäsi hoitolapsia, hänelle ei koskaan sanottu siitä mitään) mutta ei kykene mitään kovin raskauttavaa löytämään muististaan.
Minä en halua viedä lapsiani paikkaan, jossa kukaan muu aikuinen ei näe eikä kuule eikä voi puolustaa tai auttaa, vain lapsi itse on kykenevä itseään puolustamaan.
Päiväkodit voivat olla laitosmaisia ja niissä voi joskus harvoin osua epämiellyttäviä ihmisiä useampikin mutta veikkaisin, että aika harvoin. Olen aina tutustunut päiväkotiin hyvin viettämällä siellä pari viikkoa aikaani lapseni kanssa. Silloin en keskity omaan lapseeni vaan tarkkailen, miten aikuiset suhtautuvat toisiinsa ja miten ratkovat erilaisia tilanteita lasten kanssa. Omat päiväkotikokemukseni tukevat sitä, että niiden epäreilujen hoitajien lisäksi on aina ollut joitakin ihania.
Päiväkotien läpinäkyvyys siis houkuttaa enemmän. Olen varma, että monet ja jopa useimmat pph:t ovat oikein ihania ihmisiä, mutta niin kauan kun en tiedä sitä, en voi lapsiani sinne laittaa.
Kiertelen puistoissa ja teen tuttavuutta hoitajan kanssa, teen kävelylenkkejä päiväkodin ohitse, kyselen kavereilta, äideiltä puistoissa jne. Puistoissa olevat äidit esim. tuntevat huonot ppht tosi hyvin.
Nyt lapseni on yksityisellä hoitajalla, jonka hoitoajat 7.30-16.30 (ei joka päivä edes noin) ja jonoa on jälkeemme monta lasta. Hoitaja valitsee ryhmään sopivia lapsia, hoitaa enemmän kun sydämellä ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Ylityövapaita voi onneksi pitää, mutta ei se poista normaalipäivän mittaa, eikä niitä ylityövapaita voi pitää milloin haluaa.
PPH:lla on myös kovin pitkät työajat (yleensä 06-18) mikä rasittaa henkisesti.
Meidän kunnassa maksimipituus työpäivälle on 9h. Ylitöiden mukaan saa sitten vapaapäiviä.
Ole kiltti, äläkä levitä väärää tietoa.
ei varmaan ole samoja henkilöitä kuin sen käyttäjät/suosijat.
Jos täällä palstalla kolme ihmistä haukkuu perhepäivähoitoa, ei se tarkoita, että se olisi valtaväestön mielipide.
Tsemppiä!