Muutun ateistiksi kun luen vl-ketjua pakkoraskautumisesta
Kuulun normikirkkoon ja jotenkin hyväksyn perus srk-touhun. En ole siitä erityisen kiinnostunut tosin. Luin tuon vl-ketjun ja tunnistan itsessäni suunnattoman inhon uskontoja kohtaan. Vl on tietysti ääripää ehkäisykieltoineen, mutta kaikissa uskonnoissa syötetään ihmisille uskomatonta skeidaa tarinaa. Onko tosi että nykyajan nainen uskon takia hankkii lapsilauman jota ei mienkään pysty hallinnoimaan.
Mielestäni on esim ihanaa että kahden lapseni mummu tuntee heidät ja on kiinnostunut. Miten nämä vl-mummu joilla on varmaan 40-100 lastenlasta, muistavatko edesa nimiä. Sitten isoisät kähmivät jossain peräkammarissa pohjanmaalla tätä lastenlapsilaumaansa. Lasten äidit hoitavat jossain voipuneena uusinpia vauvojaan. Provosoivaa toki, mutta eikö se jotenkin näin toimi ja elämme herran vuotta 2011 ?
Kommentit (44)
lestat kuuluvat kirkkoon. Oletko muuten kuullut et kirkkosi piispat kommentoivat tätä asiaa tai neuvoisivat heitä:))))
Hys hys, kuiskaa piispat kuorossa.
Yksi sellainen kertoi miksi
http://freepathways.wordpress.com/2011/10/03/minusta-tuli-ateisti/
No minä kyllä pidän jo kolmea lasta raskaana kohtalona
Mistä tällainen elämänpelko ja katkeruus kumpuaa? Tämän takia Suomessa väkiluku laskee?
En ole kovin äidillinen enkä pidä hoitamisesta erityisemmin. Olen äitinä koko ajan suorituskykyni äärirajoilla ja se väsyttää minua kovasti. Jos se on elämän pelkoa niin se on sitten. Ei kaikki ole hoivaavia äitityyppejä luonnostaan.
iso lapsiluku ja sisrukset eivät aina ole rikkaus!
Oma äitini kasvoi suurperheessä ja INHOSI kaiken jakamista ja yksityisyyden puutetta niin vahvasti että hankki itse vaan yhden lapsen. Eikä ne välit sisaruksiin ole aikuisenakaan mitään parhaita. Mummi kuoli 65v vuotiaana ja oli kohtalaisen katkera että elämä meni ensi lapsia hoitaessa ja sitten vanhempiaan ja anoppia.
Mulle on turha hehkuttaa tätä sukuonnea, ei se aina niin mene.
Työssäni olen myös törmännyt vl-äiteihin jotka toivovat että 'tohtori hiukan "nirhaisisi" sektion aikana myös munasarjoja kun tuntuu että nyt jumala on antanut sen minkä antaa'.....onko se sitten sitä vapautta valita?
iso lapsiluku ja sisrukset eivät aina ole rikkaus! Oma äitini kasvoi suurperheessä ja INHOSI kaiken jakamista ja yksityisyyden puutetta niin vahvasti että hankki itse vaan yhden lapsen. Eikä ne välit sisaruksiin ole aikuisenakaan mitään parhaita. Mummi kuoli 65v vuotiaana ja oli kohtalaisen katkera että elämä meni ensi lapsia hoitaessa ja sitten vanhempiaan ja anoppia. Mulle on turha hehkuttaa tätä sukuonnea, ei se aina niin mene. Työssäni olen myös törmännyt vl-äiteihin jotka toivovat että 'tohtori hiukan "nirhaisisi" sektion aikana myös munasarjoja kun tuntuu että nyt jumala on antanut sen minkä antaa'.....onko se sitten sitä vapautta valita?
Se on sitä että ei itse uskalla tehdä päätöstä lasten teon lopeettamisesta koska se olisi syntiä. Todella kaksinaismoralismia.
iso lapsiluku ja sisrukset eivät aina ole rikkaus! Oma äitini kasvoi suurperheessä ja INHOSI kaiken jakamista ja yksityisyyden puutetta niin vahvasti että hankki itse vaan yhden lapsen. Eikä ne välit sisaruksiin ole aikuisenakaan mitään parhaita. Mummi kuoli 65v vuotiaana ja oli kohtalaisen katkera että elämä meni ensi lapsia hoitaessa ja sitten vanhempiaan ja anoppia. Mulle on turha hehkuttaa tätä sukuonnea, ei se aina niin mene. Työssäni olen myös törmännyt vl-äiteihin jotka toivovat että 'tohtori hiukan "nirhaisisi" sektion aikana myös munasarjoja kun tuntuu että nyt jumala on antanut sen minkä antaa'.....onko se sitten sitä vapautta valita?
