Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin foolihapon syönnin liian myöhään...

Vierailija
24.09.2011 |

olen jo viikolla 5-6..ja nyt pelottaa. olen ollut rankalla dieetillä koko kesän ja varmasti ei yhtään folaattia varastossa, ja nyt sain tietää olevani raskaana. Mikä todennäköisyys spina bifidalle ja muille samantyyppisille sairauksille, osaako joku kertoa??

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei melkein yhtään viljatuotteita, olen karpannut nyt 5kk...jonkin verran kasviksia mutta ihan liian vähän. olen laihtunut 15kg toukuusta. Joten ymmärrätte varmasti huoleni...

Vierailija
2/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulin raskaaksi, -13kg/4kk, enkä tosiaan mitään lisiä vedelly, ja terve lapsi syntyi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei melkein yhtään viljatuotteita, olen karpannut nyt 5kk...jonkin verran kasviksia mutta ihan liian vähän. olen laihtunut 15kg toukuusta. Joten ymmärrätte varmasti huoleni...

Ne kyllä käskee syömään reilusti kasviksia ja varsinkin vihreää!!

Vierailija
4/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän se ap sanoi, turha enää syyllistää.

Syö foolihappoa nyt ja lopeta tietysti karppaus ja ala syödä terveellisesti. Todennäköisesti saat ihan terveen vauvan :)

Ne kyllä käskee syömään reilusti kasviksia ja varsinkin vihreää!!

Vierailija
5/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta viikoilla 5-6 ja silloin ei vielä ole vaaraa spinikselle, vasta 8 viikon paikkeilla, joten älä huoli :)

Keskushermoston sulkeutumishäiriöt tapahtuvat nimenomaan viikkojen 4-6 aikana (anenkefalia, enkefaloseele, spina bifida) eli todellakin foolihappoa tarvitsee jo tuossa vaiheessa.

Toivon että ap:lla ei kuitenkaan ole mitään hätää (tai siis ap:n alkiolla). Jos on niin se oletettavasti todetaan jo np-ultrassa (anenkefalia/enkefaloseele) ja rakenneultrassa (spina bifida).

Vierailija
6/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN oo kuullukkaan tollaisesta..? Onko tuo joku uusi suositus, tuo foolihapon nauttiminen? Vai onko se joillekin, jolla on suvussa jotain kehitysvammaa tms..? En ymmärrä tästä kyllä mitään :)

Noh, minä olenkin JO 7- ja 9-vuotiaiden (terveiden) lasten äiti..

Vierailija
7/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus oli yllätys, eikä silloin puhuttu foolihaposta mutuenkaan mitään. Terve lapsi tuli silti :)

Vierailija
8/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mitään foolihappoja ole syönnyt. Raskausajan vitamiineja ostin, mutta sellaisia halon kokoisia tabletteja en vaan pystynyt pahoinvoinnilta syömään. Eli eipä tullut vitamiinejakaan purkista syötyä ja kaksi tervettä lasta.

Vierailija
9/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia kääntyy parhain päin, minun lapsellani kyseinen syndroma todettiin.

Vierailija
10/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asia järjestyy, minäkään en syönyt foolihaapoa raskaudenaikana ja terve lapsi on. Ruokavalioni oli kyllä monipuolinen verratuna sinuun ap.

Voisit soittaa neuvolaan?

Vierailija
11/26 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan sitä varten ne ovat.

Vierailija
12/26 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä huoli, kaikki on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ok sikiöllä.

Tiedän kyllä mitä susta ap tuntuu, mää sain samanlaisen foolihappohepulin aikoinaan esikoisesta, sillä en ollut syönyt lainkaan tuoreita kasviksia alkuraskaudesta (ei tehnyt yhtään mieli).

Vierailija
13/26 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teidän äidit vetäneet jotain foolihappoa purkista teitä odottaessaan? Oletteko te terveitä?

Vierailija
14/26 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkista, mutta ei ne toisaalta ole noin sairaastikaan kukaan syönyt yksipuolisesti ravintoa kuin ap. Jos ei muuta, niin ainakin ruisleipää meni meidän vanhemmilla taatusti.

Vierailija
15/26 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erille

Vierailija - 25.9.2011 0:01 (5/27)

Kolme lasta syntynyt ihan terveenä ilman yhtäkään foolihappoa :)

Tervetuloa vanhemmuuteen. Yhtä huolta, murhetta ja syyllisyyttä alusta loppuun :D "

Samoin, en ole vieläkään aloittanut foolihapon syöntiä vaikka lapsistani vanhin on jo yli 20 v.

Terveita ovat kaikki olleet, flunssaa ja tapaturmia ei kai voi laskea foolihapon puutteen syyksi?

Vierailija
16/26 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo tod.näk. jos ko. juttua ei ole perheessä on n. 0.5% (eli 5 tuhannesta). Jos esim äidilläsi on se niin 5%. Ei ole 100% varmaksi todistettu (vaikka niin usein sanotaankin), että foolihappolisä vähentäisi riskiä ainakaan ihmisillä, joilla ei kohonnutta riskiä ole - ja toisin päin siis ei tietääkseni ole todistettu, että riski kasvaisi alhaisista tasoista sinänsä. Tuskin riski sinulla on kohonnut vain siksi, että foolihappotasosi ovat alhaiset. Noiden tilojen takana on monta muutakin asiaa (eikä kukaan oikein tiedä mitä). Muuten tietysti huono ruokavalio ei ole hyvä asia raskaudelle.

Vierailija
17/26 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni vuonna -98 ja silloin ei neuvolassa mainittu sanallakaan koko raskauden aikana mitään koko foolihapoista. Painoin koko raskauden ilman mitään vitamiini- tai muita lisiä ja ihan terve lapsi meillä on. Älä ressaa tollasesta ihan turhasta.

Vierailija
18/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vanhemmuuteen. Yhtä huolta, murhetta ja syyllisyyttä alusta loppuun :D

Vierailija
19/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miksi mutta melkein sekoan tästä ajatuksesta, kait se on nämä hormonit ;) Ja eipä kait sille enään mitään voisikaan vaikka niin tapahtuisikin..

Vierailija
20/26 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta viikoilla 5-6 ja silloin ei vielä ole vaaraa spinikselle, vasta 8 viikon paikkeilla, joten älä huoli :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä