3-luokkalainen ja hänen opettaja
Miten pitäisi reagoida vai antaako asan taas vain olla? Eli tilanne meillä tämä, että Pekan opettaja soittaa kun hän ei viittaa tunneilla, vaikka tietää vastaukset. Nyt pojat oli välitunnilla toisten kanssa huitonut kepeillä toisiaan ja yhtä osunut kasvoihin (onneksi ei silmään) tietenkin meidän pojan kepistä, vaikka toinenhan sen oli jälleen aloittanut. Pekka on yrittänyt aikaisemmin jo sanoa opettajalle tästä huitomisesta mutta opettajaa ei ole kiinnnostanut kuunnella. Onhan tämä toinen oppilas hiljainen tunneilla ja hyvä käytöksinen kun meidän vähän änkyrä.
Kokeista saa kuitenkin aina täydet pisteet ja matikassa ja esim. lukemisessa luokkansa paras. Ekaluokasta minusta on tuntunut, että opttaja on ottanut Pekan silmätikuksi kun ei ole samanlailla pystynyt harrastamaan esim. liikuntaa kuin muut. Erilaiset sairaudet vaikeuttavat sitä.
Yksi esim. Opettajan käytöksestä: Pekalla astma,njohon lääkitys, niin soitti minulle kotia kun Pekka oli ottanut pihalle urheilukentän laidalle mukaan astmalääkkeen kun heillä oli ollut juoksua. Kun sen lääkkeen kuulemma pystyy hakemaan luokasta, jos sitä tarvitsee.
Toinen esim. Opettaja soitti joku viikko sitten kun Pekka ei viittaa tunneilla ja puhuin Pekan kanssa asiasta. On nyt viitannut enemmän mutta valittaa kun opettaja ei koskaan kysy häneltä eikä edes katso sinnepäin.
Tiedän, että monet muutkin vanhemmat ei oikein pidä tästä opettajasta mutta en oikein tiedä mitä tässä nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (9)
Olemme kuitenkin molemmat AMK-korkeakoulun käyneet. Itselläni ei ainakaan ole koskaan ollut opettajien kanssa ongelmia. Pekan isällä on ollut samaisen opettajan kanssa silloin kun hän oli ekaluokalla. Hänen isänsä kuoli vähän ennen Isänpäivää ja opettaja pakotti hänet tekemään Isänpäiväkortin. Minusta tuo ainakin kertoo opettajasta jotain!
ap
miesvihaaja kategoriaan , joka etsimällä etsii pojista vikaa. Meillä jo kokemusta yhdestä tälläisestä, nimeltä Päivi. Poika ei osannut tehdä mitään oikein, ja kaikesta mahdollisesta kuultiin valitusta. Vasta kun muutama vanhempi ehti avautua vanhempainillassa, kun opettaja myöhästyi sieltä 20 minuuttia, kävi ilmi että kaikista pojista valittaa, tytöissä ei koskaan ollut mitään vikaa. Eipä opeta enää lapseni koulussa.
Itsellä myös vahva käsitys siitä, että tytöt jäävät kaiken tällaisen ulkopuolelle. Itseä ihmetyttää se kannustamisen puute, jos Pekka ei halua tehdä jotain mitä ei osaa niin heti ollaan soittamassa kotia. Minusta kahden vuoden jälkeen pitäisi jo osata tietää "mistä narusta vetästä", että saa Pekan tekemään jotain.
Itse olen huomannut myös sen ja moni muu vanhempi, että opettaja ei todellakaan kuuntele mitä hänelle sanotaan vaan siirtyy toiseen asiaan tai puhuu päälle.
Itsellä myös vahva käsitys siitä, että tytöt jäävät kaiken tällaisen ulkopuolelle. Itseä ihmetyttää se kannustamisen puute, jos Pekka ei halua tehdä jotain mitä ei osaa niin heti ollaan soittamassa kotia. Minusta kahden vuoden jälkeen pitäisi jo osata tietää "mistä narusta vetästä", että saa Pekan tekemään jotain.
Itse olen huomannut myös sen ja moni muu vanhempi, että opettaja ei todellakaan kuuntele mitä hänelle sanotaan vaan siirtyy toiseen asiaan tai puhuu päälle.
ja vanhempain illassa valitti ummet ja lammet siitä kuinka opettajia vainotaan. Ei myöskään kuunnellut mitä kysyttiin, vaan puhui ihan omiaan. Todellakin kaikkien tyttöjen vanhempien mielestä oli ihana ope.
ja juttele open kanssa.