Se on sitä että ei itse uskalla tehdä päätöstä lasten teon lopeettamisesta koska se olisi syntiä. Todella kaksinaismoralismia.
Ei se "vl" tarkoita kuitenkaan että kaikki kyseiseen lahkoon kuuluvat olisivat samanlaisia.
on vapaaehtoinen valinta ja onnen lähde. Näinhän se ei todellakaan ole. Ja kyllä pitäisi hälytyskellojen soida, kun 99% muusta yhteiskunnasta hauluaa olla tekemättä valtavat määrät lapsia ja jotenkin kummasti juuri vl-lahkoon on sattuneet kaikki maailman naiset jotka näin haluavat tehdä "ihan vapaaehtoisesti".
paljon enemmän kuin tuo mainitsemasi 1%. En myöskään tajua tuota ylempänä ollutta mummon silmäterä-juttua. Mekin käymme perheenä mummolla pari kertaa vuodessa ja ihan hyvin sen viikonlopun aikana mummo ja lapset ovat yhdessä. Jos viikonloppuja on 52, 10 henkisen perheen lasten lapset pääsevät mummille kylään ainakin sen pari kertaa vuodessa, mummille jää lisäksi omia viikonloppuja 30 ja risat Tätä kutsuisin normaaliksi kyläilyksi.
Äärilaidasta toiseen, niinhän se usein menee.
että keksi itse myös kieltoja itselleen.
- Johanna
Mielestäni on esim ihanaa että kahden lapseni mummu tuntee heidät ja on kiinnostunut. Miten nämä vl-mummu joilla on varmaan 40-100 lastenlasta, muistavatko edesa nimiä. ?
Tiedän lestadiolaispariskunnan joilla on yli 120 lapsenlasta. Eipä jää vuodesta aikaa yhtä lasta kohden. Jos ukki tai mummo tapaa lapsenlapsen kerran viikossa ja käy jossian lapsenlapsen kanssa, niin vuoden aikana ei ehdi tavata kaikkia lapsenlapsiaan edes yhtä kertaa!
Lisäksi vl isovanhemmat ovat usein hyvin väsyneitä ja sairaita. Ovathan he itse saattaneet maailmaan ja kasvattaneet aikuiseksi ehkä 10-20 lasta. Ei heistä riitä enää isovanhemmuuden vaihessa energiaa lapsenlapsille.
Mietityttää se että mikä on suhde omiin vanhempiin jos ei halua olla mukana samassa uskonliikkeessä? Jos joku lapsista aikuisina jättää liikkeen niin eipä isovanhempia ehkä sitten kovin paljoa näy.
http://freepathways.wordpress.com/2011/09/23/viiva-nimilistassa/
todella surulliseksi vetää mielen, olen niin pahoillani noiden naisten, mutta etnkin lasten vuoksi : (
eikä koko raamatuussa ole edes ehkäisykieltoa missään kohtaan,
kohta jossa kehotetaan menemään ja ätyttämään koko maa oli kehoitus ensimmäisille ihmisille, tilanne muuttui kun he tekivät synnin
eli ei ole vanha testamnetti enää käskyinenn voimassa, uusi testamentti antaa ohjeet nykyään ihmisille
miten nuo naisparat saisi lukemaan raamattua ja näkemäänn totuuden ?
Heti alkuun haluan kertoa, että itse en ole vl, mutta lähipiirissäni on paljon heitä.
Olen pahoillani, jos joku joutuu olemaan pahoillaan siitä, että joissakin perheissä on enemmänkin lapsia. Ei se ole niiltä lapsilta pois, vaikka sisaruksia onkin. Paremminkin, rikkaushan se on!
Eihän isovanhempien "tehtävä" ole hoitaa / leikittää lapsenlapsiaan. Minusta on vallan mykistyttävää nykyään niin usein vastaan tuleva ajatus, että isovanhempia suorastaan "syyllisestään" siitä, että he eivät jouda / jaksa / innostu hoitamaan sitä ainutta lastenlastaan joka viikko ja mahdollisesti joka päivä. Tai että mummilla onkin joku oma meno, jonka takia sovittu tapaaminen estyykin, niin sitten ollaan niin mutisemassa että on se kumma kun ei edes lapsenlastaan viitsi nähdä...
On aivan sama, onko isovanhemmilla itsellään montako lasta, ja montako lastenlasta heillä on, heillä on kuitenkin OMA ELÄMÄ, jota he saavat käyttää ja viettää miten ITSE haluavat. Ei tarvitse olla lastenhoitajana lapsenlapsilleen, kun lasten vanhemmat raatavat töissä yötä päivää.
