Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko moraalisesti oikein, että suomalaiset päiväkodit ovat keskitysleirejä?

Vierailija
24.09.2011 |

Siis ihmiset hyvät ihan käsi sydämellä pohtikaa nyt tätä. Onko se moraalisesti oikein, että pidämme lapsiamme (ja vanhuksia) keskitysleireissä? Sellaisiahan noi päiväkodit tahtoo nykyisin olla. Kaukana hyvinvoinnista. Säästäisin vaikka niistä ansiosidonnaisista työttömyystuista mielummin kuin antaisin tällaisen päiväkotijärjestelmän jatkaa.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida lapsi itse kotona.

Vierailija
2/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti ovat noilla mainitsemillasi leireillä kärsineet ja menettäneet henkensä. Asiatonta verrata näitä kahta asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti ovat noilla mainitsemillasi leireillä kärsineet ja menettäneet henkensä. Asiatonta verrata näitä kahta asiaa.

lapsia pidetä ruuatta ja vaatteitta pakkotöissä koko talven ennen kuin poltetaan uunissa?

Ap

Vierailija
4/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä, mutta meillä 5-vuotias lähtee into piukealla uudenkarheaan pk:hon joka aamu.

En ole vielä uuninsavua haistanut, vaikka han vieressä asutaankin.

Vierailija
5/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia pidetä ruuatta ja vaatteitta pakkotöissä koko talven ennen kuin poltetaan uunissa?

Ap

Pitääkö sun tulla vähättelemään tänne niiden lasten kärsimystä jotka tälläkin hetkellä menevät joka aamu päiväkotiin, missä voivat huonosti.

Vierailija
6/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla hieman kärjistettyä MUTTA sen avulla yritän tässä nyt saada mammat tajuamaan kuinka vakava tilanne on.

Helppoahan se on uskotella itselleen, että lapsi voi hyvin päiväkodissa, jos ei ole itse ollut koskaan päivääkään siellä töissä, eikä ole nähnyt sitä todellista arkea.

Mutta mä olen todellakin sitä mieltä, että tämä ei voi enään jatkua näin.

Vierailija
7/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esintymään minuna.

terv, se oikea ap

Vierailija
8/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli, ainakaan meidän lapsi ei ole 4-vuotiaasta suostunut edes olemaan kotona. Nykyinen elämäntyyli, kun kaikki ovat päiväkodissa, ei mahdollista vilkkaan ja sosiaalisen lapsen kuvioita - äidistä ei ole ainakaan meillä ollut riittävästi seuraa, vaikka päällään seisoisi. EHkä, jos asuisin jossain, missä olisi paljon samanikäisiä ympärillä tai jos lapsi olisi esim. rauhallisempi, piirtelisi jne... Ihan lapsen parhaaksi olen päiväkotiin laittanut. Vähän jopa suretti itseä, koska olisin voinut olla kotona :(

Yritin kaikki hoplopit ja puistot ja muut kiertää, mutta kyllä se 2v kanssa leikkiminen kyllästyttää kovasti nelivuotiasta. Kerhotkin ovat ihan liian lyhyitä, muutama tunti päivässä ei riitä meillä sen ikäisen sosiaaliseen elämään.

Onkohan muilla näin päin asiat, kuin minulla?

Vierailija
9/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka äideillä on mahdollisuus hoitaa lapsiaan 3v, asti kotona, niin silti ei ole moraalisesti oikein, että ne lapset, joiden vanhemmat käy töissä, joutuvat kärsimään kohtuuttomasti.

Se ei ole oikein. lapset kun eivät voi vanhempiaan valita

Vierailija
10/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaistiin toisin.

Maksakaa enemmän niin saatte parempaa palvelua. Minä olen sitä mieltä, että minun veroeuroilla ei kermaperseiden kakaroille tarvitse järjestää mitään erityishoitoa ja erityisvirikkeitä.

Jos ei jaksa lapsiaan itse hoitaa vaan täytyy viedä ne saamaan virikkeitä niin riittää se, että tappelevat keskenään epäpätevän henkilökunnan juorutessa pihalla.

Vierailija
11/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne lapset on pakkotyössä ilman ruokaa, ja ne joista ei ole työtä tekemään ammutaan jo ovella. Kaasukammiotkaan ei mielestäni kuuluisi suomalaisiin päiväkoteihin.

Vierailija
12/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen ollessa massahoidossa. Voi olla että lapsen vanhempi/vanhemmat ovat työssä tai opiskelemassa.

Jos lapsi on sosiaalisin perustein laitettu kotoa päiväksi pois, voisi olla parempi ettei hän joutuisi enää "uudelleen" kokemaan aikuisen riittämättömyyttä päivähoidossa ja saaden liian vähäistä hellyyttä ja huolenpitoa, jota ei ole vanhemmiltaankaan ehkä saanut kotonakaan.

Sosiaalisin perustein vanhempien epäsosiaalisten elämäntapojen, mielenterveysongelmien jne. vuoksi lapselle massahoitoa parempi paikka olisi kodinomainen pienryhmä, jossa vain muutama lapsi kaverina ja siellä riittävä motivoitunut henkilökunta.

Siinä ap olet oikeassa, että massahoidolla ei saada mitään hyvää kenellekään.

Olen vanhempi työntekijä, vuosia yksityisissä ja kunnallisissa palvellut, nähnyt ja kokenut paljon.

Lapset joutuvat tosiaan massana tekemään monet asiat, mm. jonossa ollaan kun pestään kädet ennen ruokailua, jonossa ollaan kun on pakko mennä vessaan ennen ulkoilua ja nukkumista, jonossa ollaan odottamassa ruokakärryn edessä aamupalaa, jonossa ollaan odottamassa ulosmenoa, sisääntuloa, talvivaatteiden antamista kuivumaan...

Kaikkea pitää odottaa massana, jolloin joku tönii edellistä, koskettelee , kiljuu korvaan, yrittää etuilla, nahistelee ja kuulevat aikuisen huutavan kuinka mitään ei tapahdu ennen kuin kaikki ovat aivan hiljaa. Kiltitkin kärsivät kun muutama möykkää...

1960-luvulla lapset olivat lastentarhassa ja seimessä nuorimmat alkaen 6kk.

Rikkaat ottivat kotiin hoitajan, minäkin iltakeskikoululaisena hoidin jopa kolmeviikkoisesta alkaen koska äitiyslomia ei niinkään ollut, sain lukea kun vauva nukkui...

Olin perheissä joissa tavallisesti oli 2kk. ikäinen vauva ja mahdollisesti sisaruksia.

Perheet laittoivat naapurissa oleville kotiäideille lapset hoitoon, mummot auttoivat jne.

Toki kaikki on paljonkin muuttunut mummojen asuessa kaukana ja perhepäivähoidon luotettavuuden suhteen, mutta on kyllä vuosikymmeninä 1960 ja 1970 ihmiset kuitenkin käyneet työssä ja lapset hoidettu palkkaamalla hoitaja kotiin jne. Tänä päivänä vanhemmat saavat sentään rahallista tukea hoitajan palkkaamiseen, ennen eisaanut. Jopa siten, ettei vanhempien oma osuus palkan maksusta ole paljoakaan riippuen perheen tilanteesta ja lapsiluvusta, hoitajan vaatimuksista jne.

Jos perheessä oli äidillä masennusta tms. tuli kunnallinen kodinhoitaja kotiin, ei rikkaille niinkään, mutta taattiin kaikille tarvitsijoille apua.

Minäkin sain v.1972 Helisngissä kunnallisen hoitajan kotiin kun toinen lapsi syntyi 1v1kk3p ikäerolla ja lääkärin mukaan turvotus ei lähde jos en saa levätyksi. Useampi viikko oli apua.

Onko kukaan laskenut päivähoitojärjestelmän hintaa kalliine rakennuksineen ja virikelapsineen.

Olisiko menneiden vuosien systeemi sittenkin parempi. Subjektiivinen päivähoito-oikeus annnettiin, mutta päättäjät eivät "ymmärtäneet" kuinka sitä aletaan käyttämään. Taisi jäädä yksi sivulause pisteen jälkeen pois, jossa olisi selvennetty ettei nyt ihan huvikseen saisi lapsia viedä kotoa päivähoitoon.

Vanhemmat ovat lastensa läheisimmät ihmiset, nykyään luulisi että lapsi on toivottu ehkäisymenetelmien takia...ja silti heistä raaskitaan luopua päiviksi silloinkin kun hoitoa ei tarvittaisi työn tai opiskelun tai sosialisten perusteiden vuoksi.