Jos ei onnistu, niin kysy reksiltä, mitä pitäis tehdä.
tekemään jotain kuviksen työtä heti, koska ei "osaa" piirtää. Hänellä luonne sellainen, että kaikessa täytyisi olla täydellinen ennekuin sitä voi tehdä.
viittaaminen ei tarkoita, että opettaja keskittää kaiken huomionsa heti tähän viittaajaan ja kysyy tältä, luokassa on monta muutakin oppilasta. Kehu lastasi siitä, että hän on alkanut viittaamaan - kerro kuitenkin, ettei se tarkoita sitä, että opettaja kiinnittää kaiken huomionsa häneen. Opettaja aivan varmasti huomaa viittaamisen (vaikkei suoraan lapseesi katsokaan) ja aivan varmasti lapsesi saa vuorollaan myös vastata.
Lapsesi on ollut mukana keppileikissä ja osunut toista lasta kasvoihin kepillä - se on lapsesi vika. Jos lapsesi ei halua leikkiä keppileikkiä, hän ei ota keppiä käteen - jos taas hän ottaa kepin ja osallistuu huitomiseen niin hän on vastuussa siitä mitä tekee. Teet lapselle ison karhunpalveluksen jos nyt yrität vähätellä asiaa tai esittää asian niin, että hän olisi vähemmän syyllinen.
Kaiken kertomasi perusteella kuulostaa, että lapsesi on älykäs ja fiksu ja opettaja on huolissaan alisuoriutumisesta. Kertomasi perusteella vaikuttaa myös vahvasti siltä, että olette nostaneet lapsenne jalustalle ja lapsi on hemmoteltu. Lapsen negatiivista käytöstä silotellaan ja selitellään, syy on muissa mutta ei lapsessa. Lapsi tarvitsisi myös kannustusta ja tukea siihen, ettei aina tarvitse osata hyvin ja kaikkea.
Eikä häntä ole millekään jalustalle nostettu, eikä hemmoteltu. Meillä kuitenkin 4 lasta, joten sellainen ei todellakaan edes onnistuisi. Tiedän, että lapseni ei ole mikään "pulmunen". Meidän lasta kyllä saa huitoa kepillä ja kun hän yrittää sanoa siitä opettajalle niin hän ei kuuntele ja sitten kun Pekka tekee saman jollekin niin heti ollaan Pekan kimpussa. Kyllä opettajallekin oli tullut selville ettei Pekka ollut yksin tässä mukana eikä edes aloittanut tuota huitomista. Tällä hetkelläkin on nyt arestissa kyseisestä asiasta, joka OPETTAJAN mukaan ei ollut kovinkaan vakava juttu. Sanoi näin poikien kuullen!
Olen sanonut, että ei hän välttämättä saa vastata vaikka viittaa mutta eikö se nyt ole ihmeellistä, jos kahden viikon aikana ei kertaakaan ole saanut vastata. Sitten ihmetellään miksi ei viitata. Jos opettaja olisi edes vähän fiksu niin olisi voinut edes kerran kysyä häneltä.
Poika inhoaa olla keskipisteenä eikä todellakaan hae sellaista huomiota.
Pekka aina valittaa kun koulussa on tylsää, koska osaa asiat hyvin tällä hetkellä. Matiikasta tykkää mutta sekin on muuttunut tylsäksi kun laskut ovat niin helppoja. Lapsen luonteelle ei mahda mitään siinä asiassa, että täydellinen pitää olla. Hänen isänsä on samanlainen ja ehkä itselläkin jossakin asioissa näin on. Kyllä häntä on yritetty kannustaa ja tukea mutta kuitenkin hän turhautuu kun ei osaa.
Pekalla ei oikein ole ollut koulussa edes kavereita ja on häntä siellä "kiusattukin" ekaluokalla varsinkin ja kun siitä joskus mainitsin niin vastaus oli jotain epämääräistä eikä edes yrittänyt puuttua asiaan. Nyt hänellä kuitenkin kaksi kaveria luokalta, joiden kansa viettänyt aikaa vapaa-ajalla. Asummme muista vähän kauempana niin siksi tutustuminen ollut hankalaa. Mistäköhän päättelit, että lapsi on hemmoteltu ja nostettu jollekin jalustalle???
Jos se on sinusta sitä, että viikon-kuukauden välein 2-vuotiaasta lähtien käydään verikokeissa ja syödään solunsalpaaja-lääkkeitä niin tervetuloa minun elämään. Jos lelun ostaminen pienenä verikokeitten tai sairaalareissujen jälkeen on hemmottelua niin sitten saa olla!!! Itse ainakin olen onnellinen, että nyt ollaan vain saatu lääkitys lopetettua mutta pelko on aina, että sairaus palaa. Eskariaika oli helppoa mutta ekaluokalla kaikki alkoi alusta.