Kyllä meilläkin lapset tykkäisivät, jos näkisivät isovanhempiaan useammin. Mutta välimatka on niin pitkä, että muutamaan kertaan jää vuodessa. Mutta ei tämä asia muuksi muuttuisi, vaikka meillä olisi vain yksi lapsi. Sitäkin arvokkaampia on sitten ne hetket, kun isovanhemmilla ja lastenlapsilla on sitä yhteistä aikaa!
Ja mitä väliä sillä on, muistaako mummu lapsenlapsensa nimeä? Senhän voi aina kysyä, kun kyseisen lapsen kanssa juttelee, jos ei muista. Ei se lapsi siitä traumoja saa :) Itselläni menee välillä omatkin lasteni nimet sekaisin, niin miksei sitten vanhemmilla ihmisillä?? Ja ennenkuin tähän joku ärähtää, niin tiedän MONIA perheitä (varsinkin äitejä), joilla on pari lasta, ja niidenkin nimet menee välillä sekaisin ;)
Ja kröhöm... Ne isoisät, jotka "kähmivät peräkammarissa pohjanmaalla lastenlapsiaan", voivat tehdä sitä kyllä ihan silloinkin, vaikka hänellä olisi se yksi ja ainut lapsenlapsi. Eikä tämäkään rikos mitenkään liity VAIN vl-piireihin. Ei todellakaan! Vaan paljon enemmän näitä pervoja juttuja tapahtuu edelleenkin liikkeen ulkopuolella, se kannattaisi muistaa.
Nämäkin siis olivat provosoivia ajatuksia. Ymmärtäkää ne myöskin sellaisina. Halusin vain valottaa asian toista puolta - sitä, että ei se iso lapsiluku mikään murheenkryyni ole, vaan ilo ja onni ja LAHJA erityisesti!
Ja henkilökohtaisesti voin rehellisesti sanoa, että pidän kyllä ihan itse mieheni kanssa katraastani huolen, vaikka se iso onkin! Ei tarvitse naapureiden tai sukulaisten miettiä, missä lapset liikkuvat tai mitä tekevät. Ja heistä huolehditaan rakkaudella ja lämmöllä, jota ei välttämättä kaikissa perheissä nykypäivänä tapahdu :( Niin surullista kuin se onkin.
Ehkä kannattaisi vähän miettiä, ennenkuin mitään yleistyksiä kirjoittelee...?! Ei se "vl" tarkoita kuitenkaan että kaikki kyseiseen lahkoon kuuluvat olisivat samanlaisia. Kuten ei nekään, jotka eivät siihen kuulu.
Tuosta raskautumisesta... Itselläni kyllä on sellainen näkymä vl-piireihin, että tiedän aika tarkalleen mistä puhun. Olen sitä mieltä, että todellakaan ei ole kyse siitä että naisia "alistettaisiin" raskauksiin. Naiset saavat ihan itse päättää omasta ruumiistaan, ei mies siitä päätä. Ei naisen ole pakko antaa, jos ei halua. Joku järki hei tähänkin yleistykseen alistamisesta, arvon ihmiset! Ei ne uskovaiset mitään uskon orjia ole, vaan usko on heille rikkaus. Ei siihen ketään pakoteta, vaan jokainen saa itse päättää haluaako uskoa kuten he vai ei. Uskominen on heille iloa ja vapautta! He saavat olla tosiaan vapaita.
Ei se "vl" tarkoita kuitenkaan että kaikki kyseiseen lahkoon kuuluvat olisivat samanlaisia.
on vapaaehtoinen valinta ja onnen lähde. Näinhän se ei todellakaan ole. Ja kyllä pitäisi hälytyskellojen soida, kun 99% muusta yhteiskunnasta hauluaa olla tekemättä valtavat määrät lapsia ja jotenkin kummasti juuri vl-lahkoon on sattuneet kaikki maailman naiset jotka näin haluavat tehdä "ihan vapaaehtoisesti".
Tainnut jäädä pillerit purkkiin aamusella??
Ehkä sitten parempi kuitenkin, että käännyt ateistiksi, jos noin suunnattomasti ärsyttää toisten uskominen :) Ja muista sitten hyvänen aika hallinnoida kunnolla ja kunnialla sitä laumaasi! :)
lestadiolaisvasatisia viestejä tänne suoltaa?
Vanhoillislestadiolaisuus on kirkon suurin herätysliike ja kirkko maksaa palkkaa 140 vl papille. Mutta piispat eivät lotkauta korvaansakaan naisten alistamiselle.
Mistä tällainen elämänpelko ja katkeruus kumpuaa? Tämän takia Suomessa väkiluku laskee?