Monelle vanhemmalle on syy laittaa sisarus pois kotoa kun tulee uusi vauva.

Ei ennen tullut kenellekään terveelle äidille mieleenkään poistaa sisarus perhepiiristä, vauvathan nukkuvatkin alkuun, täytyyhän osaviikoisen virikelapsenkin kanssa pärjätä viikon loppupäivät ja viikonloput, niin miksei koko viikkoa.

Kyllä varmaan voisi ulkoilla puistoissa ja pihoilla vauvan kanssa sisaruksen leikkiessä. Ja jos useampi lapsi jäisi pois päivähoidosta ennen kuin äiti menee työhön, riittää ulkona entisajan tyyliin kavereita lapsille ja seuraa äidillekin.

Helsingissä on ollut yksityistä puistotätitoimintaa. Sellaista voisi ajatella jos on tarve. Näin lapsi on kuitenkin äidin kotipiirissä, koska aamu-ulkoilun jälkeen äiti hakee lapsensa kotiin yhdessä syömään jne.

Puistotätitoimintaa voisi kunnat elvyttää; tukea vaikka hieman tarvitsijoita. Onhan se kuitenkin halvempaa kuin päiväkotien rakentamiset kaikkine päivähoitokuluineen.

Mitään muutoksia ei hetkessä saada, kaikki vie aikansa, mutta onpahan kunnilla ollut rahapulaa ja vihjaisuja tarpeettomien hoitopaikkojen karsimisista...voi jossain mielessä olla lapsenkin etu samalla.

Vierailija
13/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettisia esimerkkejä kiitos:)

Tietäisin olenko edes vähän lähellä, kun koitan tehdä kaikin mahdollisin tavoin edes vähän laadukasta päivähoitoa asiakkailleni:)

Vierailija
14/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää saada lapsenne pienryhmään, siihen loppuu keskitysleirit! Pienryhmillä on ilmeisesti oma budjettinsa, joka on suurempi kuin tavisryhmillä ja mahdollistaa mm. laadukkaamman hoidon, isomman määrän kehittäviä leluja yms. Meidän pienryhmällä on pieni uima-allas, uusimpia Lego ym. laatuleluja, pelejä ja apuvälineitä. En todellakaan valita :).

3 aikuista, 11 lasta joista yleensä 6-7 on paikalla samaan aikaan. Tämä muodostaa vähän erilaisen arjen kuin 21 lasta ja 2-3 hoitajaa...

Vierailija
15/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ääripäästä yrität etsiä vertauskuvaa.

Vierailija
16/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa kasvatettu sukupolvi. Jostain syystä samaan aikaan nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyshäiriöt ja kiintymyssuhteen häiriöt sekä keskittymiskyvyttömyys ovat lisääntyneet huomattavasti. Voisiko asioilla olla yhteyttä?

Vierailija
17/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan se on uskotella itselleen, että lapsi voi hyvin päiväkodissa, jos ei ole itse ollut koskaan päivääkään siellä töissä, eikä ole nähnyt sitä todellista arkea.

Mutta mä olen todellakin sitä mieltä, että tämä ei voi enään jatkua näin.

No mitä olit ajatellut tehdä asialle?

Vierailija
18/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa kasvatettu sukupolvi. Jostain syystä samaan aikaan nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyshäiriöt ja kiintymyssuhteen häiriöt sekä keskittymiskyvyttömyys ovat lisääntyneet huomattavasti. Voisiko asioilla olla yhteyttä?

Jaa, missäköhän näiden nyt pk-ikäisten vanhemmat aikanaan hoidettiin, kun ei ollut pitkiä äitiyslomia??

Vierailija
19/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihmiset hyvät ihan käsi sydämellä pohtikaa nyt tätä. Onko se moraalisesti oikein, että pidämme lapsiamme (ja vanhuksia) keskitysleireissä? Sellaisiahan noi päiväkodit tahtoo nykyisin olla. Kaukana hyvinvoinnista. Säästäisin vaikka niistä ansiosidonnaisista työttömyystuista mielummin kuin antaisin tällaisen päiväkotijärjestelmän jatkaa.

ja häpäiset omalla kirjoituksellasi kaikkien niiden uhrien muistoa, jotka sellaisissa ihan aikuisten oikeesti joutuivat olemaan/kuolemaan. Häpeä!

Vierailija
20/31 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi aloittaa tammikuussa, ihanaa!!